Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2169663_0001.png
Hvad vælger eleverne, når de forlader grundsko-
len efter 9. og 10. klasse i 2020?
Årets tal for tilmelding til ungdomsuddannelserne for elever, som forlader
grundskolen, er:
Andelen af elever, der søger en erhvervsuddannelse (EUD), er i år 20
procent. Det er på niveau med sidste år.
Region Nordjylland har som den eneste region nået målsætningen fra
erhvervsuddannelsesreformen i 2014 om, at 25 procent af en ungdoms-
årgang vælger en erhvervsuddannelse, når de forlader grundskolen.
32 procent af de elever, der søger en erhvervsuddannelse, har i 2020
ønsket at tage den med eux. Det er på niveau med 2019.
Størstedelen af eleverne, 72 pct., søger en gymnasial uddannelse. Det
svarer til niveauet i 2019.
Det almene gymnasium, stx, er mest populært blandt de gymnasiale ud-
dannelser. 58,4 procent af de elever, der søger en gymnasial ungdoms-
uddannelse, søger en stx. Det er et lille fald siden sidste år på omkring 1
procentpoint. Søgningen til hf har i forlængelse af dette oplevet en til-
svarende stigning på 1 procentpoint.
82 procent af de elever, der søger en EUD, er vurderet parate til uddan-
nelsen. Det er et fald på 3 procentpoint siden sidste år og et fald på 8
procentpoint siden 2018. 90 procent af de elever, der søger en gymna-
sial uddannelse, er vurderet parate til uddannelsen. Det er et fald på 2
procentpoint siden sidste år og et fald på 6 procentpoint siden 2018.
1.302 elever har ansøgt om at starte på en forberedende grunduddan-
nelse (FGU). Dette er på niveau med sidste år.
FAKTA: Hvilke elever indgår i opgørelserne?
I notatet indgår kun de tilmeldinger, som eleverne har givet 1. prioritet.
Det er elevernes tilmeldinger pr. 15. marts 2020, der indgår.
Der indgår kun elever, som søger en ungdomsuddannelse eller lignende direkte
fra 9. eller 10. klasse. Det betyder, at ældre elever, der fx søger en erhvervsud-
dannelse eller hf,
ikke
er med her. Det betyder også, at elever, der efter 9. klasse
ønsker at fortsætte i 10. klasse,
ikke
indgår i opgørelsen. Der er sket en stigning
på 1 procentpoint i andelen af elever, der efter 9. klasse ønsker at starte i 10.
klasse i 2020. Det betyder, at i år vælger 48 procent af eleverne i 9. klasse at an-
søge om 10. klasse.
I alt indgår oplysninger om 68.150 elevers tilmeldinger.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0002.png
Side 2 af 15
FAKTA: Hvad dækker uddannelserne i denne opgørelse over?
Ungdomsuddannelser
dækker over gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser
og særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse.
Gymnasiale uddannelser
omfatter hhv.
ordinære gymnasiale uddannelser:
Almen
studentereksamen (stx), 2-årig almen studentereksamen (2-årig stx), højere forbe-
redelseseksamen (hf), Merkantil studentereksamen (hhx), teknisk studentereksa-
men (htx), og
øvrige gymnasiale uddannelser:
International baccalaureate (ib) og
pre-international baccalaureate (pre-ib)
Erhvervsuddannelse
omfatter her de fire hovedområder for helt unge:
’Fødevarer,
jord rug og oplevelser’, ’Ko tor, ha del og forret i gsservi e’, ’O sorg, su dhed
og pædagogik’ og ’Tek ologi, yggeri og tra sport’, sa t eget få elever, der søger
direkte til en af de omkring 100 erhvervsuddannelser.
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
omfatter ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov (STU)
Forberedende ungdomsuddannelser
omfatter FGU (herunder bl.a. EGU)
Øvrige
omfatter ungdomshøjskoler, udlandsophold, arbejde og andet
Hver femte elev søger en erhvervsuddannelse efter grundskolen
20 procent af eleverne i 9. og 10. klasse har i år valgt en erhvervsuddannelse
(EUD) efter grundskolen, jf. figur 1. Dermed ligger andelen af unge, der ansø-
ger om at starte på en EUD, i år på niveau med sidste år. I alt har 13.429 ele-
ver ansøgt om at starte på EUD efter grundskolen. I 2019 ansøgte 13.309 ele-
ver om starte på en EUD.
