Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Notat med beskrivelse af Responses to Educational Disruption
Survey (REDS) og ICILS Teacher panel
I notatet beskrives to internationale undersøgelser;
Responses to Educational
Disruption Survey
(REDS) og
ICILS Teacher Panel,
der tilsammen belyser:
Hvordan har lande og skoler gennemført skolelukninger og ændret
undervisningsform, -gennemførelse og - indhold som reaktion på
COVID-19-pandemien?
Hvilke strategier, tiltag og understøttende foranstaltninger har virket
godt og mindre godt?
Hvilke retningslinjer og konkrete tiltag er gennemført for at under-
støtte fjernundervisning og sikre elevernes udbytte heraf?
Hvilke forudsætninger har lærere og elever for at gennemføre/del-
tage i fjernundervisning, og hvordan er trivsel, motivation, arbejds-
byrde og efterlevelse/oplevelse af retningslinjer blandt elever og læ-
rere?
Hvordan har brugen af IT-baserede undervisningspraksisser og
holdningen til dem ændret sig fra før til efter skolelukningerne?
Responses to Educational Disruption Survey (REDS)
gennemføres i
samarbejde mellem UNESCO og IEA (International Association for the
Evaluation of Education Achievement) og i partnerskab med Europa-
Kommissionen.
Undersøgelsen vil svare på: Hvordan blev undervisning og læring påvir-
ket af skolelukninger og forstyrrelser af undervisningen under COVID-
19, hvilke tiltag blev gennemført for at afbøde virkningerne, og hvordan
vurderes de gennemførte tiltag og strategier at have virket indtil nu?
Det er undersøgelsens mål at bidrage med internationalt sammenlignelig
information, der gør det muligt at lære af erfaringerne med håndtering af
COVID-19 i andre lande og skolesystemer.
REDS
er baseret på spørgeskemaundersøgelser blandt nationale eksper-
ter/myndigheder, skoleledere, lærere og elever i 8. klasse. Der tages ud-
gangspunkt i relevante dele af spørgeskemaer til ICILS 2018 (International
Computer and Information Literacy Study).
Spørgeskemaerne måler bl.a. ele-
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
25. august 2020
Sags nr.:20/15242