Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2159395_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
6. marts 2020
Sags nr.:20/02252
Svar på spørgsmål stillet ved teknisk gennemgang af
Børne- og Undervisningsministeriets område
Spørgsmål 1: Er det muligt at lave en oversigt over andelen af
PAU/PGU i dagtilbud fordelt på et Danmarkskort?
Svar:
Se venligst oversigt over andelen af PAU/PGU i hhv. daginstitutioner og
dagplejer i bilag 1. Der er vedlagt danmarkskort samt tabeller, der illu-
strerer fordelingen af PAU/PGU sammenlignet med pædagogandelen på
kommuneniveau.
Spørgsmål 2: Hvordan er de nationale test fordelt på klassetrin og
fag?
Svar:
Det fremgår af boks 1 nedenfor i hvilke fag og på hvilke klassetrin, de
nationale test er placeret. Der er tale om test i syv forskellige fag. Der
gennemføres i alt ti obligatoriske test fra 2. til 8. klassetrin. Alle obligato-
riske test kan desuden gennemføres på frivillig basis på det klassetrin, de
er målrettet og på klassetrinnet under og over.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0002.png
Boks 1. Nationale test i folkeskolen
De obligatoriske nationale test skal gennemføres i perioden 1. marts til
30. april. Oplysning om, i hvilke perioder af skoleåret der kan ske frivillig
anvendelse af test, offentliggøres på uvm.dk. I skoleåret 2019/2020
kunne de frivillige test gennemføres fra den 7. oktober til den 29. no-
vember og igen i den obligatoriske testperiode.
Spørgsmål 3: Hvilke regler gælder for elevplanen, og hvad vi ved
om brugen af elevplaner?
Svar:
Gældende regler
Ifølge folkeskolens § 13 skal lærere som led i undervisningen i
folkeskolen løbende evaluere elevernes udbytte af undervisningen.
Evalueringen skal danne grundlag for:
vejledning af den enkelte elev,
den videre planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen,
regelmæssig orientering af forældrene om elevernes udbytte af
undervisning.
Som led i den løbende evaluering skal der for alle elever i børnehaveklas-
sen til og med 9. klasse udarbejdes en elevplan, som skal opdateres
mindst en gang hvert skoleår,
jf. folkeskolelovens § 13 b.
Elevplanen skal
bruges til den systematiske evaluering og opfølgning på den enkelte elevs
udbytte af undervisningen.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
Elevplanen skal være et enkelt og dynamisk redskab, der giver mulighed
for at følge en elevs udvikling fra børnehaveklassen og frem til 9. klasse-
trin, således at lærere, elev og forældre kan se udviklingen i mål, status og
opfølgning gennem hele skoleforløbet.
Elevplanen skal være digital og gøres tilgængelig for elevens forældre.
For elever i børnehaveklassen til og med 8. klasse skal elevplanen for ud-
valgte fag,
jf. boks 2,
indeholde individuelle mål, status for elevens læring
og en beskrivelse af den opfølgning, der skal ske.
For elever på 8. og 9. klassetrin skal elevplanen indeholde oplysninger til
brug for vurderingen af elevens uddannelsesparathed,
jf. lov om vejledning
om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse, m.v.
For hver
elev på 8. og 9. klassetrin skal elevplanen indeholde oplysninger om:
hvilken ungdomsuddannelse, eleven planlægger at søge efter 9.
eller 10. klasse.
en vurdering af, om eleven har de nødvendige sociale og person-
lige forudsætninger for at starte på en ungdomsuddannelse efter
9. klasse og for at gennemføre uddannelsen.
for de elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate i 8. klasse
eller senere, skal elevplanen indeholde oplysninger om den ind-
sats, det er besluttet at gennemføre for eleven.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0004.png
Boks 2 Oversigt over elevplaner fordelt på klassetrin
Kommunal- og skolebestyrelsens rolle
Folkeskolelovens krav til elevplanen er minimumskrav. Kommunalbesty-
relsen kan herudover fastlægge mål og rammer for skolens anvendelse af
elevplaner. Kommunerne kan således vælge at stille yderligere krav end
de, der følger af folkeskoleloven.
Skolebestyrelsen kan hertil fastsætte principper for skolens anvendelse af
elevplaner. Principperne kan for eksempel handle om, hvornår og hvor
ofte elevplanerne opdateres, hvem der koordinerer udarbejdelsen af pla-
nerne, eller hvordan forældrene er med i samarbejdet.
