Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
UDKAST
Fremsat den {FREMSAT} af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene
(Bopælspligt i nyetablerede boliger, der
i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
§1
I lov om midlertidig regulering af boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 4. september
2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 134 af 25. februar 2020, § 2 i lov nr. 817 af 9. juni 2020, lov nr.
818 af 9. juni 2020 og lov nr. 819 af 9. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 45, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes
efter »der«: »i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger eller«.
2.
I
§ 46, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter: »tilsvarende for«: »enkeltværelser i boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og«.
3.
I
§ 47, stk. 2,
indsættes efter: »En bolig, der«: » i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig eller«.
4.
I
§ 48, stk.1,
indsættes før 1. pkt. som nyt punktum:
»Ejeren
af en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, skal sørge for, at boligen tages i
brug til helårsbeboelse.«
5.
§ 48, stk.1, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt., affattes således:
» Hvad der er fastsat i 1.-3. pkt., gælder tilsvarende enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger, og enkeltværelser, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger eller hidtil
har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller
en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.«
6.
I
§ 48, stk. 6,
indsættes efter »den«: », samt for ejere og andelshavere, som har sat deres bolig,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, til salg «.
§2
1
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven finder kun anvendelse på boliger, der
er fastlagt til helårsboliger
i en lokalplan, som
er endeligt vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den 1. januar 2021.
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efterspørgsel efter boliger i byen er stadigvæk stigende. Det er kun et øget udbud og bedre udnyttelse af
de eksisterende boliger, som kan sikre, at de mange mennesker, der ønsker at bo i byerne, kan få
mulighed for det.
Stigende priser og en historisk lav rente har betydet, at flere og flere investorer har rettet fokus mod
boliger som investeringsobjekter. Nogle af disse erhverver boliger -som kommunalbestyrelsen i en
lokalplan har fastlagt til helårsboliger - uden hensigt om omgående at tage dem i brug til
helårsbeboelse. Hermed opstår der en situation, hvor der findes ubeboede, nyetablerede boliger
samtidig med, at der er boligsøgende, der ikke kan tilfredsstille deres aktuelle behov for en bolig.
Regeringen har sat som et af sine mål, at der kommer 110.000 nye boliger i de 4 største byer inden
2031. Formålet er at imødekomme de mange boligsøgendes behov for en bolig. Derfor er det vigtigt for
regeringen, at nye boliger ikke kun bliver opført, men også bliver taget i brug.
Gældende regler kan ikke i tilstrækkeligt omfang sikre, at nye boliger, som i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, bliver taget i brug som helårsboliger umiddelbart efter etableringen. Hverken lov om
planlægning (herefter benævnt planloven), byggeloven eller lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (herefter benævnt boligreguleringsloven) indeholder regler, som forpligter ejere af nye
boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, at optage helårsbeboelse. Reglerne kan således i
dag ikke forhindre, at nyetablerede boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, står
ubeboede, hvis ejerne ikke har behov for at benytte boligerne til helårsbeboelse.
Det har ikke været hensigten, at byggeloven eller planloven skal sikre, at boliger bliver taget i brug
umiddelbart efter etableringen. Byggeloven skal sikre, at bygninger opføres, indrettes og anvendes, så
de er sunde og sikre at opholde sig i. Planlægning efter planloven er en erstatningsfri regulering, der
ikke pålægger en handlepligt. Regulering af boligforholdene, som bl.a. skal sikre en effektiv udnyttelse
af den eksisterende boligmasse, sker i boligreguleringsloven, som finder anvendelse i de kommuner,
som selv har truffet beslutning herom.
Med nærværende lovforslag ønsker regeringen at give de kommuner, som har besluttet at anvende
boligreguleringsloven, mulighed for at sikre, at boliger, som efter kommunalbestyrelsens egen
2
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
beslutning i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, bliver taget i brug til helårsbeboelse fra det
tidspunkt, hvor der er givet tilladelse til ibrugtagning.
