Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2160794_0001.png
Det gode samarbejde mellem
privat- og friskoler og den
kommunale forvaltning
Inspiration til samarbejdet
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0002.png
Indhold
Hvorfor denne udgivelse?
Fem kendetegn ved det gode samarbejde
3
4
Syv eksempler på det gode samarbejde fra praksis
Synlighed skaber fundamentet for det tætte samarbejde
En opsøgende tilgang er vejen til et bedre lokalt samarbejde
Faste møder mellem skoler og forvaltning styrker kommunikationen
Inspirationsmøder fører til gensidig læring og forståelse
Katalog over tilbud skaber klarhed og ensretning
Det gode SSP-samarbejde er skabt gennem prioritering og inddragelse
Kommunale projekter styrker tværfaglige relationer
6
10
12
16
18
20
22
Publikationen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting for
Børne- og Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening
og de frie grundskolers foreninger
Grafisk tilrettelæggelse: Mette Gregersen
Februar 2020
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0003.png
Hvorfor denne udgivelse?
Dette inspirationskatalog er henvendt til både den politi-
ske og daglige ledelse på privat- og friskoler og de kommu-
nale forvaltninger. Kataloget består af en række artikler,
der hver især belyser eksempler på forskellige typer af
gode samarbejder mellem privat- og friskoler og den
kommunale forvaltning, som er indsamlet i 10 kommuner
landet over. Håbet er, at kataloget vil skabe grobund for at
udvikle gode, konstruktive samarbejder til gavn for børn
og unge på alle grundskoler i kommunerne.
Grundskolen har stor betydning for børn og unges liv, ud-
vikling og trivsel. Både folkeskoler, privat- og friskoler
skal styrke elevernes læring, alsidige udvikling, demokra-
tiske dannelse og forberede dem til at leve i et samfund
med frihed og folkestyre. Det er derfor afgørende, at der
både nationalt og lokalt gives gode rammer for grund-
skolerne, så det er muligt for forældre, ledere, lærere og
pædagoger at samarbejde om børn og unges skolegang.
For sårbare børn og unge, elever i overgangen fra dagtilbud
til skole eller ved skoleskift kan et velfungerende samar-
bejde mellem grundskoler og den kommunale forvaltning
bidrage til at sikre, at alle elever får de bedst mulige forud-
sætninger for at lære og trives.
I Danmark er der en stærk tradition for privat- og friskoler.
I skoleåret 2018/19 gik ca. 18 pct. af eleverne i grundsko-
len således i en privat- eller friskole. Privat- og friskoler har
på samme måde som folkeskoler et ansvar for at sikre det
enkelte barns trivsel, udvikling og læring, ligesom privat-
og friskoler skal gennemføre en undervisning, der står mål
med undervisningen i folkeskolen. Kommunerne har stadig
en rolle og et ansvar i forhold til at understøtte, at alle børn
og unge trives og lærer i det skoletilbud, de er indskrevet i.
Samarbejdet mellem de kommunale forvaltninger og privat-
og friskoler er derfor væsentligt. Der er lokale forskelle på
samarbejdets form, indhold og kvalitet på tværs af kommu-
ner og privat- og friskoler. Derfor har Børne- og Undervis-
ningsministeriet, KL og de frie grundskolers foreninger
(Danmarks Private Skoler, Friskolerne og Foreningen af
Kristne Friskoler) i fællesskab udarbejdet et inspirations-
katalog med det formål at styrke samarbejdet mellem
privat- og friskoler ogkommunale forvaltninger gennem
inspirerende og motiverende eksempler fra praksis. Kata-
loget indledes med fem tværgående kendetegn på det
gode samarbejde, hvorefter eksemplerne præsenteres i
form af syv artikler.
Ud over inspirationskataloget er der også udarbejdet en
vejledning om gældende regler for samarbejdet. Materia-
let skal bidrage til at styrke samarbejdet gennem øget
kendskab til krav og lovgivning. Både inspirationskataloget
og vejledningen har særligt fokus på samarbejdet om de
sårbare elever.
Sådan er eksemplerne
udvalgt
Kataloget er udarbejdet på baggrund af 30 dybde-
gående telefoninterviews med skoleledere fra
privat- og friskoler, skolechefer, PPR-ledere, skole-
konsulenter, SSP-konsulenter og lignede kommuna-
le ressourcepersoner fra 10 forskellige kommuner.
De medvirkende kommuner er udvalgt på baggrund
af indledende research samt input fra KL og de frie
grundskolers foreninger med henblik på at identifi-
cere gode eksempler på praksis. Desuden er der
foretaget korte indledende telefoninterviews med
en til tre privat- og friskoleledere og kommunale
aktører fra de udvalgte kommuner samt yderligere
seks kommuner for at sikre spredning på karakte-
ristika for de medvirkende kommuner og typer af
samarbejdsrelationer. Enkelte eksempler beskriver
samarbejdsrelationer, som er særlige for én eller
flere kommuner, mens andre eksempler trækker
erfaringer på tværs af de medvirkende kommuner
inden for relevante tværgående tematikker.
Det skal understreges, at inspirationskataloget
afspejler de medvirkende interviewpersoners
oplevelser af samarbejdsrelationerne. Inspirations-
kataloget illustrerer på denne måde de medvirken-
des erfaringer, perspektiver, anbefalinger og gode
råd, men er ikke nødvendigvis repræsentative for
det samlede område, den enkelte kommune eller
den enkelte skole.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0004.png
Fem kendetegn ved det gode samarbejde
De medvirkende skoleledere og
kommunale aktører peger overordnet
set på nedenstående fem kendetegn
i forhold til at etablere og opretholde
det gode samarbejde mellem privat-
og friskoler grundskoler og kommu-
nale forvaltninger.
2
Trygt samarbejde medfører godt
samarbejde i de specifikke relationer
Helt overordnet giver de interviewede aktører udtryk
for, at det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
og kommunale forvaltninger, særligt om sårbare børn og
unge, er funderet i et generelt godt forhold kendetegnet
ved imødekommenhed og åbenhed fra alle parter. På tværs
af de deltagende kommuner hersker en oplevelse af, at når
samarbejdet er godt, åbent og konstruktivt, afspejler dette
sig i alle samarbejdsflader og ikke kun i enkelttilfælde.
1
Møder mellem den kommunale
forvaltning og privat- og friskoler er
essentielt i det gode samarbejde
I alle de deltagende kommuner afholdes der med jævne
mellemrum kommunikationsmøder mellem privat- og
friskoler og den kommunale forvaltning. Dette fremhæves
på tværs af de medvirkende aktører som helt essentielt
i forhold til at skabe gode samarbejdsrelationer. At have
et rum, hvor man kan se hinanden i øjnene og få sat ansigt
på de forskellige aktører, mindske distancen og gøre det
lettere at tage kontakt, fx i forhold til tvivlsspørgsmål eller
bekymringer om de enkelte børn. Tilrettelæggelse af mø-
der, hvor fx repræsentanter fra politiske udvalg deltager,
sender desuden for flere aktører et signal om, at forvalt-
ningen prioriterer det gode samarbejde. Dette skaber et
godt udgangspunkt for gensidig forståelse, fordi skolerne
føler sig hørt og taget alvorligt.
3
Vi er samarbejdspartnere – ikke
konkurrenter
På tværs af de deltagende kommuner giver aktørerne ud-
tryk for, at det er vigtigt ikke at se hinanden som konkur-
renter, der konkurrerer om de samme børn. Der peges på,
at der i højere grad er brug for at understøtte fortællingen
om privat- og friskoler, kommunale grundskoler samt kom-
munale forvaltninger som samarbejdspartnere, der arbej-
der sammen om, at alle kommunens børn har de bedste
forudsætninger for læring og trivsel. Desuden peger flere
på værdien for kommunen som helhed i at kunne tilbyde
et differentieret skolevæsen, som kan være attraktivt for
tilflyttere til kommunen.
