Den 8. september 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig konkurrenceevne, social
retfærdighed og modstandsdygtighed
KOM (2020)275
1. Resumé
Forslaget til rådshenstilling om erhvervsuddannelser blev offentliggjort af Kommissionen den 1. juli 2020 og udgør et af
tiltagene i Kommissionens meddelelse om en europæisk dagsorden for færdigheder med henblik på bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed. Formålet med forslaget til rådshenstilling er at modernisere
EU’s politik på erhvervsuddannelsesområdet, så unge og voksne europæiske
arbejdstagere får de færdigheder og
kompetencer, der er nødvendige på et omskifteligt arbejdsmarked, som undergår både en grøn og en digital omstilling.
Endvidere skal forslaget integrere de bevaringsværdige dele af rådshenstillingerne fra 2009 om EQAVET (den
europæiske referenceramme for kvalitetssikring af erhvervsuddannelserne) og ECVET (det europæiske
meritoverførselssystem for erhvervsuddannelse), som samtidig dermed ophæves. En vedtagelse af forslaget til rådshenstilling
forventes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, EU-budgettet, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Regeringen er enig i vigtigheden af at have attraktive erhvervsuddannelser af høj kvalitet.
I Danmark er færdiguddannede elever og studerende fra erhvervsuddannelserne kompetente til at opnå ansættelse på
arbejdsmarkedet og til at indgå i en dynamisk faglig, økonomisk og social udvikling på arbejdsmarkedet og i samfundet.
Erhvervsuddannelserne i Danmark er baseret på et aktivt samarbejde med arbejdsmarkedets parter og andre relevante
aktører, og uddannelserne har et væsentligt internationalt element, hvorfor forslaget til rådshenstilling i høj grad svarer til
situationen i Danmark. Et kendetegn for erhvervsuddannelserne er, at de har en tæt tilknytning til de nationale
arbejdsmarkeder, hvor vi i Danmark lægger vægt på udviklingen af en helhedsmæssig faglighed, der sikrer kompetencer på
højt niveau, som ikke er individualiserede, men kan skræddersys til de enkelte brancher, og som sikrer en
arbejdsmarkedsmæssig fleksibilitet. Det bør derfor i rådshenstillingen gøres ganske klart, at tilrettelæggelsen af
erhvervsuddannelserne er medlemsstaternes nationale kompetence, og det bør sikres, at forslaget om udviklingen af
europæiske kerneprofiler ikke fører til en større grad af europæisk harmonisering på uddannelsesområdet. Endelig bør det
i det videre arbejde klarlægges, hvordan de opstillede mål defineres og måles.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde sit forslag til
rådshenstilling om erhvervsuddannelser for bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed
den 1. juli 2020. Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion den 10. juli 2020. Forslaget blev offentliggjort sammen med Kommissionens
meddelelse om den europæiske dagsorden for færdigheder med henblik på bæredygtig
konkurrenceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed, og det indgår som et af tiltagene heri.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og 166. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Det europæiske samarbejde på erhvervsuddannelsesområdet har siden 2002 været centreret i den
såkaldte Københavns-proces, inden for hvilken der ca. hvert femte år formuleres fælles prioriteter og
målsætninger for samarbejdet.
I 2009 vedtog Rådet to rådshenstillinger om henholdsvis etableringen af en europæisk kvalitetssikrings-
referenceramme for erhvervsuddannelse (EQAVET) og etableringen af et europæisk meritsystem for
erhvervsuddannelse (ECVET). Evalueringer har vist, at de to rådshenstillinger ikke har haft den effekt,