Figur 1. De gymnasiale uddannelser (GYM) er stadig de mest ansøgte ungdomsud-
dannelser.
Fordeling i ansøgninger for 9. og 10. klasseelever, der forlader grundskolen
5%
20 %
2%
1%
72 %
FGU
STU
GYM
EUD
Øvrigt
Note:
Øvrigt dækker over udlandsophold, højskole m.m.
Kilde:
Styrelsen for It og læring
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0003.png
Side 3 af 15
Andelen der vælger en erhvervsuddannelse ligger på niveau
med sidste år
Region Syddanmark har som den eneste region oplevet en stigning i andelen
af unge, der søger en erhvervsuddannelse.23 procent søger i denne region
om at starte på en erhvervsuddannelse. I Region Nordjylland er det 25 pro-
cent af eleverne, der ansøger om at starte på en erhvervsuddannelse. I Re-
gion Sjælland ligger andelen på 22 procent, mens den i Region Midtjylland
ligger på 20,6. I Region Hovedstaden er det 13,9 procent af de unge, der for-
lader folkeskolen efter 9. og 10. klasse, der ønsker at starte på en erhvervs-
uddannelse.
Figur 2. Andelen af elever, der vælger en EUD, er på niveau med sidste år
Udvikling over tid i andel, der søger henholdsvis EUD og GYM, fra 2016 til 2020
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
EUD
2017
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Note:
Tallene i figuren summer ikke til 100 procent, da ikke alle elever, der forlader grundskolen, ønsker at
starte på en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse, jf. figur 1.
2018
2019
2020
GYM
18,5%
19,4%
20,1%
74,0%
73,1%
72,0%
72,0%
19,9%
Flere drenge vælger en erhvervsuddannelse
Det gælder stadig, at størstedelen af elever, der forlader grundskolen, søger
en gymnasial uddannelse. 81,2 procent af pigerne har i år ansøgt en gymna-
sial uddannelse, mens det gælder 63,5 procent af drengene. Ser man på ud-
viklingen tilbage i tid, er den stabil. Andelen af piger, der vælger en erhvervs-
uddannelse, har ligget stabilt de sidste tre år. Det samme stabile ansøgnings-
mønster ser man ved drengene.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0004.png
Side 4 af 15
Figur 3. Mere end dobbelt så mange drenge som piger vælger en erhvervsuddan-
nelse
Andelen af elever, der søger hhv. EUD og GYM fordelt på køn
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
81,2%
63,5%
27,3%
11,9%
EUD
Piger
Drenge
GYM
Note:
Tallene i figuren summer ikke til 100 procent, da ikke alle elever, der forlader grundskolen, ønsker
at starte på en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse, jf. figur 1.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Flere ønsker i år at starte på en hf
Siden 2017 er andelen af elever, der søger stx, faldet med 3,5 procentpoint,
jf. figur 4. Samtidig har der de sidste tre år været en stigning i andelen af an-
søgninger til hf på 3,2 procentpoint. Det er særligt piger, der vælger en hf,
men for både drenge og piger er der i år en stigning i andelen, der vælger en
hf. Andelen af ansøgere til hhx og htx har ligget relativt stabilt de sidste år.
Figur 4. Der er siden 2017 sket en stigning i andelen af unge, der søger en hf. Til-
svarende er der færre unge, der søger om en stx
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Stx
Hf
2017
Note:
Tilmelding til 2-årigt stx og IB er ikke vist.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
2018
2019
Hhx
2020
Htx
61,9 %
58,4 %
19,7 %
7,8 %
11,0 %
20,6 %
10,5 %
10,0 %
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0005.png
Side 5 af 15
Stx er stadig den mest ansøgte ungdomsuddannelse for både pi-
ger og drenge
Både blandt piger og drenge er stx den mest søgte gymnasiale uddannelse i
2020. Der er flere drenge end piger, der ønsker at starte på htx, mens flere
piger har ansøgt om at starte på hf.
