Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2234848_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Notat med beskrivelse af Responses to Educational Disruption
Survey (REDS) og ICILS Teacher panel
I notatet beskrives to internationale undersøgelser;
Responses to Educational
Disruption Survey
(REDS) og
ICILS Teacher Panel,
der tilsammen belyser:
Hvordan har lande og skoler gennemført skolelukninger og ændret
undervisningsform, -gennemførelse og - indhold som reaktion på
COVID-19-pandemien?
Hvilke strategier, tiltag og understøttende foranstaltninger har virket
godt og mindre godt?
Hvilke retningslinjer og konkrete tiltag er gennemført for at under-
støtte fjernundervisning og sikre elevernes udbytte heraf?
Hvilke forudsætninger har lærere og elever for at gennemføre/del-
tage i fjernundervisning, og hvordan er trivsel, motivation, arbejds-
byrde og efterlevelse/oplevelse af retningslinjer blandt elever og læ-
rere?
Hvordan har brugen af IT-baserede undervisningspraksisser og
holdningen til dem ændret sig fra før til efter skolelukningerne?
Responses to Educational Disruption Survey (REDS)
gennemføres i
samarbejde mellem UNESCO og IEA (International Association for the
Evaluation of Education Achievement) og i partnerskab med Europa-
Kommissionen.
Undersøgelsen vil svare på: Hvordan blev undervisning og læring påvir-
ket af skolelukninger og forstyrrelser af undervisningen under COVID-
19, hvilke tiltag blev gennemført for at afbøde virkningerne, og hvordan
vurderes de gennemførte tiltag og strategier at have virket indtil nu?
Det er undersøgelsens mål at bidrage med internationalt sammenlignelig
information, der gør det muligt at lære af erfaringerne med håndtering af
COVID-19 i andre lande og skolesystemer.
REDS
er baseret på spørgeskemaundersøgelser blandt nationale eksper-
ter/myndigheder, skoleledere, lærere og elever i 8. klasse. Der tages ud-
gangspunkt i relevante dele af spørgeskemaer til ICILS 2018 (International
Computer and Information Literacy Study).
Spørgeskemaerne måler bl.a. ele-
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
25. august 2020
Sags nr.:20/15242
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 233: Orientering om deltagelse i to internationale undersøgelser om konsekvenser af COVID-19 for grundskoler, undervisning og elever, fra børne- og undervisningsministeren
ver og læreres brug af og holdninger til IT-baserede undervisningsprak-
sisser, vurderinger af egne forudsætninger, ressourcer og evner til at an-
vende IT i undervisningen samt kontekstfaktorer i bl.a. skole og hjem.
Der suppleres på relevante niveauer med spørgsmål, der belyser udbre-
delse af COVID-19; nationale og skolebaserede retningslinjer og tiltag;
skolelukninger, støtteforanstaltninger og tilpasning af undervisning og
eksamen; struktur, indhold og omfang af den gennemførte undervisning
under skolelukninger; forudsætninger, ressourcer og monitorering af un-
dervisning; fysiske rammer og strategier, planer for genåbning af skoler,
arbejdsbyrde, efterlevelse af retningslinjer; motivation og trivsel blandt
lærere og elever; ulighed i læring og vurdering af virkningen af iværksatte
tiltag og retningslinjer.
ICILS Teacher panel
etableres af IEA ved at gentage ICILS 2018 spør-
geskemaundersøgelsen blandt skoleledere, lærere og IT-koordinatorer på
de samme skoler, der deltog i 2018. Herved kan belyses udviklingen i an-
vendelse af og holdninger til IT-baserede undervisningspraksisser samt
faktorer, der fremmer eller hæmmer succesfuld anvendelse, der under-
støtter læring og udvikling af undervisning.
ICILS er en international undersøgelse af 8. klasseelevers evne til at vur-
dere digital information samt løse problemer, kommunikere, undersøge
og skabe materiale via computere. ICILS består af tests i computer- og
informationskompetence og datalogisk tænkning samt spørgeskemaer til
elever, lærere, IT-koordinatorer og skoleledere om bl.a. læreres indstilling
til, brug af og holdninger til undervisningspraksisser med IT.
Der deltog 12 lande i ICILS 2018. Elev-survey og måling af elevernes
kompetence indgår ikke i ICILS Teacher panel 2020-undersøgelse.
Tidsplan
Undersøgelserne gennemføres i andet halvår 2020. En dansk og en inter-
national rapport udgives sommer 2021.
Om IEA
IEA (International Association for the Evaluation of Education Achie-
vement) er en international samarbejdsorganisation mellem nationale
forskningsinstitutioner inden for uddannelsesforskning. IEA har i en år-
række gennemført en række store internationale undersøgelser på under-
visningsområdet, herunder
Trends in International Mathematics and Science
Study
(TIMMS),
Progress in International Reading Literacy Study
(PIRLS),
Inter-
national Civic and Citizenship Education Study
(ICILS) og
International Compu-
ter and Information Literacy Study
(ICCS). Danmark deltager i alle de nævnte
undersøgelser. Undersøgelserne gennemføres i Danmark af Danmarks
institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet (DPU), der er
dansk IEA-partner.
2