Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2243276_0001.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en
vigtig uddannelsespolitisk opgave
Hf-uddannelserne på VUC bliver i høj grad benyttet af personer, der ellers har svært ved at få
en ungdomsuddannelse. Hf-kursister kommer oftere fra ufaglærte hjem og mange har tidligere
afbrudt en ungdomsuddannelse. Efter hf er ni ud af ti i gang med en ordinær uddannelse eller i
beskæftigelse. Det er en god investering at hjælpe unge i gang med en uddannelse og ind på
arbejdsmarkedet.
Af analytiker
Troels Lund Jensen,
chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
og stud.polit.
Marie Lund Andersen
25. juni
2020
Analysens hovedkonklusioner
Hf-kursisterne har i højere grad end en gennemsnitlig ungdomsårgang ufaglærte foræl-
dre, lavere karakterer i dansk og matematik fra grundskolen, og mange har tidligere på-
begyndt en anden ungdomsuddannelse, men er faldet fra.
2 år efter afsluttet hf-uddannelse fra VUC er ni ud af ti i beskæftigelse eller i gang med
en ordinær uddannelse – særligt på uddannelser til pædagog, folkeskolelærer, sygeple-
jerske og socialrådgiver.
Blandt kursister, der starter på en hf-uddannelse, modtog 12 procent uddannelseshjælp
eller kontanthjælp året før. Blandt kursister, der har gennemført en hf-uddannelse, mod-
tog 5 procent kontanthjælp eller uddannelseshjælp 2 år efter.
De offentlige finanser forbedres med cirka 200.000 kr. om året, når man løfter en ung
kontanthjælpsmodtager uden uddannelse til beskæftigelse gennem en faglært uddan-
nelse eller en professionsbacheloruddannelse.
Kontakt
Analytiker
Troels Lund Jensen
Mobil 28 60 86 42
[email protected]
Kommunikationschef
Jesper Kirkbak
Mobil 50 73 71 34
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0002.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
AE har for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening belyst hvem der går i gang med en
hf-uddannelse på VUC, og hvilken status kursisterne har efter en fuldført hf-uddannelse fra VUC.
Analysen viser at hf-uddannelser på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave. Uddannelserne
benyttes i høj grad af personer, der ikke har fået en ungdomsuddannelse i det ordinære uddannelsessy-
stem, og efter endt uddannelse er ni ud af ti i gang med en erhvervskompetencegivende uddannelse eller
i beskæftigelse.
I første del af analysen belyser vi karakteristika for kursister, der påbegyndte en 2-årig hf-uddannelse
eller hf-enkeltfag på VUC i skoleåret 2017/2018
1
. I alt indgår 3.200 kursister fra en 2-årig hf-uddannelse
og 13.800 kursister fra hf-enkeltfag i analysen. Hf-kursisterne sammenlignes med 22-årige. Det svarer
til medianalderen blandt personer, der er startet på et af de to hf-uddannelser.
Hf-uddannelserne på VUC bliver benyttet af personer, der ellers ville have svært ved at få en ungdoms-
uddannelse. Vi viser fx at hf-kursisterne i højere grad end en gennemsnitlig ungdomsårgang har ufag-
lærte forældre og lavere karakterer i dansk og matematik fra grundskolen. Hver fjerde kursist på hf-
enkeltfag har hjemmeboende børn, og over halvdelen har tidligere påbegyndt en anden ungdomsuddan-
nelse, men er faldet fra uddannelsen.
Før kursisterne påbegyndte en hf-uddannelse på VUC var størstedelen enten i uddannelse eller i be-
skæftigelse, men knap hver fjerde hf-enkeltfagskursist og hver syvende kursist på 2-årig hf var uden for
arbejdsstyrken. 12 procent af kursisterne modtog uddannelseshjælp eller kontanthjælp året før de be-
gyndte på en hf-uddannelse på VUC.
I anden del af analysen belyser vi den socioøkonomiske status 2 år efter afsluttet hf-uddannelse fra VUC.
I denne del af analysen indgår 1.830 kursister, der har afsluttet en 2-årig hf-uddannelse, 2.440 kursister,
der har fået en hel hf-enkeltfagseksamen og 1.570 kursister, der har afsluttet hf-enkeltfag, svarende til
en uddannelsespakke. Uddannelserne er afsluttet i skoleåret 2015/2016, og den efterfølgende status er
opgjort i efteråret 2018
2
2 år efter afsluttet hf-uddannelse er ni ud af ti i beskæftigelse eller i gang med en ordinær uddannelse –
særligt på uddannelser til pædagog, folkeskolelærer, sygeplejerske og socialrådgiver - og 5-6 procent
modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave, fordi de hjælper unge videre, der
ikke har fået en ungdomsuddannelse i det ordinære system. Det er en god investering – både for den
enkelte og for samfundet. De offentlige finanser forbedres med cirka 200.000 kr. om året, hvis man
løfter en ung kontanthjælpsmodtager uden uddannelse til beskæftigelse gennem en faglært uddannelse
eller en professionsbacheloruddannelse.
En detaljeret beskrivelse af afgrænsning og metode findes bagerst i analysen.
1
2
Skoleåret løber fra d.1/7 2017 til d. 30/6 2018, og var senest tilgængelige data på tidspunktet for dataindsamlingen.
Skoleåret løber fra d.1.7 2015 til d.30/6 2016, og uddannelses- og socioøkonomisk status er opgjort i oktober/november 2018.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0003.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Første analysedel:
Karakteristik af kursister der påbegynder en hf-uddannelse på VUC
I første del af analysen belyser vi karakteristika for kursister, der påbegyndte en 2-årig hf-uddannelse
eller hf-enkeltfag på VUC i skoleåret 2017/2018. I alt indgår 3.200 kursister fra en 2-årig hf-uddannelse
og 13.800 kursister fra hf-enkeltfag i analysen. Hf-kursisterne sammenlignes med 22-årige. Det svarer
til medianalderen blandt personer, der er startet på en af de to hf-uddannelser.
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave, fordi uddannelserne i høj grad
benyttes af personer, der ikke har fået en ungdomsuddannelse i det ordinære uddannelsessystem.
Blandt kursisterne er der mange, der kommer fra ufaglærte hjem, har hjemmeboende børn, har lave ka-
rakterer i dansk og matematik fra grundskolen, har afbrudt en ungdomsuddannelse og kommer fra kon-
tanthjælp og uddannelseshjælp, sammenlignet med en gennemsnitlig ungdomsårgang.
Hovedkonklusioner fra første del af analysen:
Flere kursister på hf-forløbene har ufaglærte forældre. 15 procent af kursisterne, der påbegyn-
der en hf-uddannelse på VUC, har ufaglærte forældre. På en ungdomsårgang er det 9 procent.
Hver fjerde kursist, der påbegynder hf-enkeltfag, har hjemmeboende børn.
48 procent af kursisterne på hf-forløbene har fået under karakteren 4 i 9.klasses afgangsprøve
i både dansk og matematik. På en gennemsnitlig ungdomsårgang er det tilsvarende 31 pro-
cent.
