Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 210
Offentligt
2215074_0001.png
Notat
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. nr.: 34 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Status på informations- og kompetenceudviklingsindsats under
satspuljeinitiativet ”Forebyggelse og bekæmpelse af mobning”
Baggrund
Som opfølgning på aktionsplanen mod mobning blev der i satspuljeaftalen
for 2017 afsat 42,8 mio. kr. til initiativet ”Forebyggelse og bekæmpelse af
mobning”
for perioden 2017-2020. Initiativet er udmøntet ved styrket lov-
givning vedr. mobning og et 3-årigt forsøg med mediering i mobbesager.
Desuden blev der afsat 4 mio. kr. til en informations- og kompetenceud-
viklingsindsats til forebyggelse og bekæmpelse af mobning i dagtilbud,
grundskoler og ungdomsuddannelser. Indsatsen hviler på et forskningsba-
seret fællesskabsorienteret mobbesyn, hvor mobning handler om usunde
sociale dynamikker og ikke kan forklares ud fra personlighedstræk hos
mobber og offer. I arbejdet med at forebygge og håndtere mobning vil
man derfor både arbejde med kulturen i de fællesskaber, som mobbere og
ofre er en del af, og med de enkelte børn, som har brug for hjælp og støtte
fx i forhold til at komme ud af rollen som offer eller mobber. Indsatsen er
udmøntet via følgende sammenhængende indsatser:
Udvikling af kompetenceudviklingsmateriale (1,8 mio. kr.)
Informationskampagne (0,9 mio. kr.)
Pulje (1 mio. kr.)
Evaluering (0,3 mio. kr.)
Informations- og kompetenceudviklingsindsatsen blev igangsat i foråret
2017 og er nu afsluttet. Nedenfor uddybes indhold og status på de fire del-
indsatser.
Udvikling af kompetenceudviklingsmateriale
Danske Professionshøjskoler har i samarbejde med Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet (STUK) udarbejdet et kompetenceudviklingsmateriale.
Materialet kan bidrage til lokale uddannelsesforløb eller kompetenceløft til
pædagoger, lærere, undervisere og deres ledelsers arbejde med at forebygge
23. juni 2020
Sags nr.:20/12567
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Orientering om afsluttende status på informations- og kompetenceudviklingsindsats under satspuljeinitiativet Forebyggelse og bekæmpelse af mobning, fra børne- og undervisningsministeren
2215074_0002.png
og håndtere mobning i dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser.
Denne lille film giver indblik i grundskolelærernes erfaringer med at ar-
bejde med materialet (se filmen
her).
Kompetenceudviklingsmaterialet blev lanceret på emu.dk d. 28. nov. 2018.
Informationskampagne
Formålet med informationskampagnen har været at udbrede viden om det
fællesskabsorienterede mobbesyn til pædagoger, lærere, undervisere og de-
res ledelser, og synliggøre metoder og redskaber til at forebygge og be-
kæmpe mobning. Herunder informerede kampagnen også skoleledelser og
forældre om klagemulighederne i den Nationale Klageinstans mod Mob-
ning samt om medieringstilbud til parterne.
Informationskampagnen løb fra nov. 2018 til feb. 2019, og bestod bl.a. af:
Opslag på Facebook, Instagram og LinkedIn henvendt både til professi-
onelle og forældre med fakta om mobning.
To videoer til pædagoger, lærere, undervisere og deres ledelser med
mobbeekspert, der fortæller om det fællesskabsorienterede mobbesyn.
To film om læreres erfaringer med at arbejde med kompetenceudvik-
lingsmaterialet i henholdsvis grundskole og ungdomsuddannelse.
Pulje
Puljens formål har været at give pædagoger, lærere, undervisere og ledelser
i sektoren mulighed for at udvikle og afprøve ny viden og nye virknings-
fulde indsatser i deres lokale praksis. Der har været afsat 1 mio. kr. til pul-
jen, som blev uddelt til i alt 5 projekter, som samlet dækkede over både
dagtilbuds-, grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet.
Evaluering
Evalueringen af indsatsen er varetaget af VIA University College og består
af følgende elementer og centrale konklusioner:
1. Evaluering af
puljeprojekterne
Det opleves meningsfuldt og engagerende for deltagerne at arbejde
med afsæt i det fællesskabsorienterede mobbesyn, og de er lykkes
med at tage mange af mobbesynets centrale begreber og forståelser
til sig i deres praksis.
Det kræver en målrettet og vedholdende indsats fra skolens eller
institutionens side at udbrede mobbesynet til hele medarbejder-
gruppen, så den også afspejles i de konkrete tiltag og indsatser i
praksis på hele skolen eller institutionen.
Her er et link til en lille film, som viser, hvad en produktionsskole i
puljeprojektet har fået ud af at deltage (se filmen
her).
2. Evaluering af
det digitale kompetenceudviklingsmateriale
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 210: Orientering om afsluttende status på informations- og kompetenceudviklingsindsats under satspuljeinitiativet Forebyggelse og bekæmpelse af mobning, fra børne- og undervisningsministeren
Det fællesskabsorienterede mobbesyn er engagerende for de fag-
professionelle.
Det fremhæves af de fagprofessionelle som en styrke, at materialet
understøtter reel kompetenceudvikling ift. kerneopgaven. De har
bl.a. opnået en bevidsthed om, at arbejdet med at forebygge mob-
ning kræver en vedholdende indsats fra medarbejdere og ledelse.
Samtidig efterspørger de fagprofessionelle netop værktøjer og red-
skaber, der giver hurtige løsninger. Der er derfor en særlig op-
mærksomhed fremadrettet ift. formidling og forventningsafstem-
ning af materialerne for at sikre, at de udbredes til og understøtter
sektoren bedst muligt.
3. Evaluering af
informationskampagnen
Kampagnens budskaber er blevet vist på de sociale medier over
800.000 gange, herunder blev der klikket mere end 8000 gange på
indhold, som linker til kompetenceudviklingsmaterialet på emu.dk.
Der er desuden sendt et spørgeskema ud til skoleledelser på i alt 511
folkeskoler, privatskoler, erhvervsskoler, produktionsskoler og stx-
gymnasier for at indsamle data om skoler og institutioners arbejde med
antimobbestrategier og handleplaner. Centrale resultater er:
92 pct. af de adspurgte skoler har en antimobbestrategi.
70 pct. af antimobbestrategierne indeholder også en strategi om di-
gital mobning.
Blandt de adspurgte skoler er en overvægt af privat- og friskoler
samt produktionsskoler, der ikke har en antimobbestrategi eller en
strategi for digital mobning. Det begrundes enten med, at den er
under udvikling, eller at skolen mangler viden om mobning.
Indsatsens aftryk fremadrettet
Indsatsens konklusioner og produkter indgår i udmøntning og kvalifice-
ring af BUVM’s fremadrettede indsatser ift. at forebygge og bekæmpe
mobning. Desuden vil kompetenceudviklingsmaterialet på emu.dk blive
opdateret i forbindelse med genlancering af materialet i efteråret 2020.
3