Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2232448_0001.png
Beslutninger truffet på børne- og undervisningsområdet som følge af covid-19
1. Hjælpepakke til efterskoler og frie fagskoler
Nedsat forældrebetaling på efterskoler og andre kostskoler, pulje til at
hjælpe skoler, der oplever udmeldinger frem mod sommerferien
2020, og til at hjælpe skolerne i næste skoleår samt fripladspakke.
Elever i 9. og 10. klasse skal ikke til afgangseksamen i år. I stedet
ophøjes de afsluttende standpunktskarakterer til prøvekarakterer. Det
betyder, at alle elever får et fuldt eksamensbevis og kan søge
ungdomsuddannelse som normalt.
Afgangseleverne på stx, hhx og htx skal alle op til tre prøver, mens
afgangselever på den toårige hf-uddannelse skal til fire. Det vil sige, at
eleverne skal op til færre prøver end normalt.
Merkantile eux-elever skal op i tre prøver. Tekniske eux-elever skal op
i 1-3 prøver. ASF-eleverne skal aflægge prøver på lige fod med øvrige
elever i henholdsvis de tre-årige gymnasiale uddannelser og den 2-
årige uddannelse til hf. Det vil sige, at eleverne skal op til færre prøver
end normalt.
Merudgifter forbundet med genåbning af dagtilbud og SFO mv.,
herunder reduktion i forældrebetaling, vil indgå i en samlet
forhandling med KL og Danske Regioner omkring COVID-19-relaterede
udgifter. Kompensationen gives til kommunerne under et.
Perioden for erstatningstest (fraværsperioden) for nationale test
udvides til at løbe fra den 1. maj 2020 til og med den 26. juni 2020.
Initiativer målrettet udsatte børn, FGU, STU og frivillige organisationer
til støtte af udsatte børn og familier i dagtilbud og skole (fra aftale
indgået i Social- og Indenrigsministeriet).
Åbning for, at skoler og dagtilbud i højere grad kan benytte
Naturstyrelsens områder på en sikker måde, for eksempel ved åbning
af toiletter eller områder, som ellers er lukket på grund af COVID-19.
Alle AMU-udbydere kan modtage et økonomisk særtilskud, hvis de
oplever faldende aktivitet i 2020 sammenlignet med 2019.
2. Aflysning af folkeskolens afgangseksamen
3.
.g’ere, .hf’ere
mv. til færre afsluttende prøver til
sommerens eksamener
4. Eux-elever og ASF-elever til færre afsluttende prøver til
sommerens eksamener
5. Kompensation for forældrebetaling i daginstitutioner,
dagplejer, SFO’er og klubber
6. Udvidelse af perioden for erstatningstest (nationale test)
7. Hjælp til sårbare og udsatte grupper
8. Mere plads til skoler og daginstitutioner i statens
naturområder
9. Hjælpepakke til AMU
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Opdateret oversigt over beslutninger truffet på børne- og undervisningsområdet som følge af covid-19, fra børne og undervisningsministeren
2232448_0002.png
10. Hjælpepakke til videnspædagogiske aktivitetscentre
11. Tiltag, der skal styrke gymnasieelevers motivation
12. Ændring af reglerne for den obligatoriske sprogprøve i
børnehaveklassen
13. Prøver på erhvervsuddannelserne
14. Ændrede rammer for svendeprøven
15. Udvidet adgang til skolepraktik
16. Lønkompensation for elever og lærlinge
17. Justeringer af optagelsesprocessen til de gymnasiale
uddannelser 2020
18. Tilskud til rengøring
De 16 videnspædagogiske aktivitetscentre, som modtager driftsstøtte
fra BUVM, sidestilles med kulturinstitutioner, der er omfattet af
Kulturministeriets hjælpepakke til særligt nødlidende
kulturinstitutioner fra d. 18. april.
En pulje på fem millioner til styrket vejledning, og tidligere besked om,
hvilke prøver der er aflyst, som har været efterspurgt af eleverne.
Elever i børnehaveklassen vil ikke kunne nægtes oprykning til næste
klassetrin, på grund af en ikke-bestået sprogprøve i indeværende
skoleår.
Prøver på erhvervsuddannelsernes grundfag aflyses, og
standpunktskarakterer ophøjes til prøvekarakterer. Derved sidestilles
erhvervsuddannelserne med gymnasieområdet. For
grundforløbsprøven kan institutionen vælge mellem at ophøje
standpunktskarakter til prøvekarakter eller afholde
grundforløbsprøven.
Skoler har haft mulighed for at udstede administrative
uddannelsesbevis til elever på erhvervsuddannelserne, der ikke har
haft mulighed for at gå til afsluttende prøver, f.eks. svendeprøve.