70 procent af kursisterne på hf-enkeltfag har afbrudt en erhvervsuddannelse eller gymnasial
uddannelse. Blandt kursister på en 2-årig hf har 52 procent afbrudt en erhvervsuddannelse eller
gymnasial uddannelse.
Blandt kursister, der starter på en hf-uddannelse, modtog 12 procent uddannelseshjælp eller
kontanthjælp året før. På en gennemsnitlig ungdomsårgang modtog 6 procent uddannelses-
hjælp eller kontanthjælp året før.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0004.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Størst aldersspredning på hf-enkeltfag
Alderen er markant højere for kursister, der er gået i gang med hf-enkeltfag sammenlignet med personer,
der er startet på et 2-årigt hf-forløb. Blandt kursister på et 2-årigt forløb er 20 procent under 18 år og
hver tredje er 18-19 år. Blandt kursister der har påbegyndt hf-enkeltfagskurser, er der større aldersspred-
ning. 2 procent er under 18 år og 15 procent er 18-19 år. 59 procent er i 20’erne, 16 procent er i 30’erne
og 9 procent er 40 år eller mere. Det fremgår af tabel 1, hvor aldersfordelingen for kursister på de to
typer hf-forløb er opgjort.
Tabel 1. Aldersfordeling blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
Andel
Under 18 år
18-19 år
20-21 år
22-23 år
24-25 år
26-29 år
30-39 år
40 år eller over
I alt
19,7
33,8
18,4
10,9
6,6
5,6
4,1
0,9
100
1,8
14,9
19,5
14,4
10,5
14,3
15,8
8,8
100
630
1.080
590
350
210
180
130
30
3.200
hf-enkeltfag
2-årig hf
Antal
250
2.060
2.690
1.990
1.450
1.970
2.180
1.220
13.800
hf-enkeltfag
Anm: Hf-forløb er påbegyndt i perioden juli 2017-juni 2018. Alderen er opgjort 1. januar 2018. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgræns-
ning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
Flest kvinder starter på en hf-uddannelse på VUC
Sammenlignet med en gennemsnitlig ungdomsårgang, er der en overvægt af kvinder på begge hf-forløb.
Dette gælder særligt for kursister på hf-enkeltfag, hvor 62 procent af kursisterne er kvinder, mens der
er 58 procent kvinder på det 2-årige hf-forløb. Det fremgår af tabel 2, der viser kønsfordelingen.
Tabel 2. Kønsfordeling blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Mand
Kvinde
I alt
42,2
57,8
100
38,0
62,1
100
51,1
48,9
100
1.350
1.850
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
5.240
8.570
13.800
40.770
38.950
79.720
22-årige
Anm: Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og metode. Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da
aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have indflydelse på nogle karakteristika.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
Kursister på VUC bryder med negativ social arv
Der er forskel på kursisternes sociale baggrund, når man ser på forældrenes højest fuldførte uddannelse,
da kursisterne var 12 år
3
.
3
Den højeste af forældrenes uddannelser er dominerende. Kursister på over 40 år, samt kursister, der ikke var i befolkningen som 12-årige, er placeret
under ”uoplyst uddannelse”.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0005.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Flere hf-kursister har ufaglærte forældre sammenlignet med årgangen af 22-årige, mens færre har for-
ældre med en videregående uddannelse. 15 procent af kursisterne på en 2-årig hf-uddannelse har ufag-
lærte forældre, og det samme gælder 14 procent af kursisterne på hf-enkeltfag. Blandt unge på 22 år har
9 procent ufaglærte forældre.
Blandt de 22-årige har 38 procent forældre med en videregående uddannelse. For kursister, der har på-
begyndt en 2-årig hf, har 31 procent forældre med en videregående uddannelse. Det samme gælder for
29 procent af kursisterne på hf-enkeltfag.
Fælles for alle tre grupper har størstedelen forældre med en erhvervsfaglig uddannelse som den højest
fuldførte uddannelse. Blandt kursister der har påbegyndt en 2-årig hf, har 44 procent forældre med en
erhvervsuddannelse, mens det samme gælder 35 procent af kursisterne på hf-enkeltfag og 39 procent
af forældrene til 22-årige. Det fremgår af tabel 3, der viser forældrenes højest fuldførte uddannelse.
Tabel 3. Forældres uddannelse blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Uoplyst uddannelse
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
KVU
MVU
LVU
I alt
6,3
15,0
3,8
44,4
5,9
18,4
6,6
100
18,4
14,3
3,4
35,1
4,7
15,6
8,5
100
12,3
8,9
2,6
38,6
6,0
20,1
11,6
100
200
480
120
1.420
190
590
210
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
2.540
1.980
470
4.850
650
2.150
1.170
13.800
9.790
7.070
2.040
30.750
4.770
16.040
9.250
79.720
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Forældrenes højest fuldførte uddannelse er angivet som den højeste af de to uddannelser og er opgjort da kursi-
sten var 12 år. Uoplyst uddannelse dækker over personer, hvor begge forældres uddannelse er uoplyst, tilfælde hvor kursisten ikke var bosiddende i
Danmark som 12-årig, samt tilfælde hvor kursisten er mindst 40 år pr. 1.januar 2018. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og
metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
Blandt kursister der har påbegyndt hf-enkeltfag, har hver fjerde et eller flere hjemmeboende børn. Det
er en overrepræsentation i forhold til kursister på en 2-årig hf, hvor 6 procent har børn, og ungdomsår-
gangen, hvor 4 procent har børn. Det fremgår af tabel 4.
Tabel 4. Hjemmeboende børn blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
børn
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Ingen børn under 18
Mindst et barn under 18
I alt
93,8
6,3
100
74,6
25,4
100
96,4
3,6
100
3.000
200
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
10.300
3.510
13.800
76.830
2.890
79.720
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Børn er opgjort i familier, hvor kursisten selv er voksen. Man er voksen hvis man er mindst 25 år, ikke bor sammen
med mindst én forælder, selv har børn, er gift/i registreret partnerskab eller er part i et samboende par. Kun børn under 18 år er medtalt i analysen.
Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0006.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Knap halvdelen af hf-kursisterne har fået under 4 i dansk og matematik
Tabel 5 viser karakterfordelingen blandt de kursister, der har taget afgangsprøver i dansk og matematik
ved 9.klasses afgangseksamen. Det mindste karaktergennemsnit af de lovbundne afgangsprøver i
9.klasse i dansk og matematik er valgt.
Generelt er kursister, der har påbegyndt et hf-forløb på VUC, overrepræsenterede med lavere karakterer
i forhold til ungdomsårgangen af 22-årige. Der er kun mindre forskelle mellem kursister, der starter på
et 2-årigt forløb og hf-enkeltfag, dog er der både en lidt større andel kursister på hf-enkeltfag, der har
over 7 og under 2 i den laveste af de to karakterer.
Blandt 22-årige har hver tredje fået 7 eller en højere karakter i både dansk og matematik ved 9.klasses
afgangsprøve, mens den tilsvarende andel er 19 procent blandt kursister på hf-enkeltfag og 14 procent
blandt kursister på et 2-årigt forløb. På tværs af de tre grupper har flest fået 4-7 i den laveste af de to
karakterer. Mellem 33 og 39 procent har fået 4-7 i den laveste af de to karakterer i hver af de tre grupper.
