Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2160559_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Afdelingen for Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Dansk Center for Undervisningsmiljø
I det følgende beskrives Dansk Center for Undervisningsmiljøs (DCUM)
opgaver som fastsat i undervisningsmiljøloven, centerets aktiviteter samt
økonomiske ramme.
Indledende
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) er en uafhængig statslig
institution med en egen bestyrelse og lovgrundlag. DCUM er beliggende
i Randers.
Centrets bestyrelse på i alt 15 medlemmer har ansvaret for den overord-
nede ledelse af centret og fastlægger centrets virksomhed. Bestyrelsen be-
skikkes af børne- og undervisningsministeren.
Centret fungerer i sin virksomhed uafhængigt af børne- og under-
visningsministeren. DCUM er underlagt Børne- og Undervisningsmini-
steriets departements overordnede tilsyns- og styringsansvar på minister-
området, og der udarbejdes en årlig mål- og resultatplan mellem ministe-
riet og DCUM.
Centerets opgaver
DCUM’s opgaver er fastlagt i § 2 i lov
om elevers og studerendes under-
visningsmiljø (undervisningsmiljøloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af
5. april 2017, hvoraf følgende fremgår:
§ 2.
Dansk Center for Undervisningsmiljø oprettes som en statslig insti-
tution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle et godt under-
visningsmiljø i Danmark, herunder til at yde vejledning og rådgivning til
elever og studerende samt uddannelsessteder og myndigheder i undervis-
ningsmiljøspørgsmål.
Stk. 2.
Centret samler og systematiserer viden om regler og praksis af be-
tydning for undervisningsmiljøet og stiller den indsamlede viden til rådig-
hed for offentligheden.
10. marts 2020
Sags nr.:19/20179
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Notat om Dansk Center for Undervisningsmiljø, fra børne- og undervisningsministeren
Stk. 3.
Centret er forum for dialog om og udvikling af et godt undervis-
ningsmiljø i Danmark og kan tage initiativer med hensyn til ethvert
spørgsmål, som det finder af betydning for undervisningsmiljøet, og ud-
tale sig herom over for den myndighed, hvorunder det overordnede an-
svar for spørgsmålet hører. Centret kan beskæftige sig med de tilsva-
rende spørgsmål vedrørende sikkerhed og sundhed for børn i dagtilbud,
jf. lov om social service.
Stk. 4.
Centret afgiver hvert år en beretning om sit arbejde. Beretningen
skal indeholde centrets vurderinger af udviklingen inden for undervis-
ningsmiljøområdet og om de ændringer, som det finder ønskelige. Beret-
ningen sendes til ministrene for de undervisningsområder, der er omfat-
tet af beretningen. Centret offentliggør samtidig beretningen.
Ved lov nr. 311 af 4. april 2017 blev Undervisningsmiljøloven ændret,
hvorefter der bl.a. blev indsat en tilsynsbestemmelse (§ 7 e), som i ho-
vedtræk indebærer følgende:
Tilsynet omfatter følgende kapitler i undervisningsmiljøloven:
Kapitel
1 (om ”Generelle rettigheder og pligter”, dvs. elevers/stude-
rendes undervisningsmiljø i almindelighed, fx indeklima, trivsel)
Kapitel
1 a (om ”Pligt til tiltag mod problemer med det psykiske un-
dervisningsmiljø”, dvs. mobning,
gælder kun grundskoler og ung-
domsuddannelser).
Kapitel
3 (”Deltagelse i uddannelsesstedets sikkerhedsarbejde”, dvs.
uddannelsesstedets arbejde med at inddrage elever og studerende i
uddannelsesstedets arbejdsmiljøarbejde)
Kapitel
4 (”Undervisningsmiljøvurdering”, dvs. uddannelsesstedets
arbejde med uddannelsesstedets undervisningsmiljømæssige for-
hold).
