Til Undervisningsministeren og BUU
Om motion og bevægelse. 2. omgang.
Tak for svar på min henvendelse. Jeg er meget imponeret over den grundige behandling. Tak.
Når det er sagt, må jeg desværre konstatere, at Ministeren, der ellers udmærker sig ved at udtrykke sig
klart, ikke tager stilling til pointen i min henvendelse: Nemlig at man skal adskille kravet om motion og
bevægelse fra det faglige.
Ministeren henviser til at skolerne har frihed til at lægge motion og bevægelse i den fagopdelte eller den
understøttende undervisning.
Ville man opfylde loven ved at afsætte 3 understøttende timer om ugen til motion og bevægelse? (3
understøttende +2 idrætstimer giver 5x 45 minutter, altså er lovens krav opfyldt),
Det er ikke sådan Lovens krav bliver opfattet på skolerne og det er heller ikke sådan skolens interessenter
ser på det, hvis man f.eks. lytter til de mange indlæg på BUUs høring om emnet.
Her vil man have mening og kvalitet i bevægelsen. Det kan jeg kun opfatte sådan, at man forventer at
lærerne tilrettelægger den faglige undervisning sådan,
at otio og bevægelse i dgår so e ” aturlig”
del.
Og det er denne forestilling, der hvor positiv den end er, er meget vanskelig at føre ud i livet.
Der er naturligvis emner, hvor det er oplagt. Når man i natur og teknologi arbejder med kroppen vil der
være mange muligheder for motion og bevægelse, som også er blevet praktiseret længe før skolereformen.
Men langt de fleste faglige emner, egner sig ikke og forsøget på at integrere motionen vil blive søgt og ikke
understøtte det meningsfulde.
Problemet bliver større jo mere abstrakte emnerne bliver, jo færre timer det enkelte fag har
–
altså jo
ældre eleverne bliver.
I 7. klasse er der er der f.eks. 5 fag med kun 1 eller 2 ugentlige timer. Her vil det ofte være sådan, at små
”faglige” lege både vil virke søgte og tage uforholds æssig eget tid, hvor a i forveje har travlt.
Her
giver kravet om motion og bevægelse sjældent mere motivation, nærmere frustration.
Dertil kommer, at motion og bevægelse er et meget upræcist begreb.
Er det f.eks. bevægelse, når eleverne laver forsøg i fysik?
Er det bevægelse, når eleverne ælter dej i madkundskab?
Er det bevægelse når man i matematiktimen spiller kuglespil?
Hvis alle den slags lavintense bevægelser blev talt med, ville opfyldelsesgraden af loven se bedre ud.