Der er givet mulighed for skolepraktik på uddannelser, der normalt
ikke har skolepraktik, men hvor elevers afsluttende prøver er blevet
udskudt.
Elever og lærlinge er omfattet af muligheden for lønkompensation
Virksomheder kan modtage lønkompensation for elever og lærlinge
på 90 % af lønnen, dog maks. 30.000 kr. Det er en forudsætning at
lærlingen/eleven modtager sin normale løn.
Der er foretaget en række justeringer i optagelsesprocessen til de
gymnasiale uddannelser i 2020:
Opnåelse af retskrav på optagelse til de treårige gymnasiale
uddannelser sker gennem standpunktskarakterer.
Tidsplan for optagelsesprøver er justeret.
Prøvefri skoler kan give afsluttende standpunktskarakterer.
Der er afsat 120 mio. kr. til en ekstra rengøringsindsats til direkte
udmøntning på BUVM’s område. Tilskud til ekstra rengøringsindsats i
kommunale tilbud og kommunalt finansierede private tilbud vil indgå i
en samlet forhandling med KL omkring COVID-19-relaterede udgifter.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Opdateret oversigt over beslutninger truffet på børne- og undervisningsområdet som følge af covid-19, fra børne og undervisningsministeren
2232448_0003.png
19. Opretholdelse af statslige taxametertilskud trods
hjemsendelse af elever og nødundervisning
20. Mulighed for taxametertilskud til AMU trods aflysning af
kurser.
21. Ordinære taxametertilskud for fjernundervisning på AMU,
FVU og OBU
22. Fremrykket udbetaling af tilskud til modtagere af drifts- og
driftslignende tilskud
23. Udskudt frist for indsendelse af årsregnskaber for 2019.
De statslige taxametertilskud er videreført uændret.
Udbydere af AMU har kunnet indberette tilskudsberettigede aktivitet
for aflyste kurser på grundlag af det tilmeldte antal kursister før Covid-
19-nedlukningen.
Aktivitet afholdt som fjernundervisning udløser normalt et lavere
taxametertilskud. Nyudbudte kurser tilrettelagt som fjernundervisning
på AMU, FVU og OBU har kunnet modtage fuldt taxametertilskud.
For at sikre likviditet hos tilskudsmodtagere i forbindelse med
nedlukningen har BUVM gjort det muligt at få fremrykket
udbetalingen af driftstilskud til institutioner.
BUVM udskød i marts måned fristen for indsendelse af årsrapporter
for de selvejende uddannelsesinstitutioner med 3 uger til ultimo april,
så der kunne fokuseres på at håndtere udfordringerne som følge af
nedlukningen.
For at sikre, at skolerne fortsat kunne bruge en lang række digitale
læremidler under nedlukningen af skoler og uddannelsesinstitutioner,
indgik Styrelsen for It og Læring (STIL) en aftale med leverandører om
fri adgang til deres portaler for alle skoler og uddannelsesinstitutioner
til og med 11. maj 2020.
Der er afsat 200 mio. kr. til et partnerskab med KL, som skal sørge for
en bred vifte af sommeraktiviteter til børn og unge mellem 6 og 17 år.
Der er udarbejdet retningslinjer for fejring af uddannelsesafslutning
på skoler og uddannelsesinstitutioner samt studenterkørsel.
Der afsættes 61,5 mio. kr. i 2020 til en samlet pakke, som skal hjælpe
med at fastholde eleverne på erhvervsuddannelserne og sikre, at flere
elever på EGU kan komme i praktik i en virksomhed.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en aftale om at
bruge 5,4 mia. kr. på at holde en hånd under elever, lærlinge og
danske virksomheder gennem midler fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB). Aftalen indeholder bl.a.
lønkompensationsordninger til virksomheder, samt initiativer der skal
gøre det nemmere at komme i skolepraktik.
Regeringen har indgået to aftaler om en ambitiøs prioritering af
uddannelse og opkvalificering til dem, der rammes af coronakrisen.
24. Aftale med leverandører af digitale læremidler om gratis
adgang mv. for elever.
25. Sommerpakke målrettet børn og unge
26. Mulighed for studenterkørsel og andre
uddannelsesafslutninger
27. Initiativer målrettet eleverne på erhvervsuddannelserne og
erhvervsgrunduddannelsen (EGU)
28. Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og
lærlinge samt virksomheder
29. Styrket opkvalificering
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Opdateret oversigt over beslutninger truffet på børne- og undervisningsområdet som følge af covid-19, fra børne og undervisningsministeren
2232448_0004.png
30. Ændringer i uddannelsesforløb
31. Eud-elever kan indgå i nødberedskab
32. Udskudt frist for implementering af den pædagogiske
læreplan og sprogvurderinger
33. Mulighed for at tildele kompensationsmidler målrettet og
fleksibelt
34. Brev til årets studenter med opfordring om at søge
uddannelse, og hvordan de kan få hjælp.
