Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2232126_0001.png
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Proces for tilsyn med parallelsamfund
Indledning
Som følge af parallelsamfundsaftalen af 9. maj 2018 på undervisningsom-
rådet igangsætter Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) et risi-
kobaseret tilsyn med parallelsamfund på folkeskoler og på institutioner
for ungdomsuddannelser (gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannel-
ser) som en del af kvalitetstilsynet.
1. fase: Screening på databaserede indikatorer
Der indgår fire databaserede indikatorer i tilsynet med parallelsamfund
(se nedenfor). STUK screener alle skoler/institutioner på disse indikato-
rer, og de skoler/institutioner, der falder ud på mindst én af nedenstå-
ende grænseværdier, skal herefter undersøges nærmere:
Indikatorer fra skoleåret 2019/20
1. Skoler/afdelinger med min. 30 pct. elever fra udsatte boligområder
mindst ét af de seneste tre år.
2. Skoler/afdelinger med min. 30 pct. elever med ikke-vestlig bag-
grund over begge de seneste to år.
3. Skoler/afdelinger med min. 40 pct. elever, hvor begge forældre er
uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse over begge de
seneste to år.
4. Skoler/afdelinger med en høj andel elever, som ikke består
prøve/eksamen i dansk over begge de seneste to år (folke-
skole/gymnasiale uddannelser)
a. Min. 10 pct. elever, som ikke består dansk (folkeskolen
gen-
nemsnit af de fire bundne delprøver i dansk)
b. Min. 10 pct. elever, som ikke består skriftlig dansk på A-niveau
(gymnasiale uddannelser)
Med disse grænseværdier viser data for tilsynsåret 2019/20, at følgende
antal skoler vil falde ud inden for parallelsamfund (med forbehold for
evt. yderligere datavalidering):
Folkeskoler: 65 skoler
Erhvervsuddannelsesinstitutioner: 7 institutioner
17. august 2020
Sags nr.:20/04214
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: Orientering om proces for tilsyn med parallelsamfund, fra børne- og undervisningsministeren
Gymnasiale uddannelsesafdelinger: 21 afdelinger
Alle skoler/institutioner/afdelinger, der falder ud på mindst én af indika-
torerne, går videre til næste fase.
For erhvervsuddannelsesområdet skal man være opmærksom på, at det
formentlig vil være institutioner med bestemte uddannelser, som vil falde
ud (buschauffør-, SOSU- og tandklinikassistentuddannelserne).
Generelt forventes, at det i overvejende grad vil være de samme sko-
ler/institutioner/afdelinger, der falder ud år efter år inden for parallel-
samfundsindikatorerne, idet der er tale om elevbaggrundsdata.
2. fase: Redegørelse fra skolerne/institutionen/afdelingerne
Efter en kritisk gennemgang af de skoler, der falder ud i screeningen, bli-
ver de udvalgte kommuner/institutioner/afdelinger bedt om at indsende
en redegørelse for følgende undersøgelseselementer for parallelsamfund:
Vold mod skolens personale
Marginaliserede elever (folkeskolen)
Oplevet religiøs chikane og/eller negativ social kontrol (ungdoms-
uddannelserne)
Sociale underretninger
Omfanget af snyd til prøver og eksaminer
Antal bortviste elever
Kommunen/institutionen/afdelingen skal desuden redegøre for evt. år-
sager til resultaterne og for igangværende/planlagte indsatser, som for-
ventes at have en positiv effekt på de identificerede udfordringer.
På folkeskoleområdet vil STUK efter modtagelse af redegørelser invitere
alle relevante kommuner til et møde, efter en samlet gennemgang af re-
degørelsen og styrelsens øvrige tilgængelige data. På møderne vil kom-
munerne blive anmodet om at redegøre nærmere for, hvilke initiativer til
ændring af skolens og kommunens struktur, organisering og indhold,
kommunen overvejer. Det kan blandt andet være initiativer inden for fol-
keskoleloven til en ændring af elevsammensætningen på skolerne.
3. fase: Når skolen/institutionen er udtaget til tilsyn - tilsynsfasen
I forlængelse af ovenstående trin foretager STUK en samlet vurdering af,
om kommunens/skolens/institutionens/afdelingens indsatser er tilstræk-
kelige til at håndtere udfordringerne, eller om de skal udtages til tilsyn.
Kommunen/skolen/institutionen/afdelingen orienteres via brev om ud-
tagelse til tilsyn, og der tilbydes et rådgivningsforløb med ministeriets læ-
ringskonsulenter. De konkrete indsatser besluttes på baggrund af en
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 229: Orientering om proces for tilsyn med parallelsamfund, fra børne- og undervisningsministeren
grundig analyse af skolens udfordringer, og målene for indsatserne frem-
går af samarbejdsaftalen mellem STUK og skole/forvaltning.
Det gælder alle tre uddannelsesområder, at indholdet af læringskonsulen-
ternes rådgivningsforløb vil afhænge af dialogen med skolen og de kon-
krete udfordringer, der identificeres som led i tilsynet med skolen og læ-
ringskonsulentindsatsen, men kan blandt andet omfatte:
Styrkelse og vurdering af nyankomne og tosprogede børn og unges
sproglige kompetencer
Kontroversielle emner
Kritisk tænkning
Demokrati og medborgerskab
Vold og konfliktmægling
Forebyggelse af social kontrol
Forebyggelse af ekstremisme og radikalisering
Styrkelse af forældresamarbejdet
Tydelig rammesætning
Fællesskabende didaktikker
Endvidere kan forløbet omfatte generel bistand til afdelingens kvalitets-
arbejde, herunder fx med at arbejde databaseret, systematisk og målrettet.
Hvis en skole, institution eller afdeling ikke ønsker at tage imod rådgiv-
ningsforløbet, kan det pålægges som sanktion, hvis styrelsen vurderer, at
det er nødvendigt. Herudover kan en række øvrige sanktioner anvendes
som led i kvalitetstilsynet efter en proportionalitetsvurdering. Det sker
gennem en løbende opfølgning på skolernes/institutionernes/afdelinger-
nes resultater, herunder om tilsynet kan afsluttes eller om skolen/institu-
tionen/afdelingen skal pålægges sanktioner.
3