Figur 5. Stx er den mest populære af de gymnasiale uddannelser for både piger og
drenge
.
Andelen af elever fordelt på gymnasiale uddannelser og køn
9,9 %
Drenge
5,4 %
16,4 %
31,1 %
4,1 %
Piger
10,4 %
12,7 %
52,7 %
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Htx
Note:
Tilmelding til 2-årigt stx og IB er ikke vist
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Hf
Hhx
Stx
Hver tredje vælger et eux-forløb sammen med EUD
det er på
niveau med sidste år
Andelen af elever, der søger eux sammen med EUD, er på niveau med sidste
år. Knap hver tredje elev ønsker at tage deres erhvervsuddannelse med en
eux. Eux medfører, at eleven både opnår en erhvervsuddannelse og samtidig
opnår generel studiekompetence til videregående uddannelser.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0006.png
Side 6 af 15
Figur 6. Næsten hver tredje elev på EUD ønsker at tage uddannelsen med eux. For
elever på kontor, handel og forretningsservice er det dog næsten 2 ud af tre ele-
ver.
Andelen af elever, der vælger at tage en EUD med eux, fordelt på uddannelsesom-
råde og i alt på EUD.
65%
60%
55%
50%
45%
40%
35%
30%
25%
20%
2017
Andel på eud med eux i alt
Øvrige uddannelsesområder
62%
56%
61%
63%
30%
24%
32%
25%
32%
26%
32%
26%
2018
2019
2020
Kontor, handel og forretningsservice
Note:
To ud af de i alt fem uddannelser inden for kontor, handel og forretningsservice har obligatorisk
eux, dvs. kan kun gennemføres som eux-forløb.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Piger vælger Omsorg, sundhed og pædagogik, mens drengene
vælger Teknologi, byggeri og transport
Lidt mere end dobbelt så mange drenge som piger ønsker at starte på en er-
hvervsuddannelse efter grundskolen. I alt ønsker 9.543 drenge og 3.886 pi-
ger at starte på en erhvervsuddannelse. For drengene er det især hovedom-
råde ’Tek ologi, yggeri og tra sport’, der er populært –
over halvdelen af
drengene ønsker at starte på dette hovedområde, jf. figur 6.
’Tek ologi, yg-
geri og tra sport’ er deri od det i dst populære la dt piger e –
det er
kun ca. hver tiende pige, der ønsker at starte her.
Lidt u der halvdele af piger e ø sker at starte på hovedo rådet ’O sorg,
sundhed og pædagogik’,
e s ku 15 procent
af drengene ønsker dette om-
råde.
Andelene er stabile over tid.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0007.png
Side 7 af 15
Figur 7. Teknologi, byggeri og transport er mest populær blandt drengene, men mindst
populær blandt pigerne
Figuren viser andelen af, hvilke uddannelsesområder eleverne vælger på tværs af køn
56%
Drenge
15%
16%
12%
11%
Piger
19%
44%
26%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Teknologi, byggeri og transport
Kontor, handel og forretningsservice
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Omsorg, sundhed og pædagogik
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Flere elever er i år vurderet ikke-uddannelsesparate sammenlig-
net med 2019
Siden sidste år er der sket et fald i andelen af elever, der bliver vurderet pa-
rate til deres 1. prioritetsuddannelse. Dette gælder både for erhvervsuddan-
nelserne og de gymnasiale uddannelser. I alt 88 procent af eleverne er i år
vurderet uddannelsesparate til den uddannelse, de har søgt. I 2019 gjaldt det
for 90 procent af eleverne.
