Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Børne- og Undervisningsudvalget
København,
22. september 2020
Børns rettigheder i dagtilbud
Forholdende i danske dagtilbud ses så slemme, at børn vurderes i risiko for at få depressioner, angst og
andre diagnoser. Det seneste år har vidnet om en masse forhold
–
herunder i dokumentarer på
nationalt tv
–
hvor almindelige børn i almindelige daginstitutioner mistrives
–
svigtes og overlades til sig
selv
–
og indgår i en presset dagligdag med manglende hænder og nogle steder også med forråelse
blandt det personale, der skal passe på dem. Årligt ses stigninger i børn og unge med diagnoser.
Negligeringen af 0-5-åriges generelle vilkår ses i det manglende engagement fra skiftende regeringers
side og genspejles på den lokalpolitiske scene, hvor den faktiske nedprioritering af 0-5-årige børn
eksekveres via kontinuerlige nedskæringer på småbørnsområdet herunder via vedvarende forringelser af
ratioen mellem antal børn per voksne i dagtilbuddene. De økonomiske rammer og dermed børnenes
vilkår i Danmarks daginstitutioner er nu så forringede, at der kan stilles spørgsmål ved, hvorvidt mange
af landets dagtilbud fungerer forsvarligt og kan overholde dagtilbudslovens bestemmelser om trivsel,
læring og udvikling. Forskning har i årevis understreget, at kvaliteten af interaktionen mellem voksen og
barn er den mest betydningsfulde enkeltfaktor for børns udvikling. En undersøgelse
1
viser, at 63 pct. af
medarbejderne dagligt eller flere gange om ugen oplever ikke at kunne yde tilstrækkelig omsorg. 41 pct.
oplever dagligt eller flere gange om ugen ikke at kunne give et barn trøst. 46 pct. oplever dagligt eller
flere gange om ugen ikke at kunne tage sig af et barn med forstyrrende adfærd. 44 pct. oplever dagligt
eller flere gange om ugen ikke at kunne tage sig af et barn, der har svært ved at komme med i legen.
Bedre Børneliv Danmark ser derfor meget positivt på, at forhandlingerne om indførelse af
minimumsnormeringer er blevet genoptaget.
Minimumsnormeringer lig med antal varme hænder
Bedre Børneliv Danmark henviser i den forbindelse til
bilag 1, jf. indsat nedenfor,
som eksemplificerer
nødvendigheden af, at der tages udgangspunkt i børneperspektivet, når der forhandles om, hvordan
opgørelsen af 1 voksen pr. 3 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6 børnehavebørn foretages.
Som
bilag 1
viser, så bør den model, som er udviklet af arbejdsgruppen nedsat af Børne- og
Skoleudvalget i Fredensborg Kommune (juni 2020)
2
, anvendes. Andre modeller er umiddelbart
uforenelige med den ratio, som forskning foreskriver, og der vil være tale om en proforma-normering,
som ikke de facto sikrer børns trivsel, simpelthen fordi den voksne, der på papiret er til stede, reelt fx er
i møde. Det er således ikke nok, at fx ledere trækkes ud af opgørelsen. Fredensborg Kommunes
opgørelsesmodel er udviklet af en arbejdsgruppe repræsenteret af bl.a. forældre, BUPL Nordsjælland,
FOA Nordsjælland, samt kommune. Den af arbejdsgruppen testede institution afslørede et
gennemsnitligt voksenforhold på 1 voksen pr. 5 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 10,3 børnehavebørn.
Danmarks Statistiks model
–
som ifølge Danmarks Statistik selv ikke kan anvendes til at afspejle det
faktiske forhold mellem antal voksne pr. børn
–
viste et gennemsnitligt forhold på 1 voksen pr. 3,1
vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6,4 børnehavebørn i gennemsnit i den samme kommune.
1
2
Daginstitutioners hverdag 2020, udarbejdet af Bureau 2000, udgivet af Bureau 2000 og FOA: Rapport
Normeringen i dagtilbud, Rapport fra arbejdsgruppe nedsat af Børne- og Skoleudvalget juni 2020, Fredensborg Kommune: Rapport