Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
2187018_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. nr.: 34 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
6. maj 2020
Sags nr.:20/04944
Status på satspuljeinitiativet ”Opfølgning på in-
klusionseftersynet”
Baggrund
I satspuljeaftalen for 2018 blev der afsat 18 mio. kr. i perioden 2018-
2020 til opfølgning på inklusionseftersynets anbefalinger med fokus på
tre temaer:
1) Samarbejde mellem almen- og specialtilbud.
2) Tværprofessionelt samarbejde og tidlig indsats.
3) Trivsel, konflikter og udadreagerende adfærd.
Alle indsatserne har til formål at kvalificere tilbuddene til børn og unge,
så de får så gode vilkår som muligt for deres trivsel og læring.
Arbejdet med opfølgning på inklusionseftersynets anbefalinger er vareta-
get af læringskonsulenternes inklusionsteam, som blev etableret i forlæn-
gelse af inklusionslovgivningen i 2012 (folkeskoleloven § 3, stk. 2). I nær-
værende notat gives en kort status på indsatser og aktiviteter gennemført
i 2019 inden for de tre temaer.
Status
Arbejdet med de tre temaer i 2019 er udmøntet igennem samarbejde
med 20 skoler og 8 kommuner samt formidling af viden og erfaringer til
alle landets skoler og kommuner i form af fx podcasts, inspirationsmate-
rialer og afholdelse af temadage.
Samarbejde med skoler og kommuner
Fælles for skoler og kommuner i projektet er, at de er udfordret af, at
flere af deres børn og unge mistrives, diagnosticeres med fx ADHD og
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 160: Notat om status på satspuljeinitiativet "Opfølgning på inklusionseftersynet", fra børne- og undervisningsministeren
2187018_0002.png
angst samt segregeres til specialtilbud og ikke vender tilbage til almensko-
ler. Skolerne og kommunerne er blevet understøttet i at udvikle og ar-
bejde med initiativer inden for de tre tematikker, så de i højere grad kan
håndtere de ovennævnte udfordringer og understøtte deres børn og un-
ges trivsel og læring.
Samarbejde mellem almen- og specialområdet
Der er iværksat et rådgivnings- og netværksforløb med 18 specialskoler
og almenskoler med specialklasserækker. Skolerne arbejder i disse forløb
med, hvordan de kan øge kvaliteten i undervisningen samt sørge for, at
eleverne får den rette støtte og hjælp i enten den almene skole, på speci-
alskoler eller som mellemform mellem almen- og specialundervisning,
hvor børn og unge får specialunderundervisning og anden specialpæda-
gogisk støtte i almenundervisningen. Ledelsen og de fagprofessionelle
understøttes i at arbejde med systematisk feedback fx gennem lærings-
samtaler mellem lærere og elever samt at skabe et tættere samarbejde
mellem almen- og specialområdet, så der åbnes nye muligheder for etab-
lering af mellemformer.
Tværprofessionelt samarbejde og tidlig indsats
Der er iværksat et rådgivnings- og netværksforløb med 8 kommuner,
hvor kommunerne arbejder med at styrke en sammenhængende, koordi-
neret og forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner på
tværs af 0-18 årsområdet. Kommunerne understøttes i at skabe et tættere
samarbejde mellem skole- og familieafdelinger og lave fælles handlepla-
ner, bringe PPR i spil tidligere i processen omkring bekymringer for børn
og inddrage børn og forældre systematisk i visitationer og tværprofessio-
nelle møder.
Trivsel, konflikter og udadreagerende adfærd
To skoler, der har været særligt udfordret af, at elever har reageret med
trusler og vold, har deltaget i et rådgivningsforløb med læringskonsulen-
terne. De fagprofessionelle og ledelsen er blevet klædt på til at forebygge
og håndtere konflikter og udadreagerende adfærd. Den pædagogiske le-
delse er også blevet styrket i at udvikle en systematisk og fælles praksis
for, hvordan ledelse og fagprofessionelle kontinuerligt har dialog om ud-
vikling af undervisningen og børnenes læring og trivsel. Med afsæt i erfa-
ringer fra de to skoler er der udviklet et rådgivningskoncept, som tilbydes
to kommuner i 2020.
