Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2211803_0001.png
Inspirationskatalog
God praksis for erhvervsskolers praktikpladsopsøgende arbejde
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – Februar 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0002.png
Katalogets indhold
Fokusområde 1:Skolens organisering og samarbejde............................................................................................................................
4
Fokusområde 2: Elevrettede indsatser
..................................................................................................................................................... 8
Fokusområde 3: Virksomhedsrettede indsatser
.................................................................................................................................... 13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0003.png
Hvad er god praksis?
For at få viden om, hvordan danske erhvervsskoler bedst muligt kan tilrettelægge deres indsats for at få elever i praktik, har
Børne- og Undervisningsministeriet bedt Epinion om at identificere og formidle eksempler på god praksis for at få elever i
praktik
Hvad ligger til grund for katalogets indhold?
Eksemplerne på god praksis i dette katalog er formuleret
med afsæt i input fra i alt 62 dybdeinterview, som Epinion
har foretaget på i alt ti forskellige danske erhvervsskoler.
Der er interviewet en eller flere ledelsesrepræsentanter,
medarbejdere (faglærere, studievejledere og virksom-
hedskonsulenter), lokale uddannelsesudvalg, faglige ud-
valg, virksomheder og elever som går på hhv. grundforløb
1, grundforløb 2, hovedforløb eller er i skolepraktik.
Hvordan skal den gode praksis læses og bruges?
Erhvervsuddannelserne er kendetegnet ved stor di-
versitet – både hvad angår uddannelsernes indhold
og de rammebetingelser, der geografisk eller bran-
chemæssigt gør sig gældende for at elever får en or-
dinær uddannelsesaftale.
Katalogets eksempler på god praksis er udvalgt, fordi
de forventes at have relevans for et bredt udvalg af
erhvervsskoler og -uddannelser. Eksemplerne giver
altså et billede af god praksis i skolernes praktikplads-
opsøgende indsats, som kan give inspiration til andre
erhvervsskoler.
.
En detaljeret beskrivelse af udvælgelseskriterierne og analyseresultaterne kan findes i følgende rapport: LINK TIL RAPPORT
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0004.png
Tre fokusområder i skolernes indsats for at få elever i ordinære uddannelsesaftaler
God praksis for skolernes praktikpladsopsøgende arbejde knytter sig typisk til ét af tre fokusområder: Skolens interne organi-
sering og samarbejde samt hhv. elev- og virksomhedsrettede indsatser. Til hvert fokusområde knytter der sig en række ek-
sempler på god praksis, der udfoldes på katalogets kommende sider.
Fokusområder
Skolens organisering og samarbejde
Den praktikpladsopsøgende indsats kan organiseres
på forskellige måder. Indsatsen kan forankret på for-
skellige måder, og ansvarsområder kan være mere el-
ler mindre klart definerede.
Skolens elevrettede indsatser
Skolens elevrettede indsatser dækker over de tiltag
skolen igangsætter for at optimere den enkelte elevs
forudsætninger for at finde en praktikplads. Indsatsen
starter så snart eleven har meldt sig ind på skolen, og
slutter for nogle først, når uddannelsen afsluttes.
Skolens virksomhedsrettede indsatser
Skolens arbejde med virksomhederne er i høj grad
præget af en målrettet satsning på at skabe og vedli-
geholde en god og ordentlig relation til virksomhe-
derne. Det indebærer en tæt dialog mellem skole og
virksomhed, og at skolen er behjælpelig med at under-
støtte virksomheden ift. praktiske gener og vise inte-
resse med personlige besøg.
Eksempler på god praksis
Medarbejder(e) dedikeret til det praktikpladsopsøgende arbejde
Organisering: Medarbejderne er fysisk placeret tæt på de uddan-
nelser, de arbejder med.