Blandt kursister på et 2-årigt forløb har 32 procent fået 2-4 i den laveste karakter af dansk og matematik,
mens det samme gælder 28 procent af hf-enkeltfagskursisterne og 19 procent af 22-årige.
Lidt flere hf-kursister har fået under 2 i dansk og matematik, eller har slet ikke afsluttet prøverne i dansk
og matematik. Blandt kursister på den 2-årige hf-uddannelse har 11 procent fået under 2 i dansk og ma-
tematik, mens 14 procent af hf-enkeltfagskursisterne har fået under 2, og 9 procent af de 22-årige har
fået under 2 i dansk og matematik.
Tabel 5. Folkeskolens afgangsprøve, mindste karakter i dansk og matematik
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Ingen oplysninger
Ingen afgangskarakter
Under 2
2-4
4-7
7 eller over
I alt med oplysning
I alt
-
4,2
11,1
32,4
38,7
13,9
100
-
-
5,4
14,2
28,4
33,4
18,6
100
-
-
3,2
8,8
19,2
35,0
33,7
100
-
330
120
320
930
1.110
400
2.870
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
4.170
520
1.370
2.740
3.220
1.790
9.640
13.800
13.640
2.130
5.820
12.700
23.150
22.280
66.080
79.720
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Karakterer er registreret siden 2002, hvilket i grove træk svarer til personer der er yngre end 32 år i 2018. Kun
lovbundne afgangsprøver i dansk og matematik er medtaget. Gennemsnit inden for hvert fag er beregnet, og det mindste gennemsnit er valgt.
”Ingen afgangskarakter” dækker over personer, der er registreret med enten en standpunktskarakter eller afgangskarakter fra 9.klasse, men ikke
afgangskarakter i både dansk og matematik. Alle karakterer er konverteret til 7-trinsskalaen. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgræns-
ning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0007.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Hver femte hf-enkeltfagskursist har en erhvervsuddannelse
Forud for hf-uddannelsen har knap hver femte hf-enkeltfagskursist en erhvervsuddannelse, og knap hver
tiende kursist på den 2-årige hf-uddannelse har en erhvervsuddannelse. Hf-uddannelserne på VUC – og
især hf-enkeltfag – er en mulighed for at skifte spor for faglærte, der gerne vil læse en videregående
uddannelse.
De fleste der starter på et hf-forløb, har grundskolen som den højest fuldførte uddannelse. Det gælder
for 90 procent af kursisterne på den 2-årige hf og for 61 procent af hf-enkeltfagskursisterne.
Tabel 6. Højest fuldførte uddannelse blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Grundskole inkl. uoplyst
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Videregående uddannelse
I alt
89,4
0,9
9,1
0,6
100
60,9
15,9
19,7
3,6
100
26,6
55,0
11,9
6,5
100
2.860
30
290
20
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
8.410
2.190
2.720
490
13.800
21.200
43.860
9.510
5.160
79.720
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Den højest fuldførte uddannelse er opgjort d. 1. oktober 2017. ”Videregående” dækker over korte, mellemlange og
lange videregående uddannelser. Få personer har uoplyst uddannelsesniveau. Disse er placeret under ”grundskole”. Blandt kursister med en vide-
regående uddannelse er ca. halvdelen indvandreres medbragte uddannelse. Der er stor variation blandt kursister med en gymnasial uddannelse.
Det dækker både over indvandrers medbragte uddannelse og kursister der i forvejen har en ordinær studentereksamen fra STX, HTX, HHX, HF
eller studenterkursus. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0008.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Blandt kursister, der ikke har gennemført en uddannelse, har over halvdelen prøvet
Hf-uddannelserne på VUC bliver benyttet af mange, der har forsøgt at tage en ungdomsuddannelse i
det ordinære uddannelsessystem, men er faldet fra. Hf-uddannelserne på VUC hjælper de personer vi-
dere, der ikke er lykkedes med at få en uddannelse fra gymnasiet eller erhvervsskolen.
Blandt personer med grundskole eller uoplyst uddannelsesbaggrund har vi set på eventuelle afbrudte
uddannelsesforløb i det ordinære uddannelsessystem forud for starten på hf-forløbet. For årgangen af
22-årige er set på afbrudte forløb før starten af skoleåret. Tabel 6 ovenfor viste uddannelsesfordelingen,
hvoraf det fremgår, at afbrudte uddannelser er undersøgt for de personer, der har en grundskoleuddan-
nelse eller uoplyst uddannelse. Det gælder 90 procent af kursisterne, der har påbegyndt en 2-årig hf, 61
procent af kursister, der har påbegyndt hf-enkeltfag og 27 procent af de 22-årige.
Størstedelen af kursisterne, der ikke har gennemført en uddannelse før de påbegynder et hf-forløb på
VUC, har tidligere afbrudt en uddannelse. Blandt kursisterne der har påbegyndt en 2-årig hf-uddannelse
har lidt mere end hver anden afbrudt en erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse forud for til-
gangen til hf. Blandt kursisterne der har påbegyndt hf-enkeltfag, er det knap syv ud af ti, der har haft
afbrud forud for tilgangen til hf.
Fordelingen af afbrud er ens for kursister på de to typer af hf-forløb. Tre ud af fire har afbrudt en er-
hvervsuddannelse, mens knap hver tredje har afbrudt en gymnasial uddannelse. Nogle har både afbrudt
erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser. Dette fremgår af tabel 7, der viser afbrudte forløb
blandt kursister med grundskole eller uoplyst uddannelsesbaggrund.
For en gennemsnitlig ungdomsårgang har 59 procent af dem med grundskole eller uoplyst uddannelse
afbrudt en erhvervs- eller gymnasial uddannelse før skoleåret 2017/2018. Af disse personer har 87 pro-
cent på et tidspunkt været i gang med en erhvervsuddannelse, og 18 procent har afbrudt en gymnasial
uddannelse.
Tabel 7. Afbrud på ungdomsuddannelser blandt kursister med grundskole el. uoplyst uddannelse
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Ikke afbrudt
Har afbrudt EUD
eller gym
Heraf afbrudt EUD
Heraf afbrudt gym
I alt
47,9
52,1
77,2
31,5
100,0
30,3
69,7
75,9
32,9
100,0
41,3
58,7
86,6
17,7
100,0
1.370
1.490
1.150
470
2.860
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
2.550
5.860
4.450
1.930
8.410
8.750
12.450
10.780
2.200
21.200
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. I denne tabel indgår kun personer hvis højest fuldførte uddannelse er grundskole eller uoplyst. Totalen kan genfin-
des i tabel 6. Afbrud på erhvervsuddannelser dækker over påbegyndte grundforløb 1, grundforløb 2 og/eller hovedforløb, der ikke er afsluttet, samt
grundforløb 1 og 2, der ikke er blevet efterfulgt af grundforløb 2 eller et hovedforløb. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og
metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0009.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Størstedelen af kursister var studerende eller beskæftigede forud for start på hf-forløb
Halvdelen af kursisterne der påbegyndte en 2-årig hf på VUC, var studerende ved en ordinær uddannelse
forud for hf-forløbet og 20 procent var i beskæftigelse. Blandt kursister der påbegyndte hf-enkeltfag, var
30 procent studerende på en ordinær uddannelse forud for hf-forløbet og 30 procent var beskæftigede.
