Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2249011_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att.: Børne- og Undervisningsudvalget
København,
22. september 2020
Børns rettigheder i dagtilbud
Forholdende i danske dagtilbud ses så slemme, at børn vurderes i risiko for at få depressioner, angst og
andre diagnoser. Det seneste år har vidnet om en masse forhold
herunder i dokumentarer på
nationalt tv
hvor almindelige børn i almindelige daginstitutioner mistrives
svigtes og overlades til sig
selv
og indgår i en presset dagligdag med manglende hænder og nogle steder også med forråelse
blandt det personale, der skal passe på dem. Årligt ses stigninger i børn og unge med diagnoser.
Negligeringen af 0-5-åriges generelle vilkår ses i det manglende engagement fra skiftende regeringers
side og genspejles på den lokalpolitiske scene, hvor den faktiske nedprioritering af 0-5-årige børn
eksekveres via kontinuerlige nedskæringer på småbørnsområdet herunder via vedvarende forringelser af
ratioen mellem antal børn per voksne i dagtilbuddene. De økonomiske rammer og dermed børnenes
vilkår i Danmarks daginstitutioner er nu så forringede, at der kan stilles spørgsmål ved, hvorvidt mange
af landets dagtilbud fungerer forsvarligt og kan overholde dagtilbudslovens bestemmelser om trivsel,
læring og udvikling. Forskning har i årevis understreget, at kvaliteten af interaktionen mellem voksen og
barn er den mest betydningsfulde enkeltfaktor for børns udvikling. En undersøgelse
1
viser, at 63 pct. af
medarbejderne dagligt eller flere gange om ugen oplever ikke at kunne yde tilstrækkelig omsorg. 41 pct.
oplever dagligt eller flere gange om ugen ikke at kunne give et barn trøst. 46 pct. oplever dagligt eller
flere gange om ugen ikke at kunne tage sig af et barn med forstyrrende adfærd. 44 pct. oplever dagligt
eller flere gange om ugen ikke at kunne tage sig af et barn, der har svært ved at komme med i legen.
Bedre Børneliv Danmark ser derfor meget positivt på, at forhandlingerne om indførelse af
minimumsnormeringer er blevet genoptaget.
Minimumsnormeringer lig med antal varme hænder
Bedre Børneliv Danmark henviser i den forbindelse til
bilag 1, jf. indsat nedenfor,
som eksemplificerer
nødvendigheden af, at der tages udgangspunkt i børneperspektivet, når der forhandles om, hvordan
opgørelsen af 1 voksen pr. 3 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6 børnehavebørn foretages.
Som
bilag 1
viser, så bør den model, som er udviklet af arbejdsgruppen nedsat af Børne- og
Skoleudvalget i Fredensborg Kommune (juni 2020)
2
, anvendes. Andre modeller er umiddelbart
uforenelige med den ratio, som forskning foreskriver, og der vil være tale om en proforma-normering,
som ikke de facto sikrer børns trivsel, simpelthen fordi den voksne, der på papiret er til stede, reelt fx er
i møde. Det er således ikke nok, at fx ledere trækkes ud af opgørelsen. Fredensborg Kommunes
opgørelsesmodel er udviklet af en arbejdsgruppe repræsenteret af bl.a. forældre, BUPL Nordsjælland,
FOA Nordsjælland, samt kommune. Den af arbejdsgruppen testede institution afslørede et
gennemsnitligt voksenforhold på 1 voksen pr. 5 vuggestuebørn og 1 voksen pr. 10,3 børnehavebørn.
Danmarks Statistiks model
som ifølge Danmarks Statistik selv ikke kan anvendes til at afspejle det
faktiske forhold mellem antal voksne pr. børn
viste et gennemsnitligt forhold på 1 voksen pr. 3,1
vuggestuebørn og 1 voksen pr. 6,4 børnehavebørn i gennemsnit i den samme kommune.