DCUM’s tilsyn er udelukkende baseret på et skriftligt grundlag (”skrive-
bordstilsyn”), som omfatter:
Behandling af de indkomne klager.
Iværksætte forskellige tilsyn med lovens overholdelse fx i form af
stikprøvekontrol af kvaliteten af uddannelsesstedernes antimobbe-
strategier eller undervisningsmiljøvurderinger eller ved tilsyn med,
om de er offentliggjort på uddannelsesstedets hjemmeside.
Forskellige undersøgelser af, hvordan eleverne har oplevet deres
inddragelse i arbejdet og den efterfølgende information om de fast-
satte planer og strategier.
Finder DCUM, at der er grove eller gentagne overtrædelser af loven, kan
centret henstille til Børne- og Undervisningsministeriet, at der tages initi-
ativ til eventuelle lovændringer eller udsendes hyrdebreve til uddannel-
sesstederne om forståelsen af loven.
DCUM's tilsyn med undervisningsmiljølovens overholdelse forløber
sideløbende med øvrige tilsyn med uddannelsesstedernes undervisning
m.v., som er reguleret i anden lovgivning.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Notat om Dansk Center for Undervisningsmiljø, fra børne- og undervisningsministeren
2160559_0003.png
Aktiviteter
DCUM laver hvert år en årsrapport, der samler op på årets aktiviteter.
Årsrapporten for 2019 er ikke offentliggjort endnu, så informationerne i
dette afsnit stammer fra årsrapporten for 2018.
I 2018 var der særligt tre aktiviteter, som DCUM beskæftigede sig med:
Videnscenter, som yder rådgivning og vejledning til elever, stude-
rende og fagprofessionelle, samt uddannelsessteder, dagtilbud og
myndigheder i spørgsmål om undervisningsmiljø og børnemiljø. Vi-
denscenteret udgør ca. 70 pct. af DCUM’s aktiviteter.
Tilsynsmyndighed for undervisningsmiljølovens område og har ført
tilsyn med undervisningsmiljøet på landet uddannelsesinstitutioner.
Tilsynet udgør ca. 10% af DCUM’s aktiviteter.
National klageadgang i mobbesager. Siden august 2017 har DCUM
varetaget Den Nationale Klageinstans mod Mobning, der er etable-
ret som udøvende myndighed ved ændring af undervisningsmiljølo-
ven i 2017. Elever og forældre har adgang til at klage til Dansk Cen-
ter for Undervisningsmiljø (DCUM), hvis uddannelsesstedet ikke
har en antimobbestrategi eller ved manglende eller utilstrækkelig re-
aktion ved konkrete tilfælde af problemer med det psykiske under-
visningsmiljø i form af mobning eller lignende. I første omgang skal
skolens øverste instans se på klagen og vurdere, om den er enig i
skolelederens håndtering. Giver kommunalbestyrelsen/institutions-
bestyrelsen ikke klageren fuldt ud medhold, kan klagen sendes vi-
dere til behandling i DCUM. DCUM vil herefter kunne udstede et
påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist. Kla-
geinstansen er sammen med de øvrige antimobbestemmelser (anti-
mobbestrategi, handleplan og tilsyn) ved at blive evalueret. Folketin-
get modtager en redegørelse i indeværende samling. Den Nationale
Klageinstans mod Mobning udgør ca. 20% af DCUM’s aktiviteter.
Økonomi
DCUM’s finanslovsbevilling er på 11 mio. kr. i 2020. Dertil har DCUM
mulighed for at bedrive indtægtsdækket- og tilskudsfinansieret virksom-
hed. DCUM beskæftiger ca. 19 årsværk.
DCUM’s bevilling på FL 2020 fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Udviklingen i DCUM’s nettoudgiftsbevilling FL 2020
(mio. kr. 2020
2020
2021
2022
pl)
Nettoudgifts-
bevilling
Årsværk
11,0
19
10,8
19
10,6
19
2023
10,3
18
3