Blandt personer, der både var studerende og beskæftigede, antager vi at uddannelsesaktiviteten er den
primære status.
13-14 procent af hf-kursisterne var i gang med et uddannelsesforløb uden for det ordinære system forud
for hf-forløbet. Denne aktivitet består primært af AVU.
22 procent af kursisterne ved hf-enkeltfag var uden for arbejdsstyrken, fx på kontanthjælp eller uddan-
nelseshjælp. Blandt kursister på en 2-årig hf var 13 procent uden for arbejdsstyrken.
Aktivitet forud for tilgangen til en hf-uddannelse er opgjort ud fra en kombination af oplysninger om
uddannelsesaktivitet og socioøkonomisk status. Fordelingen af aktiviteten fremgår af tabel 8.
Tabel 8.Tidligere socioøkonomisk status blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf-enkeltfag
Andel
Studerende, ordinære uddannelser
Beskæftigede
Studerende, øvrige uddannelser
Ledig
Uden for arbejdsstyrken
I alt
50,9
19,4
14,1
2,2
13,4
100
30,7
30,2
13,3
3,5
22,3
100
49,0
28,8
4,5
1,3
16,4
100
1.630
620
450
70
430
3.200
22-årige
2-årig hf
hf-enkeltfag
Antal
4.240
4.170
1.830
480
3.080
13.800
39.070
22.930
3.550
1.060
13.110
79.720
22-årige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Status er opgjort som en kombination af registeroplysninger. Studerende ved ordinære uddannelser er prioriteret
over øvrige oplysninger. Studerende ved ordinære uddannelser er opgjort pr. 1.oktober 2016 via uddannelsesregisteret UDDA. De øvrige status er
opgjort i november 2016 via den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik RAS. Beskæftigelse er her prioriteret over øvrige forhold, uanset løn- og
timeomfang, og dækker derfor også over støttet beskæftigelse, fx løntilskud. ”Studerende, øvrig uddannelse” dækker over kursister ved VEU og
SU-modtagere i øvrigt (som ikke på samme tid er i beskæftigelse). Blandt Hf-kursister består gruppen primært af kursister ved AVU. Blandt 22-
årige består gruppen primært af kursister ved AVU, Hf-enkeltfag og folkehøjskole. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og me-
tode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0010.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Flest ydelsesmodtagere blandt de ældste hf-enkeltfagskursister
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave ved at være første skridt på vejen
til uddannelse og beskæftigelse for personer, der står uden for arbejdsmarkedet på fx uddannelseshjælp
eller kontanthjælp.
Samlet set modtog 12 procent af kursisterne på 2-årig hf eller hf-enkeltfag kontanthjælp eller uddannel-
seshjælp før de påbegyndte hf. Blandt de ældste hf-enkeltfagskursister er andelen højest med 17 pro-
cent, og blandt kursister på 2-årig hf er andelen lavest med 7 procent. Det fremgår af tabel 9, hvor ydel-
sesmodtagere er opgjort. Kursister på hf-enkeltfag er opdelt efter alder, da de kommer fra vidt forskellige
baggrunde i ydelsessystemet.
Blandt kursister på 2-årig hf modtog hver fjerde SU året før. Blandt de yngste kursister på hf-enkeltfag,
modtog 37 procent SU året før. For kursister på hf-enkeltfag over 25 år var det knap hver fjerde. Sam-
menholdt med antallet af studerende i tabel 8 er det ikke alle studerende der modtager SU. Forskellene
kan fx skyldes at lærlinge ved erhvervsuddannelser typisk får løn i stedet for SU, og at nogle studerende
er under 18 år, og derfor ikke SU-berettigede.
Blandt de ældre kursister på hf-enkeltfag modtog 38 procent en anden offentlig ydelse end SU. Ud over
kontanthjælp og uddannelseshjælp er de største grupper modtagere af dagpenge, sygedagpenge og bar-
sel.
Tabel 9. Tidligere offentlig forsørgelse blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig
hf
hf-enkeltfag
25 år eller
under
Andel
SU
Øvrig ydelse
heraf
Uddan-
nelseshjælp
Kontanthjælp
Dagpenge
Sygedagpenge
Barsel
Anden ydelse
Ingen ydelse
I alt
24,7
11,3
5,6
1,3
1,6
0,9
0,3
1,6
64,1
100
37,0
15,3
9,6
1,1
1,1
0,7
0,8
2,0
47,7
100
22,5
38,4
6,7
10,1
5,0
4,5
4,3
7,8
39,1
100
40,9
12,5
5,0
1,1
1,1
0,7
0,3
4,3
46,6
100
790
360
180
40
50
30
10
50
2.050
3.200
3.120
1.290
810
90
90
60
70
170
4.030
8.440
26 år
eller
mere
22-årige
2-årig
hf
hf-enkeltfag
25 år eller
under
Antal
1.210
2.060
360
540
270
240
230
420
2.100
5.370
32.630
9.950
3.950
850
890
530
270
3.460
37.140
79.720
26 år
eller
mere
22-år-
ige
Anm: Sammenligningen mellem de tre grupper skal tages med forbehold, da aldersfordelingen er meget forskellig, og det naturligvis kan have ind-
flydelse på nogle karakteristika. Kursister på hf-enkeltfag er yderligere opdelt på alder d. 1. januar 2018. Ydelsen er opgjort sidste uge af november
2016 via Beskæftigelsesministeriets forløbsregister DREAM. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik
.
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0011.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Hf-kursister bor i højere grad uden for de større byer end en typisk ungdomsårgang
I tabel 10 er personer fordelt efter den landsdel de er bosat i. Hvor hver femte 22-årige er bosat i Køben-
havn gælder dette for hhv. 9 og 16 pct. af kursisterne på en 2-årig hf og hf-enkeltfag. Derimod er flere
kursister bosat i landsdele som Nordsjælland, Vest- og Sydsjælland og Syd- og Vestjylland sammenlig-
net med ungdomsårgangen.
Tabel 10. Bopælslandsdel blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf -enkeltfag
Andel
Byen København
Københavns omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Sydsjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
I alt
9,1
8,4
7,5
2,8
11,9
8,4
17,2
18,8
7,8
8,4
100
16,1
10,7
6,7
3,9
10,9
10,4
10,7
14,9
6,7
9,1
100
20,6
8,8
4,7
3,3
7,6
9,6
9,5
19,4
5,7
10,7
100
290
270
240
90
380
270
550
600
250
270
3.200
22-årige
2-årig hf
hf -enkeltfag
Antal
2.220
1.480
920
540
1.510
1.430
1.470
2.060
930
1.250
13.800
16.450
7.040
3.750
2.600
6.030
7.680
7.610
15.490
4.560
8.500
79.720
22-årige
Anm: Bornholm er lagt under landsdelen ”Københavns omegn”. Bopæl pr. 1.januar 2018. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og
metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
Lidt mere end hver tredje kursist på en 2-årig hf er bosat i en provinskommune, hvor det samme gør sig
gældende for 23 procent af kursisterne på hf-enkeltfag og for 20 procent af de 22-årige.
