Fra:
Sendt:
11. november 2019 13:33
Emne:
Foretræde for Børne - og Undervisningsudvalget
Jeg skriver til jer for at anmode om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget.
Vi vil gerne fortælle om vores VHF (Visiteret HF) på Mariagerfjord Gymnasium.
Kort fortalt om VHF:
Siden 2012 har Mariagerfjord Gymnasium udbudt VHF for at imødekomme et stigende antal
sårbare unge med forskellige diagnoser og særlige behov. Det er et enestående tilbud, idet
uddannelsen er rettet mod en bred gruppe af unge med forskellige typer af diagnoser som fx ADD,
ADHD, tourettes, autismespektrum-tilstande og tilgrænsende vanskeligheder. Ansøgningerne til
VHF bliver behandlet af et visitationsudvalg, der består af repræsentanter fra Mariagerfjord
Gymnasium og Mariagerfjord Kommunes Skoleforvaltning.
Klassestørrelsen er cirka 15 elever, der har deres eget klasselokale med faste pladser ved
enmandsborde, personlige skabe og særskilte rum, som eleverne kan benytte efter behov.
Undervisningen er særligt tilrettelagt, og eleverne får desuden hjælp fra skolens
specialpædagogiske støttekorps bestående af en socialpædagog, psykolog eller forskellige
vejledere. Samtidig indgår VHF-eleverne i skolens helhed, og de har mulighed for at deltage i de
øvrige aktiviteter og det sociale liv. På den måde bliver eleverne rustet - både fagligt og socialt - til
at kunne fortsætte på en videregående uddannelse.
Igennem årene har gymnasiet løbende søgt tilskud og undersøgt muligheden for at blive
per a e tgjort, e lovgiv i ge har vist sig at være e ste i skoe . De såkaldte ”sk gge
ta a eter” o fatter udelukke de asperger og ikke de diag oser, so VHF også
rummer. Derfor
har gymnasiet indtil nu selv måtte finansiere den ressourcekrævende uddannelse med hjælp fra
private fonde, men det er ikke en holdbar løsning.
I dag står vi med en næsten tom pengekasse og en stor frustration over, at det skal være så svært
at fortsætte med det gode arbejde. Som en tidligere VHF-elev
for ulerer det: ”Det ka ikke passe,
at man ikke kan få den rette hjælp, når man har de faglige kompetencer, blot fordi man har den
forkerte diag ose.”
Vi søger om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget, så vi nærmere kan redegøre for de
vanskeligheder, vi har i forhold til fortsat at støtte denne udsatte gruppe til at gennemføre en
ungdomsuddannelse og komme videre i uddannelsessystemet.
Jeg har vedhæftet:
En evalueringsrapport fra 2015 udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut, der blandt andet
fastslår: ”VHF-klassen
giver unge med forskellige diagnoser, der visiteres til VHF-klassen, en
gymnasial uddannelse, som det vurderes, de ellers ikke ville have fået. VHF-klassen imødekommer
altså en gruppe unge, der ellers oplever at falde imellem to stole, når det kommer til muligheden
for at få e u gdo sudda else.”