Departementet
Afdelingen for Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Kommissorium for ekspertgruppe for ændring af karakterskalaen
Den seneste evaluering af karakterskalaen, som blev offentliggjort i janu-
ar 2019, peger på, at skalaen har fungeret efter hensigten på flere punk-
ter. En styrke ved skalaen er f.eks., at bedømmelserne sker ud fra opfyl-
delse af på forhånd fastsatte læringsmål (absolut karaktergivning), og at
bedømmere har opnået en god fortrolighed med, hvordan skalaen skal
anvendes i bedømmelsessituationen.
Evalueringen peger dog også på, at skalaen har en række udfordringer,
herunder at:
- De store spring mellem skalaens midterste karakterer, 4-7-10, gør
det svært at synliggøre elevers og studerendes faglige progression.
Samtidigt bidrager springene til, at kun 10 og 12 opfattes som
gode karakterer, hvilket kan være en medvirkende årsag til den
identificerede karakterinflation på de videregående uddannelser.
- Trinbeskrivelserne, som knytter sig til de enkelte karakterer, fo-
kuserer på i hvor høj grad præstationen lever op til de faglige
mål, herunder også på mangler ved præstationen. Dette fokus på
mangler kan være uhensigtsmæssigt set ud fra et læringsperspek-
tiv.
- Der er ikke mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstra-
ordinære præstation.
- Karakteren -3 sender et unødigt negativt signal. I praksis bruges
karakteren dog sjældent.
- Karakterniveauet har været stigende siden skalaens indførelse på
alle uddannelsesniveauer. Der gives især mange 12-taller på de
videregående uddannelser.
Disse udfordringer kan bidrage til det karakterpres, som i dag opleves på
mange uddannelser og kan være uhensigtsmæssige i et læringsperspektiv.
Regeringen vurderer derfor, at der er behov for at ændre karakterskalaen
for at imødegå disse udfordringer.
Opgaver for ekspertgruppen
Ekspertgruppen skal opstille mulige modeller for en ændret karakterska-
la, der løser de udfordringer, som blev identificeret i evalueringen, samt
præsentere fordele og ulemper ved de enkelte modeller. Ekspertgruppen
16. april 2020
Sags nr.:20/03145