Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 213
Offentligt
Resultater af evaluering af rammeforsøg med fleksibel tilrettelæggelse af
skoledagen
Evalueringen af rammeforsøg med fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen viser, at elever læser
dårligere, hvis skoleugen afkortes med mere end to timer.
Fra skoleåret 2017/18 deltog 50 skoler fra 39 kommuner i et rammeforsøg, hvor de kunne afkorte
skoledagen og konvertere de frigivne ressourcer til andre typer af faglige indsatser, fx tolærerordning og
særlige indsatser for bestemte elevgrupper. I forsøget valgte skolerne at afkorte skoledagen med mellem
0,75 og 5 timer om ugen. 59 procent af forsøgsskolerne reducerede skoledagens længde med mere end to
timer.
På de forsøgsskoler, der har forkortet skoledagen med mindre end to timer, har rammeforsøget ikke haft
nogen effekt på elevernes læse- og matematikfærdigheder. De deltagende elever læser og regner ligeså
godt som elever, der ikke deltog i forsøget. Elever, der i rammeforsøget fik deres skoledag reduceret med
mere end to timer, oplever til gengæld et fald i læsescore på 12,7 procent i forhold til elever, der ikke har
fået reduceret skoledagen.
Når det kommer til elevernes trivsel, kan rapportens registeranalyser ikke dokumentere nogen effekt af at
deltage i rammeforsøget. I spørgeskemaundersøgelsen giver både elever og forældre dog udtryk for, at
forsøget forbedrer børnenes balance mellem skole og fritid.
Læs mere:
Rapport: Fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen [pdf]
Fakta: Rammeforsøget
Rammeforsøget med fleksibel tilrettelæggelse af skoleåret løber fra skoleåret 2017/18 til skolåret 2019/20.
De deltagende skoler har primært rettet deres indsatser mod mellemtrins- og udskolingselever og har i de
fleste tilfælde fokuseret på dansk og matematik. Rammeforsøget er blevet evalueret via registeranalyser
(primært data fra de nationale test og den nationale trivselsmåling), spørgeskemaundersøgelser, interviews
og observationer af undervisning.