Sidste år blev 85 procent af eleverne, der havde søgt en erhvervsuddannelse,
vurderet parate, mens det tal i år er faldet til 82 procent. Sidste år blev 92
procent af de elever, der havde søgt en gymnasial uddannelse, vurderet pa-
rate, mens det i år er faldet til 90 procent. På erhvervsuddannelserne er det
særligt de personlige forudsætninger, som mangler, mens det på gymnasiale
uddannelser er de faglige.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0008.png
Side 8 af 15
Figur 8. 82 procent af elever, der søger en erhvervsuddannelse, bliver vurderet parate til det
Andel elever, der er vurderet parat til den uddannelse, de har søgt som første prioritet, 2018-2020
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Parat EUD
2018
2019
2020
Parat GYM
96,0%
90,5%
85,0%
82,0%
91,6%
89,7%
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0009.png
Side 9 af 15
Bilagstabel 1. Tilmelding til ungdomsuddannelserne for elever, der forlader
grundskolen, antal elever 2017-2020
Uddannelse
Forberedende uddannelser og øvrige
ungdomsudd.
Forberedende uddannelser
Forberedende Grunduddannelse
Produktionsskole
Øvrige ungdomsuddannelser
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Ordinære gymnasiale uddannelser
2-årig almen studentereksamen
Almen studentereksamen
Højere forberedelseseksamen
Merkantil studentereksamen
Teknisk studentereksamen
Øvrige gymnasiale uddannelser
International baccalaureate
Pre-International Baccalaureate
Erhvervsuddannelse
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Øvrigt
Antal 1. prioritetsansøgninger
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
2017
1.563
742
742
821
821
61.576
49.235
48.863
82
30.186
3.826
9.634
5.135
372
372
2018
1.658
743
743
915
915
61.389
48.494
48.012
49
28.928
4.352
9.433
5.250
482
116
366
12.895
1.594
2.490
2.176
6.635
3.315
66.362
2019
2.107
1.323
1.323
784
784
61.043
47.734
47.252
90
28.110
4.724
9.430
4.898
482
120
362
13.309
1.588
2.384
2.076
7.261
3.150
66.300
2020
2.096
1.303
1.303
793
793
62.134
48.705
48.163
90
28.092
5.289
9.898
4.794
542
161
381
13.429
1.672
2.212
1.985
7.560
3.382
67.614
12.341
1.755
2.304
2.046
6.236
3.433
66.572
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0010.png
Side 10 af 15
Bilagstabel 2. Tilmelding til ungdomsuddannelserne for elever, der forlader
grundskolen, andel elever 2017-2020
Uddannelse
Forberedende uddannelser og øvrige ung-
domsudd.
Forberedende uddannelser
Forberedende Grunduddannelse
Produktionsskole
Øvrige ungdomsuddannelser
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelse
Gymnasial uddannelse
Ordinære gymnasiale uddannelser
2-årig almen studentereksamen
Almen studentereksamen
Højere forberedelseseksamen
Merkantil studentereksamen
Teknisk studentereksamen
Øvrige gymnasiale uddannelser
International baccalaureate
Pre-International Baccalaureate
Erhvervsuddannelse
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Øvrigt
2017
2,3%
1,1%
1,1%
1,2%
1,2%
92,5%
74,0%
73,4%
0,1%
45,3%
5,7%
14,5%
7,7%
0,6%
0,6 %
2018
2,5%
1,1%
1,1%
1,4%
1,4%
92,5%
73,1%
72,3%
0,1%
43,6%
6,6%
14,2%
7,9%
0,7%
0,2 %
0,6 %
19,4%
2,4%
3,8%
3,3%
10,0%
5,0%
100%
2019
3,2%
2,0%
2,0%
1,2%
1,2%
92,1%
72,0%
71,3%
0,1%
42,4%
7,1%
14,2%
7,4%
0,7%
0,2 %
0,5 %
20,1%
2,4%
3,6%
3,1%
11,0%
4,8%
100%
2020
3,1%
1,9%
1,9%
1,2%
1,2%
91,9%
72,0%
71,2%
0,1%
41,5%
7,8%
14,6%
7,1%
0,8%
0,2 %
0,6 %
19,9%
2,5%
3,3%
2,9%
11,2%
5,0%
100%
18,5%
2,6%
3,5%
3,1%
9,4%
5,2%
100%
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0011.png
Side 11 af 15
Bilagstabel 3. Kommunal oversigt over andelen af elever, der søger en er-
hvervsuddannelse, 2017 - 2020.
