STUDIETURE OG STUDIEFORLØB ER EN DEL AF DEN MERKANTILE DNA
Problem:
Børne- og Undervisningsministeren har meldt ud, at eleverne på ungdomsuddannelserne maks. må
betale kr. 3.000 i løbet deres studietid til studieture. Umiddelbart ser vi to problemer heri. For det første
er loftet på kr. 3000 for lavt, og for det andet skelnes der i den nuværende debat ikke mellem studieture
og studieforløb i udlandet. Begge er for os at se centrale tilføjelser til den almene undervisning såvel
fagligt som kulturelt samt en væsentlig del af bekendtgørelserne på erhvervsuddannelserne.
Studietur:
En studietur har oftest en varighed på en lille uge, hvor hele klassen tager af sted sammen. En gymnasial
uddannelse er finansieret af staten. Derfor giver det god mening, at der er et loft på udgiften til studieture,
da alle elever skal have lige mulighed for at stifte bekendtskab med fremmede kulturer. Vi forstår fuldt ud
ministerens intention. Beløbet på kr. 3.000 er dog lavt sat, og det vil være svært at sende fx. spanskklassen
e uge til Bar elo a, ligeso det giver større egræ s i ger for i ter atio alt udsy i ’udka tsda ark’
ift. skolerne tæt på Kastrup lufthavn, hvor flypriserne er lavere. Erfaringerne fra Aalborg Handelsskole (AH)
er ligeledes, at det typisk ikke er økonomien, der afholder elever fra at deltage, men oftere personlige
udfordringer. Vi har, ligesom mange andre skoler, allerede i dag fastsat et prismaksimum for disse ture,
som afspejler vores dagligdag og elevernes ønsker. AH har støttemuligheder for elever med økonomiske
udfordringer.
Studieforløb:
Et studieforløb er kendetegnet ved, at eleven tilbringer en længere periode i udlandet
–
og modtager en
del af sin undervisning ude, er i praktik, privat indkvarteret og besøger internationale virksomheder. Man
tilmelder sig en specifik klasse og studieretning, inden man starter på uddannelsen, eller man modtager
et særligt tilbud på tværs af klasser. Der er således en stor grad af frivillighed herover
–
og ingen elever
efterlades
’ale e hje
e’.
De unge og deres familier tager et aktivt valg forud for skolestart. Får
skolerne ikke længere mulighed for at give eleverne dette tilbud, vil det være en betydelig forringelse af
de unges muligheder for at erhverve sig internationale kompetencer og soft skills efterspurgt af
erhvervslivet samt udvikle sig til globale medborgere. Ligesom det vil få stor betydning for de mange års
samarbejde AH har haft på tværs af landegrænser både europæisk og globalt til stor gavn for alle vores
elever og medarbejdere.
Løsning:
Studieforløb i udlandet er ikke studieture i den forventede lovs forstand. Der er tale om kombineret
praktik- og undervisningsforløb med privat indkvartering, der styrker unges sproglige og kulturelle
kompetencer
–
og hvor det er frivilligt, om man ønsker at tilmelde sig. Disse internationale studieforløb
undtages fra de almindelige bestemmelser om studieture. Valget forbliver ved den enkle elev og dennes
familie.
Fordele:
DK er en velrenommeret handelsnation med stolte
internationale traditioner, og de unge skal bruge
reelle kompetencer indenfor globalisering, handel
og kultur, som de får ved at være til stede i det
internationale miljø de lærer om på erhvervsudd.
Vi skal sikre dansk erhvervsliv de bedste
medarbejdere fremadrettet
–
og det indebærer
også ungdomsuddannelser, der er med til at sikre
et globalt udsyn i praksis og give de unge mod på
verden i udfordrende, men trygge rammer.
Ulemper:
Studieforløb i udlandet er ikke en mulighed for alle
elever på alle ungdomsuddannelser. Det er ikke
alle elever, der tager på disse forløb, men på
skolerne er det vores ansvar at sikre internationale
tilbud i alle priskategorier til alle de elever, der har
interessen for og modet på verden.