Tæt og koordineret samarbejde mellem virksomhedskonsulenter,
faglærere og vejledere
Tidligt og vedvarende fokus på elevens praktikpladssøgning
Individuel støtte til udarbejdelse af ansøgninger og CV
Fokus på forbedring af elevernes personlige og sociale forudsæt-
ninger
Virksomhedsforlagt undervisning og korte praktikophold
Prioritering af at oparbejde og vedligeholde langvarige relationer
til virksomheder
Understøtte virksomheder i administrative opgaver
Skole-mester-elev-samtaler
Etablering og facilitering af virksomhedsklynger
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0005.png
Fokusområde 1:
Skolens organisering & samarbejde
Der er forskel på, hvordan erhvervsskolerne har organi-
seret den praktikpladsopsøgende indsats.
Særligt tre forhold træder dog frem på tværs af er-
hvervsskoler som særlig væsentlige for, at flere elever
indgår ordinære uddannelsesaftaler:
Prioriteringen af en medarbejder(e), der dedikeres til
det praktikpladsopsøgende arbejde
De dedikerede medarbejdere er placeret fysisk tæt
på den/de uddannelser, de har ansvaret for
Tæt samarbejde mellem medarbejdere med forskel-
lige ansvarsområder
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0006.png
Medarbejder(e) dedikeret til det praktikpladsopsø-
gende arbejde
Prioritér at ansætte medarbejder(e) – fx en virksomheds-
konsulent – der udelukkende arbejder med den praktik-
pladsopsøgende indsats.
Virksomhedskonsulenten har relativt frie rammer for at til-
rettelægge sin egen indsats, men har opgaver der relaterer
sig til både skolen, elever og virksomheder. Virksomheds-
konsulenternes arbejde består bl.a. i at besøge virksomhe-
derne, afdække deres behov, fortælle virksomhederne om
skolen, eleverne og uddannelsen, som vedkommende re-
præsenterer, hjælpe og rådgive virksomheder om især ad-
ministrative forhold vedr. det at have lærlinge. Men opga-
verne kan også være elevrettede mod træning i CV eller in-
dividuel vejledning og at finde det bedste match mellem
elev og virksomhed.
På den måde varetager virksomhedskonsulenten en nøgle-
rolle i det praktikpladsopsøgende arbejde ved at komme
hele vejen rundt, men med den primære opgave at etab-
lere og vedligeholde relationer til virksomheder, der potenti-
elt eller allerede har indgået uddannelsesaftaler.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0007.png
Medarbejdere involveret i det praktikopsøgende ar-
bejde er tæt på eleverne og uddannelsen
Virksomhedskonsulenten har en tæt tilknytning til den
eller de afdelinger, som vedkommende har ansvaret
for.
Den gode praktikpladsopsøgende indsats er funderet
på at skabe et
godt
match mellem så mange elever og
virksomheder som muligt. Forudsætningen for at
kunne skabe dette match er et indgående kendskab til
både uddannelsen og de elever, som har behov for
støtte og vejledning for at kunne indgå en uddannel-
sesaftale.
Hertil kan en decentral tilknytning af virksomhedskon-
sulenten være et vigtigt organisatorisk værktøj.
En virksomhedskonsulent kan organisatorisk godt høre
under et centralt praktikcenter, men alligevel have en
fysisk tilknytning til den decentrale afdeling, som ved-
kommendes arbejde fokuserer på – fx ved at have to
faste dage på afdelingens adresse. Det essentielle er,
at virksomhedskonsulenten er et kendt ansigt for ele-
ver og let tilgængelig.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0008.png
Tæt og koordineret samarbejde mellem virksom-
hedskonsulenter, faglærere og vejledere om ele-
vers praktiksituation
En klar ansvarsfordeling skal kombineres med et tæt,
koordinerende samarbejde på tværs af de forskellige
ansvarsområder.
En klar ansvarsfordeling skaber gode betingelser for
fokusering og specialisering af opgaveløsningen. Men
med øget specialisering, er der fare for ”silotænkning”.
For at finde et godt match mellem virksomhed og elev
bør virksomhedskonsulenten drage fordel af et tæt
samarbejde med skolens faglærere og/eller vejledere
om elevers praktikrelaterede forudsætninger eller præ-
ferencer.