Formidling af viden og erfaringer
Der er afholdt 2 landsdækkende konferencer og 3 temadage om inklude-
rende læringsmiljøer med et samlet deltagerantal på omkring 750, pri-
mært ledere og medarbejdere fra skoler og kommuner. De er blevet præ-
senteret for viden fra forskning og gode erfaringer fra læringskonsulen-
terne samarbejdskommuner og -skolers udviklingsarbejde.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 160: Notat om status på satspuljeinitiativet "Opfølgning på inklusionseftersynet", fra børne- og undervisningsministeren
2187018_0003.png
Der er desuden produceret en række formidlingsprodukter relateret til de
tre temaer i form af artikler, podcasts, inspirationsmaterialer og videoer.
Der er bl.a. udviklet inspirationsmaterialer til ledere og fagpersonale med
viden, metoder og værktøjer om konflikthåndtering og tværprofessionelt
samarbejde om børn og unge i udsatte positioner. Der er også udviklet
en podcastserie
”Veje til inklusion”, der går tæt på arbejdet med at skabe
inkluderende læringsmiljøer i skolen. Medvirkende er samarbejdskom-
muner og skoler samt relevante forskere/videnspersoner.
Samarbejde med skoler og kommuner i 2019
Tema 1:
Samarbejde mellem almen- og
specialtilbud
Netværks- og rådgivningsforløb
med i alt
18 almenskoler
med
specialklasserækker eller special-
skoler:
6 skoler:
systematisk feed-
back
12 skoler:
tættere samarbejde
mellem almen- og specialom-
rådet
(afsluttes juni 2020)
Tema 2:
Tværprofessionelt samarbejde
og tidlig indsats
Netværks- og rådgivningsforløb
med i alt
8 kommuner:
Tema 3:
Trivsel, konflikter og udadrea-
gerende adfærd
Rådgivningsforløb med
2 skoler:
3 kommuner
om tværprofes-
sionelt samarbejde
5 kommuner
om dialogisk vi-
sitation
(afsluttes juni 2020)
2 skoler
om håndtering og fo-
rebyggelse af konflikter og ud-
adreagerende adfærd (afsluttet
ultimo 2019)
Formidlingsaktiviteter i 2019
Temadage og
konferencer
3 temadage og 2
konferencer
Inspirationsmate-
rialer
2 inspirationsma-
terialer
Podcasts
5 podcastepisoder
i serien ”Veje til
inklusion”
Kvalitet i speci-
altilbud
Samarbejde mel-
lem almen- og
specialafdelinger
Tværprofessio-
nelt samarbejde
Børneinddra-
gelse
Konflikthåndte-
ring
Artikler
8 artikler
Videoer
14 videoer
PPR
Inkluderende
læringsmiljøer
Anbragte børn
og unge
Fravær, syge-un-
dervisning og
prøve på særlige
vilkår
Konflikthåndte-
ring i grundsko-
ler og på ung-
domsuddannelser
Tværprofessio-
nelt samarbejde
om børn og unge
i udsatte positio-
ner
Børneinddragelse
Tværprofessio-
nelt samarbejde
Aktionslæring
Læringssamtaler
Interne skoler
Mobning (klage
og mediering)
Konflikthåndte-
ring
Tværprofessio-
nelt samarbejde
Interviews med
forfattere til ar-
tikler
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 160: Notat om status på satspuljeinitiativet "Opfølgning på inklusionseftersynet", fra børne- og undervisningsministeren
Den videre proces
Der iværksættes nye forløb i foråret 2020 med to kommuner, som
har skoler, der er udfordret af højt konfliktniveau og elever med
udadreagerende adfærd.
Der udarbejdes formidlingsmateriale om angst og skoleværing.
Arbejdet med at udvikle formidlingsprodukter og sprede viden til
resten af landet fortsætter, bl.a. om temaer som konflikter og ud-
adreagerende adfærd, psykisk mistrivsel, skolevægring samt mel-
lemformer.
Læringskonsulenternes inklusionsteam udløber ved udgangen af
2020. Samarbejdet med skoler og kommuner fortsætter frem til ef-
teråret 2020. Ultimo 2020 vil der blive offentliggjort en erfarings-
opsamling herfra.
4