Bilag 2
Kompetencemål for undervisningsfagene
Billedkunst
Billedkunst omhandler undervisnings- og læringsprocesser i folkeskolens billedkunstfag samt det æstetiske læringspotentiale til
at udvikle og kvalificere læringssituationer i tværfaglige og fagoverskridende sammenhænge
Kompetenceområder
Kompetenceområde 1: Visuel betydningsdannelse i analoge og digitale billeder
Kompetenceområde 2: Afkodning og analyse af analoge og digitale billeder
Kompetenceområde 3: Billedfaglige arbejdsformer og innovative processer
Kompetenceområde 4: Visuel didaktik
Kompetenceområde 1:
Visuel betydningsdannelse omhandler billedfremstilling i analoge og digitale medier såvel i faglige
som tværfaglige sammenhænge.
Kompetencemål:
Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning med henblik på
elevers kompetencer i praktisk billedproduktion og refleksion inden for forskellige billedkategorier, og at den studerende har
bevidsthed om billeders bidrag til videnudvikling inden for forskellige fagområder, genrer og visuelle kulturer.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
anvende forskellige materialer og teknikker til
billedfremstilling,
analysere didaktiske problemstillinger med afsæt i egne
billedproduktive erfaringer med henblik på differentieret
undervisning i folkeskolen.
anvende billeder og visualiseringer inden for et bredt
repertoire af billed- og udtryksformer,
producere billeder tilpasset
læringsmål
for elevers
læring på
det pågældende
alderstrin og med afsæt i medieressourcer og
anvende billedkommunikation inden for forskellige tema- og
fagområder.
Vidensmål:
Den studerende har viden om
billedsproglige virkemidler,
analoge og digitale produktions- og anvendelsesmetoder,
varierede billed- og udtryksformers mål inden for kunst, visuelle
kulturer og visuelle lærings- og fagkulturer,
billeder som sociale praksis- og udvekslingsformer inden for
børne- og ungdomskulturer, herunder billedbrug og produktion i
sociale medier og
varierede billedkulturelle koders kommunikative funktioner i
forskellige sammenhænge og i forskellige historiske perioder.
Kompetenceområde 2:
Afkodning og analyse omhandler anvendelse af billedanalytiske metoder inden for analoge og digitale
billeder.
Kompetencemål:
Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning med henblik på
elevers kompetencer i at afkode forskellige analoge og digitale billeder og visualiseringer ved hjælp af billedanalytiske metoder.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
analysere forskellige analoge og digitale billedmedier,
identificere billeders og visualiseringers forskellige
læringspotentialer,
forstå billeder og visuelle informationer i den visuelle kultur,
de er en del af,
anvende forskellige strategier til at undersøge visuelle
fænomener, og
Vidensmål:
Den studerende har viden om
visuel perception af analoge og digitale læringsomgivelser,
visuel og æstetisk læring,
synsmåders betydning for billeders skiftende indhold og udtryk,
visuel kultur og brugen af forskellige blikpositioner og