Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
Motion og bev;gelse I skolen
Folketinget har i forskellige regi diskuteret motion og bevægelse i folkeskolen. Det er godt, for der er behov
for debat. For hvorfor kan noget, som alle er enige i er godt, være så svært at indføre.
Det er det, fordi man absolut vil have både sundhed og faglighed på en gang
i samme
undervisningsforløb, i samme aktivitet.
Alle er enige om, at børn og unge skal røre sig mere, alle er enige om, at faglighed er vigtigt, men hvorfor
skal det partout foregå samtidigt?
(Man får mindelser om den gamle vittighed om at integrere svømning og kristendom, så eleverne kan lære
at gå på vandet)
Er det pædagogisk begrundet? Er det vokset ud af en pædagogisk udvikling?
Nej, det er en politisk beslutning.
Man kan stille krav til skolen om variation i undervisningsformerne, om flere praktiske opgaver. Men med
for uleri ge : otio og bevægelse i dikere a et su dhedsaspekt, so der ikke er pædagogisk
belæg for.
Hvorda ko bi erer historielærere , der er skrap til De kolde krig , det e
ne med kredsløbsøvelser?
De kan selvfølgelig lave deres egen atommarch, men det er ikke sikkert man bliver så meget klogere af det.
Den mere trivielle, gentagelsesbaserede træning af færdigheder kan godt kombineres med løb og anden
motion, mens tilegnelse af ny viden, fortolkning og diskussion kun sjældent giver mening samtidig med
motion. Det forklarer også forskellen på tilbagemeldingerne om mindre succes i udskolingen end i
indskolingen,
Endvidere tager motionsvaserede undervisningsformer længere tid end de traditionelle, så
Skil det ad.
Kræv variation
Kræv faglighed
Kræv motion og bevægelse
Men lad skolerne selv afgøre på hvilken måde.
Og hvorfor tæller pauserne ikke med?
Med inddragelse af pauserne ville man kunne inddrage eleverne i endnu højere grad i organisering. Det er
jo trods alt dem, der skal bevæge sig, måske ville det være klogt at lytte til deres ønsker.
Der kunne skabes en kultur med masser bevægelse, hvor en klasse brugte smartboardet til at øve en
rytmeserie, en gruppe lånte gymnastiksalen til en basket turnering, skolegården summede af svingende
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 128: Henvendelse fra Ebbe Sørensen vedr. motion og bevægelse
sjippetove, hvor juniorinstruktører lærte de mindre at hoppe dobbeldutch. Hvis gangen er bred nok, er der
et bordten
isbord, hvor der spilles ru dt o bordet , ed dispe satio for løb på ga ge .
Det ville være en skole, hvor timerne ville starte med grin og vanddrikning.
Men lad vær med at forlange, at motionen skal foregå som en integreret del af fagligheden. Det er godt,
hvis det kan lade sig gøre, men i undervisningen må det være de faglige mål, der styrer.
Venlig hilsen Ebbe Sørensen
Fyrrelunden 117, Ishøj
Pensioneret lærer og afdelingsleder.
Jeg stiller mig gerne til rådighed med uddybning af praktiske erfaringer.