Den enkelte skoleleder eller lærer kan inden for kommunalbestyrelsens
mål og rammer og skolebestyrelsens principper selv bestemme, at elev-
planen i det enkelte år tillige skal indeholde oplysninger i forhold til an-
dre fag, der ud fra en helhedsvurdering af den enkelte elev anses for væ-
sentlige at medtage i elevplanen.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0005.png
Viden om elevplaner
Det fremgår af følgeforskningsrapporter til folkeskolereformen udgivet i
2018, at:
59,4 % af lærerne
ikke
mener, at elevplanen understøtter elevernes
læring.
56,7 % af lærerne mener, at elevplanen i nogen, høj eller meget høj
grad understøtter dialog med forældrene.
26,7 % af skolelederne har været i dialog med lærerne om brugen af
elevplanen.
81 % af forældrene vurderer elevplan som godt udgangspunkt for
dialog med skolen.
Som led i rådgivningsgruppens arbejde er Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA) desuden i gang med en afdækning af elever, lærere, forældre og
forvaltningsmedarbejderes brug af og holdninger til elevplaner. Analysen
forventes at foreligge i foråret 2020.
Folkeskoleforligskredsen besluttede med
Aftale om Folkets skole: Faglighed,
dannelse og frihed
justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
fra 30. januar 2019 at nedsætte en rådgivningsgruppe om forenkling af
elevplanen. Rådgivningsgruppen skal komme med forslag til forenkling
af elevplanen og forventes at aflevere sine anbefalinger i maj 2020.
Spørgsmål 4: Er det forbudt at give individuel vejledning bredt set?
Svar:
Der er ikke noget lovgivningsmæssigt, der hindrer, at kommunen giver
individuel vejledning ud over dét, som ungeindsatsen er forpligtet til ef-
ter lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
Kravene til den vejledning, som kommunalbestyrelsen skal sørge for, at
der gives, varierer afhængig af, om det drejer sig om grundskoleelever el-
ler unge, der allerede har gennemført grundskolen. Der skal gives vejled-
ning om valg af uddannelse og erhverv til:
a) Elever i folkeskolens 7.-9. klasse og til elever, der følger folkesko-
lens 10. klasse
b) Unge under 25 år, som hverken er i fuldtidsbeskæftigelse, i gang
med eller har fuldført en ungdoms- eller videregående uddan-
nelse, efter at have forladt grundskolen, 10. klasse eller FGU.
Ad a) For denne gruppe har kommunalbestyrelsen en
pligt
til at sørge for,
at der gives kollektiv vejledning fra 7. klasse. Desuden har kommunens
ungeindsats (KUI) i samarbejde med skolens leder,
pligt
til at iværksætte
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
en målrettet vejlednings- og skoleindsats
dvs. individuel vejledning - til
elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparate i hhv. 8. eller 9. klasse til
en eller flere kategorier af ungdomsuddannelser, som den unge ønsker
optagelse på. I tilrettelæggelsen vurderer KUI konkret, hvordan gruppe-
vejledning og individuel vejledning kan supplere hinanden.
Ad b) Vejledningen for denne gruppe omfatter gruppevejledning og indi-
viduel vejledning i forbindelse med den unges bestræbelser på at påbe-
gynde en uddannelse eller komme i beskæftigelse. KUI har
pligt
til at give
unge i denne kategori vejledning. Hvis det ikke er muligt at komme i
kontakt med den unge skriftligt, elektronisk eller telefonisk, skal KUI
sørge for, at der rettes personlig henvendelse til den unge. Der er derud-
over en
pligt
til at vejlede andre unge under 25 år, som fx er i fuldtidsbe-
skæftigelse eller har gennemført en ungdomsuddannelse, hvis de selv
henvender sig.
Spørgsmål 5: Hvor længe er studenter i gennemsnit ikke i uddan-
nelse eller job efter deres studentereksamen.
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet opgør, hvor studenterne er henne i
uddannelsessystemet på givne statustidspunkter efter, at de har fuldført
deres gymnasiale uddannelse. Ministeriet har derimod ikke data for stu-
denters overgang til beskæftigelse. Det bemærkes, at studenters overgang
til beskæftigelse ikke nødvendigvis er et retvisende mål for kvaliteten af
uddannelsen, da studentereksamen ikke er erhvervskompetencegivende.
Dertil kommer, at studenternes overgang til ufaglært beskæftigelse i
eventuelle ”sabbatår” kan give et
skævt billede af, hvordan studenter kla-
rer sig.
Besvarelsen af spørgsmålet vedrører derfor alene, hvor studenterne er
henne i uddannelsessystemet på givne statustidspunkter, efter de har
fuldført deres gymnasiale uddannelse.
Tabel 1 viser, at efter 63 måneder (5 år plus en sommerferie) er ca. 10
pct. af studenterne stadig ikke overgået til anden uddannelse.
