Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 253
Offentligt
2245134_0001.png
Den 8. september 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social
retfærdighed og modstandsdygtighed
KOM (2020)275
1. Resumé
Forslaget til rådshenstilling om erhvervsuddannelser blev offentliggjort af Kommissionen den 1. juli 2020 og udgør et af
tiltagene i Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for færdigheder med henblik på bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed. Formålet med forslaget til rådshenstilling er at modernisere
EU’s politik på erhvervsuddannelsesområdet, så unge og voksne europæiske
arbejdstagere får de færdigheder og
kompetencer, der er nødvendige på et omskifteligt arbejdsmarked, som undergår både en grøn og en digital omstilling.
Endvidere skal forslaget integrere de bevaringsværdige dele af rådshenstillingerne fra 2009 om EQAVET (den
europæiske referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne) og ECVET (det europæiske
meritoverførselssystem for erhvervsuddannelse), som samtidig dermed ophæves. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling
forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Regeringen er enig i vigtigheden af at have attraktive erhvervsuddannelser af høj kvalitet.
I Danmark er færdiguddannede elever og studerende fra erhvervsuddannelserne kompetente til at opnå ansættelse på
arbejdsmarkedet og til at indgå i en dynamisk faglig, økonomisk og social udvikling på arbejdsmarkedet og i samfundet.
Erhvervsuddannelserne i Danmark er baseret på et aktivt samarbejde med arbejdsmarkedets parter og andre relevante
aktører, og uddannelserne har et væsentligt internationalt element, hvorfor forslaget til rådshenstilling i høj grad svarer til
situationen i Danmark. Et kendetegn for erhvervsuddannelserne er, at de har en tæt tilknytning til de nationale
arbejdsmarkeder, hvor vi i Danmark lægger vægt på udviklingen af en helhedsmæssig faglighed, der sikrer kompetencer på
højt niveau, som ikke er individualiserede, men kan skræddersys til de enkelte brancher, og som sikrer en
arbejdsmarkedsmæssig fleksibilitet. Det bør derfor i rådshenstillingen gøres ganske klart, at tilrettelæggelsen af
erhvervsuddannelserne er medlemsstaternes nationale kompetence, og det bør sikres, at forslaget om udviklingen af
europæiske kerneprofiler ikke fører til en større grad af europæisk harmonisering på uddannelsesområdet. Endelig bør det
i det videre arbejde klarlægges, hvordan de opstillede mål defineres og måles.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed
den 1. juli 2020. Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion den 10. juli 2020. Forslaget blev offentliggjort sammen med Kommissionens
meddelelse om den europæiske dagsorden for færdigheder med henblik på bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, og det indgår som et af tiltagene heri.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Det europæiske samarbejde på erhvervsuddannelsesområdet har siden 2002 været centreret i den
såkaldte Københavns-proces, inden for hvilken der ca. hvert femte år formuleres fælles prioriteter og
målsætninger for samarbejdet.
I 2009 vedtog Rådet to rådshenstillinger om henholdsvis etableringen af en europæisk kvalitetssikrings-
referenceramme for erhvervsuddannelse (EQAVET) og etableringen af et europæisk meritsystem for
erhvervsuddannelse (ECVET). Evalueringer har vist, at de to rådshenstillinger ikke har haft den effekt,
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
2245134_0002.png
som var formålet, og derfor indarbejdes de bevaringsværdige elementer af disse rådshenstillinger i det
nye forslag, som således erstatter EQAVET- og ECVET-henstillingerne.
Endelig skal det nye forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser ses i lyset af behovet for at ruste
de europæiske erhvervsuddannelser til den kommende digitale og grønne omstilling, ligesom Covid-19-
krisen og den medfølgende økonomiske krise, som også har ramt de praktiske dele af
erhvervsuddannelserne hårdt, har medført et behov og en mulighed i mange lande for at gentænke
erhvervsuddannelsessystemerne.