Omvendt kan faglæreren bruge virksomhedskonsulen-
ten, når man ønsker virksomhedsbesøg eller for at få
inspiration til, hvordan man kan tilpasse sin undervis-
ning til de lokale virksomheders behov. Dette kan med-
virke til at holde undervisningen relevant, og således
gøre eleverne relevante for virksomhederne at lave ud-
dannelsesaftaler med.
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0009.png
Fokusområde 2:
Elevrettede indsatser
En del skoler arbejder målrettet for at forbedre elever-
nes kompetencer i forhold til at få en praktikplads og for
at kunne begå sig på en arbejdsplads.
Særligt fire forhold er væsentlige for at flere elever kom-
mer i praktik:
Et tidligt og vedvarende fokus på praktikpladssøg-
ning
Individuel støtte til udarbejdelse af ansøgning og CV
Fokus på forbedring af elevernes personlige og soci-
ale kompetencer
Brug af virksomhedsforlagt undervisning og kortere
praktikperioder
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0010.png
Tidligt og vedvarende fokus på praktikpladssøgning
Det afgørende er, at eleverne bliver bevidste om og op-
mærksomme på, at praktikforløbene er en helt central del
af deres uddannelse.
Der er forskel på, hvor meget støtte og hjælp fra skolen
den enkelte elev har brug for. Nogle elever har brug for
meget støtte, men mange elever kan i udgangspunktet
sagtens håndtere selve praktikpladssøgningen på egen
hånd – de har blot brug for at blive mindet om, at de skal
gøre det.
Man bør så tidligt som muligt i grundforløbet understrege
vigtigheden af at komme i gang med praktikpladssøgnin-
gen. Vigtigheden af praktikpladssøgningen bør herefter
vedvarende nævnes, så eleven møder samme budskab
igen og igen.
Indsatsen behøver ikke nødvendigvis være særlig ressour-
cekrævende eller omstændelig, men kan blot bestå i, at
faglærere, vejledere eller virksomhedskonsulenter spørger,
når de møder eleverne. Det kan være allerede inden ele-
ven er begyndt på uddannelsesforløbet – fx til en indle-
dende optagelsessamtale – eller bare ”når man møder ele-
ven på gangen”.
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0011.png
Individuel støtte til udarbejdelse af ansøgning og CV
Tilbyd eleverne den praktiske feedback og vejledning de
har behov for, når de skal skrive ansøgninger og lave CV.
Ikke alle elever har på forhånd forudsætninger for at kunne
udarbejde en god ansøgning eller CV. Dels har mange ele-
ver aldrig lavet et CV eller en ansøgning før, dels har ikke
alle elever begreb om, hvad der egentligt efterspørges fra
virksomhederne i branchen.
Gruppebaseret undervisning i den gode ansøgning og CV
er udbredt praksis, og kan med fordel suppleres af indivi-
duel feedback på ansøgninger og CV’er fx hos virksom-
hedskonsulenten og det kan være særligt relevant at få
feedback fra en person med et dybdegående branche-
kendskab – fx en virksomhedsrepræsentant, der besøger
skolen, da der kan være stor forskel på, hvad der lægges
vægt på i forskellige brancher eller virksomheder.
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0012.png
Fokus på elevernes personlige og sociale
kompetencer
Praktikpladsindsatsen indebærer ofte også et fokus på
at forbedre elevernes personlige og sociale kompeten-
cer i forhold til at få en praktikplads.
Behovet er udtalt fra virksomheder, der oplever, at færre
elever har erhvervserfaring fra fritidsjobs eller udviser
det ønskede engagement og gå-på-mod.
Flere skoler har derfor fokus på at give konkrete råd og
vejledning om, hvad der er ”god opførsel”, når man mø-
der virksomhederne.
Det kan fx handle om, at man tager hætten af til en job-
samtale, at mobiltelefonen er slukket, at man møder til
tiden eller giver et ”ordentligt håndtryk”.