Det handler for aktørerne også om at arbejde på at aflive
de forestillinger og narrativer, der kan herske, både hos
privat- og friskoler samt i forvaltningen. Der skal arbejdes
på, hvordan der tales om hinanden og undlades at lade
herskende fortællinger og forforståelser være definerende
for den måde, de møder hinanden på.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0005.png
4
Det prioriteres at have gode kommuni-
kations- og informationsveje
Mange aktører understreger værdien i at have gode
kommunikations- og informationsveje mellem skoler og
forvaltning. Dette kan fx gøres gennem etablering af én
indgang til kommunerne for skolerne, hvor en fast tilknyt-
tet kommunal konsulent varetager skolernes henvendel-
ser. Det kan også gøres ved at tænke skolerne ind i infor-
mationsprocedurer, fx ved at e-mails med information om
nye procedurer/regler, invitationer til fyraftensmøder og
lignende, som sendes til de kommunale grundskoler, også
sendes til privat- og friskoler. Dette tiltag kræver i de fleste
tilfælde meget få ekstra ressourcer fra forvaltningens side,
men kan i mange tilfælde gøre en forskel for skolerne, som
i højere grad vil opleve sig inkluderet i det kommunale
samarbejde. Det kan også medføre, at skolerne i højere
grad inddrager kommunen og andre skoler i deres lokale
arbejde, fx ved at invitere til oplæg, aktivitetsdage eller
lignende.
5
Der er synlighed, åbenhed og afklaring
af roller og ansvar
På tværs af de medvirkende aktører understreges det, at
det er vigtigt, at både skoler og forvaltning husker hinan-
den og byder sig til, når det giver mening. Det fremhæ-
ves af flere skoleledere og kommunale aktører, at deres
relation er god, fordi de altid føler sig godt taget imod, hørt
og taget alvorligt. Åbenhed og imødekommenhed danner
på denne måde grundlaget for et ligeværdigt og frugtbart
samarbejde for mange af de medvirkende aktører. Derud-
over mener flere kommunale aktører, at det er vigtigt at
gøre sig bevidst om sin egen rolle i samarbejdet, herunder
ansvarsområder, og hvilke områder der samarbejdes om.
En tydelig kommunikation og forventningsafstemning er
på denne måde et vigtigt element i etablering og vedlige-
holdelse af det gode samarbejde.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0006.png
Synlighed skaber fundamentet for
det tætte samarbejde
Gennem et fokus på at skabe synlig-
hed har flere af de medvirkende
kommuner opbygget en tryg og tæt
relation til privat- og friskoler.
Det styrkede samarbejde kommer
særligt børnene til gode.
Gør op med fordomme
Det tættere samarbejde mellem aktører gør, at det blandt
andet er nemmere for skolerne at kontakte de rette per-
soner ”på kommunen”. Også i sager med bekymringer, der
endnu ikke er vokset sig store, men hvor det forebyggende
arbejde kan understøttes af råd og vejledning fra kommu-
nale tværfaglige ressourcepersoner. Den gode relation er
med til at nedbryde gensidige fordomme og i stedet skabe
nære og tætte samarbejdsrelationer mellem skolerne og
de kommunale ressourcepersoner, som gør det nemmere
for begge parter at henvende sig.
Flere skoler oplever, at når man har et ansigt på personer
i forvaltningen, bliver det mindre skræmmende at skulle
ringe op – især i samarbejdsrelationer til instanser, som
skolerne ikke nødvendigvis har hyppig kontakt til.
”Skolerne har fint samarbejde med sundhedsplejerske og
psykolog, men socialforvaltningen har ikke den samme po-
sitive klang af hjælp”, lyder oplevelsen fra en medvirkende
kommunal konsulent.
Nedbrydelsen af barrierer kan også være vigtig i forhold
til PPR-arbejdet. Her er det afgørende, at skolerne og
PPR har mødt hinanden – og ikke kun over telefonen,
men ansigt til ansigt. Det skaber en bedre relation mellem
parterne, hvilket styrker samarbejdet.
”Det er meget på relationsniveau. Når man har mødt folk,
hedder man pludselig ikke PPR, men Klara”, forklarer en
friskoleleder.
”Det betyder meget at opbygge relationer, så man ved,
hvem man kan kontakte og bede om gode råd. Vi har en
fælles mission om at gøre noget godt for kommunens
borgere.”
Sådan lyder det indledningsvist fra en privatskoleleder i en
af de medvirkende kommuner. Og det er ikke kun vigtigt
for skoler og forvaltningen at have et godt samarbejde, det
er også vigtigt af hensyn til børnene – særligt i tilfælde,
hvor der er bekymring om et barn i kommunen.
”Det er voldsomt problematisk, hvis børn kommer i klem-
me på grund af en opdeling i vores arbejde”, bliver der
tilføjet.
Mange skoleledere og kommunale aktører anser det som
helt afgørende med et godt samarbejde, hvis der skal
skabes det bedste fundament for, at børnene kan få den
rigtige og rettidige støtte. Det gælder særligt, når det
handler om udsatte og sårbare børn.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0007.png
TRE MÅDER
at understøtte synlighed og
tilstedeværelse på
Ifølge privat- og friskoler og kommunale aktører
kan disse tre greb understøtte synlighed og til-
stedeværelse i samarbejdet mellem kommunal-
forvaltning og privat- og friskoler:
Hav kaffen klar
Et godt samarbejde mellem fx PPR-psykolog, SSP-konsu-
lent eller socialrådgiver i forvaltningen, lærere og skole-
ledere kræver en investering fra alle parter.
Her kan det være en fordel at vise sin samarbejdsvillighed
fra skolens side ved fx at stille lokaler og ressourcer til
rådighed for eksterne tværfaglige ressourcepersoner, der
kommer på skolerne, så de føler sig velkomne og som en
del af skolen. På den måde kan de integreres på arbejds-
pladsen, og personalet ved, hvor de kan finde dem.
”Vi har et rigtig godt samarbejde på det personlige og rela-
tionsmæssige niveau. Vores sundhedsplejerske er her en
dag om ugen på skolen, og vi stiller et lokale til rådighed til
hende, som PPR også bruger, når de kommer hver anden
uge […]. Det betyder noget for dem”, siger en af de med-
virkende friskoleledere.
Det er også vigtigt, at man som udefrakommende ressour-
ceperson lærer kulturen på skolen at kende. Nogle skoler
kan nemlig have et særligt udgangspunkt. Det kan fx dreje
sig om elevtal på en skole i et lokalsamfund, hvor skolen er
byens afgørende puls. Eller på skoler, der er grundlagt ud
fra et specifikt værdigrundlag.
”Hvad er det, der er på spil på skolen? I en del tilfælde er
der andre ting på spil end bare det at drive skole. På fri-
skolerne kan der være lokale ting på spil, som man kan
være tjent med at være bevidst om”, lyder det fra en
UU-vejleder.
”Man er nødt til at investere tid og kræfter i en god sam-
arbejdsrelation. Det gælder både for friskolen, lærerne
og forvaltningen. Det ville bekymre mig, hvis kommunen
kom med deres kuffert ud på friskolen, løste problemet og
så gik igen. Så løser man ikke opgaven så godt, som man
kunne. Man skal ikke kun have kufferten med, men også
en kop kaffe med”, bliver der tilføjet.