3. Formål og indhold
Formål
Formålet med forslaget til
rådshenstillingen er at modernisere EU’s politik på
erhvervsuddannelsesområdet, så unge og voksne europæiske arbejdstagere får de færdigheder og
kompetencer, der er nødvendige på et omskifteligt arbejdsmarked, som undergår både en grøn og en
digital omstilling. Endvidere skal forslaget ligeledes integrere de bevaringsværdige dele af
rådshenstillingerne om EQAVET og ECVET, som samtidig dermed ophæves.
Indhold
Indledningsvis defineres erhvervsuddannelse som uddannelse, der har til formål at udstyre unge og
voksne med viden, knowhow, færdigheder og/eller kompetencer, der kræves i særlige erhverv eller
mere bredt på arbejdsmarkedet, og som kan gives i formelle og ikke-formelle sammenhænge på alle
niveauer i den europæiske referenceramme for kvalifikationer (EQF), herunder tertiært niveau.
Endvidere fastslås det, at rådshenstillingen er ikke-bindende i sin karakter.
I rådshenstillingen henstilles det til medlemsstaterne, at de arbejder for at implementere en EU-
erhvervsuddannelsespolitik, som:
- udstyrer unge og voksne med de færdigheder, der skal til for at trives på et arbejdsmarked og et
samfund under udvikling, for at håndtere genopretningen og omstillingerne til en grøn og
digital økonomi i en tid med demografiske forandringer og i alle økonomiske konjunkturer;
- sikrer inklusion og lige muligheder og bidrager til at opnå modstandsdygtighed, social
retfærdighed og velstand;
- gør europæiske erhvervsuddannelser til en global reference for udvikling af færdigheder og
kompetencer.
For at implementere dette henstilles det, at medlemsstaterne gennemfører tiltag og investeringer
jævnfør de principper, der beskrives nedenfor.
Det henstilles endvidere, at medlemsstaterne arbejder hen mod senest i 2025 at nå følgende mål, som
indgår i relevante europæiske monitoreringsrammer:
- Andelen af færdiguddannede i beskæftigelse bør være mindst 82 pct.
- 60 pct. af nyuddannede fra en erhvervsuddannelse har haft adgang til arbejdsbaseret læring
under uddannelsen.
- 8 pct. af de studerende på en erhvervsuddannelse har nytte af læringsmobilitet i udlandet.
Principperne, som det henstilles til medlemsstaterne at følge, er følgende:
Erhvervsuddannelse er fleksibel med hensyn til at tilpasse sig dynamiske ændringer på arbejdsmarkedet
Herunder bør erhvervsuddannelserne tilbyde en balanceret blanding af
faglige og tekniske færdigheder
samt
nøglekompetencer,
som skaber et stærkt grundlag for livslang beskæftigelsesegnethed, social inklusion,
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
aktivt medborgerskab og personlig udvikling. Erhvervsuddannelsernes læreplaner, fagudbud og
kvalifikationer bør løbende ajourføres ved hjælp af
solid viden om færdigheder.
Udbyderne af
erhvervsuddannelser bør have en passende grad af
autonomi, fleksibilitet, støtte og finansiering
til hurtigt at
kunne tilpasse sig ændrede behov. Erhvervsuddannelsesprogrammer på alle niveauer bør omfatte
komponenter af
arbejdsbaseret læring
også inden for erhvervsakademiuddannelserne;
lærlingeordninger
bør
udvides yderligere for at forbedre ungegarantiens tilbud og suppleres af støtte og tiltag for at stabilisere
udbuddet af lærlingepladser.
Fleksibilitet og udviklingsmuligheder er centrale for erhvervsuddannelse
Herunder bør erhvervsuddannelsesprogrammerne være
personaliserede og centreret omkring eleven,
tilbyde
forskellige former for undervisning, fleksible og modulopbyggede forløb, der anerkender
læringsresultater fra ikke-formel og uformel læring; erhvervsakademiuddannelser bør designes til at
hurtigt at kunne tilpasses sektorernes, virksomhedernes eller den enkeltes opkvalificerings- eller
omskolingsbehov. Erhvervsuddannelserne bør være baseret på
moduler eller læringsenheder,
og
valideringsmekanismer bør eksistere, så overførsel, anerkendelse og akkumulering af den enkeltes
læringsresultater er mulig med henblik på at opnå en kvalifikation, en delvis kvalifikation eller micro-
credential.
