Sags nr.: 20/17720
Oversigt: Eksempler på regeringens trivselsfremmende initiativer
Initiativ
FL20-midler til et generelt
løft af folkeskolen
Beskrivelse
Regeringen har sammen med aftalepartierne bag finansloven for 2020 afsat midler til et generelt løft af folkeskolen på i alt 275
millioner kroner i 2020 stigende til 807 millioner kroner i 2023 og frem. Det økonomiske løft vil sikre folkeskolen de nødven-
dige ressourcer, så lærere og pædagoger kan give alle elever god og motiverende undervisning til gavn for deres trivsel og har
mere tid til at gribe de elever, der har det svært.
Regeringen har sammen med aftalepartierne bag finansloven for 2020 afsat 500 mio. kr. i 2020, 600 mio. kr. i 2021, 800 mio. kr.
i 2022, 1,2 mia. kr. i 2023, 1,4 mia. kr. i 2024 og 1,6 mia. kr. i 2025 og frem til indfasning af en model for lovbundne minimums-
normeringer, der skal træde i kraft i 2025. Den lovbundne model skal sikre minimum 1 pædagogisk personale pr. 3 børn i vug-
getuer og 1 voksen pr. 6 pædagogisk personale i børnehaver. Den konkrete model er pt. ved at blive forhandlet i Børne- og Un-
dervisningsministeriet.
Med aftalen mellem regeringen og folkeskoleforligskredsen i februar 2020 er der opnået enighed om sigtelinjer for et nyt evalue-
rings- og bedømmelsessystem, som skal understøtte en bedre evalueringspraksis i folkeskolen.
Et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem skal sikre, at alle elever udvikler sig mest muligt fagligt, og at elever med faglige ud-
fordringer opdages og får den rette undervisning og støtte. Det vil være med til at øge trivslen for alle elever.
Ny karakterskala
Regeringen har nedsat en ekspertgruppe, der vil opstille en række mulige modeller for en ændret karakterskala, der løser de ud-
fordringer, som blev identificeret i EVAs evaluering af 7-trins-skalaen offentliggjort i 2019. Bl.a. de store spring på skalaens
midterste karakterer (4, 7 og 10), der gør det svært at synliggøre faglig progression.
Udfordringerne kan bidrage til det karakterpres og mistrivsel, som i dag opleves på mange uddannelser og kan være uhensigts-
mæssige i et læringsperspektiv. Regeringen vurderer derfor, at der er behov for at ændre karakterskalaen for at imødegå disse
udfordringer.
Ordblindeudspil I
Regeringen præsenterede i uge 40 i 2019 deres fire første initiativer mod bedre muligheder for ordblinde børn og unge. Med
initiativerne har regeringen bl.a. styrket den tidlige opsporing og tidlige indsats ift. ordblinde elever i folkeskolen. Initiativerne
omfattede også en undersøgelse af ordblinde elever ift. deres behov for målrettet undervisning og støtte, hvor der ses på tværs
af landets kommuner. Regeringen vil årligt komme med nye initiativer, der skal sikre en yderligere styrkelse af ordblindeindsat-
sen for børn, unge og voksne.
Der er med Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2019-2022 afsat 102,9 mio. kr. til en ansøgningspulje målrettet kom-
munernes PPR fra 2020-2022. Kommunerne kan søge tilskud til, at deres PPR kan tilbyde lettere behandling til børn og unge i
psykisk mistrivsel, i risiko for at udvikle en psykisk lidelse eller med begyndende symptomer på en psykisk lidelse.
Minimumsnormeringer
Nyt evaluerings- og be-
dømmelsessystem
Pulje til lettere behandling
i PPR
1