Februar 2018
Puljemidler til sociale normeringer i 100 institutioner
–
hvad har de betydet?
I eftersommeren 2018 fik 100 daginstitutioner i 30 forskellige kommuner en ekstra pose penge til flere
pædagoger, fordi en stor del af børnene i institutionen er i en udsat position.
BUPL har sendt spørgeskemaer til pædagoger og ledere i disse 100 institutioner, for at samle op på,
om puljetildelingen er blevet omsat til flere personaleressourcer i hverdagen, og om det gør en forskel
for børnene.
I alt 479 ud af de 948, som undersøgelsen er sendt til, har svaret. Det giver en svarprocent på over 50
pct.
Hovedresultater:
•
Langt de fleste steder er der kommet flere pædagoger (personaleressourcer) som følge af pul-
jetildelingen (93 pct. oplever dette)
Både pædagoger og ledere oplever, at den ekstra normering har gjort en forskel for børnene
(76 pct. af pædagogerne - 94 pct. af lederne). Især ses en bedre trivsel i børnegruppen og
bedre udvikling hos socialt udsatte og sårbare børn
De ekstra pædagoger har styrket det pædagogiske arbejde, især muligheden for at arbejde
med børnene i mindre grupper (88 pct.), være nærværende med børnene (86 pct.) og arbejde
med børnenes sproglige udvikling (86 pct.)
Knapt hver tredje leder vurderer, at sygefraværet er faldet i perioden
•
•
•
Yderligere information
–
kontakt: