Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Den 16. juni 2020
Samlenotat for den uformelle videokonference for undervisningsministre den 23. juni 2020
Punkt 1: Imødegåelse af Covid-19-krisen på uddannelsesområdet, læringspunkter og mulige veje frem
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk drøftelse
(s. 2)
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Samlenotat for den uformelle videokonference for undervisningsministre den 23. juni 2020, fra børne- og undervisningsministeren
Punkt 1: Imødegåelse af Covid-19-krisen på uddannelsesområdet, læringspunkter og mulige
veje frem
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk drøftelse
- nyt notat
1. Resumé
Det kroatiske EU-formandskab har planlagt en fjerde uformel videokonference for EU-landenes undervisnings-
/uddannelsesministre den 23. juni 2020. Formålet med mødet er at drøfte erfaringer og udfordringer for EU-landenes
uddannelsessystemer i lyset af Covid-19-krisen. Formandskabet lægger op til, at drøftelsen skal fokusere på
læringspunkterne fra Covid-19-krisen og vejen frem. Regeringen vil i sit indlæg oplyse om status for genåbningen af
uddannelsesinstitutioner i Danmark, forventningerne til det kommende skoleår/akademiske år samt tiltag til
erfaringsopsamling fra Covid-19-krisen.
2. Baggrund
Det kroatiske EU-formandskab har planlagt en uformel videokonference for EU-landenes
undervisningsministre den 23. juni 2020. Videokonferencen er den fjerde uformelle videokonference
for undervisnings-/uddannelsesministre i løbet af Covid-19-krisen. De foregående blev afholdt den 12.
marts, den 14. april og den 18. maj 2020 og havde fokus på udveksling af nationale erfaringer om
Covid-19-krisens indvirkninger på de nationale uddannelsessystemer, herunder nedlukninger på den
første videokonference, landenes respektive erfaringer med distanceundervisning på den anden og
genåbninger, eksamensafholdelse og optag på videregående uddannelser på den tredje videokonference.
3. Formål og indhold
Formålet med mødet er at drøfte erfaringer og udfordringer for EU-landenes uddannelsessystemer i
lyset af Covid-19-krisen.
Formandskabet har udsendt en styringsnote, der fokuserer på opsamling af læringspunkter fra den
udbredte anvendelse af digital læring under Covid-19-krisen, og på hvordan medlemslandene ser den
fremtidige udvikling og mulig innovation inden for uddannelsessystemerne på baggrund af erfaringerne
fra Covid-19-krisen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen medfører i sig selv ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og erfaringsudveksling. Drøftelsen forventes ikke at få
konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Samlenotat for den uformelle videokonference for undervisningsministre den 23. juni 2020, fra børne- og undervisningsministeren
8. Høring
Samlenotatet for videokonferencen blev sendt i høring i EU-specialudvalget for uddannelse og ungdom
den 11. juni 2020. Der indkom ikke bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at oplyse om nationale tiltag, erfaringer og forventninger og udtrykke støtte
til gensidig videndeling vedrørende medlemsstaternes respektive måder at håndtere Covid-19-krisens
konsekvenser for de nationale uddannelsessystemer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter udveksling af erfaringer om nationale tiltag ved håndteringen af Covid-19-krisens
konsekvenser for uddannelsesområdet. Regeringen forventes i sit indlæg at oplyse om status for
genåbningen af uddannelsesinstitutioner i Danmark, forventningerne til det kommende
skoleår/akademiske år samt tiltag til erfaringsopsamling fra Covid-19-krisen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men børne- og
undervisningsministeren forelagde den uformelle videokonference for undervisningsministre, som
fandt sted den 18. maj 2020, for Europaudvalget den 15. maj 2020. Endvidere blev Europaudvalget
orienteret om den uformelle videokonference for undervisnings-/uddannelsesministre, som blev
afholdt den 14. april 2020, via skriftlig orientering af 21. april 2020 fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
3