Forslaget skal sikre, at nye boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, allerede fra det
tidspunkt, hvor der foreligger kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage den pågældende bolig i brug,
bliver omfattet af reglerne om bopælspligt i boligreguleringslovens kapitel VII, som bl.a. indebærer, at
ejeren skal sørge for, at boligen ikke står ledig, og at kommunalbestyrelsen
hvis ejeren ikke opfylder
sin pligt
kan anvise boligsøgende til den ubeboede bolig. Hermed vil man styrke en effektiv udnyttelse
af boligmassen.
Forslagets effekt skal ses i forhold til de planlagte byggeaktiviteter i de kommende år. Forslaget vil sikre,
at de nyetablerede boliger, som i en lokalplan bliver fastlagt til helårsboliger, anvendes til
helårsbeboelse umiddelbart efter, at boligerne er klar til at blive taget i brug.
2. Bopælspligt i helårsboliger
2.1. Gældende ret
2.1.1. Boligreguleringsloven
Boligreguleringslovens kapitel VII indeholder regler, som indebærer, at ejeren har pligt til at sørge
for, at helårsboliger fortsat er i benyttelse til helårsbeboelse.
Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge
for, at den fortsat benyttes til beboelse,
jf. boligreguleringslovens § 48.
Ejeren har seks uger til at opfylde sin pligt. Hvis ejeren ikke er i stand til at sikre den fortsatte
benyttelse af lejligheden inden for fristen, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til
kommunalbestyrelsen. Manglende eller forsinket anmeldelse straffes med bøde, jf.
boligreguleringslovens § 53, stk. 1.
Hvis ejeren eller en lejer i strid med reglerne har taget boligen i brug til sommerbeboelse eller
anden form for midlertidig benyttelse, betragtes boligen som ledig, og ejeren har pligt til at sørge
for, at den fortsat benyttes til helårsbeboelse, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan pålægge ejeren at benytte boligen til helårsbeboelse, og efter en periode
på 6 uger anvise en lejer, som ejeren har pligt til at udleje boligen til. Kommunalbestyrelsen har
endvidere i henhold til boligreguleringslovens § 49, stk. 1, mulighed for at ophæve en lejeaftale,
hvis boligen af lejeren benyttes til sommerbeboelse eller anden form for midlertidig benyttelse i
strid med reglerne.
Kommunalbestyrelsen kan anvise en boligsøgende til, hvem ejeren er pligtig at udleje lejligheden,
jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen ikke benytter sig af sin ret til at
anvise en boligsøgende, anses samtykke for meddelt.
Anvisning af boliger er ikke nærmere reguleret i boligreguleringsloven.
3
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte egne retningslinjer gældende for anvisning af boliger til en
borger med et akut boligsocialt behov. Kommunen afgør dermed ud fra en individuel og konkret
vurdering, hvem der opfylder de boligsociale kriterier. Leje og øvrige vilkår fastsættes af udlejeren
inden for rammerne af lejelovgivningens regler. Kommunalbestyrelsen kan ved fogedens bistand
indsætte en boligsøgende i lejligheden, jf. boligreguleringslovens § 48, stk. 4. Eventuelle tvister
vedrørende lejestørrelse m.v. kan indbringes for huslejenævnet.
Ejeren af en helårsbolig kan desuden anmode om kommunalbestyrelsens samtykke til, at en
helårsbolig tages i brug til sommerbeboelse eller lignende midlertidig benyttelse. Efter
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, må en bolig, der inden for de sidste 5 år har været benyttet til
helårsbeboelse, ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke tages i brug til sommerbeboelse eller
lignende midlertidig benyttelse, der er til hinder for, at boligen fortsat kan benyttes til
helårsbeboelse.
Det følger af reglerne, at samtykke alene kan afslås under henvisning til, at boligens fortsatte
anvendelse til helårsbeboelse er nødvendig af hensyn til boligsøgende i kommunen.
