Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 245
Offentligt
2240466_0001.png
Kære
skolebestyrelsesmedlemmer
i København.
Skole og forældre København
inviterer jer til
efterårskursus 2020
Årets efterårskursus løber af stablen
d. 25. og 26. september 2020.
Kurset vil blive afholdt
på Hotel Imperial i København og vil inkludere overnatning og forplejning.
Kurset skydes i gang om fredagen, hvor der er indtjekning og en
introworkshop
til alle nye
bestyrelsesmedlemmer fra kl. 15.00. Begge dage er fyldt med aktiviteter og skarpe
oplægsholdere - herunder
Rasmus Alenkær
og
Line Rønn Shakoor,
som vil tage jer med
rundt om emner, der berører den danske folkeskole.
Kurset tager afsæt i nogle af de temaer, vi som bestyrelsesmedlemmer møder ude på
skolerne, og som vi hører mange skolebestyrelsesmedlemmer er optagede af. Hovedtemaet
for dette års kursus er
”inklusion”.
I vil som bestyrelsesmedlemmer blive kloge på, hvordan
I kan støtte op om inklusion, hvordan dette berører forældregruppen og hvilke redskaber I
kan tage i brug i forskellige situationer.
Om fredagen vil forvaltningen og borgmesteren byde jer velkommen og komme omkring
nogle af de skoletemaer, som er
relevante for jer lige nu.
TRYK HER FOR AT TILMELDE DIG
KURSET
Kurset er gratis, men tilmelding er bindende.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Invitation til Skole og Forældre Københavns efterårskursus 2020.
2240466_0002.png
Kursusprogram
Fredag d. 25. september
15.00 - 16.00 -
Hvordan kan jeg gøre en forskel - Introworkshop til alle nye skolebestyrelsesmedlemmer.
15:00: indlogering for alle jer, som ikke deltager i introworkshoppen.
16.30:
Der serveres kaffe/the og lidt godt til ganen, inden vi går i gang
17.00-19.00:
o
Velkommen til alle.
o
Velkomst v. Borgmester Jesper Christensen
o
Forvaltningen og bestyrelsesmedlemmer fra Skole & Forældre København, er værter på 5 workshops
med aktuelle emner der rør jer, ude på skolerne.
1. Budget & økonomi.
2. Byggesager.
3. Inklusion i København.
4. Styrket skolebestyrelsesarbejde - nye værktøjer.
5. Standardforretningsorden.
19.30-21.30:
Middag
Herefter har du tid til at møde bestyrelsesmedlemmer fra andre skoler og bestyrelsen i Skole og Forældre
København.
Lørdag d. 26. september
8.00-9.00:
Morgenmad
9.00-10.30:
Oplæg: ”Inklusion
i folkeskolen”
v/ Rasmus Alenkær
10.30 - 10.40:
Mød Skole & Forældre Københavns bestyrelse
10.40-12.15:
Generalforsamling - få viden om hvad foreningen har arbejdet med, de resultater foreningen
har skabt og få indflydelse på det fremtidige arbejde.
12.15-13.15:
Frokost
13.15-14.00:
Samarbejde og networking.
(fra kl. 13.30 kan man tilgå eftermiddagsbuffeten med kaffe/the og lidt sødt)
14.00-16.00:
Oplæg: ”De
vigtige relationer”
v/ Line Rønn - (Louise Klinges forskning)
16.00:
Opsamling og tak for denne gang
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 245: Invitation til Skole og Forældre Københavns efterårskursus 2020.
2240466_0003.png
Rasmus Alenkær
er autoriseret psykolog, cand. pæd.
psych., PhD og Tidligere skolelærer.
Han har mere end
25 års erfaring
med undervisning,
udvikling og problemløsning i grundskolen. Han er
medskaber af den teoretiske og praktiske retning, der
kaldes kvalitativ inklusion. Han tror på at
inklusion er en
dynamisk og vedvarende proces,
der har til formål at
udvikle mulighederne for ethvert menneske. Man skal i
inklusionsprocessen have fokus på kvaliteten af menneskets
fysiske betingelser, sociale samspil og evne til at løse opgaver inden for den valgte kontekst. Rasmus
Alenkær vil bidrage med hans arbejde med og forståelse af inklusion til årets efterårskursus.
Line Rønn Shakoor
er cand. pæd. i didaktik. Hun har arbejdet
som lærer i 12 år og været en del af
Undervisningsministeriets inklusionsteam.
Hun er formidler af Louise Klinges forskning i professionelle
relationskompetencer.
Klinges forskning bygger på en række principper for
relationsarbejde og ”de vigtige relationer”.
I vil få indblik i
vigtigheden af relationer
for alle børns læring
og trivsel, men også forældres rolle i forhold til skolen og
fællesskabet. I vil som forældre og skolebestyrelsesmedlemmer,
blive inddraget i oplægget
gennem dialog
omkring relationen mellem forældre og professionelle.