1
Fast mødekadence
Fast mødekadence kan understøtte begge parter
i det gode samarbejde ude på skolen, som kan
være sværere at vedligeholde, hvis man ikke op-
retholder en jævnlig kontakt. ”Det er vigtigt med
den daglige kontakt. Jeg ved, hun (PPR-psykolo-
gen, red.) kommer, og så får vi taget samtalerne
løbende”, lyder budskabet fra en friskoleleder.
2
Åben vejledning
Tilrettelæggelse af åben vejledning på skolerne
med de eksterne aktører kan også være en god
måde for begge parter at lære hinanden at kende
på. Samtidig giver det personalet mulighed for at
få indblik i, hvad ressourcepersonerne kan bidra-
ge og hjælpe med.
3
Årlig rundtur
En årlig rundtur med besøg på skolerne kan skabe
stor synlighed og en følelse af tilstedeværelse.
Der kunne fx etableres et samarbejde om rund-
turen mellem PPR, socialforvaltningen, SSP-kon-
sulent eller lignende, hvor de kommer ud på sko-
lerne og præsenterer sig for lærere og pædagoger.
Metoden er god til at få sat ansigt på hinanden:
”At tage en årlig rundtur på alle distriktets privat-
skoler og sige; ”hej, vi er socialforvaltningen. Nu
skal I høre, hvis I bliver bekymrede, så kan I ringe
til mig, jeg hedder i øvrigt Katrine”, gør samarbej-
det mere nærværende. Jeg tror, at mange privat-
skoler anser kommunen som en fjern størrelse.
Men hvis man har fået et ansigt på og fået at
vide, at man bare kan ringe, så er min erfaring, at
folk bliver tryggere ved det”, siger en kommunal
konsulent.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0008.png
FEM GODE RÅD
Faste kontakt- og ressourcepersoner
Desuden er en fast kontakt- og ressourceperson på den
enkelte skole en afgørende faktor for, at samarbejds-
projektet lykkes.
”Det betyder alt, at det er de samme personer, man møder.
Vi er en lille skole, så vi tager meget imod og knytter
hurtigt kontakt til de her personer, så vores samarbejde
fungerer. De (sundhedsplejerske og PPR-psykolog, red.)
er på vores intranet, så vi nemt kan kommunikere med
dem. Det er fedt, at de gider at få post endnu et sted fra.
Det er altså flot”, lyder det fra en skoleleder fra en friskole.
Eksterne ressourcepersoner arbejder også på at blive en
del af hverdagen på de skoler, de er tilknyttet. Formålet
med at have faste ressourcepersoner til at være på skoler-
ne er, at de lærer kulturen og personalet at kende, når de
tilbringer tid på lærerværelset og er synlige for personalet.
De faste ressourcepersoner kan desuden være med til at
sikre et godt informationsflow fra forvaltning til skole.
Det gælder fx i forbindelse med ny information eller proce-
durer om sårbare og udsatte børn og unge.
”Der er koblet [ressource]personer til vores skole, så når
der sker forandringer, får jeg den information fra fx vores
skolepsykolog. Det er via den nære, tætte kontakt”, lyder
det afsluttende fra en friskoleleder.
fra kommunale konsulenter og
privat- og friskoleledere til at
skabe det tætte samarbejde
1
Invester din tid
Invester tid i at være til stede på de enkelte skoler.
Hav så vidt muligt fast tilknyttede tværfaglige res-
sourcepersoner på de enkelte skoler. Sørg for at
skabe gode betingelser for, at skolens personale og
ressourcepersoner kan lære hinanden at kende, fx
via faste mødekadencer, åben vejledning eller
lignende.
2
Forstå konteksten
Vær tilstede på lærerværelset og forsøg at forstå
den kontekst, du er trådt ind i. Det gælder også
i forhold til baggrunden for skolen. Er der nogle
særlige ting på spil her, som er væsentlige at være
opmærksom på? Det kan fx være i forhold til
elevtal, forældre- og elevsammensætning, lokale
forhold, værdigrundlag for skolen eller lignende.
3
Send positive signaler
Stil så vidt muligt lokaler til rådighed for de eks-
terne tværfaglige ressourcepersoner. Det er med
til at signalere, at der fra skolens side sættes pris
på samarbejdet, og at der er et ønske om at skabe
de bedste rammer for det.
4
Vær samarbejdsvillig
Fra skolens side er det også vigtigt at investere tid
og kræfter i at etablere den gode relation. Her er
det vigtigt, at ledelsen går forrest og sætter ret-
ningslinjer for samarbejdet, fx ved at italesætte de
eksternes rolle på personalemøder eller lignende.
Det, at kunne tale sammen over en kop kaffe, er
også et godt udgangspunkt for en god relation.
5
Gør jer synlige
Tag en rundtur på skolerne og præsenter jer for fx
socialforvaltning, PPR eller andre relevante sam-
arbejdsparter, så I på den måde skaber synlighed.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0009.png
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0010.png
En opsøgende tilgang er vejen til et bedre
lokalt samarbejde
En tilgang fra en friskoles side om at
åbne sig og byde sig til har vist sig
at være gavnlig. Resultatet har været
flere samarbejdsmuligheder og
etablering af nye samarbejder med
kommunen.
At åbne sig og være opsøgende.
Det er grundlæggende opskriften på den tilgang, som en
medvirkende friskole har brugt til at skabe et godt lokalt
samarbejde med en kommunal grundskole. Men gensidig
opmærksomhed og en kommune, der også er åben, har
ligeledes været vigtige ingredienser.
Det gode indbyrdes samarbejde har inspireret kommunen
til at tænke mere på meningsfulde samarbejder.
Det er skolens opfattelse, at det gode lokale samarbejde
bedst etableres ved en fælles opmærksomhed på at inklu-
dere hinandens børn i aktiviteter, når det giver mening.
Skolelederen fortæller desuden, at kommunen i nogle
tilfælde har lagt mærke til skolernes interne samarbejde
og taget over og formaliseret samarbejdet, fordi de kunne
se, at det var en god idé.
Det er vigtigt, når man er proaktiv,
at man også bliver hørt og opnår et
gensidigt og ligeværdigt samarbejde.
Det er en forudsætning, ellers kan
man godt komme til at lukke sig lidt.
Skoleleder fra en privat grundskole
Fælles opmærksomhed
En skoleleder fra en medvirkende privatskole fortæller, at
skolen oplever stor villighed til samarbejde fra de øvrige
skoler omkring dem. Blandt andet bliver skolen rutine-
mæssigt inviteret til arrangementer som fx idrætsdage
og lignende.
”Skolerne rundt omkring er gode til at huske på at invitere
os, når der er idrætsdage – især hvis vi lige selv spørger
ind til det. Fx til mesterskaber i atletik for skoleelever i
5. klasse, der er det naturligt, at vi er med som en del af
kommunens børn”, siger skolelederen og fortsætter:
”Udviklingen er noget, der er sket over de seneste år. Men
vi gør også selv noget ind i mellem ved fx at invitere elever
fra en anden skole, så vi også selv bidrager til fællesskabet”,
lyder det fra skolelederen.
Initiativ og inspiration
Men for at samarbejdet kan lykkes, er det vigtigt, at privat-
og friskoler åbner sig op over for lokalsamfundet og andre
skoler.
”Jeg synes, det er vigtigt, at vi som friskole også er en åben
skole, og at vi går ind i det samarbejde, som kan være rele-
vant for os og for byen”, siger en skoleleder fra en friskole.
Det, at skolerne byder sig til og leder efter mulige samar-
bejdsflader rundt omkring, skaber inspiration. Initiativerne
kan være med til generelt at gøre eksisterende samarbej-
der bedre eller etablere af nye samarbejder med forvalt-
ningen.