I tabellen indgår elever der forlader grundskolen i 9. og 10. klasser.
Opgjort efter elevens bopælskommune.
Kommune
Region Hovedstaden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredensborg
Frederiksberg
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Region Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
2017
13,2 %
20,3 %
8,0 %
14,4 %
28,1 %
12,7 %
9,4 %
14,9 %
11,5 %
6,3 %
23,5 %
8,2 %
4,2 %
11,0 %
12,6 %
16,2 %
22,5 %
12,8 %
15,8 %
13,1 %
16,7 %
21,1 %
5,4 %
22,9 %
12,6 %
6,2 %
4,4 %
18,3 %
23,1 %
13,9 %
19,6 %
23,7 %
25,7 %
17,9 %
19,5 %
20,9 %
18,6 %
19,7 %
36,1 %
20,4 %
2018
13,7 %
21,0 %
8,7 %
12,8 %
23,0 %
21,6 %
7,1 %
14,8 %
9,1 %
6,7 %
24,9 %
10,9 %
4,6 %
14,2 %
18,7 %
15,4 %
22,3 %
15,0 %
19,0 %
13,8 %
17,6 %
20,7 %
5,4 %
18,9 %
12,6 %
5,9 %
4,1 %
18,7 %
23,1 %
14,3 %
21,0 %
18,3 %
27,6 %
21,6 %
25,2 %
24,9 %
26,8 %
29,3 %
34,0 %
21,1 %
2019
14,2 %
17,8 %
7,8 %
14,6 %
23,7 %
25,1 %
19,4 %
18,8 %
8,9 %
8,7 %
23,1 %
12,5 %
3,9 %
14,2 %
16,0 %
17,5 %
19,3 %
14,1 %
20,0 %
15,6 %
16,5 %
21,1 %
6,0 %
22,3 %
12,8 %
7,9 %
4,5 %
19,4 %
24,8 %
13,6 %
21,8 %
22,9 %
28,5 %
23,2 %
23,9 %
25,4 %
28,3 %
22,0 %
28,6 %
19,7 %
2020
13,9 %
16,1 %
8,3 %
22,3 %
21,6 %
20,0 %
15,9 %
18,6 %
10,9 %
8,0 %
28,6 %
10,8 %
3,0 %
12,5 %
20,3 %
17,8 %
25,0 %
12,9 %
20,6 %
14,6 %
20,3 %
21,7 %
5,4 %
18,7 %
11,4 %
6,3 %
6,5 %
12,3 %
20,0 %
12,7 %
20,6 %
23,4 %
27,1 %
22,2 %
18,7 %
24,1 %
29,8 %
27,7 %
27,0 %
24,9 %
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0012.png
Side 12 af 15
Randers
Ringkøbing-Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Region Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerlands
Aalborg
Region Sjælland
Faxe
Greve
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vordingborg
Region Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
22,8 %
21,9 %
38,7 %
17,2 %
20,1 %
22,7 %
25,2 %
23,9 %
20,7 %
12,4 %
22,2 %
18,3 %
25,8 %
22,1 %
25,9 %
52,9 %
23,9 %