Flest kursister på hf-enkeltfag og unge på 22 år er bosat i en hovedstadskommune, idet tre ud af ti er
bosat her. Hver fjerde 22-årige er bosat i en anden storbykommune, hvilket også er flere end blandt
kursisterne. 15 procent af kursisterne på hf-enkeltfag og 10 procent af kursisterne på en 2-årig hf, er
bosat i en storbykommune.
Tabel 11. Type for bopælskommune blandt kursister der påbegynder et hf-forløb på VUC
2-årig hf
hf -enkeltfag
Andel
Hovedstadskommune
Oplandskommune
Provinsbykommune
Landkommune
Storbykommune
I alt
19,1
16,6
35,9
18,4
10,0
100
29,1
13,4
22,8
19,5
15,2
100
31,6
9,4
19,7
13,6
25,8
100
610
530
1.150
590
320
3.200
22-årige
2-årig hf
hf -enkeltfag
Antal
4.020
1.850
3.150
2.690
2.100
13.800
25.190
7.460
15.670
10.820
20.580
79.720
22-årige
Anm: Bopæl pr. 1.januar 2018. Se metodeboks for nærmere beskrivelse af afgrænsning og metode.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik.
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0012.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Anden analysedel:
Hf-uddannelserne på VUC hjælper kursisterne videre
I anden del af analysen har vi belyst den socioøkonomiske status 2 år efter afsluttet hf-uddannelse fra
VUC. I denne del af analysen indgår i alt 5.840 kursister, der har afsluttet en hf-uddannelse fra VUC
med en studiekompetence. Heraf er 1.830 kursister, der har afsluttet en 2-årig hf-uddannelse, 2.440
kursister, der har afsluttet en hf-enkeltfagseksamen og 1.570 kursister, der har afsluttet hf-enkeltfag,
svarende til en uddannelsespakke. Uddannelserne er afsluttet i skoleåret 2015/2016, og den efterføl-
gende status er opgjort i efteråret 2018.
Tabel 12. Antal kursister med afsluttet hf-forløb fra VUC, 2015/2016
2-årig hf
Antal
1.830
hf-enkeltfag
2.440
uddannelsespakke
1.570
I alt
5.840
Anm: Afgrænsningen er beskrevet i boks 1.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
2 år efter afsluttet hf-uddannelse er ni ud af ti i beskæftigelse eller i gang med en ordinær uddannelse –
særligt på uddannelser til pædagog, folkeskolelærer, sygeplejerske og socialrådgiver - og kun 5-6 pro-
cent modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp. Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddan-
nelsespolitisk opgave, fordi de hjælper unge videre, der ikke har fået en ungdomsuddannelse i det ordi-
nære system. Det er en god investering – både for den enkelte og for samfundet.
Hovedkonklusioner fra anden del af analysen:
Ni ud af ti kursister, der har afsluttet en hf-uddannelse fra VUC, er enten i gang med en ordi-
nær uddannelse eller i beskæftigelse 2 år efter afsluttende eksamen. Det gælder både for kur-
sister, der har taget en 2-årig hf, en hel hf-enkeltfagseksamen og kursister, der har taget en
uddannelsespakke på hf-enkeltfag.
Blandt kursister, der har fået en hel hf-enkeltfagseksamen, er 73 procent i gang med en ordi-
nær uddannelse. Blandt kursister, der har afsluttet en 2-årig hf-uddannelse eller en uddannel-
sespakke er det 65 procent, der er i gang med en ordinær uddannelse 2 år efter afsluttende
eksamen. Flest er i gang med en professionsbachelor, hvor velfærdsuddannelser som pæda-
gog, sygeplejerske og socialrådgiver er populære. Blandt kursister med en hel hf-enkeltfagsek-
samen læser knap hver fjerde en universitetsuddannelse.
Hf-uddannelserne løfter unge og unge voksne fra kontant- eller uddannelseshjælp til uddan-
nelse. Det er en god investering. De offentlige finanser forbedres med cirka 200.000 kr. om
året, når man løfter en ung kontanthjælpsmodtager uden uddannelse til beskæftigelse gen-
nem en faglært uddannelse eller en professionsbacheloruddannelse.
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0013.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Ni ud af ti kursister er efterfølgende i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse
På tværs af de tre hf-uddannelser er langt størstedelen i gang med en ordinær uddannelse 2 år efter
afsluttet hf-forløb. Blandt kursister med en 2-årig hf-uddannelse og blandt kursister med en uddannel-
sespakke er 65 procent i gang med en uddannelse 2 år efter, og blandt kursister med en hf-enkeltfags-
eksamen er 73 procent i gang med en ordinær uddannelse. Det fremgår af tabel 13, hvor den efterføl-
gende status blandt kursisterne er opgjort.
Blandt kursister, der ikke er studerende ved en ordinær uddannelse, er mellem 16 procent og 25 procent
i beskæftigelse. Det betyder, at der på tværs af de tre hf-grupper er mellem 88 procent og 90 procent,
der enten er i gang med en ordinær uddannelse eller er i beskæftigelse.
De resterende kursister er enten ledige, studerende ved øvrige uddannelser eller uden for arbejdsstyr-
ken.
Tabel 13. Hf-kursister fordelt efter efterfølgende status
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Andel
Studerende, ordinær uddan-
nelse
Beskæftiget
Ledig
Studerende, øvrig uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
I alt
65,0
25,1
1,6
0,5
7,1
100
73,4
16,4
2,0
0,8
7,0
100
65,0
22,9
1,9
1,3
8,9
100
1.190
460
30
10
130
1.830
uddannelses-
pakke
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Antal
1.790
400
50
20
170
2.440
1.020
360
30
20
140
1.570
uddannelses-
pakke
Anm: Status er opgjort som en kombination af registeroplysninger. Studerende ved ordinære uddannelser er prioriteret over øvrige oplysninger.
Studerende ved ordinære uddannelser er opgjort pr. 1.oktober 2018 via uddannelsesregisteret UDDA. De øvrige status er opgjort i november 2018
via den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik RAS. Beskæftigelse er her prioriteret over øvrige forhold, uanset løn- og timeomfang. Det betyder at
støttet beskæftigelse, hvor der udbetales løn, fx løntilskud, er grupperet som beskæftigelse. ”Studerende, øvrig uddannelse” dækker over kursister
ved VEU og SU-modtagere i øvrigt, som ikke på samme tid er i beskæftigelse.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0014.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Flest studerende på de mellemlange videregående uddannelser
Studerende hf-kursister er fordelt efter igangværende uddannelse i tabel 14. Flest hf-kursister er i gang
med en mellemlang videregående uddannelse. Blandt kursister, der har fuldført en uddannelsespakke,
er knap halvdelen i gang med en professionsbachelor og blandt kursister fra 2-årig hf og hf-enkeltfag er
det ca. hver tredje, der læser en mellemlang videregående uddannelse.
