Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Studietur eller studieforløb? Lad os nu få nuancerne med i debatten.
Fremtidige
verdensborgere
indespærret
i
det
rød-hvide
klasseværelse.
”Danske børn, unge og voksne skal rustes til en stadig mere globaliseret verden, og
dansk uddannelsespolitik henter inspiration fra andre lande,” sådan skriver Børne-
og
Undervisningsministeriet på deres officielle hjemmeside. Paradoksalt taget prisloftet
på 3.000 kr. til studieture i betragtning.
27 elever. 27 aktive valg. 27 investeringer i uddannelse. 27 globalister, der alle ønsker at udvide deres
internationale horisont samt kompetencer. Til dagligt studerer vi i den internationale klasse på
Aalborg Handelsgymnasium. Hver enkelt elev i vores klasse har i samarbejde med deres forældre
taget et aktivt valg om at tage vores studentereksamen på netop denne studieretning. En studieretning
der bestemt ikke er gratis, men en studieretning, hvor soft skills danner hovedingrediensen for os -
Danmarks repræsentanter på fremtidens globale arbejdsmarked. Netop det globale perspektiv
gennemsyrer HHX-bekendtgørelsen og læreplanerne fra Undervisningsministeriet. Hele 91 gange
optræder ordet
global.
Men hvor globale og internationale bliver vores udsyn egentligt, når I
politikere dræner mulighederne for, at vi kan udvikle vores kulturelle forståelse samt sproglige
kompetencer?
Alle skal have mulighed for at stifte bekendtskab med andre kulturer, og alle skal have lige mulighed
for at kunne deltage i studieture. Ingen unge skal føle sig forladte eller udenfor på baggrund af
forældres manglende midler. Med et ønske om at mindske uligheden i det danske samfund, støtter vi
naturligvis undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils forslag om et prisloft på studieture.
Dertil er det dog vigtigt at påpege, at der er en stor forskel studieture og studieforløb. Hvor de
ordinære studieture oftest strækker sig over en uge med et fokus på en given bys seværdigheder,
virksomhedsbesøg, shopping og interaktion med klassen, så ligger fokusset ved studieforløb et helt
andet sted. På vores internationale studieretning går turen hele to gange til et engelsktalende land,
hvor særligt virksomhedsbesøg, skolegang og praktik er med til at styrke vores faglige kompetencer
som en del af programmet. Udover dette indkvarteres vi hos helt ordinære britiske og amerikanske
familier, hvilket er med til at give os et særdeles repræsentativt indblik i andre kulturer. Disse former
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 106: Henvendelse af 24/2-20 fra Trine Vejstrup Lund Hansen, Anne-Sofie Bredahl Frederiksen og Lærke Møller Bornæs om loft på studieture
for udvidede kulturmøder er i en globaliseret verden, hvor der konstant krydses længde- og
breddegrader, yderst essentielle for vores og Danmarks fremtidige globale konkurrencedygtighed.
Vores hue er ikke bare en hue med flag. Vores hue skaber muligheder. Vores hue er et symbol på, at
vi indgår i et internationalt samarbejde. Vores hue er en del af EU’s Erasmus+ program, hvilket
betyder, at vi kan modtage et EBBD bevis. For at modtage dette bevis kræver det netop studieforløb
i lande, som ikke grænser op til Danmark. Lande, som kan konvertere vores teori fra undervisningen
til daglig praksis. München, Brighton, Seattle og Vancouver danner tilsammen destinationerne for
vores studieforløb. Det er destinationer, hvor vi oplever højt fagligt indhold og kulturmøder udover
det sædvanlige. Som verdensborger kommer vi ud og står på egne ben på både godt og ondt. Her
tilegner vi os soft skills. Skills, som danner grundlag for os som verdensborgere. Skills, som mange
danske, men i den grad også internationale virksomheder, er på udkig efter.
Statsminister Mette Frederiksen nævner selv i sine tidligere valgkampe, at hvis der er én ting, vi ved
om fremtiden
så er det, at vi alle sammen skal blive dygtigere, hvis vi skal klare os i den
internationale konkurrence. Klodens internationale konkurrence er særligt præget af USA. Landet,
som netop danner rejsemålet for vores næste studieforløb. Hvorfor ikke lade os få et glimt af den
amerikanske dagligdag? Hvorfor skal vi undervises i fag som International Økonomi og have et
internationalt perspektiv i samtlige andre fag, hvis I alligevel holder os indespærret i rød-hvide
klasseværelser, og vi derved ikke får muligheden for at få konverteret teori til praksis? Et prisloft på
3.000 kr. til internationale studieforløb er ikke tilstrækkeligt.
27 fremtidige verdensborgere, 27 EBBD beviser, 27 danske repræsentanter på det globale
arbejdsmarked, 27 internationale kompetencer og 27 soft skills-elever udryddes.
I et dansk demokrati bør det kun være rimeligt at have friheden til selv at vælge uddannelse. Prisloftet
for egenbetaling på studieture bør differentieres alt afhængig af studieretning, så der stadig er
mulighed for, at vi kan blive Danmarks fremtidige verdensborgere og repræsentanter på det globale
arbejdsmarked.
På vegne af 2.S på Aalborg Handelsgymnasium
Thorbjørn Riis Larsen, Caroline Norre Westergaard & Louise Person Fiedel