NOTAT
Rundbordssamtale om ungdomsuddannelser
KL afholder rundbordssamtale om ungdomsuddannelser
den 18. juni kl.15-
17 i KL-huset.
Tidligere på året sendte vi invitationer ud til rundbordssamtale om
ungdomsuddannelser, men vi måtte som bekendt rykke datoen af flere
omgange grundet corona-situationen. Nu kan vi endelig gennemføre
rundbordssamtalen, og vi håber, at mange af jer fortsat har tid og lyst til at
deltage. Rundbordssamtalen bliver afholdt som fysisk møde i KL-huset,
Weidekampsgade 10.
Baggrund for rundbordssamtale om ungdomsuddannelser
I KL mener vi, at der er behov for at drøfte, hvordan
ungdomsuddannelsessystemet bliver indrettet, så vi sikrer et
sammenhængende system, der skaber de bedst mulige rammer for, at unge
kommer godt i gang med uddannelse eller beskæftigelse.
Behovet bunder bl.a. i, at vi ser frem mod en årrække med mindre
ungeårgange, end tilfældet er i dag. Det skærper
ungdomsuddannelsesinstitutionernes konkurrence om de unge. Allerede i
dag er flere ungdomsuddannelsesinstitutioner udfordret i forhold til at
opretholde et bæredygtigt elevgrundlag. Vi ser derfor ind i en geografisk
udfordring, hvor der er behov for at sikre et relevant uddannelsesudbud i
hele landet. Samtidigt er der behov for at geare
ungdomsuddannelsessystemet, så det er gennemskueligt og i højere grad
understøtter de kompetencer, som vores samfund efterspørger.
KL inviterer derfor til rundbordssamtale om fremtidens
ungdomsuddannelsessystem, som del af aktuelle og løbende debat om
geografi, institutioner og indhold.
Formålet med rundbordssamtalen er at skabe et rum for fælles drøftelser på
politisk niveau om de udfordringer, der er i vores
ungdomsuddannelsessystem, og der er brug for perspektiver fra alle parter.
Til at rammesætte drøftelsen vil der være korte oplæg fra videnspersoner.
Drøftelsen kommer til at tage udgangspunkt i disse tre overordnede
tematikker.
-
-
Geografi:
Hvordan sikrer man lige adgang til relevant uddannelse
for alle unge i hele landet?
Fleksibilitet i uddannelsesstrukturen:
hvordan bevarer man
uddannelserne særkende og arbejdsmarkedsrelevans og samtidig
skaber en fleksibilitet mellem uddannelser, der gør det muligt at
skifte undervejs uden at skulle starte helt forfra?
Dato: 28. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-01013
Dok. ID: 2928672
Direkte: 3370 3693
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2