Galimatias i Gymnasiet?
Al respekt til regering og Folketing for 95 % af 2. fase af genåbningen. Men måske stjal
storcentre og efterskolerne mediebilledet, så I glemte gymnasiets yngste klasser?
Hvorfor skal 3.g gå en måned
mere
i skole efter sidste skoledag 15. maj, mens 1.g og 2.g først
må komme i skole 15. august? I Corona-u-året 2020 er sidste skoledag 15. maj afskaffet for
3.g, der nu fortsætter én måned
mere
indtil 15. juni! Herved kommer 3.g til at læse
mere
end
100 % af årets timer,
mens 1.g’erne og 2.g’erne sidder hjemme med firkantede
øjne foran
skærmen og keder sig på den virtuelle øde ø.
Nu
har
3.g læst 100 % af pensum, så hvad skal de egentlig lære i denne ekstra måned? Ingen
ved det! De skal bare møde op på skolen til ekstra-håndvask, ekstra-timer og træde vande med
ekstra-pensum. Nu skal vi lærere nok finde på noget, men hvad med de 20.000 1.g’er og
2.g’er
og 1. HF’ere,
der sidder derhjemme og visner foran skærmen?
På mit gymnasium har studievejlederne netop rundsendt et online-kursus fra Komiteen for
Sundhedsoplysning.
”LÆR
AT TACKLE angst og depression
–
et
kursustilbud”.
Her fik alle
1. og 2.g’ere
tilbudt 6 online moduler over 6 uger:
”Håndtering af symptomer, som for
eksempel træthed, tristhed eller uro”.
Kære politikere! Kan I ikke gøre det bedre? Hvorfor må 1.g ikke komme én dag om ugen, fx
til
undervisning
på skolebiblioteket, før de skal skrive en dansk-opgave, mens 3.g for første
gang i 100 år skal møde op
efter
sidste skoledag? I har alt at vinde og intet at tabe ved at
justere jeres udmelding om gymnasiet.
Enhver ved, hvad der sker på Økodagen 19. april, når de økologiske køer kommer på græs.
De hopper og danser og vil ikke ind i stalden igen. Sådan har
3.g’erne
det med sidste skoledag
15. maj! Undervisningen er slut, årskarakteren er i hus, kun eksamen og huen venter. Men ak,
nu skal 3.g’erne ind i stalden igen og tygge drøv på pensum!
Hvorfor ikke sende 3.g hjem, indtil de skal op i den mundtlige og to skriftlige eksaminer samt
”huebegivenheden”. Hvad ville de miste? Mindre end intet!
Fortsætterklasser mister både
læring og trivsel ved først at se hinanden 15. august. Det er endda senere end højskolerne,
som
”allerede”
åbner 8. juni.
3.g har udvist en fantastisk virtuel disciplin for at få en god årskarakter, mens
begynderklasserne kører på frihjul. Min 3.g mødte 100 % til al virtuel undervisning og kunne
alt. Dialogisk undervisning, gruppearbejde, podcast, ja endda spille forumteater på Teams!
Begynderklassen havde stort fravær, kom for sent, gik for tidligt, eller de tændte ikke
kameraet, så læreren ikke kunne se, at de var
helt væk!
Man har lyst til at synge som John Mogensen:
”Hvad tænker de på
inde på Christiansborg ...
Når de tænker???
” Politikerne
skylder fortsætterklasserne i ungdomsuddannelserne et svar.
Pernille Rosenkrantz Teils svarede mandag 11/5 med 5 mio. kr. mere til nye virtuelle tiltag!
Men kære minister: De 20.000 unge har ikke brug for mere skæm, men mere samvær! Og det
i skolen FØR 15. august!
Gunnar Lundsgaard
Lektor Ribe Katedralskole