Meddeles afslag på samtykke skal ejeren sørge for den fortsatte benyttelse af boligen inden for 6
uger eller foretage en anmeldelse og anmode kommunalbestyrelsen om inden for 6 uger at anvise en
lejlighedssøgende, jf. ovenfor. Hvis lejligheden ikke anvises inden for 6 uger, anses samtykke for
meddelt.
Grundlæggende for reglerne er således, at helårsboliger i boligreguleringslovens forstand er boliger,
der er eller har været benyttet til helårsbeboelse. Det vil sige, at boligen efter opførelsen har været
beboet som helårsbeboelse.
Bopælspligten indebærer, at boligen skal benyttes til helårsbebelse enten af ejeren selv eller af
andre, f.eks. ved udlejning. Bopælspligten indtræder i det øjeblik boligen tages i brug til
helårsbeboelse. Der er således efter de gældende regler ikke bopælspligt for nyetableret
boligbyggeri.
Bestemmelserne gælder for alle typer helårsboliger - ejer-, andels- og lejeboliger, som er beliggende
i de pt. 79 kommuner, som har besluttet, at boligreguleringsloven i sin helhed eller alene
boligreguleringslovens kapitel 7 skal finde anvendelse.
Det overordnede formål med bestemmelserne er at give kommunalbestyrelsen mulighed for at sikre
en hensigtsmæssig udnyttelse af boligmassen.
De boligreguleringsmæssige hensyn, som ligger til grund for reglerne, handler om at give
kommunerne mulighed for at sikre, at den eksisterende boligmasse ikke formindskes, og at den
samtidig udnyttes på en effektiv måde. Desuden modvirkes fritidsboliger i områder, der er udlagt til
beboelse, ligesom både spekulation i boliger uden bopælspligt - og heraf følgende boligmangel
samt ikke godkendt erhvervsudøvelse undgås.
Det bemærkes, at ovennævnte regler i kapitel VII gælder tilsvarende for enkeltværelser, der hidtil
har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller
en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor, jf. boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3.
pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., § 50, stk. 1, 2. pkt. og § 52 a, stk. 1, 3. pkt.
4
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
2.2.2. Planloven
Kommunerne fastlægger i kommuneplanen retningslinjerne for arealanvendelsen samt den
overordnede fysiske udvikling af byerne og for det åbne land.
Efter planlovens § 11 a skal kommuneplanen indeholde retningslinjer, herunder for beliggenheden
af områder til forskellige by- og boligformål, detailhandelsstruktur, beliggenhed af virksomheder og
erhverv, naturbeskyttelsesinteresser m.v. Efter planlovens § 11 b skal kommuneplanen fastsætte
rammer for indholdet af lokalplanlægningen for enkelte af kommunens arealer, bl.a. med hensyn til
fordeling af bebyggelse efter art og anvendelsesformål, områder for blandede byfunktioner og
bebyggelsesforhold.
Lokalplanen regulerer den præcise og konkrete anvendelse af mindre områder og er den eneste
plantype, som er direkte bindende for grundejerne. Lokalplanen kan ikke gå ud over de rammer, der
er fastlagt i kommuneplanen. Hvis et område i kommuneplanen er udlagt til erhverv, kræver det en
ændring af kommuneplanen, før der kan vedtages en lokalplan, der udlægger området til boliger.
Kommunalbestyrelsen har efter planloven ret til at udarbejde og ændre kommune- og lokalplaner,
når den skønner et behov herfor, f.eks. hvis kommunalbestyrelsen ønsker at byudvikle et konkret
areal.
På den anden side har kommunalbestyrelsen også i visse tilfælde pligt til at udarbejde en lokalplan,
f.eks. før større bygge- og anlægsarbejder kan gennemføres.
Som oftest er al nybyggeri reguleret gennem en lokalplan. I mange nyere vedtagne lokalplaner er
boligerne fastlagt til helårsboliger. Der er således hjemmel til i lokalplaner at fastlægge boliger som
helårsboliger, hvis det er planmæssigt begrundet.
