Til Børne- og Undervisningsudvalget
10. september 2020
I forbindelse med foretræde ved Henrik Nevers, næstformand i Danske Gymnasier for Børne- og
Undervisningsudvalget 10. september 2020, ønsker Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier – Lederne, og Lars Goldschmidt, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, at oplyse Børne- og Undervisningsudvalget om følgende bemærkninger til den power point
præsentation, som er vedlagt mødepunktet som bilag.
De to formænd repræsenterer et samlet Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG).
Konklusion på baggrund af eftersyn
Under denne pp fremfører Danske Gymnasier følgende argumenter:
Danske Gymnasier:
Eftersynet af institutionsudviklingen viser en udtalt konkurrence: Skolerne oplever i udpræget grad, at de er
i en konkurrencesituation, hvor de forsøger at tiltrække de samme unge. Især på erhvervsskolerne opleves
det som en barriere for lokalt samarbejde.
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier replik:
Udtalelsen bør nuanceres. I eftersynet af institutionsudviklingen på undervisningsområdet står der, at
”Særligt på erhvervsskolerne, som har haft en generel faldende søgning, opleves konkurrencen som en
barriere for lokale samarbejder. Og på tværs af alle institutionstyper samarbejder institutionerne generelt
helst med andre institutioner uden for eget geografiske nærområde, som de ikke oplever at være i direkte
konkurrence med”.
DEG påpeger, at bevillingssystemet er sammensat således, at den aktivitetsafhængige andel af det samlet
statstilskud til skolerne udgør ca. 95 pct., hvormed der naturligt opstår en konkurrencesituation i tider med
faldende aktivitet og besparelser. Dog skal det pointeres, at institutionerne samarbejder på tværs af
landet, hvor det giver mening.
Institutionseftersynet påpeger derudover, at ”manglende samarbejde mellem erhvervsskolerne og de
almengymnasiale uddannelsesinstitutioner findes at skyldes kulturelle barriere, der gør, at det ikke er
naturligt at samarbejde på tværs”.
Mange erhvervsskoler har et bredt udbud af uddannelser herunder almen gymnasiale, erhvervsgymnasiale,
erhvervsuddannelser osv. Og er derved ”selvforsynende” med kompetencer og fagligheder, hvilket kan
reducere incitamentet til samarbejde med andre institutioner.
Danske Gymnasier:
Der er ikke systematiske sammenhænge i fusioner og samarbejder, som er styret af bl.a. personlige
relationer og ikke nødvendigvis hænger sammen med udvikling i elevgrundlag.
1