Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 262
Offentligt
Anmodning om foretræde i Folketingets Børne- & Undervisningsudvalg
Kære Anders Kronborg
I 2018 satte byrådet i Esbjerg ordblindhed på dagsordenen med baggrund i et ønske om et
forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen. Byrådet afsatte 19,8
millioner over fire år til etablering og udvikling af en ny indsats, som skal sikre så tidlig
opsporing af ordblindhed som muligt, kvalificeret indsats til alle ordblinde elever i folkeskolen
og et ensartet serviceniveau på tværs af skoler i kommunen.
Sideløbende med processen på det politiske niveau sendte Esbjerg Kommune en ansøgning til
Egmont Fonden, som gav tilsagn om at udviklingen af Støttefunktion for ordblinde elever med
5, 7 millioner fra 2019
2022.
Vi er kommet godt i gang, og har gjort os en masse erfaringer som vi gerne vil dele med
udvalget. Vi er ikke verdensmestre endnu, men vi har sat os for at udvikle en kvalificeret
indsats, der giver eleverne de bedste forudsætninger for at lykkes. I det følgende en
beskrivelse af ordblindefunktionen som vi gerne vil uddybe for udvalget.
Støttefunktionen
Støttefunktion for ordblinde elever er en indsats, der bygger ovenpå de allerede eksisterende
tiltag på skolerne i forhold til ordblinde elever. Funktionen er forankret hos Pædagogiske Enhed
- en udvidet PPR- funktion i Børn & Kultur. Der er ansat syv ordblinde rådgivere og én
programleder, og funktionen overgår til drift efter de fire års udviklingsprogram. Alle
medarbejdere i funktionen er uddannet lærere og læsevejledere, og har med støtte fra Egmont
Fonden gennemført et intenst kompetenceudviklingsforløb i forhold til ordblindhed og
konsulentvirksomhed.
Støttefunktionen skal udvikle og afprøve værktøjer, metoder, materialer, programmer, som
skal munde ud i en ordblindedidaktik. Målet er at sikre kvalificeret understøttelse af alle
ordblinde elever i Esbjerg Kommunes folkeskoler, så de kan blive så dygtige som muligt og
bevare lysten til at lære.
OrdblindePit
Ordblinderådgiverne har direkte undervisning med ordblinde elever i intensive læringsforløb
kaldet OrdblindePit. Når en elev bliver konstateret ordblind, tilbydes et langt OrdblindePit på 7-
8 uger. Her undervises ordblinde elever på hold, hvor der er fokus på ordblindhed i alle fag,
læse-, skrive- og stavestrategier, it-hjælpemidler samt motivation og mindset. I perioden med
OrdblindePit undervises eleven på holdet af ordblinderådgiveren tre dage om ugen og er i sin
hjemklasse to dage om ugen. På den måde sikres en forbindelse mellem det intensive
læringsforløb og undervisningen i den almindelige klasse, herunder overførsel af læring.
Elever, som har deltaget i et langt OrdblindePit, tilbydes opfølgning årligt resten af deres
folkeskoletid. Det tilstræbes at denne opfølgning sker på elevens egen skole.
Samarbejde med forældre
Programmet har også fokus på at understøtte forældrenes støtte til barnet samt at hjælpe
forældre, som selv kan have skriftsproglige udfordringer. I forbindelse med det lange
OrdblindePit arrangeres tre forældrekurser. Før OrdblindePit får forældre og børn viden om
ordblindhed og information om OrdblindePit, under OrdblindePit gennemføres et hands-on
forældremøde med fokus på it-hjælpemidler, og efter OrdblindePit er der fokus på forældrenes
muligheder for at støtte og motivere barnet fremadrettet.
I forbindelse med den årlige opfølgning arrangeres forældrecafeer, hvor forældre kan mødes
og dele viden og erfaringer samt blive opdateret på fx it-hjælpemidler.
Forældre kan løbende søge vejledning hos barnets ordblinderådgiver.
Samarbejde med skolerne
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 262: Henvendelse om foretræde fra byrådet i Esbjerg om et forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen
2248943_0002.png
Støttefunktion for ordblinde elever samarbejder med skolernes ledelser om udvikling og
evaluering af indsatsen, og ordblinderådgiverne har et tæt samarbejde med skolernes
læsefaglige ressourcepersoner og elevernes lærere i alle fag. I samarbejdet er der fokus på
ordblindevenlig undervisning og brug af it-hjælpemidler i alle fag. Samarbejdet organiseres
som fælles oplæg eller som sparringsmøder i mindre teams.
I forbindelse med OrdblindePit er der overleveringsmøder mellem skole og støttefunktionen for
at sikre den bedste indsats for det enkelte barn både i klassen og i OrdblindePit.
Tidlig indsats og overgang til ungdomsuddannelse
I løbet af udviklingsprogrammet vil støttefunktionen også sætte fokus på den tidlige,
foregribende indsats i dagtilbud. Det er ikke muligt at teste førskolebørn for ordblindhed, men
det er muligt at være opmærksom på risikofaktorer og møde disse med passende indsatser,
herunder gode skriftsproglige læringsmiljøer. I den forbindelse har vi afviklet et
kompetenceudviklingsforløb for pædagoger i dagtilbud med fokus på tidlige tegn på
ordblindhed.
Støttefunktion for ordblinde elever har etableret et samarbejde med alle ungdomsuddannelser
i Esbjerg Kommune med fokus på den gode overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse
for ordblinde elever. Indsatsen fokuserer på tiltag på folkeskolerne før overgangen, indsatser i
samarbejde undervejs og tiltag på ungdomsuddannelserne efter overgangen.
Advisory board
I udviklingen af programmet er det vigtigt at tage elevernes perspektiver alvorligt
de ved
hvad det handler om. Derfor har vi etableret et advisory board med 16 ordblinde elever, som
følger programmet og bidrager med oplevelser, ideer og gode råd.
Evaluering
Udviklingsprogrammet følges og evalueres af analyse- og konsulentvirksomheden Moos-Bjerre,
som har udarbejdet en baselinerapport før opstart af funktionen. De vil ligeledes foretage en
midtvejsmåling og en afsluttende måling. Målingerne skal agere pejlemærker i processen og
vise indsatsernes effekt.
Venlig hilsen
Ulla Visbech
Områdechef
Børn & Kultur
Kultur & Pædagogik
Nørregade 19
6700 Esbjerg
Mobil 20 48 50 73
www.esbjerg.dk
<image001.png>
<image002.jpg>