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0013.png
Brug virksomhedsforlagt undervisning og korte
minipraktikker
Virksomhedsforlagt undervisning (VFU) og korte mini-
praktikker er for mange elever en direkte vej til en un-
derskrevet uddannelsesaftale.
Eleven kan bruge minipraktikperioder eller VFU til at
finde ud af, om den type virksomhed er interessant,
men også til at give et godt indtryk og potentielt indgå
en praktikaftale med virksomheden.
Skolen kan arrangere korte minipraktikker (af fx nogle
dages varighed) allerede tidligt på grundforløb 1 eller
grundforløb 2.
Det er elevens eget ansvar at finde en virksomhed,
som de kan komme i praktik hos, men skolen bør i vid
udstrækning understøtte eleverne i arbejdet.
Erfaringerne viser ifølge skolerne, at en stor andel af
minipraktikkerne eller VFU fører til underskrevne ud-
dannelsesaftaler.
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0014.png
Fokusområde 3:
Virksomhedsrettede indsatser
De fleste skoler er enige om, at den virksomhedsrettede
indsats er en essentiel del af en effektfuld praktikplads-
indsats.
Skolerne organiserer indsatsen forskelligt, men alle er
fælles om, at målet er at skabe gode og tætte relationer
til det relevante erhvervsliv.
Tre konkrete eksempler på gode indsatser:
Skolen understøtter virksomhederne med admini-
strative og praktiske opgaver
Brug af Skole-mester-samtaler
Dannelse af virksomhedsklynger
13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0015.png
Fokus på at oparbejde og vedligeholde langvarige
relationer til virksomhederne
En langvarig relation kommer ved, at skolerne strate-
gisk prioriterer relationen til virksomhederne.
Den gode relation mellem skole og virksomhed sker
især igennem virksomhedskonsulenten, der jævnligt
besøger virksomhederne og deraf bliver et kendt an-
sigt, som virksomhederne herefter kan bruge som de-
res primære kontakt med skolen.
Formålet er at oparbejde lange og tillidsbaserede re-
lationer, der gør at en virksomhed også for fremtiden
vil indgå praktikaftaler med skolens elever.
14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0016.png
Understøt virksomheder i administrative opgaver –
det gør det lettere for virksomheder at tage elever i
praktik.
Fjern administrative barrierer og gener for virksomhe-
derne.
God praksis er at arbejde aktivt med at hjælpe virksom-
hederne med lavpraktiske barrierer, som nogle virk-
somheder oplever, der kan være forbundet med at
indgå uddannelsesaftaler,
Helt konkret kan hjælpen bestå i fx at udfylde uddan-
nelsesaftaler, godkendelsesblanketter eller ansøgnin-
ger om særlig støtte til eleven for virksomheden. På
den måde skal virksomheden forholde sig til så lidt som
muligt, og det bliver mere attraktivt for dem at ansætte
eleverne.
15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0017.png
Skole-mester-elev-samtaler
Skole-mester-elev-samtaler er et eksempel på at kom-
binere tætte relationer og højt serviceniveau overfor
virksomheder.
Faste procedurer for løbende forventningsafstemning
mellem hhv. skole, virksomhed og elev er et konkret
redskab til at etablere og vedligeholde gode relationer
skole og virksomhed imellem.
Flere caseskoler inviterer elever, der er i praktik, og
mester til løbende evalueringssamtaler, som dermed
udgør rammen for forventningsafstemning mellem par-
terne.
Skole-mester-elev-samtalen suppleres på en skole
med et spørgeskema, som eleven besvarer forud for
samtalen. Besvarelserne giver et overblik over, hvor-
dan eleven oplever hhv. sig selv, skolen og virksomhe-
den – med særligt fokus på de forventninger eleven
møder i de forskellige uddannelsesarenaer. Under
selve samtalen bruges resultaterne som et afsæt for at
identificere og diskutere eventuelle forbedringspotenti-
aler i samarbejdet.