Bestemmelsen i en lokalplan om, at boliger er fastlagt til helårsboliger, er ikke det samme som
bopælspligt i boligreguleringslovens forstand. Da lokalplanen ikke kan gennemtvinge handlepligt,
indebærer et krav om helårsbeboelse, at boligen ikke kan bruges til andet formål, f.eks. til erhverv
eller feriebolig. Der kan ikke med hjemmel i en lokalplan stilles krav om, at en bolig, der er fastlagt
som helårsbolig, anvendes til helårsbeboelse. Kommunen kan således ikke gribe ind, hvis boligen
står tom, men alene hvis den anvendes til et andet formål end helårsbeboelse.
Planloven indeholder regler om planlægning for et områdes anvendelse, herunder helårsbeboelse.
Formålet med lokalplaner er i modsætning til boligreguleringslovens regler om bopælspligt at give
kommunerne mulighed for at fastsætte bestemmelser for den fremtidige anvendelse i bestemte
områder, herunder bestemme i hvilket omfang boligerne i området skal anvendes til helårsbeboelse.
Planlovens § 15, stk. 2, nr. 2 og 8, giver hjemmel til at fastlægge den fremtidige anvendelse af et
område eller af den enkelte bygning i den detaljeringsgrad, der i den konkrete situation kan
begrundes planlægningsmæssigt og i øvrigt under overholdelse af almindelige krav om
proportionalitet m.v.
Ifølge Vejledning om lokalplanlægning forstås ved
‘områdets anvendelse’
i planlovens § 15, stk. 2,
nr. 2, en generel angivelse af områdets anvendelse, fx til parcelhusbebyggelse,
5
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
etageboligbebyggelse eller erhvervsformål. Planlovens § 15, stk. 2, nr. 2, adskiller sig herved fra §
15, stk. 2, nr. 8, der muliggør en detaljeret regulering af bebyggelse. Planlovens § 15, stk. 2, nr. 8,
giver mulighed for i en lokalplan at optage bestemmelser om anvendelse af de enkelte bygninger.
Ifølge afsnit 2.3.2.1 i Vejledning om lokalplanlægning dækker udtrykket
’bolig‘
over såvel
helårsbolig som fritidsbolig. Hvis man i en lokalplan har fastsat, at området kun må anvendes til
helårsbeboelse, kan kommunalbestyrelsen modsætte sig, at boligerne anvendes til f.eks. feriebolig.
Men kommunalbestyrelsen kan ikke efter planloven tvinge ejeren til hverken selv at bo i boligen
eller leje den ud til helårsbeboelse.
Om håndhævelse af en lokalplans bestemmelser om helårsbeboelse henvises det i Vejledning om
lokalplanlægning til den daværende miljøministers svar af 29. marts 2005 på spørgsmål 8 og den
daværende socialministers svar af 11. marts 2005 på spørgsmål 4 fra det daværende Folketingets
Boligudvalg om henholdsvis forholdet til planloven og forholdet til boligreguleringsloven.
Af miljøministerens svar vedrørende forholdet til planloven fremgår bl.a. følgende:
”Håndhævelsen
af lokalplaner og deres bestemmelser påhviler kommunerne (lovens § 51, stk. 1),
og man kan fx give ejere og andre brugere påbud om lovliggørelse efter forudgående varsling
(lovens § 63). Hertil kommer, at det er muligt ved domstolene at idømme bødestraf over for ejere
og andre brugere, der overtræder loven, herunder dens bestemmelser om lokalplaner og
håndhævelse heraf (lovens § 63-64).
Et påbud fra en kommune, om at anvendelsen som feriebolig skal ophøre, er således mulig, men det
indebærer ikke, at ejeren/brugeren bliver forpligtet til at anvende boligen som fast bopæl
(helårsbeboelse) eller får pligt til at udleje den som helårsbeboelse. Man kan fx vælge at lade
boligen stå tom. I denne situation kan der imidlertid gennemføres en tvangsudlejning efter
boligreguleringsloven, hvis forudsætningerne for dens anvendelse er til stede, herunder at der tale
om konkret boligefterspørgsel i området.