Erhvervsuddannelse er drivkraft for innovation og vækst og forbereder digital og grøn omstilling og erhverv, der er stærkt
efterspurgte
Erhvervsuddannelser bør integreres i økonomiske, industri- og innovationsstrategier, herunder dem der
er knyttet til
genopretningen og grøn og digital omstilling,
og som følge heraf bør udbuddet af
erhvervsakademiuddannelser
udvides betydeligt afhængig af efterspørgslen.
Erhvervsekspertisecentre
bør bl.a.
fungere som katalysatorer for lokale erhvervsinvesteringer ved at understøtte genopretning, grøn og
digital omstilling, europæisk og regional innovation og udvikling af erhvervsrettede uddannelser på et
højere kvalifikationsniveau. Erhvervsuddannelsesinstitutioner bør have indført
digitaliseringsstrategier
og
integrere
miljømæssig og social bæredygtighed
i deres uddannelsesprogrammer og ledelse og dermed bidrage
til gennemførelsen af FN’s mål for bæredygtig udvikling.
Erhvervsuddannelse er et attraktivt valg baseret på moderne og digitaliseret udbud af uddannelse/færdigheder
Videregående erhvervsuddannelsesprogrammer
på EQF-niveau 5-8 bør udvikles yderligere for at understøtte et
voksende behov for videregående erhvervsrettede kompetencer. Erhvervsuddannelse bør være del af et
livslangt lærings-kontinuum,
og der bør være
fleksible
forløb mellem erhvervsuddannelserne på grundniveau,
erhvervsakademiuddannelserne, almen uddannelse og videregående uddannelse.
Erhvervsuddannelserne bør gennemføres gennem en passende blanding af
åbne, digitale og deltagerbaserede
læringsmiljøer. Lærere, undervisere og ledere
inden for erhvervsuddannelse bør gennemgå grundlæggende og
løbende faglig udvikling med henblik på at levere undervisning af høj kvalitet, fremme tekniske og
digitale færdigheder og innovative undervisningsmetoder, ligesom deres karriereveje bør blive mere
attraktive gennem bredere rekrutteringsmetoder, bedre karriereveje og styrket samarbejde mellem
faglærere og virksomheder.
Internationaliseringsstrategier
bør understøtte en strategisk tilgang til
internationalt samarbejde inden for erhvervsuddannelse, ligesom disse strategier bør fremme vellykkede
nationale praksisser på verdensplan og deltagelse i internationale
fagkonkurrencer.
Muligheder for
læringsmobilitet
for studerende og undervisere på erhvervsuddannelser bør eksistere, som gøres lettere
ved brug og anerkendelse af læringsenheder og relevante europæiske værktøjer (elementer fra den gamle
ECVET-henstilling, som ophæves med vedtagelsen af dette forslag til rådshenstilling). Klar og
brugervenlig information om lærings- og karrieremuligheder i hele EU bør sikres gennem
vejledningstjenester for livslang læring
af høj kvalitet.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
2245134_0004.png
Erhvervsuddannelse fremmer lige muligheder
Erhvervsuddannelsesprogrammer bør være inkluderende
for udsatte grupper; ligesom målrettede tiltag og
fleksible undervisningsformater bør forhindre frafald og understøtte overgangen fra uddannelse til
arbejde. Erhvervsuddannelsesprogrammer bør være
tilgængelige
via digitale platforme særligt for udsatte
grupper og personer bosat i landdistrikter eller fjerntliggende egne. Målrettede tiltag bør fremme
kønsbalancen
inden for traditionelle ”mands-” og ”kvindefag”.
