Odense, 9. januar 2019
Jeppe Bundsgaard
Vedr. Evalueringen af nationale test januar, 2020.
Konklusioner som bør fremgå tydeligt af den tværgående
sammenfatning
- Items i nationale test måler i alt for stort omfang forkert. Mere end halvdelen af alle items i dansk
læsning og matematik har sværhedsgrader der afviger mere end en halv logit fra de i testen anvendte
sværhedsgrader (STIL notat 4, s. 9).
- Betydelige andele (15-20 procent) link-items ændrer sværhedsgrad på tværs af lineære afprøvninger
(STIL notat 4, s. 6). Det betyder at der er endnu færre link-items som faktisk anvendes til brobygningen
mellem gamle og nye items.
- Fejl i item-sværhedsgrader har indflydelse på fordelingen af elever på en måde så det er synligt i
fordelingsplots (STIL notat 4, s. 5, samt bilag 4.4).
Der er derfor grund til at tvivle på alle resultater
fra analyser og forskning der hviler på nationale test.
- For store andele (mellem 2 og 13 procent, STILs notat 3, s. 4) af eleverne er usikkerheden større end
den fastsatte grænse.
- Usikkerheden (SEM på 0,55) er alt for stor til at elevernes resultater kan bruges på individniveau – og
sandsynligvis også på klasse- og sågar årgangsniveau (egne analyser).
- Vi ved ikke noget om hvor mange elevers testforløb der ikke stemmer med Rasch-modellen. De lave
test-gentest-korrelationer (STILS notat 3, s. 13) tyder på at det er betydelige andele.
- Der foregår en udbredt praksis med
teaching-to-the-test:
Fx for dansk: 35,6 procent af dansklærerne
målretter undervisning frem mod obligatoriske test, 28,2 procent opprioriterer de områder der testes i,
og 22,9 procent målretter undervisningen for at opnå gode resultater (bilagstabellerne 3.23-3.26)
- Betydelige andele af lærerne mener ikke at nationale test tester relevante kompetencer (60 procent af
dansklærerne, 30 procent af matematiklærerne, 45 procent af engelsklærerne, 40 procent af fysik/kemi-
lærerne, bilagstabellerne 3.16-3.19).
- Betydelige andele af skoleledere og lærere svarer ’ved ikke' på spørgsmål om hvordan data fra
nationale test skal fortolkes (bilagstabeller 1.7 og 3.28. Forvaltningsmedarbejdere er ikke stillet
sådanne spørgsmål, så vi ved ikke om også de mangler forståelse for hvordan data skal fortolkes.
- 46 procent af skolelederne mener at det er en god ide at afskaffe nationale test, og 64 procent af
skolelederne mener at viden fra nationale test let kan afløses af anden viden.
- Nationale test opleves generelt ikke at understøtte skolernes evalueringskultur (VIVEs rapport 5, s.
10)