De mest populære professionsbacheloruddannelser på tværs af de tre hf-uddannelsesgrupper er vel-
færdsuddannelser som pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver. Blandt alle kursister, der har
taget en uddannelsespakke, er 27 procent i gang med en pædagoguddannelse og 10 procent er i gang
med en socialrådgiveruddannelse.
Blandt kursister med en hel hf-enkeltfagseksamen læser knap hver fjerde en universitetsbachelor. Det
er markant flere end i de to andre grupper, hvor 10 procent af kursisterne fra en 2-årig hf læser en uni-
versitetsbachelor og 4 procent af kursisterne med en uddannelsespakke læser en universitetsbachelor.
Tabel 14. Hf-kursister fordelt efter efterfølgende igangværende uddannelse
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Andel
Erhvervsuddannelser
KVU
MVU
heraf
Pædagog
Folkeskolelærer
Sygeplejerske
Socialrådgiver
Øvrige MVU
Universitetsbachelor
Beskæftigede og uden for arbejds-
styrken mv.
I alt
10,4
9,3
35,0
8,7
6,0
4,9
3,3
12,0
10,4
35,0
100
7,8
7,4
34,8
8,6
4,5
3,7
4,5
13,5
23,4
26,6
100
8,9
3,8
48,4
26,8
1,3
4,5
10,2
5,7
3,8
35,0
100
190
170
640
160
110
90
60
220
190
640
1.830
uddannelses-
pakke
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Antal
190
180
850
210
110
90
110
330
570
650
2.440
140
60
760
420
20
70
160
90
60
550
1.570
uddannelses-
pakke
Anm: Uddannelsesstatus er opgjort ultimo september 2018. For langt størstedelen af kursisterne svarer det til 27 mdr. efter afsluttet hf-uddan-
nelse. Ca. 150 personer har afsluttet enten en erhvervsuddannelse eller kort videregående uddannelse inden for 2 år. ”Beskæftigede og uden for
arbejdsstyrken mv.” er opdelt i tabel 13.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0015.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Flest modtager SU og kun en ud af tyve modtager kontanthjælp eller uddannelseshjælp
En hf-uddannelse fra VUC hjælper langt størstedelen af kursisterne i gang med en videregående uddan-
nelse eller i beskæftigelse, mens meget få modtager kontanthjælp og uddannelseshjælp. Det er med til
at gøre hf-uddannelserne til en god investering – både for den enkelte og for samfundet.
Blandt hf-kursisterne modtager over halvdelen SU 2 år efter afsluttet hf-uddannelse. Blandt personer,
der har afsluttet en hel hf-enkeltfagseksamen, er det 64 procent, der modtager SU, blandt personer der
har afsluttet en 2-årig hf-uddannelse er det 56 procent og blandt personer, der har taget hf-enkeltfag
svarende til en uddannelsespakke, er det 51 procent.
Lidt færre modtager SU, end der er studerende ved ordinære uddannelser. Det kan skyldes flere forhold,
fx modtager mange studerende på erhvervsuddannelser løn under uddannelse og man kan modtage
andre ydelser end SU, hvis man fx er voksenlærling eller i uddannelse som led i revalidering.
Der er få modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp efter afsluttet hf-uddannelse. 5-6 procent af
de kursister, der har afsluttet en hf-uddannelse fra VUC, modtog uddannelseshjælp eller kontanthjælp
2 år efter. Det svarer til en ud af tyve.
Øvrige ydelser dækker meget bredt, bl.a. revalideringsydelse, voksenlærling, sygedagpenge, førtidspen-
sion og barsel. Blandt kursister, der har taget en uddannelsespakke, er det hver ottende, der modtager
øvrige ydelser, og blandt kursister med en 2-årig hf-uddannelse er det en ud af tyve, der modtager øvrige
ydelser.
Tabel 15. Studenter fra Hf fordelt efter offentlige ydelser 2 år efter
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Andel
SU
Uddannelseshjælp og kontant-
hjælp
Øvrige ydelser
Ingen ydelse
I alt
55,7
4,9
4,9
35,5
100
63,5
6,1
7,0
23,4
100
51,0
6,4
12,7
29,3
100
1.020
90
90
650
1.830
uddannelses-
pakke
2-årig
hf
hf-enkelt-
fag
Antal
1.550
150
170
570
2.440
800
100
200
460
1.570
uddannelses-
pakke
Anm: Ydelsen er opgjort i uge 48 (ultimo november) i 2018. Ydelsen er opgjort i DREAM-registeret.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0016.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Umiddelbar provenueffekt af at flytte unge kontanthjælpsmodtagere til beskæftigelse
Der er få kursister på kontanthjælp eller uddannelseshjælp 2 år efter de har fuldført hf-forløbet. Som det
fremgår af analysen, der beskriver kursisterne, der går i gang med et hf-forløb på VUC, modtog 12 pro-
cent kontanthjælp eller uddannelseshjælp, før de gik i gang med et hf-forløb.
Vi har beregnet den umiddelbare offentlige provenueffekt af at flytte en 25-29-årig fra uddannelses-
hjælp til beskæftigelse.
Uddannelseshjælp er et alternativ til kontanthjælp, som er målrettet unge under 30 år, som ikke har
nogen erhvervskompetencegivende uddannelse. Her ses på 25-29-årige udeboende uden forsørgelses-
pligt.
Uddannelseshjælp uden aktivitetstillæg er på 6.331 kr. om måneden svarende til cirka 75.000 kr. om
året. Uddannelseshjælp med aktivitetstillæg er på 11.554 kr. om måneden svarende til knap 140.000 kr.
om året, jf. tabel 16.
Aktivitetstillæg er for dem, der ikke umiddelbart kan gå i gang med en uddannelse. De unge, der ikke
modtager aktivitetstillæg, kaldes uddannelsesparate, idet de forventes at kunne påbegynde en uddan-
nelse inden for et år, mens de unge, der modtager tillægget, ikke forventes at kunne begynde en uddan-
nelse inden for et år.
Tabel 16. Uddannelseshjælp (kontanthjælp for unge under 30 år uden kompetencegivende ud-
dannelse), 2020-niveau
Årlig sats
Kr.
Uddannelseshjælp uden aktivitetstillæg
Uddannelseshjælp med aktivitetstillæg
Kilde: AE på baggrund af Beskæftigelsesministeriet.
Månedlig sats
75.972
138.648
6.331
11.554
En gennemsnitlig 25-29-årig i lønmodtagerbeskæftigelse på fuld tid med en faglært eller professionsba-
chelor har en årslønindkomst
4
på cirka 390.000 kr. svarende til 32.600 kr. om måneden.
5
Nedenfor har vi regnet på provenuvirkningen af at flytte en 25-29-årig kontanthjælpsmodtager til be-
skæftigelse som en gennemsnitlig faglært eller professionsbachelor.
Vi har også regnet på effekten, hvis kontanthjælpsmodtageren kommer i job til en løn, der svarer til 80
procent af gennemsnittet svarende til 314.000 kr. om året eller 26.000 kr. om måneden. For nogle af de
personer, der bliver løftet fra kontanthjælp til faglært beskæftigelse eller beskæftigelse som professi-
onsbachelor, vil det være mere realistisk at komme i beskæftigelse til en løn på 26.000 kr. om måneden
end 32.000 kr. om måneden.