Det kan også være skolerne, der tager initiativ til at invi-
tere gæster i forbindelse med afholdelse af kurser eller
foredrag, som kan være relevante for andre, fx kommu-
nens PPR-enhed eller andre privat- og friskoler i kommu-
nen. Men også arrangementer, som skolerne får stablet på
benene i samarbejde med lokale aktører, andre skoler eller
lignende.
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0011.png
”Vi er jo en lille skole, så det er svært at invitere en fancy
oplægsholder. Men vi har haft nogle elever med spisefor-
styrrelser. Der bookede vi en konsulent fra et sygehus, som
kom og fortalte om, hvad man kunne gøre som personale.
Her inviterede vi kommunens PPR og øvrige interessere-
de, og hele PRR dukkede op og var med. De var glade for at
være blevet inviteret. Det er jo tåbeligt at holde to møder
om spiseforstyrrelser, hvis man kan nøjes med ét, hvor alle
er inviteret”, siger en anden skoleleder fra en friskole.
TRE GODE RÅD
til den opsøgende tilgang
1
Se samarbejdsmulighederne – led efter dem både
fra kommunal og skolens side.
Et godt censorsamarbejde
Et andet eksempel på, at skolerne er opsøgende, er lokale
censorsamarbejder. Her indgår privat- og friskoler i flere af
de medvirkende kommuner i censorsamarbejde med både
andre privat- og friskoler og kommunale grundskoler.
Skolelederen på en friskole fremhæver, at skolen vælger
at være en del af det, fordi de ikke ønsker at lukke sig om
sig selv.
”Vi dækker halvdelen sammen med kommuneskolerne
(i censorsamarbejde, red.). Det har noget med samarbej-
det at gøre, men det har også noget at gøre med, at vi er
et fællesskab. Vurderingen af børnene skal vi være fælles
om, så der er konsensus om, hvad der er en god og dårlig
præstation”, siger skolelederen.
Et andet argument fra skolelederen er, at det er godt for
skolens personale at se livet på en folkeskole. Dette gælder
særligt for de lærere, der kun har arbejdet på privat- eller
friskole, som måske kan have en bestemt forestilling om,
hvad der sker på folkeskolerne – og omvendt.
Flere skoleledere fra privat- og friskoler fremhæver cen-
sorsamarbejdet som en fordel for dem som skole og for
deres lærere. Det er godt for lærere, både fra privat- og fri-
skoler og fra kommunale grundskoler, at de kan mødes, in-
spirere hinanden og få indblik i hinandens verdener. Dette
kan være med til at nedbryde forestillinger og fordomme
om hinanden. Dette giver i sidste ende et bedre fundament
for at arbejde sammen som samlet skolevæsen.
2
Åben skolen op mod lokalsamfund og andre skoler
– også de kommunale, fx ved idrætsarrangemen-
ter eller via censornetværk. Dette kan medføre
kommunal opmærksomhed.
3
Kommunen skal også være opsøgende over for
de gode samarbejder, som kan inspirere. Det kan
være med til at etablere et generelt grundlag for
at ”få øje på” hinanden.
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0012.png
Faste møder mellem skoler og forvaltning
styrker kommunikationen
Faste mødestrukturer er et godt greb
til at skabe og opretholde den gode
kommunikation mellem privat- og
friskoler og kommuner. Det er bud-
skabet fra flere medvirkende aktører,
der har erfaring med faste møder.
Kvartalsvist, to gange årligt eller løbende.
Flere medvirkende kommuner afholder faste møder med
ledere fra alle kommunens privat- og friskoler. Og selvom
antallet af møder varierer blandt de deltagende kommu-
ner, er der ingen tvivl om udbyttet af ordningen: Bedre
kommunikation og et styrket samarbejde.
For en medvirkende kommunal konsulent er de regelmæs-
sige møder medvirkende til at skabe den gode kommunika-
tion generelt: ”Der er kvartalsvise møder og stormøder –
det gør, at der bliver bygget relationer op. Det kan være et
virvar i kommunen, men nu ved de, at de skal ringe til mig
og er løbende i kontakt med os. Det oplever jeg, de er glade
for, og det er vi også”, lyder det fra konsulenten.
”Vi har en stor andel af kommunens børn på de frie skoler,
og dem har vi også et ansvar for. Der er en interesse i at
holde dem tæt på os, også når vi taler om underretning.
Der er velvilje fra alle skoler til at deltage i samarbejdet.
Det er stærkt”, tilføjes der.
at tage røret og høre, hvad der foregår i andre sammen-
hænge.
Parterne informerer hinanden
Møderne er understøttende for en god kommunikation
helt generelt, fordi de giver anledning til, at parterne kan
informere hinanden om, hvad der rører sig hos dem hver
især.
”Forvaltningen, skolechef og skoleledere fra de frie grund-
skoler mødes to gange om året hos forvaltningen. Her bli-
ver vi orienteret om, hvad der sker på kommuneskolerne,
og samtidig får vi lejlighed til at fortælle, hvad vi går og
laver og om vores behov”, siger en friskoleleder.
FAKTA
OM MØDERNE
• Skoler og kommuner mødes efter faste
mødekadencer.
• Antallet af møder varierer. Nogle mødes seks
gange årligt, andre kvartalsvist og andre igen
en til to gange årligt.
• Deltagerne er de samme hver gang, så de
kan lære hinanden at kende.
• Møderne fungerer i mange tilfælde både som
kommunikations-, informations- og drøftelses-
møder, hvor både privat- og friskolerne samt
den kommunale forvaltning har mulighed for
at informere hinanden om tiltag og opmærk-
somhedspunkter samt at drøfte fremadret-
tede initiativer og/eller strategier.
Fysiske møder er afgørende
Det, at mødes og tale sammen og se hinanden i øjnene,
fremhæves som essentielt for det gode samarbejde. Mø-
derne kan være med til at skabe følelsen af et kommunalt
fællesskab, hvor man sammen løfter opgaven om kommu-
nens børn.
”Vi får set forvaltningen i øjnene. Vi føler os mere som en
del af et kommunalt fællesskab, når vi har lejlighed til at
drøfte de problemstillinger, vi ser. Samtidig har vi mulig-
hed for at lytte til problemstillinger, som forvaltningen
eller kommuneskolerne ser”, siger en privatskoleleder og
tilføjer, at de fysiske møder er med til at gøre det nemmere
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0013.png
Møderne kan både være generelle eller være mere præ-
ventive og dreje sig om aktuelle eller kommende problem-
stillinger som fx PPR, underretninger eller lignende.
”Vi har seks møder med friskolerne om året. Der snakker
vi om det lovgivningsmæssige og politiske, som vi fra for-
valtningen kan se. Samtidig hører vi, hvad friskolerne er
optagede af og deres position og udfordringer. Det handler
meget om forebyggelse og myndighedsområdet”, fortæller
en kommunal konsulent.
FORDELE
VED MØDERNE
• Møderne giver kendskab til hinanden og
understøtter en god kommunikation.
• Møderne inviterer til dialog og et tættere
samarbejde.
• Møderne er med til at aflive myter og
negative historier.
Aflivning af myter
Udover at understøtte en god kommunikation er de faste
møder med til at aflive myter og narrativer om ”de andre”.
Det gælder både for privat- og friskoler, de kommunale
skoler og for kommunen.
”Der går historier om private skoler og om kommuneskoler,
og dem kan man få talt om – det er sundt både for kommu-
nen og for os som skolevæsen”, siger en privatskoleleder.
”Møderne har gjort en forskel. Der er helt sikkert initiati-
ver, som har fået en helt anden plads på min skole, end de
ville have fået ellers. Det er vigtigt”, siger en anden skole-
leder fra en friskole.
skoler sidder med for at rejse spørgsmål, kritik, ris og ros.