Størstedelen af eleverne er under 15 måneder om at påbegynde ny ud-
dannelse. For perioden 2010-2017 er i gennemsnit 44 pct. af eleverne, og
dermed under halvdelen, ikke overgået til uddannelse efter 15 måneder.
Denne andel er dog stigende og er steget til 54 pct. for studenterårgan-
gen 2017.
Af tabel 1 fremgår desuden tal fra ministeriets profilmodel, der viser en
fremskrivning af det forventede uddannelsesforløb for 9. klasseårgange
25 år efter 9. klasse. Det fremgår af tabellen, at omkring 7 pct. af studen-
terne aldrig opnår højere uddannelse end studentereksamen.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0007.png
Tabel 1. Andel studenter, der ikke er overgået til, eller har gennemført, anden uddannelse
efter de fuldførte deres gy asiale udda else sa t oplys i ger fra BUVM’s profil odel
Forven-
tet an-
del, der
kun har
en stu-
diekom-
peten-
Statustidspunkt
cegi-
vende
uddan-
nelse 25
år efter,
de gik i
9.
klasse*
År for
fuldfø-
relse
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Genms.
77%
75%
75%
75%
76%
78%
81%
83%
78%
77%
75%
74%
74%
76%
78%
81%
83%
77%
73%
70%
70%
70%
72%
74%
77%
80%
73%
40%
38%
39%
40%
43%
46%
50%
54%
44%
21%
14%
10%
7%
19%
18%
19%
21%
22%
24%
26%
13%
13%
14%
15%
16%
17%
9%
9%
10%
10%
7%
7%
7%
7%
3 mdr 6 mdr 9 mdr 15 mdr 27 mdr 39 mdr 63 mdr
Anm.: *Den forventede andel elever, der kun har opnået studiekompetencegivende uddan-
nelse 25 år efter, de gik i 9. klasse, baserer sig på BUVMs profilmodel. Her præsenteres 9.
klassesårgangene 2006, 2007, 2008 og 2009, da de mere eller mindre svarer til studenterår-
gangene 2010-2013. Da profilmodeltallene er en fremskrivning og ikke de faktiske tal, kan de
ikke direkte sammenlignes med resten af tabellen, men give en indikation på en længere op-
følgning.
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0008.png
Spørgsmål 6: Hvordan er den generelle udvikling i antallet af prak-
tikpladser i Danmark, herunder udviklingen i forhold til at nå mål-
sætningen fra Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret ar-
bejdskraft og praktikpladser, august 2016?
Svar:
Af vedlagte bilag 2 (årsstatistik for praktikpladsområdet 2018) fremgår, at
der i 2018 blev indgået 45.197 uddannelsesaftaler på erhvervsuddannel-
serne. Det er en stigning på 3 pct. fra 2014. I 2018 blev der indgået 2.993
flere aftaler end i 2016.
Målet for
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft og praktik-
pladser
er, at der i 2025 skal indgås 8.000-10.000 flere uddannelsesaftaler
for erhvervsuddannelserne sammenlignet med niveauet i 2016. SOSU-
og PAU-uddannelser indgår ikke, da de er dimensioneret gennem sær-
skilte aftaler.
De nyeste offentliggjorte tal for praktikpladser er for november 2019.
Der blev i de første 11 måneder af 2019 indgået 1.750 færre aftaler end i
samme periode året før. På den baggrund forventes samlet set, at der vil
være et fald i aftaler fra 2018 til 2019 set over hele året.
Tabel 2 Indgåede aftaler ift. trepartsmålsætningen per november
2019
Kilde:
Styrelsen for It og Læring. Udtrækstidspunkt medio december 2019.
2016
Hele året
Antal flere end 2016
hele
året
Januar til november
Antal flere end 2016
januar
til november
34.247
0
32.057
0
2017
34.638
391
32.258
201
2018
37.240
2.993
34.721
2.664
2019
-
-
32.971
914
Vedlagt, som bilag 3, er det seneste månedsnotat for praktikpladser for
november 2019
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0009.png
Spørgsmål 7: Er det muligt at få en opgørelse over elevtilgangen til
AMU fordelt på hhv. offentlige og private AMU-udbydere gerne
fremskrevet til 2020?
Svar:
Nedenstående figur 1 viser udviklingen i antal kursister fra 2008 og frem
til 2018.
Figur 1. Udvikling i antal af AMU-kursister
Anm.: 2019 indeholder kun aktivitet for 1.-3. kvartal, hvor 2019 ikke er medtaget.
