Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2202148_0001.png
Bilag 3
Kompetencemål for Praktik
Praktik omhandler den (1) praktisk/pædagogiske dimension, der retter sig mod lærerens arbejde med elever og (2) den
analytiske dimension, der retter sig mod at kunne undersøge egen og andres praksis. Praktik sammenbinder læreruddannelsens
fag og den studerendes arbejde på praktikskolen.
Kompetenceområder:
Kompetenceområde 1: Didaktik
Kompetenceområde 2: Klasseledelse
Kompetenceområde 3: Relationsarbejde
Kompetenceområde 1:
Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af
undervisning,
herunder læringsmålstyret undervisning.
Kompetencemål:
Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og
udvikle undervisning.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
Vidensmål:
Den studerende har viden om
1. praktikniveau
målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere
folkeskolens formål og læreplaner, principper for
undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende og undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og
kolleger,
organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes
forudsætninger,
redegøre for tegn påevaluere
elevernes udbytte af
evalueringsformer
og tegn påtil vurdering af
elevers
undervisningen i forhold til formulerede mål og
målopnåelse på praktikskolen,
analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder,
undervisningen,
2. praktikniveau
planlægge, gennemføre og evaluere et differentieret
undervisningsforløb i samarbejde med medstuderende med
anvendelse af en variation af metoder, herunder
anvendelsesorienterede undervisningsformer og bevægelse i
undervisningen,
evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte,
observere egen praksis og den enkelte elevs læring med
henblik på udvikling af undervisningen,
undervisningsmetoder, principper for
undervisningsdifferentiering, læremidler og it,
formative og summative evalueringsmetoder samt test,
observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.
3. praktikniveau
planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende
organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer,
undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i
samarbejde med medstuderende og skolens øvrige
ressourcepersoner,
evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og metoder til formativ og summativ evaluering og
udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.
observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.
Kompetenceområde 2:
Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø.
Kompetencemål:
Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes
læring, og klassens sociale fællesskab.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
Vidensmål:
Den studerende har viden om
1. praktikniveau
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 190: Kopi af orientering til folkeskoleforligskredsen om reviderede kompetencemål for læreruddannelsen, fra børne- og undervisningsministeren
2202148_0002.png
lede elevernes deltagelse i undervisningen,
klasseledelse,
2. praktikniveau
udvikle tydelige rammer for læring og for klassens sociale liv i klasseledelse, læringsmiljø og klassens sociale relationer og
samarbejde med eleverne og
3. praktikniveau
lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne.
læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.
Kompetenceområde 3:
Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens
ressourcepersoner.
Kompetencemål:
Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre
ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
Vidensmål:
Den studerende har viden om
kommunikation, elevtrivsel, motivation, læring og
elevrelationer,
skole-hjemsamarbejde,
1. praktikniveau
kommunikere lærings- og trivselsfremmende med elever,
kommunikere med forældre om undervisningen og skolens
formål og opgave,
2. praktikniveau
samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og
undervisningen og elevernes aktive deltagelse,
trivsel,
kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål professionel kommunikation - mundtligt og digitalt,
og indhold i planlagte undervisningsforløb,
3. praktikniveau
støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde,
i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på
inklusionsprocesser og
skolen, og
kommunikere med forældre om elevernes skolegang.
processer, der fremmer godt skole-hjemsamarbejde og
samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og
kontaktgrupper.