Erhvervsuddannelse understøttes af en kvalitetssikringskultur
Den europæiske referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne
(EQAVET-rammen) bør integreres i
de nationale kvalitetssikringssystemer, både for de grundlæggende erhvervsuddannelser og
erhvervsakademiuddannelserne; den dækker erhvervsuddannelse inden for alle læringsmiljøer (såsom
skolebaseret undervisning og arbejdsbaseret læring, herunder lærlingeuddannelse) og alle læringstyper,
der udbydes af både offentlige og private udbydere, og underbygges af en række fælles indikatorer for
kvalitetssikring inden for erhvervsuddannelse. Et
nationalt referencepunkt for kvalitetssikring
inden for
erhvervsuddannelse bør fortsat samle alle relevante parter på nationalt og regionalt niveau for bl.a. at
tage konkrete initiativer til at gennemføre og videreudvikle EQAVET-rammen og deltage i
peer-
evalueringer
af kvalitetssikring på EU-plan med henblik på at sikre gennemsigtigheden og
sammenhængen i kvalitetssikringsordninger og styrke tilliden mellem medlemsstaterne.
I forhold til implementering på nationalt niveau henstilles det i forslaget til rådshenstilling til,
at medlemsstaterne træffer foranstaltninger til at gennemføre denne politik på nationalt plan sammen
med arbejdsmarkedets parter og andre relevante interessenter. De bør i den forbindelse sikre
bæredygtige offentlig-private
partnerskaber
for styringen af erhvervsuddannelserne, inddrage
arbejdsmarkedets parter og alle relevante interessenter, samt fremme sådanne partnerskaber på
regionalt og sektorniveau. De bør ligeledes gøre bedst mulig brug af de
europæiske
gennemsigtighedsværktøjer,
f.eks. den europæiske kvalifikationsramme (EQF), det europæiske
meritoverførsels- og akkumuleringssystem (ECTS) m.fl. Endvidere bør de gøre bedst brug af
EU-fonde
og
–programmer,
der støtter reformer og/eller investering i erhvervsuddannelse, herunder bl.a. Next
Generation EU, den Europæiske Socialfond+ (ESF+), InvestEU, Erasmus+ og Horizon Europe.
Endelig bør de definere
tiltag, der skal tages med henblik på gennemførelsen af henstillingen
på nationalt plan
inden for et år efter dens vedtagelse og følge op på dens gennemførelse.
I forslaget til rådshenstilling bifaldes det, at Kommissionen agter
at implementere EU’s
erhvervsuddannelsespolitik og støtte medlemsstaternes tiltag bl.a. ved:
- at sikre
effektiv forvaltning
af EU’s erhvervsuddannelsespolitik gennem trepartsorganet Det
Rådgivende Udvalg for Erhvervsuddannelse,
- at sikre,
at erhvervsuddannelsespolitikken er afspejlet i EU’s øvrige relevante strategier og
politikker,
- at styrke støtten til
strukturelle reformer af lærlingeuddannelser,
- at understøtte målet om etablering og udvikling af 50 europæiske platforme af
erhvervsekspertisecentre
og undersøge muligheden for at udvikle
europæiske kerneprofiler inden for
erhvervsuddannelse,
- at understøtte en kvalitativ og effektiv
digitalisering af udbuddet af erhvervsuddannelser
ved at fremme
brugen af
europæiske kompetencerammer
og
selvevalueringsværktøjer,
- at fremme
europæisk erhvervsuddannelse som global reference for udvikling af færdigheder
bl.a. ved at støtte
internationaliseringen af erhvervsuddannelser, fagkonkurrencer og kommunikationskampagner
for at styrke erhvervsuddannelsernes tiltrækningskraft,
- at støtte medlemsstaternes indsats for at gennemføre denne henstilling, styrke kapaciteten
blandt erhvervsuddannelsesinstitutioner og fremme forskning inden for erhvervsuddannelse
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
2245134_0005.png
-
både på europæisk og nationalt niveau gennem finansiering fra relevante
EU-fonde og
programmer,
at sikre
kvalitativ og kvantitativ monitorering
jævnfør de fælles mål, der sættes med denne
rådshenstilling og
rapportere
til Rådet om implementeringen af denne henstilling hvert femte år.