Kommunens repræsentanter er med til at forklare om
initiativer”, fortæller en skoleleder fra en privatskole.
I kommuner med mange privat- og friskoler kan det være
vanskeligt at arrangere og afholde de gode kommunikati-
onsmøder med en fornuftig kadence, hvor alle skoleledere
har mulighed for at samles. I én kommune med et betrag-
teligt antal privat- og friskoler har de imødekommet den
udfordring ved at have en ”talerørs-ordning”. På kvartals-
vise møder er fire til fem ledere fra kommunens privat- og
friskoler blevet udvalgt til at repræsentere og tage input og
perspektiver med på møder fra de resterende skoleledere.
Efterfølgende mødes skolelederne fra privat- og friskoler-
ne indbyrdes, hvor de diskuterer og drøfter det, de gerne
vil have repræsentantgruppen til at tage med til kommu-
nens ressourcepersoner til næste møde.
Fast mødekadence
I størstedelen af de medvirkende kommuner afholdes
kommunikationsmøder med fast kadence mellem ledere
af friskoler ogprivate grundskoler og repræsentanter fra
den kommunale forvaltning.
Møderne afholdes på forskellige måder i de deltagende
kommuner. I nogle kommuner afholdes der møder fire til
seks gange om året, mens andre mødes en til to gange om
året – det varierer fra kommune til kommune. Fælles for
de fleste kommuner er, at møderne afholdes som stor-
møder, hvor lederne fra alle kommunens privat- og fri-
skoler mødes med repræsentanter fra kommunen.
”Vi har møder på et lidt mere sporadisk plan en eller to
gange om året. Mødet sker mellem skolechef og direktør
på skole- og børneområdet. Skoleledere fra de frie grund
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0014.png
De samme repræsentanter
Flere af de medvirkende kommuner arbejder med de
samme repræsentanter, både fra skolers og kommunens
side, så aktørerne kan lære hinanden at kende og opbygge
en god relation. Derudover arbejder flere kommuner også
med faste strukturer for møderne, så det rammesættes, at
både kommune og skoler får mulighed for at byde ind og
sammen kan drøfte, hvordan de opnår det, de gerne vil.
”Vi har et samarbejde med kommunen på børne- og unge-
området – det er helt unikt. Vi (ledere fra privat- og fri-
skoler, red.) holder selv et antal møder, hvor vi snakker om
det, der kommer fra kommunen og fra ministeriet. Vi har
valgt 4-5 repræsentanter, som samarbejder med kommu-
nen. Det er helt særligt at blive modtaget af interesserede
folk, som vi er i rigtig god dialog med. Vi beriger hinanden”,
siger en privatskoleleder.
TRE GODE RÅD
til at komme godt i gang
med møderne
1
Skab gode og konstruktive samarbejdsflader til
at mødes og drøfte, hvad der rører sig. Møderne
må gerne tage udgangspunkt i den information,
kommunen skal give til privat- og friskoler, men
der skal stadig være tale om en dialog og ikke blot
en envejskommunikation.
2
Brug faste mødekadencer. Antallet af møder
per år kan variere, da det kan være forskelligt,
hvad der er behov for.
3
Brug møderne til at italesætte konkrete ud-
fordringer eller udviklingstiltag, og hvordan I
kan arbejde med området fremover, fx ved at
nedsætte en arbejdsgruppe eller et udvalg,
hvor relevante ressource- eller kontaktpersoner
inddrages.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0015.png
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0016.png
Inspirationsmøder fører til gensidig
læring og forståelse
På inspirationsmøder mellem kom-
munen, privat- og friskoler og i
nogle tilfælde kommunale grund-
skoler opstår der gensidig udveksling
og forståelse. Aktørerne bliver
bekræftet i, at alle vil samarbejdet,
lyder budskabet.
Det startede med, at en kommune ønskede et bedre sam-
arbejde om underretning i forhold til tegn på radikalise-
ring. Derfor indkaldte kommunen repræsentanter fra
kommunens privat- og friskoler til et møde om emnet.
Men der skulle ikke gå lang tid, før både kommunen og
skolerne fik øjnene op for fordelene ved at mødes og
drøfte flere og andre ting.
I dag er samarbejdet formaliseret med årlige inspirations-
møder – til stor glæde for begge parter.
interessant at se hinanden, og vi var enige om, at det kun-
ne være fint at blive ved med at mødes”, tilføjes det.
Kommunen lagde i mødet med privat- og friskolerne vægt
på, at det ikke kun skulle blive et oplæg om de ting, der bli-
ver lavet i kommunerne. Derfor valgte de at tage udgangs-
punkt i frihed- og folkestyrekravet, for på mødet at tage en
snak med skolerne om, hvordan de helt praksisnært griber
det arbejde an på privat- og friskoler kontra på en folkesko-
le – og om man kan inspirere hinanden.
Derudover gjorde kommunen meget ud af at gøre mødet
praksisnært ved blandt andet at invitere oplægsholdere
fra de frie skolers foreninger.
Det konkrete samarbejde om
inspirationsmøderne
Ledere fra kommunens privat- og friskoler indgår i et fæl-
les ledernetværk. Inspirationsmøderne planlægges i fæl-
lesskab mellem en lille styregruppe fra dette ledernetværk,
som i samarbejde med kommunale repræsentanter vælger
to emner til hvert møde. Emnerne kan fx være demokra-
tisk dannelse, frihed- og folkestyrekravet, radikalisering,
digitalisering og teknologiforståelse, ligestilling eller andre
temaer, der går på tværs af skoletyper.
”Det sidste møde handlede om underretninger, men der
har også været noget om radikalisering og om forskellige
instanser inden for kommunen”, siger en skoleleder fra en
friskole.
Én gang om året inviterer kommunen til inspirationsmøde,
hvor alle ledere og relevante medarbejdere fra privat- og
friskoler deltager. Der er typisk 30-50 deltagere på mødet.
Ud over skole- og kommunerepræsentanter deltager fag-
personer, som kommer med oplæg, som derefter drøftes af
deltagerne. I nogle tilfælde inviteres relevante faglærere
fra skolerne med til møderne, fx naturfagslærere i forbin-
delse med møder om teknologiforståelse.
Formaliserede møder
Det er kommunen, der i samarbejde med ledelsesrepræ-
sentanter fra kommunens privat- og friskoler tilrettelæg-
ger de årlige inspirationsmøder, hvor lederne fra alle kom-
munens privat- og friskoler deltager.
”Vi havde et ønske om at få talt om underretninger, og så
havde vi et ønske om internt at få klarhed over det. Vi op-
levede at, skolerne ringede til alle mulige kontorer, fordi de
ikke kunne finde rundt. Det ville vi gerne ændre på”, siger
en kommunal konsulent.
Den vigtigste drivkraft fra starten af samarbejdet var dog,
at Undervisningsministeriet udsendte et hyrdebrev, hvor
kommunerne blev opfordret til at indgå i samarbejde i
forhold til tegn på radikalisering.
”Vi svarede, at vi gerne vil orientere STUK, hvis vi fik
mistanke om, at der foregik radikaliserende begivenheder
på skolerne. Og der syntes vi, at det var ordentligt at vende
det mundtligt med skolerne. Og så var det interessant at
mødes med dem. Der var en fed energi i mødet. Det var
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0017.png
Både skoler og kommuner føler, de får et stort udbytte af
inspirationsmøderne, som fx netværk på tværs af skolerne
og ny viden. ”Vi er rigtig glade for mødet, som giver os kon-
kret viden og kendskab til hinanden”, siger en kommunal
konsulent.
