Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2237416_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2021
i forhold til finansloven for 2020
August 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 239: Forslag til finanslov for 2021 på Børne- og Undervisningsministeriets område
2237416_0002.png
Side 2 af 37
FFL21 sammenlignet med FL20
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2021
sammenlignet med finansloven for 2020 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2020. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2021.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2021, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2020 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2021 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2021 i forhold til finansloven for 2020
der inde-
holder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2020 til finanslov-
forslaget for 2021.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 239: Forslag til finanslov for 2021 på Børne- og Undervisningsministeriets område
2237416_0003.png
Side 21 af 37
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 25,3 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og ned-
bryde parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer
af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-2026 af maj 2018 (§ 20.21.30.).
Mindreudgiften på 76,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og ned-
bryde parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer
af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-2026 af maj 2018 (§ 20.21.31.).
Mindreudgiften på 136,5 mio. kr. skyldes dels den bevillingsprofil, som fremgår af Af-
tale mellem daværende SRSF-regering, Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft
af folkeskolen af juni 2013, hvor bevillingen til kompetenceudvikling af lærere og pæda-
goger ophører i 2021, og dels udmøntning af konsulentbesparelser som følge af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 20.29.11.).
Merudgiften på 124,6 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019, korrigeret for pris- og lønudviklingen i
2021 (§ 20.29.17.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 40,2 mio. kr. skyldes overførsel af pulje til kommuner-
nes implementering af lettere behandlingstilbud i PPR fra Sundheds- og Ældreministe-
riet (§ 20.29.18.).
Merudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes justeret aktivitetsskøn, hvor der forventes en stig-
ning i aktiviteten i skolepraktik (§ 20.31.12.).
Mindreindtægten på 186,8 mio. kr. skyldes udfasning af produktionsskoleforløb og
deraf kommunale bidrag vedr. produktionsskoler som følge af oprettelsen af forbere-
dende grunduddannelse (FGU) fra 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alter-
nativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.51.13.).
Mindreudgiften på 68,9 mio. kr. skyldes udfasning af kombineret ungdomsuddannelse
som følge af oprettelsen af forberedende grunduddannelse (FGU) fra 1. august 2019,
jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober
2017 (§ 20.53.01.).
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 239: Forslag til finanslov for 2021 på Børne- og Undervisningsministeriets område
2237416_0004.png
Side 22 af 37
Merindtægten på 482,8 mio. kr. skyldes, at forberedende grunduddannelse (FGU) blev
oprettet pr. 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017. Det kommunale bidrag i 2020 udgjordes af aktivi-
teten i 2019, der jf. oprettelsen 1. august bestod af fem måneder. I 2021 vil der blive
betalt kommunalt bidrag for aktiviteten i 2020 svarende til et helt år (§ 20.55.04.).
Merindtægten på 203,2 mio. kr. skyldes, at forberedende grunduddannelse (FGU) blev
oprettet pr. 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017. Det kommunale bidrag i 2020 udgjordes af aktivi-
teten i 2019, der jf. oprettelsen 1. august bestod af fem måneder. I 2021 vil der blive
betalt kommunalt bidrag for aktiviteten i 2020 svarende til et helt år (§ 20.55.05.).
Mindreudgiften på 67,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre og Alternativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017
(§ 20.55.10.).
Mindreudgiften på 48,6 mio. kr. skyldes primært udmøntning af konsulentbesparelser
som følge af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019, samt indbudget-
tering af en række mindre initiativer, herunder overførsel til Justitsministeriet ifm. til-
skud til Red Barnets anmeldelsestjeneste "Anmeld det", overførsel til Erhvervsministe-
riet ifm. teknologipagten samt omprioriteringsbidrag (§ 20.89.01.).