Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2105609_0001.png
DEN GODE
SKOLESTART
v/ Henriette Christiansen, direktør i Egmont
Fonden, og Mads Espersen Lyager,
programchef i Egmont Fonden
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0002.png
TRE BØRN I HVER
KLASSE ER I
MISTRIVSEL I DET
FØRSTE SKOLEÅR
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0003.png
TRE BØRN I HVER
KLASSE ER I
MISTRIVSEL I DET
FØRSTE SKOLEÅR
30 PCT. SYNES, DET
VAR SVÆRT AT
STARTE I SKOLE
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0004.png
TRIVSELSPROBLEMER
VED SKOLESTART
TRÆKKER LANGE
SPOR
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0005.png
ALLE BØRN SKAL
HAVE EN GOD
SKOLESTART
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0006.png
VI SER ET BEHOV FOR
INDSATSER, DER BIDRAGER TIL:
Børn i risiko skal opspores og støttes
før skolestart
Børn med lav skoletrivsel skal have den
rette hjælp hurtigt
Intet barn skal stå uden for
børnefællesskaberne
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 29: Materiale fra møde med de Egmont Fonden om rapporten "Når store bliver små – giv alle børn en god skolestart".
2105609_0007.png
BEHOV FOR EN
NATIONAL INDSATS
1
Der bør udvikles et
opsporingsværktøj
til børnehavebørn i risiko for mistrivsel
i forbindelse med skolestarten
Sundhedsplejerskerne og PPR
bør spille en mere aktiv rolle i at sikre, at
børnene i risiko for en dårlig skolestart allerede i børnehaven får støtte til
en god start på skolelivet
Der er behov for et generelt
kompetenceløft
af de fagprofessionelle ift. deres
arbejde med børn, der ikke trives i forbindelse med skolestarten
2
3
4
Der bør arbejdes med systematisk
børneinddragelse,
fx i forbindelse med den
nationale trivselsmåling
Der er behov for en
national investeringscase
for ’den gode skolestart’
5