VEDRØRENDE SKOLEBRIDGE.
Som vi tidligere har orienteret om har Dansk Skolebridge søgt Undervisningsministeriet om en bevilling på
Finansloven på 2,4 mio. årligt fordelt over 4 år for at understøtte udbredelsen af Dansk Skolebridge. Baggrunden
er, at vi via frivillige i dag har haft forløb med brigde på mere end 220 skoler og de meget positive resultater
herfra ønsker vi at udbrede yderligere.
Ellen Trane Nørby har bedt ministeriet kommentere på ansøgningen og tilbagemeldingen er bl.a., at
”
Dansk Skolebridge henviser selv til forskningsresultater fra udlandet, men påpeger også, at der ikke er et dansk
forskningsgrundlag. På det nuværende grundlag kan Børne- og Undervisningsministeriet ikke vurdere, om bridge
har en positiv effekt på læring i en dansk kontekst. Det er derfor på nuværende tidspunkt ikke blandt regeringens
prioriteter at give tilskud til Dansk Skolebridge på finanslovsforslaget for 2020.
”
Det er ubestrideligt, at de skoleforløb, der er gennemført de seneste 4 år, har været meget succesfulde, og at der
hos mere end halvdelen af landet kommuner er støtte til ansøgningen. Det er derfor meget skuffende, at der ikke
kan ydes den nødvendige støtte til, at vi kan fortsætte og intensivere vores arbejde.
En del af vores aktiviteter består i, at vi sammen med forskere fra Syddansk Universitet søger at gennemføre et
forskningsforløb, der kan bekræfte udenlandske undersøgelser om, at bridge har en gavnlig indvirkning på børns
sociale og indlæringsmæssige evner. Vi søger støtte hertil fra forskellige fonde, men vi har ikke midler både til at
understøtte denne forskning og samtidig at fortsætte udbredelsen af skolebridge. Vi havde derfor håbet, at
ministeriet støttede vores ansøgning, så vi sideløbende kunne dokumentere, hvad ministeriet selv skriver, nemlig
at ”det kan forventes, at ’avancerede’ spil kan have en positiv effekt på
børns læring”.
Endelig henviser ministeriet til, at man støtter skoleskak, og derfor ikke vil prioritere bridge. Det sker uagtet
bridge
–
modsat skoleskak - er et spil, hvor samarbejde, etik og andre vigtige sociale parametre også indgår, og
dermed en tankesport, der burde prioriteres højt, fordi det netop også understøtter sociale kompetencer.
Vi håber, at Undervisningsudvalget fortsat vil have vore ønsker i venlig erindring i det videre forløb med
Finansloven.
--
Med venlig hilsen
Morten Bilde
www.skolebridge.dk
+45 2830 2717