Nyhed på uvm.dk i forbindelse med offentliggørelse af rapport om erhvervsskoler og
faglige udvalgs indsats for at få elever i praktik.
Tæt samarbejde mellem erhvervsskoler og
virksomheder hjælper flere elever i lære
Dedikerede medarbejdere som lærepladskonsulenter og et
målrettet samarbejde mellem erhvervsskoler og virksomheder,
er nogle af de ting, der kan få flere elever i lære, viser ny rap-
port.
Når elever på erhvervsuddannelserne skal have en læreplads, er det vig-
tigt, at skolerne har medarbejdere, som er dedikerede til det opsøgende
arbejde. Sådan lyder det i en ny rapport, der understreger væsentligheden
af, at skoler arbejder målrettet på et godt samarbejde med virksomheder-
ne for at skabe flere lærepladser. Det kan ske ved at have virksomheds-
og lærepladskonsulenter ansat, som jævnligt besøger potentielle og eksi-
sterende lærepladsvirksomheder.
Rapporten viser også, at det har en stor betydning, at erhvervsskolerne
tidligt gør eleverne opmærksomme på, at det er vigtigt at finde en prak-
tikplads for at kunne fuldføre sin uddannelse. Den statistiske analyse
viser, at flere elever får en læreplads, når der ikke er skolepraktik på ud-
dannelsen, og når skolens praktikindsats er tilknyttet til de enkelte ud-
dannelsesafdelinger. Derudover viser rapporten, at det også har en posi-
tiv betydning, når der er et højere aldersgennemsnit på uddannelsen.
Undersøgelsen har identificeret en række gode eksempler fra faglige ud-
valg fra områder, hvor en særlig høj andel af elever kommer i lære. Ud-
valgene vurderer, at det hjælper, når de er med til at gøre det let og over-
skueligt for virksomhederne at blive godkendt som læreplads, for ek-
sempel ved at gøre godkendelsesprocessen digital.
Rapport og inspirationsmaterialer findes på emu.dk (LINK)
FAKTABOKS
-
Epinion har i efteråret 2019 gennemført en analyse for Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet om erhvervsskoler og faglige ud-
valgs indsatser for at få elever i lære.