Bitter genåbning af erhvervsuddannelserne
Af Max Jørgensen, rektor, Medieskolerne i Viborg.
Vi var mange i EUD-sektoren, der lige op til bededagsferien fulgte statsministerens udmeldinger fra
græsplænen foran Marienborg og følte optimismen brede sig, da det blev proklameret at
erhvervsuddannelserne kunne genåbne d. 18. maj i den såkaldte fase 2. Nu skulle planerne pudses af
og logistikken og bemandingen på plads. Nu var det ikke blot elever, der har et år eller mindre
tilbage af deres uddannelse, som kunne undervises. Yes!
Men ak, glæden blev til sorrig vendt, da den konkrete udmøntning heraf udkom onsdag d. 13. maj
om aftenen. For ganske vist kunne elever på uddannelsernes grundforløb og hovedforløb nu også få
lov til at komme tilbage til deres skoler og genoptage praksisnær undervisning
–
men det var med
indbyggede snubletråde og benspænd, for kun elever, der har 365 dage eller mindre tilbage af deres
uddannelse, må flytte ind på deres skolehjem (kollegium med kost). De har ganske vist fuld ret til at
møde op til undervisningen, ja faktisk har de mødepligt. Men det kræver godt nok en del
reservedunke med på Puch Maxien, hvis man skal køre frem og tilbage hver dag mellem Næstved
og Viborg, så på den måde er der blevet en mekanisme, der på grund af elevens geografi opdeler
eleverne i et A-hold og et B-hold.
Til forståelse heraf skal bemærkes, at elever på erhvervsuddannelser, der har mere end 5 kvarters
transporttid mellem bopæl og skole, i henhold til erhvervsuddannelsesloven kan indkvarteres på
skolehjem i de perioder, de skal følge skoleundervisning. Men når denne rettighed indskrænkes på
den beskrevne måde, ja så bliver A-holdet dem, der afstandsmæssigt har mulighed for daglig
transport og dermed mulighed for at følge undervisningen. B-holdet bliver så dem, der
afstandsmæssigt ganske vist også må følge undervisningen, men bare ikke må indkvarteres på det
skolehjem, hvor de f.eks. også har forudbetalt depositum m.m. Man kan selvfølgelig ikke afvise, at
enkelte af dem har økonomisk råderum til at indkvartere sig på hotel, eller har slægtninge, venner
eller familie som bor tættere på deres skole end de selv gør, og hvor de kan smide slæberne ind på
en gæsteseng. Men det er næppe mange. På min egen skole har vi tilbudt eleverne, at de må opstille
campingvogne og autocampere
–
hvis de ellers har adgang til sådanne
–
på vores udenomsarealer.
6000 risikerer at hænge i pigtråden.
I enhver krig, også den mod corona, er der nogen, der uundgåeligt kommer til at hænge i pigtråden.
Godt 10 gange så mange, som det antal der indtil nu er døde pga. Covid-19 i Danmark, er
skolehjemsberettigede til en erhvervsuddannelse, men har de facto fået besværliggjort, for ikke at
sige umuliggjort, at genoptage deres uddannelse.
Det kan være at der er nogen, også beslutningstagere, der lider af den vildfarelse at enhver af vores
over 100 erhvervsuddannelser skolemæssigt gennemføres lige rundt om gadehjørnet. Det er
ingenlunde tilfældet, eksempelvis gennemføres skoleundervisning på fotografuddannelsen og film-
& tv-produktionsuddannelsen i henholdsvis Viborg og København, landsbrugs- og
entreprenørmekaniker uddannelsen findes kun i Aars og sådan kunne der nævnes mange, mange
eksempler, som gør sig gældende for rigtig mange af de uddannelser, som skal holde dansk