16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0018.png
Etablér og facilitér virksomhedsklynger
Klyngesamarbejde mellem virksomheder og skole er et
eksempel på en praktikpladsopsøgende indsats, der
understøtter, at eleverne får en praktikplads, inden de
starter.
I forsøget på at styrke det praktikpladsopsøgende ar-
bejde har en uddannelse organiseret og faciliteret et
klyngesamarbejde mellem 6-8 praktikpladsgodkendte
virksomheder.
Konkret har skolen i samarbejde med virksomhederne
udarbejdet en samlet jobannonce, som opfordrer po-
tentielle elever til at søge praktikplads med lovning om
fuld løn under hele uddannelsen – også i grundforløb
2.
Klyngesamarbejdet indebærer bl.a., at eleverne kom-
mer på korte rotationsbesøg hos andre virksomheder i
klyngen, foruden den virksomhed de har en uddannel-
sesaftale med.
17
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0019.png
Epinion Copenhagen
Ryesgade 3F
2200 Copenhagen N
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
www.epinionglobal.com
18
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0020.png
Inspirationskatalog
God praksis for de faglige udvalgs indsats for at få elever i praktik
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – Februar 2020
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0021.png
Hvad er god praksis?
For at få viden om, hvordan danske erhvervsskoler og faglige udvalg bedst muligt kan tilrettelægge deres indsats for at få ele-
ver i praktikforløb, har Børne- og Undervisningsministeriet bedt Epinion om at identificere og formidle eksempler på god prak-
sis for at få elever i ordinær praktik
Hvad ligger til grund for katalogets indhold?
Eksemplerne på god praksis i dette katalog er formule-
ret med afsæt i input fra i alt otte dybdeinterview med
repræsentanter fra i alt otte forskellige faglige udvalg.
Katalogets eksempler bygger først og fremmest på de
interviewedes professionelle vurderinger af, hvad der
ligger til grund for deres gode resultater, men nogle af
eksemplerne understøttes også af statistiske analyser,
der viser sammenhæng mellem indsatsen og andelen
af elever i ordinær praktik på den pågældende uddan-
nelse.
Hvordan skal den gode praksis læses og bruges?
Erhvervsuddannelserne er kendetegnet ved stor diversitet –
både hvad angår uddannelsernes indhold og de rammebetin-
gelser, der geografisk eller branchemæssigt gør sig gæl-
dende for at få elever i ordinær praktik.
Katalogets eksempler på god praksis er udvalgt, fordi de for-
ventes at have relevans for et bredt udsnit af faglige udvalg.
Eksemplerne giver altså et billede af god praksis i de faglige
udvalgs praktikpladsopsøgende indsats, som kan give inspi-
ration til andre faglige udvalg.
En detaljeret beskrivelse af udvælgelseskriterierne og analyseresultaterne kan findes i følgende rapport: LINK TIL RAPPORT
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0022.png
Eksempler på god praksis for faglige udvalg
I kataloget præsenteres i alt fire overordnede beskrivelser af god praksis for de faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde. Der er tale
om følgende:
Eksempler på god praksis
Fasthold kompetencen til at godkende praktikpladsvirksomheder centralt hos de faglige udvalg med henblik på at
gøre godkendelsen enkel og effektiv
Arbejd systematisk med at sikre, at uddannelsens indhold matcher efterspørgslen på arbejdsmarkedet
Opret et centralt tilbud om praktikpladsformidling
Prioritér systematisk kontakt til virksomheder igennem information og personlige besøg på virksomheder, skoler og
lokale uddannelsesudvalg
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0023.png
Fasthold kompetencen til at godkende praktikplads-
virksomheder centralt hos de faglige udvalg og gør
godkendelsesprocessen enkel og digital
En central godkendelse af virksomheder sikrer ensartet og
enkel behandling. Administrative barrierer kan afholde virk-
somheder fra at involvere sig som praktikplads. Faglige ud-
valg har god erfaring med at forsimple og digitalisere pro-
cessen, der fører til virksomhedsgodkendelse.