Bygger på registerudtræk for indkomståret 2017, der dækker personer i alderen 25-29 år, der har en faglært eller professionsbacheloruddannelse
og som ikke er i gang med en ordinær uddannelse. Kun lønmodtagere og personer, der har været fuldtid i beskæftigelse i 2017. Lønindkomsten er
fremskrevet til 2020-niveau udviklingen i årslønnen for arbejdere fra Finansministeriets Familietypemodel. Lønnen dækker skattepligtig løn inkl.
frynsegoder, skattefri løn, jubilæums- og fratrædelses-godtgørelser samt værdi af aktieoptioner. Honorar for bestyrelsesarbejde indgår også i denne
variabel. Lønnen er efter fradrag af bidrag til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger og bidrag til ATP (både arbejdsgivers og arbejdstagers
bidrag til pensionsordningerne er fratrukket- også frivillige ekstra pensionsbidrag administreret af arbejdsgiver er fratrukket).
5
Se bilagstabel 2.
4
16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0017.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Tabel 17. Årlig lønindkomst for gennemsnitlig faglært eller professionsbachelor, 25-29 år
2020-niveau
Årsløn
Kr.
Gennemsnit
80 procent af gennemsnittet
391.100
312.900
32.600
26.100
Månedsløn
Anm: Beløbene af afrundet til nærmeste 100 kr.
Kilde: AE på baggrund af DST-registerdata og Finansministeriets Familietypemodel (version ØR dec. 2019).
I Finansministeriets familietypemodel er skatteindbetalingerne for en 25-29-årig kontanthjælpsmodta-
ger og den unge i beskæftigelse beregnet jf. tabel 18.
Tabel 18. Samlede skatteindtægter ved kontanthjælp for unge og beskæftigelse, 2020-priser
Årlig personskat
Uddannelseshjælp uden aktivitetstillæg
Uddannelseshjælp med aktivitetstillæg
Gennemsnitlig fuldtidslønmodtager, faglært el. prof.bach.
Fuldtidslønmodtager med 80 procent af gennemsnitsløn, faglært el. prof.bach.
Anm: 2020-priser.
Kilde: AE på baggrund af Finansministeriets Familietypemodel og DST-registerdata.
9.800
33.600
133.500
101.600
Hvis man løfter en kontanthjælpsmodtager under 30 år, der modtager uddannelseshjælp uden aktivi-
tetstillæg til en gennemsnitlig faglært eller professionsbachelor i beskæftigelse, så forbedres de offent-
lige finanser umiddelbart med ca. 200.000 kr. årligt. Hvis lønnen er på 80 procent af gennemsnitsløn-
nen, er effekten en umiddelbar forbedring på cirka. 170.000 kr. årligt.
Hvis man i stedet løfter en kontanthjælpsmodtager under 30 år, der modtager uddannelseshjælp med
aktivitetstillæg, så er effekten knap 240.000 kr. årligt med en gennemsnitlig løn, og cirka 207.000 kr.
årligt, hvis det er en løn på 80 procent af gennemsnittet.
Tabel 19. Samlet umiddelbar bruttoeffekt på offentlige finanser ved at flytte 25-årig modtager af
Gennemsnitlig fuldtidslønmodtager,
faglært el. prof.bach.
Kr.
Uddannelseshjælp uden aktivitetstillæg
Uddannelseshjælp med aktivitetstillæg
199.700
238.600
167.800
206.700
80 procent af gennemsnitsløn
Anm: Tabellen viser den umiddelbare provenueffekt, når man flytter en ledig kontanthjælpsmodtager under 25 år uden uddannelse (uddannelses-
hjælp) til gennemsnitlig fuldtidsbeskæftigelse som faglært eller professionsbachelor. Der ses på direkte effekter i form af skatteindbetalinger fra-
trukket udgifter til indkomstoverførsler. Udgifter til boligstøtte er ikke medregnet.
Kilde: AE på baggrund af Finansministeriets Familietypemodel og DST-registerdata.
Overordnet set viser beregningerne at de offentlige finanser forbedres med cirka 200.000 kr. om året,
hvis man løfter en ung kontanthjælpsmodtager uden uddannelse til beskæftigelse gennem en faglært
uddannelse eller en professionsbacheloruddannelse
6
.
6
Beregningen tager ikke højde for de offentlige udgifter til uddannelsesløftet. Samlet set koster en gennemsnitlig professionsbacheloruddannelse
knap 750.000 kr. inkl. gymnasial uddannelse, SU-forbrug og tabte skatteindtægter under uddannelsen, så uddannelsen er en gevinst inden for få år.
Se AE-analysen ”Offentlige omkostninger til uddannelse” fra marts 2019 på
www.ae.dk
17
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0018.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Store gevinster af uddannelse
Der er store gevinster af uddannelse i Danmark. Ikke kun for den enkelte, der oplever bedre arbejdsmar-
kedstilknytning og højere indkomst gennem livet, men også for samfundet. AE har gennem en årrække
lavet forskellige analyser af betydningen af uddannelse, og konklusionerne viser, at uddannelse er en
guldrandet investering. Set over et livsforløb vil personer, der får en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse tjene 2-12 mio. kr. mere end sammenlignelige ufaglærte, og set i forhold til samfundet, så ska-
ber personer med en uddannelse mervækst på 4-17 mio. kr
7
. Dertil kommer de positive samfundsmæs-
sige effekter på de offentlige finanser af at man sparer udgifterne til overførselsindkomst og i stedet har
højere skatteindbetalinger, når unge får en uddannelse.
En stor del af forklaringen på, at uddannelse betyder rigtig meget for den enkeltes og dermed samfundets
økonomi, er, at arbejdsmarkedstilknytningen med en uddannelse bliver markant forbedret. Man har sim-
pelthen bedre kort på hånden, når man har en uddannelse. Set over livet forlænges antallet af år i job
med ca. 40 procent med en erhvervskompetencegivende uddannelse
8
. En ting er, at vi kan se i tallene at
uddannelse er vigtigt nu. Tendenserne peger i retning af at uddannelse bliver endnu vigtigere fremover.
Prognoserne for arbejdsmarkedet peger på, at der vil være overskud af ufaglærte, mens der vil komme
til at mangle personer med en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Derfor har hf-uddannelserne på VUC stor betydning for den enkelte og samfundet.
7
8
Se AE-analysen ”Uddannelse er en guldrandet investering” fra dec. 2017på
www.ae.dk
Se AE-analysen ”En uddannelse giver et årti mere på arbejdsmarkedet” fra dec. 2017 på
www.ae.dk
18
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0019.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Boks 1. Sådan har vi gjort
Analyse af kursister, der starter på hf-uddannelserne på VUC:
Den første analysedel dækker over personer, der i skoleåret 2017/2018 gik i gang med en hf-uddannelse på VUC. Skoleåret
løber fra d. 1/7 2017 til d. 30/6 2018.
Hf-enkeltfagskursister er afgrænset til kursister, der har påbegyndt mindst ét hf-enkeltfag i løbet af skoleåret, og som ikke
havde nogen kursusaktivitet med hf-enkeltfag i det forudgående skoleår.