Med vedtagelsen af dette forslag til rådshenstilling erstattes samtidig rådshenstillingen fra 2009 om
etablering af en europæisk referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne (EQAVET)
og rådshenstillingen fra 2009 om etablering af det europæiske meritoverførselssystem (ECVET).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til rådshenstilling medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-
budgettet, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget til rådshenstilling blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. uddannelse og
ungdom den 3. juli 2020. Der indkom følgende høringssvar, som nedenfor gengives i deres fulde
længde.
Danske Universiteter har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA):
”Forslaget
til rådshenstillinger er et udmærket initiativ, som bl.a. rammer centralt ned i de danske
udfordringer med at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Hvis Kommissionens initiativ kan
bidrage til at løfte den dagsorden, vil det være kærkomment. FA har ikke øvrige bemærkninger til
forslaget.”
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH):
”Fagbevægelsens
hovedorganisation har følgende bemærkninger til denne høring:
FH værdsætter, at Rådet sætter fokus på de erhvervsrettede uddannelser, da manglen på
faglærte i fremtiden kan blive en udfordring i mange europæiske lande.
Vi støtter, at der sættes konkrete mål for beskæftigelse og adgang til arbejdsbaseret læring, men
mener at mål for sidstnævnte (afhængig af definitionen) ikke er særlig ambitiøst. Vi kan også
støtte målet for mobilitet.
Omkring punkt 3 er det vigtigt for os at understrege, at det skal fremgå, at begrebet
erhvervsuddannelsesudbydere også omfatter de faglige udvalg. I Danmark er det disse udvalg,
der definerer uddannelsernes indhold.
FH er meget forbeholden over for punkt 5 og punkt 6 i henstillingen. Erhvervsuddannelserne
skal efter vores opfattelse ikke være individualiserede og centrerede om den lærende, men
derimod bygge på en fælles national kompetence der giver mulighed for en stor mobilitet på
arbejdsmarkedet. Vi mener ligeledes, at selvom erhvervsuddannelserne skal bygge på klare og
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
2245134_0006.png
detaljerede kompetencemål, må dette under ingen omstændigheder føre til, at der ikke udvikles
en helhedsmæssig faglighed, det sikrer kompetencer på et højt niveau.
Omkring punkt 10 støtter vi, at der udvikles flere videregående erhvervsrettede programmer,
men peger også på, at der bl.a. er økonomiske og tilrettelæggelsesmæssige barrierer for de
faglærte deltagelse i sådanne programmer.”
Kommunernes Landsforening (KL):
”KL
støtter intentionerne i rådhenstillingen. Det er vigtigt, at uddannelserne følger
samfundsudviklingen og matcher arbejdsmarkedets behov, hvorfor udviklingen af uddannelserne ske i
tæt samarbejde med arbejdsgiverne.”
Dansk Industri (DI):
”Udkastet
til Rådshenstilling bygger grundlæggende på ACVT-udtalelsen om fremtidens
erhvervsuddannelser, som DI i store træk kan tilslutte sig. Et øget fokus på erhvervsrettede uddannelser
og navnlig erhvervsuddannelserne er nødvendigt og positivt i forhold til den fremtidige efterspørgsel
efter bl.a. faglært arbejdskraft.
Det er især vigtigt at fremhæve, at de danske erhvervsuddannelser i mange år især har optaget mange
unge voksne og voksne og dermed har erfaringer med livslang læring, som mange EU-lande kan drage
nytte af. Det er derfor væsentligt at ophøre med primært at italesætte erhvervsuddannelser som
uddannelser for unge fra grundskolen, da dette ikke er i overensstemmelse med virkeligheden i
Danmark.