1
2
Daginstitutioners hverdag 2020, udarbejdet af Bureau 2000, udgivet af Bureau 2000 og FOA: Rapport
Normeringen i dagtilbud, Rapport fra arbejdsgruppe nedsat af Børne- og Skoleudvalget juni 2020, Fredensborg Kommune: Rapport
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 263: Henvendelse af 22/9-20 fra Bedre Børneliv Danmark om børns rettigheder i dagtilbud i Danmark
2249011_0002.png
Minimumsnormering på institutionsniveau
Børns afhængighed og stemmeløshed gør børn sårbare, og ifølge Børnekonventionen skal samfundet til
enhver tid sikre barnets tarv.
FN’s
Børnekomité har understreget, at en decentralisering af tjenester
herunder af dagtilbud til kommuner
på ingen måde fritager staten fra et direkte ansvar overfor alle
børn. Decentralisering må således ikke føre til forskellig behandling af børns rettigheder i forskellige
kommuner. Personalenormeringen er naturligt eksponeret for nedskæringer, når en daginstitutionsleder
eller kommune vil reducere driftsudgifter. At den enkelte kommune eller dagtilbud selv bestemmer
voksenratioen lokalt betyder, at børns basale vilkår varierer, afhængigt af i hvilket område barnet bor.
For at sikre at Børnekonventionens princip om barnets bedste respekteres, skal minimumsnormeringer
derfor være gældende per den enkelte institution. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at er tale om en absolut
nedre bundgrænse for, hvor lidt voksenkontakt små børn generelt kan holde til.
Prioritering af børn i budgetter
Bedre Børneliv Danmark henviser desuden til, at FNs Børnekomité i sin generelle bemærkning nr. 7
(2005) om gennemførelse af børns rettigheder i den tidlige barndom
3
understreger, at staten skal sikre,
at fx dagtilbud har det tilstrækkelige antal kompetente personale, og at dette kontinuerligt kræver en
stigning i tildelingen af menneskelige og økonomiske ressourcer. I sin generelle bemærkning nr. 19 om
budgetlægning til realisering af børns rettigheder (2016)
4
understreger Børnekomitéen også, at staten
har pligt til at opprioritere børn i alle statens budgetter og på alle niveauer, dvs. både nationalt og
kommunalt. FNs Børnekomité påpeger desuden eksplicit, at i tider med økonomisk krise skal det
sikres, at børn er de sidste, der berøres. Samlet set understreger Børnekonventionen, at al lovgivning
altid skal have barnets absolut bedste for øje, og at effektiv lovgivning og budgetter hænger sammen.
Det betyder, at dagtilbudsloven de facto skal sikre børnenes trivsel og ikke kun via symbolsk ordlyd, og
at staten skal sikre nok økonomiske midler til, at en sådan lovgivning i praksis føres ud i livet.
Transparens
Transparensprincippet skal ses i lyset af et synspunkt om, at hvis en kommune ikke kan løfte den
opgave, det er, at varetage børns interesser og tarv
at give trivsel, læring og udvikling set fra et
børneperspektiv
mens børnene befinder sig i et dagtilbud, så har forældre ret til at vide det. Ellers har
forældre ikke mulighed for at kunne træffe informerede valg om, hvad der er det bedste for børnene.
Håndhæv børnenes ret til voksenkontakt
Vi håber, at I politikere forstår alvoren og anerkender børnene den ret til voksenkontakt, som børnene
allerede har krav på, men som Christiansborg de sidste årtier har forsømt at håndhæve. Det er mange
penge, det handler om. Men for at man kan tale om, hvor mange penge, det handler om, så må man
også være ærlig omkring, hvorfor vi er endt her
og man må være ærlig og indse, at der er tale om en
genopretning af små børns daglige vilkår på baggrund af årtiers massive svigt. Svigt af de små, der ikke
kan stemme og mangler sprog til at fortælle, hvordan deres dag har været.
Gør det rigtige. Tag ansvar. Hjælp Danmarks yngste.
Med Venlig Hilsen
Helle Binzer og Pernille Toop
3
4
Bønekonventionen
Børnekonventionen- General comment No. 7 (2005) Implementing child rights in early childhood: General Comment No. 7
- General Comment
No. 19 (2016) on the public budgeting for the realization of children’s rights
(art 4): General Comment No. 19
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 263: Henvendelse af 22/9-20 fra Bedre Børneliv Danmark om børns rettigheder i dagtilbud i Danmark
2249011_0003.png
Bilag 1: Oversigt over udvalgte modeller for opgørelse af voksenratio i dagtilbud
Udgiver
Model
Geografisk
anvendelse af
model
Gennemsnitlig
national ratio
blandt
deltagende
institutioner.
