Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2250110_0001.png
24. september 2020
Foretræde for Børne- og undervisningsudvalget vedr. normeringsopgørelser
I FOLA ønsker vi en fremadrettet konstruktiv dialog om normeringer i de danske dagtilbud, som både giver
plads til statistiske opgørelsesmodeller, der gør det muligt at sammenligne ressourceforbrug på tværs af
kommunerne. Men samtidig skal en ny statistiskopgørelsesmodel gøre det muligt at få klarlagt, hvor mange
ansatte, der reelt er sammen med vores børn ude i dagtilbuddene
I mange år har forældre, faglige organisationer og politikere og embedsværk diskuteret normeringer i
dagtilbud. Men diskussionerne er oftest frugtesløse, fordi der er uoverensstemmelse mellem hvad begrebet
gentlig dækker over for de forskellige grupper.
Forældre forholder sig til de ansatte, der er sammen med børnene; dem vi ser - dem vi kender.
Politikere og embedsfolk forholder sig til antal af ansatte og indskrevne børn.
I FOLA ønsker vi følgende:
1. Normeringsopgørelser som retvisende forholder sig til de differentierede normeringsbegreber.
2. At lokale bestyrelser, lokale forældreorganisationer/nævn skal have nem adgang til de kommunale
tilskudsmodeller, takstberegningsgrundlag mv.
(1) Vi foreslår at følgende normeringsbegreber bringes i anvendelse fremadrettet:
Bruttonormering (svarende til tal fra Danmarks Statistik):
Bruttonormeringer (udregnet) opgøres ud fra forholdet mellem antal børn og antal ansatte i kommunale
dagtilbud. I bruttonormeringer ses på forholdet mellem antal fuldtidsomregnede børn og antal
fuldtidsomregnede ansatte. Der korrigeres ikke for andet. Bruttonormeringen viser således den kommunale
ressource-allokering.
Bruttonormeingsopgørelsen siger noget om ressourceforbrug, men ikke nødvendigvis noget om
serviceniveau, altså den virkelighed forældrene møder. Den fortæller
ikke
hvor mange pædagogiske
medarbejdere, der reelt er sammen med børnene. Her indregnes eks. syge, ansatte på orlov eller på
uddannelse, ledelse uden børnekontakt mv. Der fraregnes ikke tid til andre opgaver.
Nettonormering
I nettonormeringer (udregnet) ses på forholdet mellem antal fuldtidsomregnede børn og antal
fuldtidsomregnede ansatte, men der justeres for en række faktorer. Nettonormeringerne tager afsæt i
bruttonormeringerne, men er korrigeret for følgende forhold:
1. Hvor længe børnene opholder sig i institutionerne (inkl. sygdom og ferie)
2. Hvor stor en andel af arbejdstiden, de ansatte er sammen med børnene (Møder, kurser og
forberedelsestid etc. Skal trækkes fra bruttonormeringen)
3. Fravær med løn (sygdom, ferie, barsel og omsorgsdage)
4. Vikardækning med timelønnede og barselsvikarer
5. Hvor længe institutionerne holder åbent (dvs. normeringerne opgøres pr. åbningstime)
Forholdet mellem brutto- og nettonormering
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Henvendelse af 24/9-20 fra FOLA - Forældrenes Landsforening om ønske om foretræde vedr. normeringsopgørelser
2250110_0002.png
24. september 2020
Ved at opgøre bruttonormering i forhold til nettonormering kan man se, hvordan ressourcerne anvendes,
hvilket kan danne grundlag for en omprioritering. Både brutto- og nettonormering kan bruges i statistiske
opgørelser. Det er afgørende at det fremgår, hvad tallene fortæller noget om, og tilsvarende hvad de ikke
fortæller. Det er afgørende, at vi alle fremadrettet bruger de statistiske opgørelser korrekt og ensartet.
Vi ønsker minimumsnormeringer, som tager afsæt i virkeligheden. Vi anbefaler derfor, at
nettonormeringsopgørelsen udgør afsæt for kommende lovgivning om minimumsnormeringer.
(2) Lokale forældreorganisationer og bestyrelser skal have adgang til tilskudsmodeller i kommunerne
I FOLA hører vi desværre fra forældrebestyrelser og lokale forældreorganisationer, at de ikke kan få adgang
til, hvordan midlerne blandt dagtilbud bliver fordelt i deres kommune. Det gør det svært for forældrene, at
være med til en konstruktiv dialog om, hvordan virkeligheden ser ud eller om der kan rykkes rundt på midler.
Det er i økonomi/tilskudsmodellen, at forældrene kan se, hvordan kommunen prioriterer sine investeringer i
børnene. Derfor vil det betyde meget for de lokale forældreorganisationer at få adgang til dem, så de
sammen med de nye normeringstal kan se, hvordan deres kommuner prioriterer børnene. Hvis vi gerne vil
have forældrene involveret i det lokale demokrati, så skal de også have adgangen og redskaberne til at
involvere sig. (Se evt. bilag fra Halsnæs kommune, hvor forældrene er høringspart på økonomimodellen)
Vi ønsker naturligvis også, at der opgøres uddannelsesniveau, da uddannelsesniveau selvsagt har betydning
for kvaliteten.