”Ud af møderne springer muligheden for netværk på kryds
og tværs. Vi har folkeskoler omkring os, som gør et godt
stykke arbejde, og vi kan samarbejde på tværs – fx hvis vi
mangler faciliteter eller ekspertise. Man bliver selv klogere,
når man deler med andre – det har vi haft gavn af”, siger en
skoleleder fra en privatskole.
Aktørerne peger også på, at fordi de er vant til at holde
mange møder, bliver inspirationsmøderne en endnu større
succes – de kan se hinandens ressourcer og forstår, at det
virkelig kan betale sig at samarbejde om kommunens børn.
”Vi har fået stablet inspirationsmøderne på benene, og
det er en stor succes. Vi har i længere tid holdt mange
møder, og når man begynder at få rigtig tillid til hinanden,
begynder man at kunne se hinandens ressourcer, siger
en skoleleder fra en privatskole.
SKAB ET GODT
MØDE-SET-UP
med disse tre elementer
1
Find et tema
Find noget konkret og relevant at tage udgangs-
punkt i – med et konkret tema for mødet er det
nemmere for parterne at komme i gang med en
dialog og sparre om oplevelser og erfaringer
inden for temaet.
2
Inviter folk udefra
Inviter nogen ind udefra til at deltage i mødet,
fx forskere, praktikere eller andre eksperter.
Det kan give inspiration til samtalerne at inddrage
folk med forskellige kompetencer og kan sætte
gang i drøftelserne.
Meningsfulde relationer
Selvom andre kommuner ikke nødvendigvis arbejder på
samme måde med formelle rammer i forhold til vidensde-
ling og inspiration, er mange aktører på tværs af de delta-
gende skoler og kommuner enige om, at der er potentiale i
at skabe platforme for at mødes, når det giver mening –
også mellem privat- og friskoler og kommunale grundskoler,
hvor man kan inspirere hinanden på tværs af skoletyper.
”Vi har særligt fokus på specialundervisningsområdet.
Vi har tretten børn med SPS-behov. Der føler vi, at vi kan
byde ind med, hvordan man kan løse de opgaver. Så der
ville det være godt med et mere formaliseret samarbejde”,
siger en skoleleder på en friskole.
Det fremhæves derudover, at det er en god idé at mødes
om faglighed, fremfor altid at mødes om økonomi eller
struktur.
”Det, folkeskolerne og friskolerne kan blive enige om, er
pædagogik. Det kan være ret fint for inspirationen, at man
kører sådanne mødefora”, siger en kommunal konsulent.
”Jeg oplever, at friskolerne er gode til at tage initiativ. Jeg
oplever også den forskel, at tingene oftere gror nedefra
på de frie grundskoler. På folkeskolerne bliver mange ting
præsenteret ovenfra fra forvaltningen – det er sundt, at
initiativer kommer nedefra”, mener en UU-vejleder.
3
Velvilje fra kommunen
Et godt samarbejde kræver velvilje fra kommunen
til fx at invitere privat- og friskoler ind til arrange-
menter, hvor der normalt kun er kommunale
skoler.
Inddragelsen kan gradueres afhængigt af kommu-
nen. Er der fx tale om en kommune med mange
privat- og friskoler, kan det være meningsfuldt
at holde møder udelukkende for ledere og evt.
medarbejdere fra friskolerne og de private grund-
skoler. Hvis der omvendt ikke er så mange privat-
og friskoler i kommunen, kan det i nogle tilfælde
være meningsfuldt at invitere dem med på møder
med de kommunale grundskoler.
Samtidig er de fælles mødeplatforme på tværs
af skoletyper en god måde at udfordre både
privat- og friskoler og kommunale grundskoler
og give dem mulighed for at få øje på og inspirere
hinanden.
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
17
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0018.png
Katalog over tilbud skaber klarhed
og ensretning
Et katalog over kommunale tilbud er
en god idé, hvis ønsket er at skabe
styrket gennemsigtighed og et tættere
samarbejde mellem kommunen og
privat- og friskolerne.
”Vi opdagede, at der var en risiko for, at serviceniveauet
ikke var det samme på alle områder. Vi oplevede også en
usikkerhed i forhold til, hvad de (privat- og friskolerne,
red.) har ret til.”
Det fortæller en kommunal konsulent fra en medvirkende
kommune, som for at skabe gennemsigtighed og styrke
samarbejdet mellem kommunen, privat- og friskoler har
udviklet et katalog over de tilbud, som kommunen tilbyder
privat- og friskoler. Kataloget indeholder beskrivelser af
både de tilbud, kommunen yder vederlagsfrit, de tilbud,
hvor kommunens privat- og friskoler deltager på lige fod
med de kommunale skoler, og de tilbud, som kan tilkøbes.
Ensretning og faste rammer
Inden katalogets udarbejdelse oplevede flere medvirkende
aktører, at der var en risiko for, at der ikke blev givet samme
service alle steder i kommunen. Derudover herskede der
tvivl på de enkelte skoler om, hvad de havde ret til af tilbud
og ydelser fra kommunens side. Det blev årsagen til, at man
valgte at udvikle kataloget.
Det er nemlig væsentligt, at samarbejdet ikke er individ-
båret. Ved at lave faste rammer for samarbejdet, som
forventningsafstemmer parternes rolle, skabes der større
sikkerhed for, at samarbejdet hviler på en organisatorisk
forankring og ikke på særlige individer.
”Det må ikke være individbåret. Viden skal være organisa-
torisk forankret, og det er virkelig vigtigt i det her felt, hvor
der er stor udskiftning af medarbejdere. Struktur, tydelig-
hed og faste rammer er en måde at imødegå det”, siger en
PPR-medarbejder.
Årligt fællesmøde
Bedre overblik
Med kataloget er forventningsafstemningen mellem
kommunen og privat- og friskoler blevet bedre. Kataloget
skaber klare linjer og er med til at give privat- og friskoler
et overblik. Samtidig er kataloget med til at sikre en ens-
retning i kommunens behandling af de enkelte skoler.
”Ydelseskataloger liner alle de ting op, som ikke er almin-
delig skoledrift. Det giver et overblik over, hvad de har ret
til, hvad de kan tilkøbe. Det er et redskab, som de er glade
for, og vi er glade for det – for det giver klarhed for begge
parter,” forklarer en kommunal konsulent og forsætter:
”Det er meget basalt, men det er et godt værktøj til at
formalisere samarbejdet. Der er nogen tilbud, der ikke
er tvivl om, som fx PPR og sundhedspleje, for det kører
over CPR-nummeret. Men så er der nogen ting, de (privat-
og friskoler, red.) ikke er en del af. Det har været et stort
arbejde at få udredt, men det er det bedste værktøj.
Det er et produkt, man kan bruge.”
Tilbudskataloget er udarbejdet af kommunen, som laver en
samlet oversigt over alle de ting, der foregår på skoleom-
rådet.
Kataloget indeholder både de mere formelle relationer
og projekter, som man fra kommunal side skal inkludere
privat- og friskoler i. Derudover nævner kataloget også
arrangementer af mere social karakter som fx sports-
arrangementer og lignende.
Indholdet af kataloget tages op på et fællesmøde med
ledere fra privat- og friskoler en gang om året. Møderne
skaber udgangspunkt for, at alle skoleledere er klar over,
hvor de står i forhold de forskellige tilbud, og får mulighed
for at stille spørgsmål og komme med forespørgsler på
eventuelle ændringer i kataloget.