Data
år
Voksenratio
Vuggestuebørn
(0-2 år)
1 voksen typisk alene med
næsten
5
børn.
I omkring halvdelen af
daginstitutionerne er der aldrig,
eller kun én time om dagen, max
tre børn pr. voksen. Særligt
kl.13.00 er der alt for mange børn
pr. voksen - i gennemsnit af alle
institutionerne i undersøgelsen en
voksen til
7,4
børn i omkring en
fjerdedel af institutionerne er der til
gengæld en voksen til max 3 børn
i mere end et par timer om
formiddagen.
2018
1 voksen per
5
børn.
1 voksen per
10,3
børn.
Voksenratio
Børnehavebørn
(3-5 år)
1 typisk alene med mere end
9
børn.
I omkring halvdelen af
daginstitutionerne er der aldrig, eller
kun én time om dagen, max seks
børn pr. voksen. Særligt kl.13.00 er
der alt for mange børn pr. voksen - i
gennemsnit af alle institutionerne i
undersøgelsen en voksen til
13,6
børn i omkring en
fjerdedel af institutionerne er der til
gengæld en voksen til max 6 børn i
mere end et par timer om
formiddagen.
Bureau2000 og
FOA
Tilgængelig her:
Rapport
Rapporten bygger på et
repræsentativt udsnit af
daginstitutioner.
Via de kommunale hjemmesider er
der fundet 2831 fungerende e-mails
til daginstitutioner. Ledere og
medarbejdere har fået en opfordring
til at deltage i undersøgelsen, og der
er opnået en svarprocent på 30 pct.
for lederne og 24 pct. for
medarbejderne
henholdsvis 836
besvarelser og 671 besvarelser.
Der er kommet besvarelser fra
daginstitutioner i alle 98 kommuner.
2020
Fredensborg
Kommune
Tilgængelig her:
Rapport
Opgørelsesmodellen er udviklet af
en arbejdsgruppe repræsenteret af
forældre, BUPL Nordsjælland, FOA
Nordsjælland,
dagtilbudsrepræsentanter og
kommunale repræsentanter.
Modellen må anses for at være
retvisende, og har været forhandlet
mellem flere interessenter.
Modellen har til dags dato alene
været udrullet på én specifik
institution og siger intet om den
gennemsnitlige kommunale ratio
eller den gennemsnitlige nationale
ratio.
Ratioen viser, hvor mange
ressourcer kommunerne i
gennemsnit tildeler
børnepasningsområdet hen over et
år opgjort som antal fuldtidsansatte
og i forhold til ”fuldtidsbørn”.
Ifølge
Danmarks Statistik selv afspejler
normeringsstatistikken ikke den
virkelighed, man oplever i en enkel
institution på et givent tidspunkt
Gennemsnitlig ratio per kommune
men ikke per specifikke institution.
I følge Fredensborg Kommunes
rapport, skulle Danmarks Statistiks
voksenratio ganges med en faktor
1,6 for at opnå den reelle normering
i den specifikke institution, som
arbejdsgruppen testede.
Gennemsnitlig
ratio i én
specifik
institution i én
specifik
kommune.
Danmarks
Statistik
Tilgængelig her:
Pressemeddelel
se
Se også Rapport
af arbejdsgruppe
nedsat af Børne-
og
Skoleudvalget
juni 2020,
Fredensborg
Kommune,
jf.
ovenfor.
Gennemsnitlig
ratio i en
specifik
kommune, her
Fredensborg
Kommune.
2018
1 voksen per
3,1
børn.
1 voksen per
6,4
børn.
Norge
Modellen anvendt i Norge.
Ifølge Redd Barna Norge er
udfordringen med den norske
model, at modellen ikke justerer for
den tid, voksne bruger på fx
planlægning, møder, kurser,
forældresamtaler, madlavning,
personalepauser, ferie,
afspadseringer og sygefravær.
Ligesom Danmarks Statistiks
model viser den norske model derfor
ikke den reelle gennemsnitlige
voksenratio.
-
-
-
-
-
-