Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 222
Offentligt
2230199_0001.png
Nyhed
Rapport giver ny viden om elever, der føres tilbage fra specialtilbud
En ny rapport har set nærmere på, om tilbageførsel af elever fra specialtilbud til
almenundervisningen har en betydning for elevernes overgang til en
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Rapporten ser på en gruppe af elever i udskolingen, som er ført tilbage fra specialundervisning til den
almindelige undervisning, og sammenligner deres faglige resultater og overgang til ungdomsuddannelse
med elever, som ikke er tilbageført. Undersøgelsen vedrører elever, som er i
”gråzonen”
mellem
almentilbud og specialtilbud og kan derfor ikke anvendes til generelt at konkludere, hvordan det vil påvirke
elever i specialtilbud at vende tilbage til almindelige klasser.
Rapporten viser for den undersøgte elevgruppe, at de tilbageførte elever fra specialtilbud til almenklasser i
udskolingen i højere grad end de
elever i ”gråzonen”,
der forblev i specialtilbud kom i gang med og
fastholdes på en kompetencegivende ungdomsuddannelse. Det kan hænge sammen med, at tilbageførsel
til almenundervisning øger sandsynligheden for at bestå folkeskolens afgangseksamen.
Læs rapporten her: [indsæt link]
Fakta
O rapporte ’Tilbageførte elever og overga g til u gdo sudda else’:
For at følge folkeskolens arbejde med inklusion igangsatte Børne- og Undervisningsministeriet i 2013
et følgeforskningsprojekt. Rapporten er udarbejdet af VIVE i regi heraf.
Rapporten undersøger, hvordan tilbageførte elever fra specialområdet klarer sig i overgangen til en
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Om datagrundlaget
Grundet databegrænsninger har rapportens analyser fokuseret på betydningen ved tilbageførsel i
løbet af udskolingsårene (7.-9. klassetrin). Analysen giver dermed ikke viden om, hvordan effekterne
ville have set ud ved tilbageførsel på tidligere klassetrin.
De fundne effekter af tilbageførsel gælder for den gruppe af elever, der faktisk blev tilbageført. Uden
videre antagelser kan analysen derfor ikke sige noget om, hvorvidt effekterne ville være positive, hvis
man tilbageførte yderligere elever i specialtilbud.
Undersøgelsen er baseret på statistiske analyser af samlet 6.070 elever i to elevkohorter (9. klasse i
2015 og 2016) fra folkeskoler, specialskoler, private grundskoler, efterskoler m.v.