31,6 %
19,6 %
26,3 %
25,5 %
17,8 %
21,0 %
24,6 %
16,9 %
21,6 %
21,4 %
27,4 %
21,1 %
17,6 %
28,8 %
19,9 %
25,2 %
26,5 %
14,2 %
20,0 %
11,5 %
23,2 %
25,9 %
23,4 %
21,0 %
24,0 %
24,9 %
19,3 %
21,7 %
17,8 %
24,7 %
40,7 %
21,1 %
17,0 %
25,9 %
25,4 %
21,0 %
25,1 %
13,0 %
24,2 %
24,4 %
25,8 %
23,0 %
25,8 %
58,3 %
26,8 %
39,0 %
22,0 %
29,5 %
31,9 %
18,2 %
21,3 %
25,9 %
16,9 %
23,1 %
20,7 %
31,1 %
21,9 %
20,7 %
20,4 %
23,1 %
29,3 %
19,0 %
13,4 %
19,9 %
13,4 %
25,3 %
28,8 %
22,0 %
22,0 %
25,8 %
25,7 %
22,3 %
9,8 %
22,8 %
22,1 %
27,4 %
28,1 %
19,6 %
19,5 %
25,4 %
24,9 %
24,4 %
23,5 %
14,3 %
25,7 %
29,0 %
24,2 %
26,6 %
29,3 %
33,3 %
29,4 %
33,3 %
25,4 %
27,7 %
28,9 %
21,3 %
22,3 %
24,5 %
16,2 %
26,4 %
23,2 %
29,2 %
21,6 %
21,1 %
26,6 %
23,3 %
31,3 %
22,1 %
12,9 %
21,4 %
16,0 %
28,7 %
32,4 %
21,6 %
21,9 %
25,5 %
25,1 %
20,0 %
12,2 %
23,7 %
20,2 %
24,4 %
46,2 %
19,1 %
16,2 %
27,4 %
25,6 %
23,5 %
22,3 %
12,0 %
25,3 %
29,4 %
24,5 %
26,3 %
32,2 %
29,7 %
32,3 %
25,4 %
27,9 %
30,6 %
19,3 %
22,4 %
26,0 %
19,8 %
26,0 %
23,3 %
30,6 %
20,5 %
17,6 %
23,7 %
23,9 %
30,5 %
25,7 %
14,8 %
22,3 %
18,0 %
25,2 %
23,8 %
19,9 %
23,0 %
24,5 %
24,9 %
23,4 %
26,9 %
20,6 %
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0013.png
Side 13 af 15
Faaborg-Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
24,3 %
19,1 %
24,0 %
17,7 %
36,1 %
17,5 %
27,6 %
23,8 %
15,0 %
19,0 %
23,9 %
23,0 %
24,2 %
30,2 %
20,1 %
14,3 %
23,8 %
24,5 %
20,5 %
30,3 %
19,8 %
30,2 %
19,2 %
25,9 %
24,8 %
16,3 %
15,7 %
23,2 %
27,0 %
28,2 %
28,1 %
20,5 %
21,0 %
23,0 %
25,3 %
18,1 %
25,2 %
18,7 %
29,8 %
20,8 %
26,6 %
27,0 %
17,4 %
17,3 %
21,9 %
26,4 %
26,4 %
32,4 %
20,7 %
18,2 %
24,4 %
26,7 %
24,7 %
24,8 %
22,1 %
35,2 %
22,2 %
32,9 %
25,1 %
17,0 %
16,4 %
19,8 %
28,3 %
28,9 %
31,4 %
22,2 %
30,0 %
25,7 %
Bilagstabel 4. andelen af elever, der søger en erhvervsuddan-
nelse, opdelt på afgangstrin
I tabellen indgår elever, der forlader grundskolen i hhv. 9. og 10. klasser.
