Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Kære Dorthe Borgkvist
Tak for din henvendelse af 13. januar 2020, hvori du opfordrer til at lade
skoleledere være omfattet af reglerne i forvaltningsloven.
Som du selv er inde på, så udgør forvaltningsloven sammen med offent-
lighedsloven den grundlæggende retssikkerhedsmæssige garanti for lig-
hed, saglighed og proportionalitet i den offentlige forvaltning.
Da folkeskolen er den del af den kommunale forvaltning, finder forvalt-
ningsloven, offentlighedsloven og de forvaltningsretlige principper der-
for anvendelse for skoleledere, når de træffer beslutninger om f.eks. sko-
lens elever.
Det betyder, at skoleledere f.eks. i nogle tilfælde skal lave notater om de
oplysninger, de får fra forældrene eller lærerne mv., jf. offentlighedslo-
vens § 13, at de i medfør af forvaltningslovens § 7 har pligt til at give
klagevejledning, hvis skolelederens afgørelse kan påklages til en anden
forvaltningsmyndighed, f.eks. kommunalbestyrelsen eller Klagenævnet
for Specialundervisning, ligesom de som udgangspunkt er forpligtede til
at besvare henvendelser inden 1 måned mv.
Det er korrekt, at den indholdsmæssige del af en skoleleders beslutninger
vedrørende skolens elever, dvs. det konkrete udfald af sagen, ikke kan
påklages til kommunalbestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 45, stk. 2. Dog
kan sagsforløbet påklages, hvis der er tale om en afgørelse, hvor forvalt-
ningsloven finder anvendelse, og disse regler ikke er blevet overholdt.
Skolelederen skal videre altid handle i overensstemmelse med god for-
valtningsskik og den professionelle standard inden for sit erhverv.
Netop med henblik på at tydeliggøre forvaltningslovens betydning i for-
bindelse med skoleledernes daglige arbejde, har ministeriet udarbejdet en
vejledning, som ligger på hjemmesiden:
11. marts 2020
Sags nr.: 20/00761