Kilde: Uddannelsesstatistik.dk og egne beregninger
Spørgsmål 8: Er det muligt at få en opgørelse over antal faglærte
og ufaglærte på det danske arbejdsmarked?
Svar:
I forbindelse med den tekniske gennemgang blev præsenteret en oversigt
over
alle
ufaglærte og faglærte i befolkningen i alderen 15-69 år sammen-
holdt med AMU-kursister. Tabellen er gengivet nedenfor som figur 2.
Der var i 2018 tale om i alt ca. 2,6 mio. personer. Unge under uddannelse
og personer på førtidspension (som er enten faglærte eller ufaglærte) tæl-
ler med i opgørelsen.
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
2159395_0010.png
Figur 2 AMU-aktivitet og AMU-målgruppe i befolkningen
Kilde: Danmarks Statistik (HFUDD10) samt BUVM’s databank (2004-2007)
og uddan-
nelsesstatistik.dk (2008-2018)
Supplerende kan det oplyses, at tages der i stedet udgangspunkt i antallet
af beskæftigede og ledige på
arbejdsmarkedet
(dvs. beskæftigede plus ledige
der står til rådighed for arbejdsmarkedet) i alderen 16-66 år, så er ni-
veauet samlet set ca. 1,8 mio. personer jf. tabel 3.
Tabel 3. 16-66-årige ufaglærte og faglærte på arbejdsmarkedet
Beskæftigede
Beskæftigede
og arbejdsløse
Ufaglærte
Faglærte
Ufaglærte
Faglærte
2017
789.010
897.523
823.378
927.948
2018
799.197
895.915
-
-
Anm.: *Ufaglærte er personer med grundskole, gymnasiale uddannelser, adgangsgi-
vende uddannelsesforløb eller uoplyst uddannelse som højest fuldførte uddannelse
Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken, RAS209 og egne beregninger
Spørgsmål 9: Er det muligt at få et overblik over hvilke ansvarsom-
råder, der ligger i hhv. BM og BUVM i forbindelse med overgan-
gen fra STU?
Svar:
Unge under 25 år er omfattet af den kommunale ungeindsats (KUI), som
trådte i kraft 1. august 2019, og som hører under Børne- og Under-
visningsministeriets lovgivning.
KUI’s funktioner og opgavevaretagelse
for de unge under 25 år omfatter jobcentrenes opgaver, og beskæftigel-
sesindsatser efter beskæftigelseslovgivningen
som hører under Beskæf-
tigelsesministeriets ressort
gives som led i den samlede og koordine-
rede ungeindsats, jf. KUI-loven, og ikke som en isoleret beskæftigelses-
mæssig indsats.
Den sammenhængende ungeindsats koordinerer indsatser for den unge
på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialområderne. Med KUI
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Orientering om svar på spørgsmål stillet af Børne- og Undervisningsudvalget ved den tekniske gennemgang af Børne- og Undervisningsministeriets områder den 28. januar 2020.
har kommunerne således fået et særligt ansvar for de unge i overgangen
mellem tilbud, så det sikres, at der hele tiden følges op på, at den unge er
på vej mod uddannelse og job. KUI skal bl.a. tildele unge, som af per-
sonlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere enheder i kom-
munen, en gennemgående kontaktperson. Kontaktpersonordningen op-
hører, når den unge er forankret i en traditionel ungdomsuddannelse el-
ler har fast tilknytning til arbejdsmarkedet. STU-målgruppen er ofte in-
volveret i flere kommunale indsatser på tværs af forvaltninger, hvor
kommunerne før den gældende forpligtigelse om et tværgående sigte ikke
nødvendigvis koordinerede de indsatser, der fandt sted i det forskellige
forvaltninger. Med den kommunale ungeindsats skal de forskellige faglig-
heder i kommunerne spille sammen, ligesom der skal være en klar an-
svarsfordeling.
Hvis den unge er over 25 år, når vedkommende har gennemført STU, er
vedkommende ikke omfattet af KUI. Beskæftigelsesministeriet har an-
svaret for beskæftigelsesrettede indsatser. For mange vil der desuden
være behov for sociale indsatser under Social- og Indenrigsministeriet
mhp. at de få unge godt videre.
Såfremt den unge tilkendes førtidspension før, under eller umiddelbart
efter gennemførelse af STU, vil der typiske ikke finde en indsats sted i
jobcentret men i regi af bl.a. socialforvaltningen.
Spørgsmål 10: Kan ministeriet sende et overblik over politiske afta-
ler på Børne- og Undervisningsministeriets område?
Svar:
Af vedlagte bilag 4 fremgår oversigt over politiske forlig og aftaler på
Børne- og Undervisningsministeriets område.
11