Skrevet af:
Jette Engelbreth, rektor ved Mariagerfjord Gymnasium
Morten Lassen, bestyrelsesformand for Mariagerfjord Gymnasium
Peter Møller Rasmussen, direktør ved Mariagerfjord Kommune og bestyrelsesmedlem for Mariagerfjord
Gymnasium
Beklager, du har den forkerte diagnose
Kan det virkelig passe, at unge ikke kan få en gymnasial ungdomsuddannelse, blot fordi de har den
forkerte
diagnose?
Spørgsmålet blev stillet af Trine Lindenberg Østergaard til de politiske uddannelsesordførere ved
et møde i Folketingets undervisningsudvalg d. 14. november 2017. Hvordan svaret lød, vil vi vende tilbage
til om lidt.
Egentlig er det et retorisk spørgsmål, for 23-årige Trine ved om nogen, at udsigten til en studenterhue er
håbløs, hvis man har flere diagnoser med i bagagen. Trine lider selv af angst, Tourette syndrom og GUA-
NLD (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse, Anden - Nonverbal Learning Disorder). Diagnoserne betyder,
at hun ikke kunne fungere i en almindelig gymnasieklasse. Derfor søgte hun om optagelse på Midtfyns
Gymnasium og Paderup Gymnasium, som er to af de i alt ni steder i Danmark, der har fået statens
godkendelse og finansielle støtte til at oprette specialklasser for unge med autismespektrum-tilstande.
Trine fik dog afslag begge steder - ikke fordi hendes karakterer var dårlige, men fordi hun havde den - ja,
forkerte
diagnose. Hendes eneste mulighed for at få den studenterhue, hun altid havde drømt om, var på
Mariagerfjord Gymnasium i Hobro, og derfor måtte Trine flytte fra Frøstrup i Sønderjylland.
Siden 2012 har Mariagerfjord Gymnasium udbudt VHF - også kaldet Visiteret HF - for at imødekomme et
stigende antal unge med forskellige diagnoser og særlige behov. Det er et enestående tilbud, idet
ungdomsuddannelsen henvender sig til en bredere gruppe af unge med psykiske diagnoser som ADHD,
Aspergers syndrom, angst og autisme. Det er altså ikke den enkelte diagnose, der har betydning for, om
man kan optages i klassen, men derimod et spørgsmål om, hvorvidt man passer ind i den samlede gruppe.
Ansøgninger til VHF bliver behandlet af et visitationsudvalg, der består af repræsentanter fra Mariagerfjord
Gymnasium og specialkonsulenter fra Mariagerfjord Kommunes Skoleforvaltning.
Den særlige HF-uddannelse kan tilrettelægges på enten to eller tre år for de unge, der har behov for det.
Klassestørrelsen er cirka 12 elever, og de har deres eget klasselokale med faste pladser ved enmandsborde,
personlige skabe og særskilte rum. De fælles fag afvikles i VHF-klassen, mens valgfagene foregår på
valgfagshold sammen med skolens øvrige elever, når VHF-eleverne er parate. Derudover har alle VHF-
lærerne fået efteruddannelse, der har udstyret dem med pædagogiske og didaktiske redskaber til at kunne
tackle elevernes forskellige diagnoser og imødekomme deres behov for ro, struktur og forudsigelighed.
Sideløbende med de særlige hensyn indgår VHF-klassen i skolens helhed, og eleverne har mulighed for at
deltage i ungdomslivet på gymnasiet sammen med de omkring 750 andre gymnasieelever. Målet er at ruste
VHF-eleverne - både fagligt og socialt - til at kunne fortsætte på en videregående uddannelse, og dét lykkes.
I efteråret 2015 fastslog en evalueringsrapport, at eleverne klarer sig særdeles godt. Danmarks
Evalueringsinstitut stod bag rapporten, og konklusionen lød blandt andet:
”VHF-klassen
giver unge med
forskellige diagnoser, der visiteres til VHF-klassen, en gymnasial uddannelse, som det vurderes, de ellers ikke
ville have fået. VHF-klassen imødekommer altså en gruppe unge, der ellers oplever at falde imellem to stole,
år det ko
er til ulighede for at få e u gdo sudda else.”
Undersøgelsen peger også på, at