Studietur eller studieforløb? Lad os nu få nuancerne med i debatten.
Fremtidige
verdensborgere
indespærret
i
det
rød-hvide
klasseværelse.
”Danske børn, unge og voksne skal rustes til en stadig mere globaliseret verden, og
dansk uddannelsespolitik henter inspiration fra andre lande,” sådan skriver Børne-
og
Undervisningsministeriet på deres officielle hjemmeside. Paradoksalt taget prisloftet
på 3.000 kr. til studieture i betragtning.
27 elever. 27 aktive valg. 27 investeringer i uddannelse. 27 globalister, der alle ønsker at udvide deres
internationale horisont samt kompetencer. Til dagligt studerer vi i den internationale klasse på
Aalborg Handelsgymnasium. Hver enkelt elev i vores klasse har i samarbejde med deres forældre
taget et aktivt valg om at tage vores studentereksamen på netop denne studieretning. En studieretning
der bestemt ikke er gratis, men en studieretning, hvor soft skills danner hovedingrediensen for os -
Danmarks repræsentanter på fremtidens globale arbejdsmarked. Netop det globale perspektiv
gennemsyrer HHX-bekendtgørelsen og læreplanerne fra Undervisningsministeriet. Hele 91 gange
optræder ordet
global.
Men hvor globale og internationale bliver vores udsyn egentligt, når I
politikere dræner mulighederne for, at vi kan udvikle vores kulturelle forståelse samt sproglige
kompetencer?
Alle skal have mulighed for at stifte bekendtskab med andre kulturer, og alle skal have lige mulighed
for at kunne deltage i studieture. Ingen unge skal føle sig forladte eller udenfor på baggrund af
forældres manglende midler. Med et ønske om at mindske uligheden i det danske samfund, støtter vi
naturligvis undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils forslag om et prisloft på studieture.
Dertil er det dog vigtigt at påpege, at der er en stor forskel studieture og studieforløb. Hvor de
ordinære studieture oftest strækker sig over en uge med et fokus på en given bys seværdigheder,
virksomhedsbesøg, shopping og interaktion med klassen, så ligger fokusset ved studieforløb et helt
andet sted. På vores internationale studieretning går turen hele to gange til et engelsktalende land,
hvor særligt virksomhedsbesøg, skolegang og praktik er med til at styrke vores faglige kompetencer
som en del af programmet. Udover dette indkvarteres vi hos helt ordinære britiske og amerikanske
familier, hvilket er med til at give os et særdeles repræsentativt indblik i andre kulturer. Disse former