Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2177888_0001.png
Departementet
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Kommissorium for ekspertgruppe for ændring af karakterskalaen
Den seneste evaluering af karakterskalaen, som blev offentliggjort i janu-
ar 2019, peger på, at skalaen har fungeret efter hensigten på flere punk-
ter. En styrke ved skalaen er f.eks., at bedømmelserne sker ud fra opfyl-
delse af på forhånd fastsatte læringsmål (absolut karaktergivning), og at
bedømmere har opnået en god fortrolighed med, hvordan skalaen skal
anvendes i bedømmelsessituationen.
Evalueringen peger dog også på, at skalaen har en række udfordringer,
herunder at:
- De store spring mellem skalaens midterste karakterer, 4-7-10, gør
det svært at synliggøre elevers og studerendes faglige progression.
Samtidigt bidrager springene til, at kun 10 og 12 opfattes som
gode karakterer, hvilket kan være en medvirkende årsag til den
identificerede karakterinflation på de videregående uddannelser.
- Trinbeskrivelserne, som knytter sig til de enkelte karakterer, fo-
kuserer på i hvor høj grad præstationen lever op til de faglige
mål, herunder også på mangler ved præstationen. Dette fokus på
mangler kan være uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspek-
tiv.
- Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstra-
ordinære præstation.
- Karakteren -3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges
karakteren dog sjældent.
- Karakterniveauet har været stigende siden skalaens indførelse på
alle uddannelsesniveauer. Der gives især mange 12-taller på de
videregående uddannelser.
Disse udfordringer kan bidrage til det karakterpres, som i dag opleves på
mange uddannelser og kan være uhensigtsmæssige i et læringsperspektiv.
Regeringen vurderer derfor, at der er behov for at ændre karakterskalaen
for at imødegå disse udfordringer.
Opgaver for ekspertgruppen
Ekspertgruppen skal opstille mulige modeller for en ændret karakterska-
la, der løser de udfordringer, som blev identificeret i evalueringen, samt
præsentere fordele og ulemper ved de enkelte modeller. Ekspertgruppen
16. april 2020
Sags nr.:20/03145
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Orientering om nedsættelse af ekspertgruppe vedrørende karakterskalaen, fra børne- og undervisningsministeren
skal i den forbindelse belyse fordele og ulemper ved en eventuel genind-
førelse af 13-skalaen.
Ekspertgruppens forslag skal, ud over at pege på modeller for karakter-
skalaer, der løser de ovenfor nævnte udfordringer, opfylde følgende krav:
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes til bedømmelse
af elever og studerendes faglige præstationer.
Modellerne for karakterskalaer skal kunne anvendes på samme må-
de i hele uddannelsessystemet.
Modellerne skal repræsentere karakterskalaer, der fortsat er absolut-
te skalaer med eksplicitte læringsmål.
Der skal kunne udregnes et gennemsnit.
De enkelte karakterer og trindifferentieringen skal understøtte enty-
dige bedømmelser og være transparente for den enkelte
elev/studerende.
Karakterskalaen skal være anvendelig i en international sammen-
hæng, og der skal tages hensyn til, at danske studerende ikke stilles
dårligere internationalt set.
Der skal ikke kunne gives minuskarakterer.
Analysen kan med fordel inddrage erfaringer med karakterskalaer i ud-
landet og skal samtidig belyse og analysere, hvordan forslagene vil funge-
re i det danske uddannelsessystem, herunder f.eks. anvendelsen ved de
danske prøveformer, og hvordan tidligere karakterskalaer har betydning
for oplevelsen af de enkelte karakterer i skalaen. Ekspertgruppen skal
bl.a. vurdere karaktersystemer baseret på pointsystemer, som man ek-
sempelvis anvender i det engelske uddannelsessystem.
Ekspertgruppen skal desuden beskrive, hvordan forslagene adresserer
samspillet mellem en entydig summativ evaluering og en formativ synlig-
gørelse af progression i læringen.
Det skal desuden beskrives, hvordan ekspertgruppens forslag vil kunne
implementeres, og der skal foretages en vurdering af, hvordan overgan-
gen fra én skala til en anden kan forløbe, og hvordan de tilsigtede mål
med skalaen opnås.
Organisering og afrapportering
Ekspertgruppen sekretariatsbetjenes af Børne- og Undervisningsministe-
riet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ekspertgruppen sammensættes af op til 14 medlemmer med viden om
grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, herun-
der didaktiske eksperter og erfarne bedømmere samt tre repræsentanter
for elever og studerende og to repræsentanter fra hhv. arbejdsgiver- og
lønmodtagersiden.
Ekspertgruppen skal som led i arbejdet invitere til at gå i dialog med inte-
ressenterne på området.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 139: Orientering om nedsættelse af ekspertgruppe vedrørende karakterskalaen, fra børne- og undervisningsministeren
Ekspertgruppen skal desuden inddrage repræsentanter fra de kunstneri-
ske uddannelser under Kulturministeriet i arbejdet og kan efter behov
inddrage relevante eksperter.
Ekspertgruppen afrapporterer til Børne- og Undervisningsministeriet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet senest den 30. september 2020.
Efter politisk stillingtagen til ekspertgruppens modeller udarbejder Bør-
ne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministe-
riet trinbeskrivelser til en fremtidig karakterskala med inddragelse af rele-
vante eksperter.
3