Det forholder sig generelt sådan, at på uddannelser, hvor
det faglige udvalg godkender praktikpladser, får elever
også oftere en ordinær uddannelsesaftale, sammenlignet
med uddannelser hvor kompetencen er delegeret til et de-
centralt niveau – fx de lokale uddannelsesudvalg.
I flere udvalg har man desuden god erfaring med at for-
enkle og digitalisere ansøgningsprocessen, så virksomhe-
derne oplever det som enklere at blive godkendt praktik-
plads. Dermed bliver skridtet mod at ansætte elever mindre
og praktikpladsudbuddet potentielt større.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0024.png
Arbejd systematisk med at sikre, at uddannelsens
indhold matcher efterspørgslen på arbejdsmarke-
det
En systematisk tilgang til arbejdet med løbende at
sørge for at tilpasse uddannelsernes indhold er vigtigt
for at fastholde virksomhedernes interesse i at ansætte
lærlinge.
De kompetencer, der efterspørges af virksomhederne,
forandrer sig – fx i takt med den teknologiske udvikling.
Et af de besøgte faglige udvalg har foretaget en ana-
lyse af fordelingen af elever inden for branchens un-
derbrancher og sammenholdt det med antallet af an-
satte inden for de samme underbrancher. Analysen vi-
ser en ubalance, som kommer til udtryk ved, at ele-
verne er meget koncentreret i få underbrancher, som
ikke svarer til virksomhedernes behov og efterspørg-
sel.
På baggrund af denne analyse er uddannelsen ændret
fundamentalt og godkendelsen af praktikpladsvirksom-
heder er startet forfra. Resultatet er, at antallet af ele-
ver og virksomheder er steget væsentligt, og fordelin-
gen af elever på virksomheder i de forskellige under-
brancher er mere jævn.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0025.png
Opret et centralt tilbud om praktikpladsformidling
Landsdækkende lærerpladsformidling, hvor det faglige
udvalg hjælper med at matche virksomheder og ele-
ver.
For at minimere antallet af ”ubrugte praktikpladser” kan
det være god praksis, at det faglige udvalg tilbyder
hjælp til elever, der ikke har indgået en uddannelsesaf-
tale.
Den enkelte erhvervsskole har ofte et afgrænset op-
land af virksomheder, den samarbejder med, som ofte
er placeret i skolens geografiske nærområde. Nogle
elever er bosiddende i et andet område end skolens
placering, og for dem kan der være relevante ledige
praktikpladser hos virksomheder i elevens opland, som
skolen ikke har kontakt til.
Et fagligt udvalg har haft held med at afhjælpe denne
udfordring og vurderer, at ca. 75 elever har fået en
praktikplads som et resultat af indsatsen.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0026.png
Prioritér personlige besøg på og information til virk-
somheder, skoler og lokale uddannelsesudvalg
Prioritér systematisk kontakt til virksomheder – både alle-
rede godkendte og ikke-godkendte – og skoler med hen-
blik på at udbrede kendskab til uddannelserne og til beho-
vet for at ansætte elever.
Særligt det personlige virksomhedsbesøg kan være effekt-
fuldt, når de faglige udvalg skal udbrede viden og skabe in-
teresse for en uddannelse.
På den måde stiller det faglige udvalg sig nemlig også di-
rekte til rådighed for virksomhederne, der fx kan stille
spørgsmål, der knytter sig til netop deres aktuelle situation.
Flere faglige udvalg har udarbejdet informationsmateriale
til virksomhederne. Det kan være fakta-ark med informa-
tion om, hvad det indebærer at have en elev ansat, hvad
en elev skal lære, hvordan uddannelsen er bygget op,
hvad eleven lærer på skolen og hvornår etc., eller det kan
være små videoer, som viser et konkret elevforhold på en
virksomhed.
Nogle faglige udvalg arrangerer også møder med eller ud-
sender nyhedsbreve til skoler og lokale uddannelsesud-
valg for at orientere om nye initiativer, ændringer i uddan-
nelserne mv..
