Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2211801_0001.png
Nyhed på uvm.dk i forbindelse med offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og
faglige udvalgs indsats for at få elever i praktik.
Tæt samarbejde mellem erhvervsskoler og
virksomheder hjælper flere elever i lære
Dedikerede medarbejdere som lærepladskonsulenter og et
målrettet samarbejde mellem erhvervsskoler og virksomheder,
er nogle af de ting, der kan få flere elever i lære, viser ny rap-
port.
Når elever på erhvervsuddannelserne skal have en læreplads, er det vig-
tigt, at skolerne har medarbejdere, som er dedikerede til det opsøgende
arbejde. Sådan lyder det i en ny rapport, der understreger væsentligheden
af, at skoler arbejder målrettet på et godt samarbejde med virksomheder-
ne for at skabe flere lærepladser. Det kan ske ved at have virksomheds-
og lærepladskonsulenter ansat, som jævnligt besøger potentielle og eksi-
sterende lærepladsvirksomheder.
Rapporten viser også, at det har en stor betydning, at erhvervsskolerne
tidligt gør eleverne opmærksomme på, at det er vigtigt at finde en prak-
tikplads for at kunne fuldføre sin uddannelse. Den statistiske analyse
viser, at flere elever får en læreplads, når der ikke er skolepraktik på ud-
dannelsen, og når skolens praktikindsats er tilknyttet til de enkelte ud-
dannelsesafdelinger. Derudover viser rapporten, at det også har en posi-
tiv betydning, når der er et højere aldersgennemsnit på uddannelsen.
Undersøgelsen har identificeret en række gode eksempler fra faglige ud-
valg fra områder, hvor en særlig høj andel af elever kommer i lære. Ud-
valgene vurderer, at det hjælper, når de er med til at gøre det let og over-
skueligt for virksomhederne at blive godkendt som læreplads, for ek-
sempel ved at gøre godkendelsesprocessen digital.
Rapport og inspirationsmaterialer findes på emu.dk (LINK)
FAKTABOKS
-
Epinion har i efteråret 2019 gennemført en analyse for Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet om erhvervsskoler og faglige ud-
valgs indsatser for at få elever i lære.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 204: Orientering om offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og faglige udvalgs indsatser for at få elever i praktik, fra børne- og undervisningsministeren
-
Rapporten undersøger, hvad der kendetegner det praktikpladsop-
søgende arbejde på de erhvervsskoler og faglige udvalg, hvor en
større andel elever end forventet får en ordinær uddannelsesafta-
le.
Den gode praksis bliver formidlet i to inspirationskataloger og
plakater målrettet mod både erhvervsskoler og faglige udvalg.
Rapporten bygger dels på en kvantitativ analyse, som har kortlagt
de erhvervsskoler og faglige udvalg, som er gode til at få elever i
ordinære uddannelsesaftaler. Dels på en kvalitativ analyse, hvor
der er udvalgt og foretaget casebesøg på otte skoler og otte fagli-
ge udvalg med henblik på at undersøge god praksis, for at elever
får en ordinær uddannelsesaftale på en virksomhed.
-
-
2