”Vi tager det op en gang om året og ser på, om det er op-
dateret. Det gør, at de (privat- og friskoleledere, red.) ved,
hvor de står. De kan stille spørgsmål, og det giver også
anledning til at reflektere hos os”, siger en kommunal
konsulent.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
18
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0019.png
”Det er genialt”
Generelt er der opbakning til at udarbejde klare beskrivel-
ser i fysiske materialer. En anden kommune har udarbejdet
noget, der minder om tilbudskataloget – blot i mindre
skala. Materialet indeholder information om, hvem der
skal kontaktes i bestemte situationer, hvad skolerne skal
fremsende ved fx en underretning, ønske om udtalelse til
specialundervisning og hvilke frister der er i løbet af året.
”De (fri- og privatskolerne, red.) synes, det er nemt og
overskueligt at få materialer og retningslinjer for, hvad de
skal gøre. De ved, hvem de kan kontakte, hvem de skal
sende til og hvornår. Det kan de godt lide”, siger en PPR-
medarbejder.
Skoleledere og kommunale aktører fra de to kommuner
giver udtryk for, at de udarbejdede materialer virkelig gør
en forskel for at sikre klarhed og information om mulig-
heder.
Derudover er materialerne med til at skabe ensretning i
forskellige skoledistrikter og holde skolerne opdaterede
på, hvad der findes af tilbud i kommunen.
”Det er genialt. Vi sidder tit til møder med folk fra kom-
munen og tænker; ”gud, findes det også?” Nogle af tingene
koster penge for os og er indregnet i de kommunale bud-
getter for folkeskolerne – det er den eneste forskel”, siger
en skoleleder fra en privatskole.
TRE GODE RÅD
til at udvikle et tilbudskatalog
1
Overskueligt materiale
For det første er det vigtigt at skabe et overskue-
ligt og detaljeret fysisk materiale. Kataloget skal
fungere som skolernes ”opslagsværk” og holde
dem informeret.
2
Inkluder privat- og friskoler
Når kataloget skal udarbejdes, er det en god idé
at have en løbende dialog med privat- og friskoler-
ne i kommunen. Dette gælder også i en eventuel
opdatering af kataloget. På den måde skabes der
et bedre grundlag for, at alle aktører forstår bag-
grunden for, hvad kommunen kan tilbyde dem.
3
Fokus på særlige områder
Lav materiale eller katalog for særlige samar-
bejdsområder til en start. Det kan være, at det
ikke giver mening i den enkelte kommune at lave
et større katalog, som dækker alle områder.
Det gælder fx, hvis der ikke er historik for et tæt
samarbejde mellem kommunen og privat- og
friskoler. Derfor kan det være en fordel og mere
overskueligt at starte med ét særligt område,
fx fremhæves tilbud til børn, der har behov for
særlig støtte, som et område, hvor det kan være
særligt gavnligt med et overblik over tilbud og
ydelser.
Kræver indkøringsfase
For flere af aktørerne er oplevelsen, at arbejdet med et
tilbudskatalog gav udfordringer i starten og krævede
tilvænning. Der er dog enighed om, at det på sigt giver god
mening.
”Som alt nyt havde det en bumlet indkøringsfase, men jeg
synes, at de sidste tre år har kørt ret gnidningsfrit”, lyder
det fra en PPR-medarbejder.
”Man skal blive enige om de rammer, man arbejder inden-
for”, afslutter en skoleleder fra en friskole.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
19
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0020.png
Det gode SSP-samarbejde er skabt gennem
prioritering og inddragelse
SSP-samarbejdet er et godt eksem-
pel på et velfungerende og integreret
samarbejde mellem privat- og fri-
skoler og kommunerne. Det handler
om at skabe relationer og være syn-
lig, lyder det fra en SSP-konsulent.
SSP-samarbejdet er i de fleste af de medvirkende kommu-
ner en helt naturlig samarbejdsflade mellem kommunen og
privat- og friskolerne – men hvordan er samarbejdet blevet
så godt?
Inddragelse og prioritering er en del af svaret, men en
formalisering af samarbejdet har også været medvirkende
til det succesfulde samarbejde.
Derudover er SSP-samarbejdet i nogen grad blevet
formaliseret, så skolerne nemmere ved, hvordan og hvor
de kan indgå. Formaliseringen har blandt andet resulteret
i, at kommunerne har en decideret medarbejdergruppe,
der arbejder med at understøtte alle kommunens skoler
i arbejdet. I langt de fleste af de medvirkende kommuner
er privat- og friskoler inkluderet i samarbejdet på lige fod
med de kommunale grundskoler.
”Vi har måttet oparbejde samarbejdet gennem tiden, men
jeg synes også, at kommunen har formaliseret det mere,
og det er bedre for os. Det er lækkert, at vi er blevet en
selvfølgelighed”, siger en medvirkende skoleleder på en
friskole. Ligeledes udtaler en SSP-leder:
”Samarbejdet er blevet så meget bedre end for 5-6 år
siden, hvor jeg blev SSP-leder. Dengang var det svært at få
adgang til skolerne (privat- og friskolerne, red.).”
Et naturligt samarbejde
Mange skoler og kommuner finder det helt naturligt, at
alle kommunens elever inkluderes i det kriminalitetsfore-
byggende arbejde. Dette gælder fx, fordi elever fra både
privat- og friskoler og kommunale skoler benytter de
kommunale ungdomsklubber.
”Vi er glade for, at de frie grundskoler indgår i netværket.
Deres børn kommer også i vores klubber, og deres skole-
gårde kan også blive brugt til hashrygning, så de har også
en interesse i samarbejdet”, lyder det fra en kommunal
skolekonsulent.
”Udgangspunktet er, at det er vores borgere. Vi har en in-
teresse i at tage os af dem. Hvis der er nogen, der kommer
ud i uføre, så vi har al interesse i at arbejde præventivt”,
siger en kommunal skolechef.
Vedholdenhed og synlighed
Nogle kommuner har større SSP-samarbejder med klubber
og andre lokale aktører, hvor det er helt naturligt, at de
lokale skoler, herunder privat- og friskoler, er med i samar-
bejdet.
For en SSP-konsulent er det derfor vigtigt at være
vedholdende.
”Vi har været vedholdende. Sendt mails, holdt møder med
ledelsen og været inde og lave undervisning for eleverne.
Vi har også inviteret lærere med til oplæg om, hvad det
giver at være med i samarbejdet”, lyder det.
Det bakkes op af en SSP-konsulent i en anden kommune,
der mener, at en ligelig prioritering af samarbejdet blandt
andet kan være med til at sikre et ensartet forebyggelses-
niveau.
”Mange af vores SSP-tilbud er forebyggelsestilbud og ikke
”skal-opgaver”. Der er skoler, der er gode til det, og skoler,
der ikke vælger at prioritere det. Så vi får ikke et ensartet
forebyggelsesniveau. Vi skal nå ud til alle. Uanset hvor man
er ansat – det nytter ikke at sige, at dem arbejder vi ikke
med”, siger SSP-konsulenten.
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
20
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0021.png
TRE GODE RÅD
til det gode SSP-samarbejde
1
Tilstedeværelse på skolerne
For det første er det vigtigt at skabe et overskue-
ligt og detaljeret fysisk materiale. Kataloget skal
fungere som skolernes ”opslagsværk” og holde
dem informeret.
”Som med så meget andet er samarbejdet relationsbåret.
For mit vedkommende handler det om, at jeg gør mig
synlig. Det ligger i min funktion, at jeg skal besøge skoler-
ne. Synlighed og den opsøgende del er afgørende. Ligesom
med børnene og de unge handler det om, at de ved, hvad
vi repræsenterer, og hvad de kan bruge os til”, bliver der
suppleret.
Forskellige tilgange til arbejdet
Men selvom samarbejdet i mange kommuner er formalise-
ret, er SSP et frivilligt samarbejde, der bliver gjort meget
forskelligt i kommunerne.