Vi er imidlertid bekymrede og skeptiske overfor forslaget om at fremme europæisk erhvervsuddannelse
som globalt referencepunkt for udvikling af færdigheder og fremme af mobilitet og anerkendelse af
læringsophold. Kommissionen foreslår her, at der udvikles europæiske kerneprofiler inden for
erhvervsrettet uddannelse, som ”vil definere en vis andel af et fælles uddannelsesindhold på europæisk
plan”. Fastlæggelse af fælles indhold
på tværs af landene vil uvægerligt betyde mindre fleksibilitet i
udformning og indhold af erhvervsuddannelser, hvilket ikke vil være gavnligt. Samtidig er
erhvervsuddannelser mere end de fleste øvrige uddannelsesområder meget tæt knyttet til de nationale
arbejdsmarkeder og deres udvikling, som varierer betydeligt mellem landene. En harmonisering af en
del af uddannelsesindholdet på tværs af EU vil desuden være i modstrid med den nationale kompetence
på uddannelsesområdet.”
Dansk Arbejdsgiverforening (DA):
”DA
finder overordnet, at det er vigtigt, at der bliver taget hånd om ungeledigheden, der er en stor
udfordring for Europa. COVID 19-krisen har betydet, at ungeledigheden er steget, men
ungeledigheden var også høj før krisen. Ungeledigheden er således ikke et nyt fænomen, men udgør
snarere et strukturelt problem i mange medlemslande.
Det er derfor vigtigt, at tiltag for at begrænse ungeledigheden er langsigtede holdbare reformer i stedet
for kortsigtede initiativer.
DA er enige i, at en del af løsningen er et bedre samspil mellem indholdet i uddannelserne såvel som
den løbende kompetenceudvikling og arbejdsmarkedets behov. DA er derfor enige i behovet for at
blive med at styrke erhvervsuddannelserne, da det i høj grad er medarbejdere med disse kompetencer,
som virksomhederne efterspørger.
Samtidig er det væsentligt at have for øje, at erhvervsuddannelserne skal bevare et godt image og en høj
kvalitet, og at der ikke slækkes på kravene i uddannelserne. Erhvervsuddannelserne skal således ikke
fungere som en særskilt opsamling af svagere unge. Gruppen af svagere unge kan i øvrigt ofte have
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
2245134_0007.png
negative oplevelser med skole og uddannelse, og de kan i højere grad have brug for et job eller et
konkret virksomhedsrettet tilbud end et generelt uddannelsestilbud.”
Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier
(DEG):
”Generelt
er DEG enig med Rådet om, at erhvervsrettet uddannelse i forbindelse med økonomisk
genopretning som følge af Covid19-krisen vil udgøre en væsentlig del af indsatsen ift. at understøtte
ungdomsbeskæftigelsen, ligesom det har været tilfældet ved tidligere økonomiske og finansielle kriser.
Dette gælder både for erhvervsuddannelser som ungdoms- og voksenuddannelser samt for
arbejdsmarkedsuddannelser i form af kortere opkvalificeringsforløb, specialisering eller
omskolingsforløb.
DEG støtter en ny og mere ambitiøs EU-politik for erhvervsrettet uddannelse ift. at opfylde det store
behov for opkvalificering og omskoling, som følger den fælles europæiske ambition om at være rustet
til det 21. århundredes udfordringer.
Covid19-krisen har vist mulighederne i digital undervisning på de erhvervsrettede uddannelser. Der er
store potentialer i at anvende digitale og virtuelle læringsmetoder og redskaber, som kan bidrage til at
hæve kvaliteten i uddannelserne.
Krisen har også vist, at der er dele af uddannelserne som ikke umiddelbart kan digitaliseres. Her er
særligt tale om tilegnelsen af de håndværksmæssige færdigheder, som er centrale for de erhvervsrettede
uddannelser. Disse fås ikke gennem en computer, men på værksteder, i køkkener, i butikslokaler og i
maskinrummet. Ligeledes retter de erhvervsrettede uddannelser sig typisk mod arbejdsområder, hvor
samarbejde og forståelse for andre fagområder er vigtigt og opnåelse af samarbejdskompetencer er
derfor afgørende. Dette skal både læres digitalt, men også i det fysiske møde.
