Bilag 1
Kompetencemål for Lærerens grundfaglighed
Lærerens grundfaglighed er et fag, som i samarbejde med uddannelsens undervisningsfag, praktik og bachelorprojekt
beskæftiger sig med udviklingen af lærerens almene kompetencer til at tage vare på elevens læring, udvikling, trivsel og
dannelse.
Lærerens grundfaglighed er ét fagområde, som består af to hovedområder.
Pædagogik og lærerfaglighed
Kompetenceområder
Kompetenceområde 1: Elevens læring og udvikling
Kompetenceområde 2:Almen undervisningskompetence
Kompetenceområde 3: Specialpædagogik
Kompetenceområde 4: Undervisning af tosprogede elever
Kompetenceområde 1:
Elevens læring og udvikling omhandler elevers læring og udvikling i sociale relationer i skolen.
Kompetencemål:
Den studerende kan alene og i samarbejde med andre skabe fællesskaber og facilitere elevers læring og
udvikling, lede læreprocesser, der tilgodeser udvikling af individuelle, sociale og kommunikative kompetencer samt
konflikthåndtering i mangfoldige sociale sammenhænge.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
udvikle læringsmiljøer for elever og grupper under
hensyntagen til forskellighed i læringsforudsætninger og
læringsmål for elevers læring,
observere, støtte og udfordre elevernes sociale, emotionelle
og kognitive udvikling,
facilitere udviklingsstøttende relationer med særlig vægt på
egen position som lærer,
facilitere interaktions- og læreprocesser, således at de er
befordrende for elevernes trivsel og udvikling,
selvstændigt og sammen med andre udvikle samarbejde, der
bygger på gensidig respekt og lydhørhed,
anvende og begrunde forskellige vejledningsformer,
kan anvende kommunikative rammesætninger og metoder,
så konflikter, sociale problemer og mobning bliver
udgangspunkt for positive reformuleringer og
lede, så inklusion og socialiseringsprocesser optimeres
samtidig. med, at den enkelte elevs udvikling understøttes.
Vidensmål:
Den studerende har viden om
elevers læring og om virksomme faktorer i læringsmiljøet,
elevers sociale, emotionelle og kognitive udvikling - herunder
køn og motivation,
udviklingsstøttende relationer,
klasse-, lærings- og gruppeledelse,
samarbejde og kommunikation mellem skolens parter og andre
relevante aktører,
pædagogisk vejledning, feedback og refleksionsformer samt
professionslæring,
attribuering, herunder viden om sociale problemer,
konflikthåndtering og mobning og
inklusion og individualiserings- og socialiseringsprocesser,
herunder diversitet og marginalisering.
Kompetenceområde 2:
Almen undervisningskompetence omhandler rammerne for skolens undervisning, inkluderende
læringsmiljøer og undervisningsdifferentiering, klasseledelse, læremidlers didaktiske potentialer, samarbejde mellem kolleger,
ressourcepersoner, skole og hjem samt forskningsmetodiske forudsætninger for vurdering og anvendelse af
forskningsresultater.
Kompetencemål:
Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i folkeskolen.
Færdighedsmål:
Den studerende kan
Vidensmål:
Den studerende har viden om