Kommunerne giver skolerne tilbud om SSP-samarbejde,
men det er forskelligt, hvordan privat- og friskoler byder
ind, og hvor meget tid de bruger på det. Det konkrete
arbejde kan derfor udmøntes på mange måder.
Et eksempel på et godt samarbejde kan fx starte med, at
privat- og friskoler har en repræsentant i kommunens SSP-
samarbejde. Herefter inviterer kommunen personale,
ledelse eller forældre fra privat- og friskoler til oplæg og
møder med SSP. Det fungerer også godt, når kommunens
SSP-medarbejder kommer fysisk ud på skolerne og taler
med både lærere og elever i de ældre klasser.
”Samarbejdet betyder, at jeg nemt kan ringe til en SSP-kon-
sulent om fx afholdelse af et oplæg. Det gælder nærmest
for alle samarbejder med den kommunale indsats, at
kontinuitet er sindssygt vigtigt”, siger en friskoleleder
afsluttende.
2
Byd ind med medarbejdere
For privat- og friskoler er det en god idé selv at
byde ind med medarbejdere, som kan være med
i netværk eller SSP-arbejdsgrupper. På den måde
viser skolerne interesse, og de kan samtidig bidra-
ge til at gøre tilbuddene mere relevante for dem
selv.
3
Fokus på særlige områder
Det er en fordel for samarbejdet, at kommunen
og skolerne samarbejder omkring faglige fyr-
tårne, som ved meget om fx misbrug. De kan
være med til at sikre en bedre videndeling på de
enkelte skoler.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
Det gode samarbejde mellem friskoler og private grundskoler og den kommunale
forvaltning
21
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0022.png
Kommunale projekter styrker tværfaglige
relationer
Når kommuner inddrager både
privat- og friskoler og kommunale
grundskoler i større kommunale
projekter, er det med til at styrke
tværfaglighed, sammenhold og
relationer. Den helhedsorienterede
tilgang gavner alle kommunens
børn, lyder budskabet.
I flere kommuner er privat- og friskoler blevet inkluderet i
større kommunale projekter om fx tværfaglige og kulturel-
le indsatser. Inddragelsen er et godt udgangspunkt for at
styrke samarbejdet mellem både de kommunale grund-
skoler, privat- og friskoler og den kommunale forvaltning.
Inddragelsen af de kommunale grundskoler og privat- og
friskolerne sker både i specifikke projekter og mere gene-
relt. At kommuner indtænker skolerne i deres strategi på
de store linjer er med til at understøtte det gode samar-
bejde.
”Vores samarbejde med kommunens skoler er blevet
bedre, fordi det er startet oppefra”, lyder det fra en privat-
skoleleder.
En helhedsorienteret tilgang
To af de medvirkende kommuner arbejder med større
projekter eller indsatser med tværfagligt samarbejde i
kommunen omkring sårbare børn og unge. Her er kom-
munens privat- og friskoler inkluderet på lige fod med
de kommunale skoler. Inddragelsen kan helt konkret ske
ved at inkludere privat- og friskoler i arbejds- og styre-
grupper, som tilfældet er i én af de medvirkende kom-
muner.
”Når vi kører udviklingsforløb eller udvikler nye forløb,
har vi arbejdsgrupper, der inviterer repræsentanter ind
fra begge (skoletyper, red.). På den måde kan man se sig
som en del af projektet, ligegyldigt hvilken skole man kom-
mer fra. I styregruppen er begge skoleledelser repræsen-
teret, så inddragelsen er en del af hele den grundlæggende
struktur”, siger en kommunal konsulent.
Alle har ansvaret
Skolelederne peger på, at det at inkludere privat- og
friskoler i større projekter viser en velvilje og et ønske
fra kommunens side om at samarbejde med og inddrage
privat- og friskoler.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
22
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0023.png
FIRE GODE RÅD
til at styrke tværgående kommu-
nale projekter med deltagelse af
både folkeskoler, privat- og
friskoler
I forbindelse med en indsats målrettet sårbare børn og
unge fremhæver en friskoleleder, at en klar og tydelig
kommunikation er vigtig for samarbejdet.
”Når vi henvender os til kommunen, får vi inden for et par
dage svar på, om de har modtaget henvendelse, og at der
inden for 3-6 uger kommer første møde. Der kommunike-
rer de tydeligt og klart, og hvis de ændrer på rammerne,
så får vi det at vide. Kommunikation er uendeligt vigtigt,
så der ikke opstår komplikationer”, siger skolelederen.
Samtidig fremhæves det, at det også er vigtigt, at man
husker at sige højt, hvad der virker.
”Alle har ansvaret for det. Vi er en stor servicegruppe, der
skal få det hele til at fungere”, tilføjer skolelederen.
1
Hvis kommunen arrangerer større projekter eller
initiativer for kommunens skoler, er det afgøren-
de at vise åbenhed og eventuelt have en plan for,
hvordan privat- og friskoler kan inddrages. Uan-
set om det indebærer ’skal’- eller ’kan’-opgaver,
så udviser inddragelse og deltagelse en velvilje
og en forståelse af, at privat- og friskoler vareta-
ger en opgave i forhold til kommunens børn.
2
Privat- og friskoler kan med fordel banke på
kommunens dør og selv give udtryk for et ønske
om samarbejde – fx med særligt fokus på de po-
sitive effekter og synergier, som samarbejdet kan
bidrage med og til.
Kulturprojekt for alle børn og unge
En kommune arbejder med et større kulturelt projekt
med fokus på dannelse af børn og unge. Her er privat- og
friskoler også inkluderet.
Projektet er udtryk for et ønske om at danne alle kommu-
nens børn kulturelt. Med friskoler og private grundskolers
deltagelse er den eneste forskel, at de har skullet afholde
udgifter til fx transport.
Ambitionen med projektet er, at alle elever i kommunen
får et undervisningsforløb, som er bundet op på fagenes
formål. Kulturprojektet er obligatorisk for folkeskolerne
og frivilligt for friskoler, men alle friskoler i kommunen har
valgt at deltage, forklarer en kommunal konsulent.
”Inden for projektet er der et gensidigt forpligtende
forhold mellem skoler og mellem skoler og forvaltning.
Jeg kan kun opfordre til, at de byder hinanden op til dans,
og at man inviterer ind og byder sig til, selvom man ikke
er forpligtet til det. Man behøver ikke positionere sig væk
fra folkeskoler og forvaltning, men også finde steder, hvor
der er synergieffekter for begge parter. Hvis man altid
har travlt med at definere sig væk, er det ikke givtigt for
samarbejdet – og det gælder både friskoler og forvaltning”,
forklarer den kommunale konsulent.
3
I første omgang er det godt at fokusere på pro-
jektet og motivationen for at være med. Når til-
liden er opbygget, kan man derefter snakke om
økonomi og de praktiske spørgsmål.
4
Det kan være en god idé at skabe fora, hvor skole-
ledere fra kommunale skoler samt privat- og fri-
skoler er med til både at udvikle og evaluere på
kommunale projekter, så de oplever at have ind-
flydelse og skaber relevans for flere skoler.
Det gode samarbejde mellem privat- og friskoler og den kommunale forvaltning
23
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Vejlednings- og inspirationsmateriale om samarbejde mellem kommuner og privat- og friskoler, fra børne- og undervisningsministeren
2160794_0024.png
Udover inspirationskataloget er der også udgivet en vejledning, der giver indsigt i
lovgivning i forhold til samarbejdet mellem privat- og friskoler og kommunal forvaltning.
Denne udgivelse sætter fokus på det gode samarbejde mellem privat- og friskoler
og kommunal forvaltning.
Du kan læse mere om samarbejdet mellem privat- og friskoler og
kommunal forvaltning på
emu.dk.