Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2082528_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
2. oktober 2019
Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
Vedlagt uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse til Folketinget den 1.
oktober 2019 omfattende forordet og den del af regeringens lovprogram
2019-20, som forventes fremsat af børne- og undervisningsministeren og
henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget, samt forventet re-
degørelse fra børne- og undervisningsministeren.
Med venlig hilsen
Dan Westfall,
Udvalgsassistent
Side 1 | 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
2082528_0002.png
Et mere retfærdigt, solidarisk og grønt
Danmark
Den 27. juni 2019 fik Danmark en ny regering. En regering, som har sat en
ny retning mod mere retfærdighed, større solidaritet og en grønnere fremtid.
Nu er vi i gang med at gennemføre vores politik.
Vi har indgået aftaler med kommuner og regioner. Og i morgen vil regeringen
præsentere sit forslag til næste års finanslov.
Vi lægger en bund under velfærden. Så der kan ansættes flere sygeplejer-
sker og sosu-assistenter, når der bliver flere ældre. Så flere børn kan betyde
flere pædagoger. Og vi begynder at bygge kernevelfærden op igen. Og at
genoprette tilliden til vores skattevæsen.
I dag fremlægger vi regeringens lovprogram for det nye folketingsår.
Lovprogrammet følger blandt andet op på den politiske forståelse med De
Radikale, SF og Enhedslisten.
Vi har sammen sat den ambitiøse målsætning at reducere drivhusgasser
med 70 procent i 2030. Regeringen vil fremsætte en klimalov, der skal for-
pligte os på den ambition.
Vi vil styrke beskyttelsen af vores natur, og vi vil forbyde gratis plastikposer.
Vi vil arbejde for et mere retfærdigt Danmark. Det gælder blandt andet på
socialområdet og beskæftigelsesområdet.
Regeringen vil hurtigst muligt efter overenskomstforhandlingerne lovgive om
en ret til tidlig pension for de mest nedslidte. Vi vil også anvise finansiering af
forslaget. De, der har slidt gennem mange år, fortjener en værdig tilbage-
trækning.
Regeringen vil desuden styrke trygheden og sikkerheden. Og vi vil stramme
lovgivningen for Syrienskrigere.
I lovprogrammet lægger vi sporene ud for det første år. Der ligger et stort
Side 2 | 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
2082528_0003.png
arbejde foran os både i dette folketingsår og fire år frem. Jeg ved godt, at
mange danskere ikke vil kunne mærke forandringen her og nu. Men retnin-
gen er sat, og politik betyder noget.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det
kommende folketingsårs lovgivning.
Mette Frederiksen
Statsminister
Side 3 | 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
2082528_0004.png
Børne- og undervisningsministeren
Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for gymna-
siale uddannelser, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om er-
hvervsuddannelser og lov om en kommunal indsats for unge under
25 år (Ny udbudsmulighed på gymnasier, nyt henvisningstaxame-
ter, afskaffelse af muligheden for at udskifte oldtidskundskab med
andre fag på uddannelsen til almen studentereksamen på private
gymnasier, optag på adgangskurser og grundforløb plus og sam-
mensætning af Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Ud-
dannelser m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at give mulighed for dispensation til udbud af grundforløb i
erhvervsuddannelserne på offentlige og private gymnasiale institutioner samt voksenud-
dannelsescentre og at gøre oldtidskundskab til et obligatorisk fag også på de private
gymnasier. Endvidere foreslås en justering af reglerne vedrørende henvisningstaxametre.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om øget udbud af erhvervsrettede uddannelser
i hele Danmark og henvisningstaxameter mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra april 2019. Lovforslaget har herudover til
formål at justere reglerne i lov om erhvervsuddannelser vedrørende dels optag og gen-
nemførelse af adgangskurser og grundforløb plus (GF+), dels indstillingsretten til Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
Ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Modelpa-
rametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktik-
pladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2020, justering af det akti-
vitetsafhængige VEU-bidrag for 2020 m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at foretage den årlige opdatering af modelparametrene for
erhvervsuddannelser, der indgår i beregningen af det praktikpladsafhængige AUB-bidrag
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som udtryk for en forventning i forhold til sti-
gende eller faldende efterspørgsel efter arbejdskraft i forhold til det forventede udbud af
arbejdskraft inden for den pågældende uddannelse. Endvidere foreslås en justering af
det aktivitetsafhængige VEU-bidrag. Lovforslaget er en opfølgning på trepartsaftalerne
under den tidligere regering om hhv. tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft og praktik-
pladser fra august 2016 og om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddan-
nelse fra oktober 2017.
Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for er-
Side 4 | 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
2082528_0005.png
hvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af lokale elev-
fordelingsregler) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at styrke mulighederne for at sikre en elevfordeling, så elev-
sammensætningen på den enkelte institution i højere grad afspejler befolkningssammen-
sætningen. Med lovforslaget etableres der mulighed for, at fordelingsudvalg vil kunne
fastsætte lokale elevfordelingsregler med det formål at imødekomme særlige behov over
for en eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område for at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk og/eller social karakter på grund af elevsammensæt-
ningen.
Ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Lempelse af krav
om, at interne prøver skal afholdes som årsprøver) (Nov II)
Lovforslaget har på baggrund af erfaringer med gymnasiereformen fra 2016 til formål at
give mulighed for, at interne prøver i studieretningsfag, i dansk på A-niveau og i mate-
matik på A- eller B-niveau i de 3-årige gymnasiale uddannelser ikke nødvendigvis skal
afholdes som årsprøver i slutningen af skoleåret.
Ændring af lov om de gymnasiale uddannelser (Ændring af adgangsforudsæt-
ningerne til de gymnasiale uddannelser) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at afhjælpe udfordringer ved indretningen af den nuværende
optagelsesproces til de gymnasiale uddannelser. Med lovforslaget forventes optagelses-
processen generelt smidiggjort, og der forventes etableret mere fleksible muligheder for
optag for visse elevgrupper, der er kommet i klemme med de gældende regler.
Lov om forbud mod salg af opgavebesvarelser m.v. til personer
indskrevet på en uddannelsesinstitution under Børne- og Under-
visningsministeriet eller Uddannelses- og Forskningsministeriet
(Jan II)
Lovforslaget har til formål at indføre foranstaltninger med henblik på at
sikre effektiv håndhævelse af prøve- og eksamensreglerne på Børne- og
Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og Forskningsministeriets
områder. Der indføres med lovforslaget et strafbelagt forbud mod udbud,
herunder markedsføring, formidling eller salg af opgavebesvarelser m.v.
til personer, der deltager i en prøve/eksamen på en uddannelsesinstituti-
on under Børne- og Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Redegørelse til Folketinget:
Side 5 | 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1: Børne- og undervisningsministerens lovprogram 2019-20
2082528_0006.png
Redegørelse til Folketinget om virkningerne af folkeskolereformen
(Mar I)
Side 6 | 6