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0027.png
Epinion Copenhagen
Ryesgade 3F
2200 Copenhagen N
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
www.epinionglobal.com
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0028.png
God praksis for erhvervsskolers
praktikpladsopsøgende arbejde
Dedikér og prioritér medarbejdere til det
praktikpladsopsøgende arbejde:
Prioritér ansættelse af
medarbejder(e) – fx en virksomhedskonsulent – der udelukkende arbejder
med den praktikpladsopsøgende indsats
Skolens
organisering og
samarbejde
at relevante medarbejdere kan få et indgående kendskab til eleven og
uddannelsen for derigennem at kunne matche elever og virksomheder
Medarbejdere involveret i det praktikopsøgende arbejde
skal være tæt på eleverne og uddannelsen:
Skab rammerne for
Tæt og koordineret samarbejde mellem
virksomhedskonsulenter, faglærere og vejledere om
elevers praktiksituation:
Skab rammerne for at for et tæt samarbejde
mellem skolens medarbejdere, så de får et indgående kendskab til eleven
Tidligt og vedvarende fokus på praktikpladssøgning:
Gør
eleverne bevidste om og opmærksomme på, at praktikforløbene er en helt
central del af deres uddannelse og opfordr til at søge praktikplads så tidligt som
muligt
feedback og vejledning de har behov for, når de skal skrive ansøgninger og
lave CV.
Individuel støtte til ansøgning og CV:
Tilbyd eleverne den praktiske
Fokus på elevernes personlige og sociale kompetencer:
Giv
eleverne konkrete råd og vejledning om, hvad der er ”god opførsel”, når man
møder virksomhederne.
Elevrettede
indsatser
Brug virksomhedsforlagt undervisning og korte
minipraktikker:
Arrangér korte minipraktikker allerede tidligt på grundforløb
1 eller grundforløb 2
virksomhederne og hold løbende kontakt til virksomhederne
Hav fokus på at oparbejde og vedligeholde langvarige
relationer til virksomhederne:
Aflæg personlige besøg hos
Understøt virksomheder i administrative opgaver, som
gør det lettere for virksomhederne at tage elever:
Fjern
Skole-mester-elev-samtaler:
Invitér elever, der er i praktik, og
Etablér og facilitér virksomhedsklynger:
Organisér og
Virksomhedsrettede
indsatser
administrative barrierer og gener for virksomhederne ved for eksempel
at tilbyde hjælp til udarbejdelse af uddannelsesaftaler
mester til løbende evalueringssamtaler med henblik på
forventningsafstemning og relationsopbygning
facilitér et virksomhedssamarbejde med henblik på for eksempel fælles
annoncering efter lærlinge
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
2211803_0029.png
God praksis for faglige
udvalgs
praktikpladsopsøgende
arbejde
Uddannelsens indhold skal matche
efterspørgslen på arbejdsmarkedet
Arbejd systematisk med løbende at tilpasse
uddannelsernes indhold. Det er vigtigt for at
fastholde virksomhedernes interesse i at
ansætte elever.
Fasthold kompetencen til at godkende
praktikpladsvirksomheder centralt hos
de faglige udvalg, og gør
godkendelsesprocessen enkel og digital
En central godkendelse af virksomheder
sikrer ensartet og enkel behandling.
Administrative barrierer kan afholde
virksomheder fra at involvere sig som
praktikplads. Faglige udvalg har god
erfaring med at forsimple og
digitalisere processen, der
fører til virksomheds-
godkendelse.
Personlige besøg på og information til
virksomheder, skoler og lokale
uddannelsesudvalg
Prioritér systematisk kontakt til
virksomheder – både allerede godkendte
og ikke-godkendte – og skoler med henblik
på at udbrede kendskab til uddannelserne
og til behovet for at ansætte elever.
Centralt tilbud om
praktikpladsformidling
Landsdækkende lærerpladsformidling, hvor
det faglige udvalg hjælper med at matche
virksomheder og elever.