35. Justeringer af optagelsesprocessen til FVU og OBU
36. Prøver på avu
37. Prøver på FVU
38. Fravigelse af krav om tilstedeværelsesundervisning ifm.
fjernundervisning på avu
39. AMU kan afholdes uden prøve
Med aftalerne afsættes i alt 730 millioner kroner til nye
opkvalificerings- og uddannelsesinitiativer i 2020 til 2023.
Der er mulighed for, at skole, elev og virksomhed kan aftale ændringer
i forhold til elevens skole- og praktikperioder inden for den samlede
uddannelsestid, så der byttes rundt på skole- og praktikophold.
Praktisk undervisning, der ikke kan gennemføres som
nødundervisning, kan udskydes.
Mulighed for at lade f.eks. elever, herunder SOSU-,
ambulancebehandlere og serviceassistenter, indgå i nødberedskab
BUVM har udskudt fristen for udarbejdelsen af og evalueringen af den
pædagogiske læreplan samt gennemførsel af udskudte
sprogvurderinger til den 31. december 2020.
Der udarbejdes en midlertidig hjemmel, som giver kommunerne
mulighed for at tildele midler til kompensation for corona-relaterede
udgifter målrettet og fleksibelt direkte til ét eller flere kommunale og
private tilbud efter dagtilbudsloven.
Formålet med brevet er at hjælpe de af årets studenter, som
overvejer at søge ind på en videregående uddannelse nu til sommer.
BUVM-M og UFM-M rækker ud, fordi flere unge i lyset af COVID-19-
situationen forventes at søge mod de videregående uddannelser,
fordi de har sværere ved at få job herhjemme eller komme ud at rejse
i et ellers planlagt sabbatår.
STUK fraveg brug af obligatoriske test til optagelse på FVU, da der ikke
kunne etableres en sikker løsning. Der blev desuden givet adgang til
online-test af ordblinde mhp. OBU, da der her anvendes uni-login.
Prøver på avu aflyses. Der indføres standpunktskarakterer, som
ophøjes til prøvekarakterer.
Prøver på FVU aflyses. Der indføres standpunktsbedømmelse på
kompetencegivende trin af FVU-læsning og FVU-matematik, som
ophøjes til prøveresultat.
Normalt kan virtuel undervisning maks. udgøre 80 pct. af
uddannelsestiden på avu.
AMU-udbydere kan undlade at afholde prøve eller udskyde en prøve,
hvis den ikke kan afholdes som følge af de nye retningslinjer og regler.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Opdateret oversigt over beslutninger truffet på børne- og undervisningsområdet som følge af covid-19, fra børne og undervisningsministeren
2232448_0005.png
Hvis der ikke afholdes prøve, kan der ikke udstedes AMU-bevis til
kursisten.
Genåbning
Alle i stitutio er på BUVM’s o råde ge åb ede so
regeringens fase 1, fase 2 og den udvidede fase 2.
led i
Ved fase 1 skete der pr. 15. april 2020 en gradvis åbning af
Dagtilbud, obligatoriske tilbud og pasningsordninger
Grundskoler: 0.-5. klasse
SFO, fritidshjem og klub: 0.-5. klasse
Specialtilbud, specialklasser og ungdomsskolens
heltidsundervisning, mv.: Alle klassetrin
Gymnasiale uddannelser: 3.g- og 2. hf-klasser samt ASF-klasser
(Autisme Spektrum Forstyrrelser)
Erhvervsuddannelser: Merkantile eux-elever, som afslutter det
studiekompetencegivende år denne sommer, og tekniske eux-
elever på sidste år af deres uddannelse for så vidt angår de
gymnasiale fag
AMU-certifikatkurser: Hvor der er ledige, for hvem det
pågældende AMU-kursus er påkrævet for at starte et specifikt job.
Med fase to af genåbningen med virkning fra den 18. maj og med den
udvidede fase 2 med virkning fra den 27. maj blev den øvrige del af
BUVM’s ressorto råde ge åb et.
Den 19. juni blev udmeldt nye retningslinjer gældende fra 1. august,
der betyder, at skoler og uddannelsesinstitutioner igen kan undervise
efter de almindelige bestemmelser i lovgivningen.
Nye retningslinjer fra 1. august 2020