Den sociale relation mellem eleverne og det personlige møde med læreren kræver også en høj grad af
fysisk tilstedeværelse, hvor man ikke blot kigger på hinanden gennem en skærm, men kan se hinanden
som hele mennesker.
Ift. den politiske baggrund for Rådets forslag, som bl.a. tæller den europæiske grønne pagt, så er DEG
enig i, at erhvervsuddannelserne er et nøgleredskab til at levere færdigheder til bl.a. reduktion af
udledning af drivhusgasser, en mere cirkulær økonomi og ressourceanvendelse, renoveringsinitiativer,
understøttelse af bevarelse af biodiversitet, bekæmpelse af madspild mv. Ligeledes er DEG enig i, at
erhvervsrettet uddannelse er særlig relevant for SMV’ere for at sikre, at den tilgængelige arbejdsstyrke
har såvel de grønne som digitale færdigheder, som der er brug for på arbejdsmarkedet.
Bemærkninger til henstilling til medlemsstaterne Pkt. 1-25
(C) Andelen af færdiguddannede i beskæftigelse bør være mindst 82% i 2025.
DEG er enig i at
beskæftigelsesgraden af nyuddannede skal løftes.
(C) 60% af nyuddannede fra en erhvervsrettet uddannelse har i 2025 haft adgang til arbejdsbaseret læring under deres
erhvervsrettede uddannelse.
De danske erhvervsuddannelser bygger på et vekseluddannelsesprincip, hvor
cirka 75% af uddannelsen foregår i et ansættelsesforhold på en virksomhed. Ifm. med Covid-19-krisen
vil man formentlig se et stigende antal elever i skolepraktik, men DEG forventer, at den trepartsaftale,
der blev indgået i maj 2020 om lønkompensation til virksomheder, der tager lærlinge, vil have en positiv
effekt herpå.
(C) 8% af de lærende på erhvervsrettede uddannelser har i 2025 adgang til læringsmobilitet i udlandet.
DEG kender
ikke det nuværende tal, men tilslutter sig, at elever skal have mulighed for praktik i udlandet.
Erhvervsrettet uddannelse er fleksibel med hensyn til at tilpasse sig dynamiske ændringer på arbejdsmarkedet.
De
danske erhvervsuddannelser udvikles løbende efter arbejdsmarkedets behov både i skoledelen og i
praktikdelen. Derudover mener DEG, at det er vigtigt, at erhvervsuddannelserne indeholder generiske
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
tværgående nøglekompetencer i relation til den enkelte elevs dannelsesproces som demokratisk
medborger og som fundament for livslang læring.
(3) Erhvervsuddannelsesudbyderne har en passende grad af autonomi, fleksibilitet, støtte og finansiering.
Det er DEG
enig i. I Danmark er erhvervsskoler og AMU-centre selvejende institutioner med bestyrelser udpeget af
arbejdsmarkedets parter, regioner og kommuner. Derfor er institutionerne allerede meget autonome og
DEG mener, at det er afgørende for kvaliteten at holde fast i erhvervsskolernes selveje.
(7) Sammenkoble erhvervsrettet uddannelse med fremtidsorienterede økonomiske strategier og innovationssystemer.
Det
er DEG enig i. De erhvervsrettede uddannelser er afgørende for den grønne omstilling, som vil
omkalfatre hele verdenssamfundet og derved dagligdagen for både individer, virksomheder og stater.
Derfor skal erhvervsrettet ungdoms- og voksen- og efteruddannelse indtænkes i disse strategier.
(8) Erhvervsekspertisecentre
retter sig mod erhvervsrettede uddannelser på EQF-niveau 5-8. Der er
ganske få erhvervsuddannelser, der fører til niveau 5 og ingen over 5. Det står ikke klart for DEG, hvad
erhvervsekspertisecentrene skal. Såfremt det omhandler at bistå virksomheder i at omstille sig til nye
vækstsektorer (til grønne sektorer f.eks.) eller at bevidstgøre virksomheder omkring de kompetencer,
som de har brug for fremadrettet i arbejdsstyrken, så bør erhvervsskolerne spille en central rolle i
ekspertisecentrene, da erhvervsskolerne allerede har et lokalt netværk af virksomheder og kan bidrage
med de uddannelsesmæssige initiativer, der er brug for.