Opgjort efter elevens bopælskommune. 2018-2020
9. klasse
2018
9. klasse
2019
9. klasse
2020
10. klasse
10. klasse
10. klasse
2018
2020
2019
Landstal
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
14,6 %
14,4 %
3,6 %
20,9 %
8,4 %
24,2 %
22,2 %
18,7 %
22,0 %
10,1 %
17,8 %
15,4 %
24,1 %
6,4 %
16,9 %
4,0 %
15,2 %
15,8 %
12,9 %
5,1 %
21,3 %
9,2 %
24,3 %
20,3 %
19,2 %
23,3 %
12,3 %
12,1 %
15,0 %
21,1 %
21,5 %
21,4 %
5,3 %
18,5 %
5,4 %
18,2 %
16,8 %
10,8 %
5,1 %
24,5 %
17,4 %
23,2 %
24,3 %
14,5 %
26,3 %
8,5 %
13,9 %
21,7 %
34,6 %
22,6 %
25,1 %
6,1 %
17,2 %
5,8 %
19,5 %
24,6 %
31,0 %
19,0 %
28,3 %
21,9 %
26,6 %
24,0 %
27,7 %
27,5 %
15,3 %
22,0 %
27,9 %
20,0 %
20,3 %
28,6 %
13,8 %
29,8 %
10,5 %
39,3 %
24,8 %
26,5 %
12,1 %
27,8 %
23,6 %
25,6 %
28,3 %
39,7 %
34,9 %
30,0 %
28,7 %
26,4 %
24,2 %
27,8 %
15,5 %
31,5 %
14,0 %
32,8 %
23,1 %
23,9 %
13,8 %
24,6 %
29,4 %
25,9 %
18,8 %
29,7 %
32,9 %
27,8 %
24,4 %
25,9 %
18,5 %
24,1 %
27,1 %
18,0 %
25,4 %
10,7 %
30,9 %
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0014.png
Side 14 af 15
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
24,3 %
3,8 %
21,7 %
1,8 %
8,2 %
12,2 %
8,9 %
13,3 %
21,3 %
12,9 %
17,7 %
21,7 %
10,7 %
16,3 %
20,7 %
9,4 %
19,7 %
17,3 %
17,5 %
20,5 %
10,2 %
13,0 %
3,6 %
22,1 %
13,2 %
21,5 %
27,0 %
21,0 %
14,4 %
8,1 %
15,0 %
28,9 %
16,1 %
33,3 %
19,7 %
2,3 %
66,7 %
27,6 %
18,4 %
48,6 %
30,0 %
19,6 %
11,9 %
18,1 %
16,4 %
11,7 %
29,2 %
15,7 %
19,1 %
7,3 %
24,8 %
2,1 %
10,4 %
8,1 %
12,8 %
12,1 %
22,5 %
14,8 %
18,8 %
28,4 %
9,7 %
11,8 %
21,5 %
10,0 %
22,3 %
18,3 %
20,3 %
22,1 %
12,3 %
18,6 %
3,8 %
28,7 %
14,2 %
31,1 %
28,6 %
23,4 %
15,7 %
8,8 %
18,3 %
24,3 %
18,5 %
22,5 %
24,0 %
3,8 %
21,4 %
26,2 %
20,0 %
45,6 %
26,9 %
23,6 %
24,0 %
19,8 %
8,5 %
15,5 %
32,3 %
15,8 %
21,7 %
7,0 %
23,7 %
1,1 %
10,2 %
11,7 %
19,6 %
15,5 %
25,5 %
22,0 %
19,9 %
31,4 %
9,0 %
12,7 %
21,0 %
11,3 %
22,1 %
23,4 %
15,5 %
20,6 %
17,9 %
18,0 %
4,7 %
30,8 %
15,2 %
30,7 %
29,8 %
16,3 %
20,7 %
8,3 %
18,4 %
34,1 %
14,5 %
15,9 %
24,8 %
3,5 %
30,3 %
22,8 %
31,3 %
19,8 %
27,5 %
14,4 %
22,0 %
12,5 %
11,9 %
29,3 %
17,5 %
25,6 %
20,3 %
25,9 %
11,5 %
24,1 %
30,4 %
28,3 %
20,0 %
25,0 %
25,6 %
29,4 %
32,5 %
23,9 %
23,1 %
22,2 %
19,9 %
26,8 %
23,9 %
29,0 %
30,4 %
27,5 %
32,7 %
10,7 %
30,4 %
30,9 %
29,5 %
34,9 %
35,4 %
25,4 %
18,9 %
32,5 %
30,8 %
25,0 %
28,1 %
21,1 %
13,4 %
50,0 %
