Nyhed på uvm.dk i forbindelse med offentliggørelse af rapporten
Kvaliteten af undervisningen på erhvervsuddannelserne er ikke styrket
siden reformen
Der er fortsat et stykke vej i implementeringen af en række vigtige tiltag fra
erhvervsuddannelsesreformen, viser en ny følgeforskningsrapport.
Den nye rapport er den femte i følgeforskningsprogrammet til erhvervsuddannelsesreformen. Rapporten sætter
fokus på grundforløb på erhvervsuddannelserne og følger op på en tidligere rapport fra 2017.
Rapporten viser blandt andet, at erhvervsskolerne især har arbejdet med de strukturelle elementer i reformen,
herunder de nye adgangs- og optagelsesprocedurer og den nye struktur med to frem for ét grundforløb. Derimod
er der fortsat et stykke vej i implementeringen af nye måder at tilrettelægge og gennemføre undervisning på, samt
i indsatsen for at skabe mere attraktive uddannelsesmiljøer for både unge og voksne.
Rapporten omhandler følgende seks reforminitiativer, som er centrale for grundforløbene:
Mere og bedre undervisning
Enklere struktur og mere overskuelighed
Fokusering af vejledningsindsatsen
Et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø
Klare afgangskrav
Erhvervsuddannelse til voksne (EUV)
FAKTABOKS:
-
Følgeforskningsprogrammet gennemføres af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (VIVE) i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Danmarks Statistik
fra 2015-2020.
Rapporten bygger på spørgeskemadata indsamlet i efteråret 2018 blandt elever, undervisere og ledere på
et repræsentativt udsnit af erhvervsuddannelsesinstitutioner i Danmark.
-
-
Formålet med følgeforskningsprogrammet er at følge op på implementering og foreløbige
resultater af eud-reformen 2015, der udspringer af
Aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser.
Der udkommer i alt seks rapporter i følgeforskningsprogrammet, hvoraf
Grundforløb på
erhvervsuddannelserne tre år efter reformen
er den femte. Alle rapporter kan findes på uvm.dk.
-
LINKS:
-
-
-
-
Rapporten
Følgeforskning til eud-reformen på uvm.dk
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Fra folkeskole til faglært
–
Erhvervsuddannelser til fremtiden