(10) Videregående erhvervsuddannelses programmer på EQF-niveau 5-8 videreudvikles.
Såfremt at dette betyder,
at flere erhvervsuddannelser gøres til erhvervsakademiuddannelser eller på anden måde løftes ud af
erhvervsskolerne, så er DEG ikke enig heri. Flere erhvervsuddannelserne kunne med fordel løftes til
EQF-niveau 5, så længe uddannelserne forbliver i regi af erhvervsuddannelsessystemet.
Erhvervsuddannelserne skal være et attraktivt valg af uddannelse og skal være baseret på et moderne og
digitaliseret udbud af uddannelser, og DEG er enig i, at det er vigtigt at integrere miljømæssig og social
bæredygtighed i erhvervsuddannelsernes undervisningsplaner og organisatoriske styring. I Danmark vil
det kræve et samarbejde med de faglige udvalg og erhvervsuddannelsesudvalgene, som står for
indholdet af erhvervsuddannelserne.
Covid-19-krisen har medvirket til et digitalt kvantespring på de erhvervsrettede uddannelser og de
erfaringer skal der videreudvikles på, så erhvervsuddannelsesinstitutionernes digitale parathed
forbedres.
Det fremgår, at der skal træffes foranstaltninger for at gøre erhvervsuddannelserne mere tillokkende
gennem bl.a. internationalisering og øgede mobilitetsmuligheder. Hvorvidt dette vil bidrage til at få flere
til at søge mod erhvervsuddannelserne, stiller DEG sig tvivlende overfor, da målgruppen for
erhvervsuddannelserne typisk ikke er så mobile. Men det kunne muligvis medføre, at en anden
målgruppe ville få øjnene op for mulighederne i erhvervsuddannelserne.
DEG bifalder, at Kommissionen iværksætter Unionens erhvervsuddannelsespolitik og derved fastholde
det strategiske og politiske fokus på de erhvervsrettede uddannelser i Europa.
Ift. de foreslåede nye elementer på EU-plan, har DEG ikke yderligere bemærkninger.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at hilse et stærkt fokus på erhvervsuddannelserne velkomment, men
derudover er der på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 253: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, fra børne- og undervisningsministeren
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i vigtigheden af at have attraktive erhvervsuddannelser af høj kvalitet. I Danmark er
færdiguddannede elever og studerende fra erhvervsuddannelserne kompetente til at opnå ansættelse på
arbejdsmarkedet og til at indgå i en dynamisk faglig, økonomisk og social udvikling på arbejdsmarkedet
og i samfundet. Erhvervsuddannelserne i Danmark er baseret på et aktivt samarbejde med
arbejdsmarkedets parter og andre relevante aktører, og uddannelserne har et væsentligt internationalt
element, hvorfor forslaget til rådshenstilling i høj grad svarer til situationen i Danmark.
Et kendetegn for erhvervsuddannelserne er, at de har en tæt tilknytning til de nationale
arbejdsmarkeder, hvor vi i Danmark lægger vægt på udviklingen af en helhedsmæssig faglighed, der
sikrer kompetencer på højt niveau, som ikke er individualiserede, men kan skræddersys til de enkelte
brancher, og som sikrer en arbejdsmarkedsmæssig fleksibilitet. Det bør derfor i rådshenstillingen gøres
ganske klart, at tilrettelæggelsen af erhvervsuddannelserne er medlemsstaternes nationale kompetence,
og det bør sikres, at forslaget om udviklingen af europæiske kerneprofiler ikke fører til en større grad af
europæisk harmonisering på uddannelsesområdet. Endelig bør det i det videre arbejde klarlægges,
hvordan de opstillede mål defineres og måles.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9