Kursister er afgrænset til personer, der var i befolkningen pr. 1.januar 2018, og som ikke afbrød uddannelsesforløbet inden for
første måned efter start. Hvis en person har påbegyndt flere uddannelsesforløb i skoleåret, er de placeret under det første
uddannelsesforløb.
Kursisternes alder, uddannelsesniveau og bopælskommune er opgjort d. 1. januar 2018. Forældrenes højest fuldførte uddan-
nelse er opgjort da kursisten var 12 år. Forældrenes uddannelsesniveau er angivet som den højest fuldførte uddannelse af de
to. Kursister på 40 år eller mere, er ikke blevet koblet med forældrenes uddannelse.
Afbrudte uddannelsesforløb er opgjort som afbrudte ordinære gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser før kursisten
startede på et hf-forløb. Afbrud tæller både reelle afbrud, samt erhvervsfaglige grundforløb, hvor man ikke efterfølgende har
påbegyndt et erhvervsfagligt hovedforløb.
Grundskolekarakterer er afgrænset til 9.klasses afgangsprøve i dansk og matematik. Kun lovbundne prøver er medtaget, dvs.
prøver til udtræk fx mundtlig matematik, er ikke medtaget. Til hvert fag er der beregnet et gennemsnit, og kursister er fordelt
efter det laveste af de to karaktergennemsnit. Karakterer før skoleåret 2007/2008 er konverteret til 7-trinsskalaen.
Forudgående socioøkonomisk status er opgjort ved en sammenkørsel af UDDA (ordinær uddannelesesaktivitet) og RAS (pri-
mær arbejdsmarkedstilknytning). Studieaktivitet er prioriteret over øvrige socioøkonomiske forhold, dvs. opgørelsen adskiller
sig fra RAS, hvor beskæftigelse som udgangspunkt er prioriteret højest. Studieaktivitet er opgjort i oktober 2016, og arbejds-
markedstilknytning i november 2016. Beskæftigede tæller også personer i støttet beskæftigelse, fx løntilskud.
Ydelsesmodtagere er opgjort i sidste uge af november 2016 via DREAM.
Til sammenligning ses der på en ungdomsårgang der pr. 1 januar 2018 har en alder svarende til medianalderen i de to popula-
tioner. Medianalderen er 22 år.
Analyse af den efterfølgende status blandt kursister, der har afsluttet en hf-uddannelse på VUC:
Den anden analysedel dækker over personer, der i skoleåret 2015/2016 afsluttede en hf-uddannelse fra VUC. Skoleåret løber
fra d.1/7 2015 til d.30/6 2016. Langt størstedelen har afsluttet hf-forløbet i maj/juni 2016.
Kursisterne er opdelt efter hf-uddannelse via:
1.
Ordinær 2-årige hf-uddannelse fra VUC. Opgjort i elevregisteret KOTRE.
2. Hel afsluttet hf-enkeltfagseksamen fra VUC. Opgjort i uddannelseskvalifikationsregisteret UDKV.
3.
Hf-enkeltfag svarende til mindst en uddannelsespakke. Om man har en kvalifikation svarende til en uddannelses-
pakke er ikke registreret direkte. I stedet er denne gruppe defineret ud fra sammensætningen af hf-enkeltfag i kur-
sistregisteret VEUV. Man indgår i denne gruppe, hvis man har afsluttet hf-enkeltfag, svarende til de specifikke fag
og niveauer der indgår i en uddannelsespakke. Kriterierne i en uddannelsespakke er set som et minimum, dvs. man
kan have afsluttet flere hf-enkeltfag eller fag på et højere niveau. Man er udeladt af analysen hvis man har kursus-
aktivitet med hf-enkeltfag efter d.30.juni 2016, eller har afsluttet en hel hf-uddannelse via enkeltfag. Grupperne er
gensidigt udelukkende. Uddannelsespakker er sammensat af 4 hf-enkeltfag, som giver adgang til specifikke videre-
gående uddannelser. Det er muligt at opfylde kravene til flere uddannelsespakker på samme tid, og nogle uddan-
nelsespakker giver adgang til samme videregående uddannelse.
Efterfølgende socioøkonomisk status er opgjort ved en sammenkørsel af UDDA og RAS. Studieaktivitet er prioriteret over øv-
rige socioøkonomiske forhold. Studieaktivitet er opgjort i oktober 2018, og arbejdsmarkedstilknytning i november 2018.
Antal er afrundet til nærmeste 10’er og andele er beregnet på baggrund af afrundede tal.
19
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 251: Henvendelse af 11/9-20 fra Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening om AE-undersøgelsen "Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave"
2243276_0020.png
Analysen er lavet for Danske HF & VUC og Gymnasieskolernes Lærerforening
Hf-uddannelserne på VUC løser en vigtig uddannelsespolitisk opgave
Bilag
Bilagstabel 1. Antal personer, der opfylder kriteriet til forskellige uddannelsespakker
Uddannelsespakke
Pædagog
Socialrådgiver
Sygepleje
Ergoterapeut
Bioanalytiker
Psykomotorisk terapeut
Radiograf
Fængselsbetjent
Professionsbachelor i Skat
Katastrofe - og risikomana-
ger
Personer i alt
Fagkombination
Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag C og et valgfag på C-niveau
Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag B og Psykologi C
Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag C/Psykologi C og
Matematik B/Fysik B/Kemi B/Biologi B
Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag C/Psykologi C og
Matematik B/Fysik B/ Kemi B/Biologi B/Biotek A/Geovidenskab A
Dansk A, Engelsk B, Matematik C og Bioteknologi A/Biologi C/Kemi C
Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag C/Psykologi C og
Matematik B/Fysik B/Kemi B/Biologi B
Dansk A, Engelsk C samt to af følgende fag: Matematik B,
Fysik B, Kemi B, Biologi B, Biotek A eller Geovidenskab A
Dansk C, Engelsk C, Samfundsfag C og et valgfag på C-niveau
Dansk A, Engelsk C, Samfundsfag C og
Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B
Dansk A, Engelsk B, Matematik C og
Kemi C/Fysik C/Biotek A/Geovidenskab A
Antal
1.330
480
300
300
150
300
80
1.410
100
220
1.570
Andel
84,7
30,6
19,1
19,1
9,6
19,1
5,1
89,8
6,4
14,0
100
Anm: Delene summer ikke til totalen, fordi man kan opfylde flere uddannelsespakker på samme tid. Kravene er set som et minimum, dvs. man
indgår også, hvis man har fuldført flere fag eller fag på højere niveau.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Bilagstabel 2. Gennemsnitlig årsløn for fuldtidsansatte lønmodtagere, 25-29-årige fordelt på hø-
jeste fuldførte uddannelse
Antal personer
Faglært
Prof.bach.
I alt
35.975
22.682
58.657
Gennemsnitlig årsløn, 2017
359.605
370.650
363.876
Gennemsnitlig årsløn, 2020-niveau
386.478
398.348
391.068
Anm: Lønmodtagere. Dækker ikke personer der er i gang med en ordinær uddannelse. 25-29 år.
Kilde: AE på baggrund af DST-registerdata.
20