København 28. april 2020
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Utilsigtede konsekvenser ved
Ekspertgruppe s forslag til fre tidig elevfordeli g på
gy asieo rådet
for HHX i hovedstaden
Vi skriver til jer som tillidsrepræsentanter på fire HHX-afdelinger i hovedstadsområdet, nemlig
Niels Brocks handelsgymnasier.
Vi har stor forståelse for, at man fra politisk hold griber ind i fordelingen af elever på de
taxameterbetalte gymnasieuddannelser, når der er konstateret markante uhensigtsmæssigheder.
Ikke desto minde vil vi gerne have lov til at gøre opmærksom på, at nogle af Ekspertgruppens
forslag til fremtidig elevfordeling på gymnasieområdet, kan have utilsigtede følgevirkninger,
som vi henstiller til, at I tager i betragtning før den endelige udformning af principperne
fastlægges.
Den hidtidige ordning på det erhvervsgymnasiale område har motiveret skolerne
til at gøre sig umage for at udbyde god og interessant undervisning og skabe et frugtbart
studiemiljø. På Niels Brock har vi gennem mange år arbejdet på at udvikle pædagogiske miljøer
differentieret i forhold til elevernes særlige interessefelter: fx innovation, økonomi, sprog,
international orientering. Det har motiveret og fastholdt elever. Vi tror, at det netop
er elevernes interessestyrede valg af hhx-afdeling, der har givet dem en mere klar identitet som
gymnasieelev.
En øget fastholdelse af eleverne gennem en længere årrække ser vi som resultatet af dette
arbejde, og på den måde har Niels Brock i høj grad bidraget til at opfylde den politisk definerede
95%-målsætning. Det er imidlertid en almindelig erfaring blandt lærerne, at det er vanskeligere at
motivere og fastholde elever, der som udgangspunkt er utilfredse med at være på skolen. Denne
utilfredshed forsvinder ikke, viser en af de analyser, der ligger til grund for Ekspertgruppens
arbejde.
Nogle af Ekspertgruppens forslag vil i varierende grad vanskeliggøre Niels Brocks mulighed for at
bidrage til 95%-målsætningen. Bl.a. vil klyngemodellen indebære at skolen skæres midt over,
sådan at de hhx-afdelinger, som nu supplerer hinanden og understøtter en faglig retning vil
komme til at ligge i hver sin klynge.
De aktuelle problemer i Skanderborg- og Århusområdet illustrerer yderligere et forhold, som vil
blive endnu mere markant for HHX i hovedstadsområdet, nemlig at elever tvinges ind på en ellers
fravalgt skole, der endog i flere tilfælde rent transportmæssigt vil ligge tidsmæssigt længere væk
fra hjemmet end førsteprioriteten. På Sjælland kan et gymnasium, der i fugleflugtslinje ligger tæt
på, ligge længere væk end andre end mht. transport. Mange af vores elever har et STX som anden
prioritet, hvilket formentlig skyldes transportforholdene.
Handelsgymnasierne ligger meget mere spredt i regionen end stx-uddannelserne, og eleverne vil
derfor have meget færre valgmuligheder mht. den ønskede institution, hvis de søger HHX. Èt er at