25,9 %
19,8 %
35,1 %
37,2 %
31,5 %
33,5 %
29,6 %
24,4 %
19,8 %
29,5 %
19,8 %
29,4 %
19,9 %
25,6 %
8,9 %
20,3 %
36,9 %
22,2 %
29,1 %
30,6 %
20,8 %
20,2 %
28,4 %
23,3 %
32,9 %
24,1 %
23,5 %
31,2 %
27,6 %
25,7 %
30,3 %
23,4 %
25,3 %
12,0 %
28,0 %
41,8 %
27,5 %
29,6 %
25,9 %
22,4 %
18,6 %
26,8 %
32,1 %
23,6 %
21,8 %
30,4 %
16,4 %
57,1 %
32,9 %
21,5 %
27,5 %
30,4 %
29,2 %
28,8 %
28,2 %
25,8 %
19,0 %
30,2 %
29,0 %
41,5 %
16,2 %
28,3 %
7,7 %
16,1 %
32,2 %
20,2 %
22,7 %
26,4 %
26,8 %
35,0 %
23,6 %
20,6 %
33,3 %
22,8 %
19,1 %
31,2 %
23,3 %
20,2 %
29,2 %
24,1 %
28,2 %
7,8 %
29,0 %
25,6 %
33,6 %
31,5 %
29,1 %
23,7 %
15,4 %
23,4 %
35,4 %
20,2 %
31,5 %
22,1 %
11,0 %
29,0 %
21,7 %
32,6 %
34,3 %
36,8 %
33,0 %
26,7 %
30,5 %
20,6 %
31,5 %
23,0 %
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 126: Orientering om nye tal for søgning til ungdomsuddannelser, fra børne- og undervisningsministeren
2169663_0015.png
Side 15 af 15
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
16,8 %
22,8 %
17,8 %
10,1 %
1,8 %
10,1 %
40,0 %
16,3 %
12,2 %
28,2 %
16,4 %
5,3 %
23,8 %
25,0 %
22,1 %
10,8 %
10,5 %
18,7 %
31,6 %
25,1 %
16,5 %
12,0 %
23,5 %
18,6 %
15,7 %
28,2 %
20,7 %
16,3 %
16,9 %
13,8 %
9,5 %
18,4 %
24,7 %
19,3 %
10,3 %
2,5 %
14,5 %
41,7 %
17,1 %
11,8 %
22,3 %
18,6 %
8,9 %
25,7 %
25,3 %
14,7 %
18,2 %
22,9 %
18,3 %
29,3 %
25,7 %
16,1 %
11,2 %
17,9 %
25,6 %
14,2 %
20,8 %
21,2 %
19,0 %
33,3 %
19,0 %
17,5 %
12,8 %
23,9 %
22,9 %
24,2 %
13,9 %
4,1 %
6,4 %
57,1 %
19,8 %
15,9 %
27,4 %
22,1 %
13,2 %
24,9 %
17,7 %
19,0 %
20,0 %
18,3 %
18,1 %
26,7 %
29,2 %
14,8 %
7,8 %
24,6 %
26,9 %
19,4 %
30,6 %
21,3 %
16,4 %
40,0 %
19,9 %
15,9 %
11,6 %
26,8 %
26,1 %
20,6 %
16,7 %
9,6 %
29,4 %
38,9 %
24,3 %
19,4 %
24,4 %
24,2 %
26,8 %
27,2 %
33,1 %
26,9 %
18,1 %
28,1 %
28,6 %
28,3 %
28,2 %
31,9 %
19,1 %
31,8 %
35,2 %
23,9 %
34,3 %
30,2 %
27,0 %
25,0 %
29,0 %
23,7 %
16,3 %
31,0 %
29,3 %
26,2 %
15,7 %
10,8 %
25,3 %
19,0 %
21,5 %
23,2 %
27,1 %
26,0 %
27,1 %
32,7 %
41,0 %
28,6 %
16,7 %
25,7 %
26,7 %
26,8 %
26,7 %
35,9 %
18,3 %
33,5 %
36,6 %
25,1 %
35,0 %
25,8 %
24,4 %
15,2 %
29,2 %
26,2 %
15,8 %
26,4 %
25,5 %
27,3 %
15,7 %
11,1 %
21,0 %
42,1 %
18,8 %
16,2 %
27,2 %
22,6 %
25,4 %
25,6 %
32,7 %
28,9 %
14,8 %
27,4 %
21,7 %
28,6 %
27,5 %
28,7 %
25,0 %
33,1 %
34,6 %
24,1 %
30,4 %
23,4 %
23,4 %
27,5 %
31,1 %
23,4 %
12,4 %
Kilde:
Styrelsen for It og Læring