At et påbud har den begrænsende virkning
at man ikke kan gennemtvinge helårsbeboelse (fx med
tilmelding til folkeregister mv.)
er fastslået i afgørelse fra Naturklagenævnet ud fra det
grundsynspunkt i planloven, at der ikke i lokalplaner kan foreskrives handlingspligt for de
omfattede ejere/brugere af ejendomme.
Det må på den baggrund konkluderes, at lokalplaner kan indeholde bestemmelser, der stiller krav
om anvendelse af boliger som helårsboliger, og at bestemmelser herom i nogen grad kan
håndhæves, men ikke med pligt til at ejere/brugere rent faktisk bosætter sig i ejendommen.”
Planlovgivningen giver således mulighed for i en lokalplan at optage bestemmelser om, at boliger i
det pågældende område skal anvendes til helårsbeboelse, og dermed ikke lovligt kan anvendes til
ferieboligformål. Håndhævelse af en lokalplans krav om helårsbeboelse kan kun ske ved pålæg om
at ophøre med den ulovlige benyttelse. Der kan således ikke gives pålæg om at iværksætte den
lovlige benyttelse, f.eks. at tage en bolig i brug.
I den forbindelse skal det bemærkes, at en anvendelse af en bolig, som i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig, som feriebolig vil være i strid med lokalplanens bestemmelser om en anvendelse som
6
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
helårsbolig. Der kan som udgangspunkt ikke dispenseres fra en lokalplans
anvendelsesbestemmelser, idet de betragtes som en del af principperne i planen.
Det bemærkes endvidere, at egentlige fleksbolig tilladelser (tidligere boligreguleringslovens § 50,
stk. 2, nu planlovens § 41 a) som udgangspunkt ikke kan gives til boliger, der i en lokalplan er
fastlagt til en anvendelse som helårsbolig.
En lokalplan kan ikke regulere allerede etablerede, lovlige forhold. Boliger, der allerede er
etableret, kan således fortsat anvendes som hidtil, uanset en ny eller ændret lokalplanlægning.
Et byggeri eller en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at lokalplanens
retsvirkninger er indtrådt, skal være i overensstemmelse med planen, medmindre der gives
dispensation efter § 19, jf. afsnit 4.4 i Vejledning om lokalplanlægning.
En hidtidig ret til at udnytte en ejendom på en måde som er i strid med lokalplanen, bortfalder, når
retten ikke har været udnyttet i tre på hinanden følgende år. Det følger af planlovens § 56, stk. 4.
Efter lov om det centrale personregister skal en borger tilmelde sig den adresse, hvor denne har sit
faste ophold, folkeregisteradressen. Derfor er der ikke pligt til at tilmelde sig adressen på boligen,
hvis borgeren har et fast opholdssted et andet sted. Det er således benyttelsen af boligen og ikke et
spørgsmål om, at man har erhvervet boligen, der er afgørende.
Der kan
ikke med hjemmel i en
lokalplan stilles krav om folkeregistertilmelding.
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efterspørgsel efter boliger i de store byer er stadigvæk stigende. Priserne på ejerlejligheder i
storbyerne er fortsat med at stige, selv om der bygges flere boliger. Regeringen har derfor som sit
mål, at der skal bygges 110.000 nye private og almene boliger i de fire store byer frem mod 2031. I
den forbindelse finder regeringen, at det er vigtigt at sikre, at de nye boliger også bliver benyttet.
Når kommunerne udlægger nye områder til helårsboliger eller giver mulighed for fortætning af de
eksisterende områder eller omdannelse af erhverv til helårsboliger, er det vigtigt, at de nyetablerede
helårsboliger også bliver anvendt til helårsbeboelse, så snart de er etableret. Enhver spekulativ
adfærd, som indebærer, at helårsboligerne står ubeboede i en situation, hvor boligefterspørgslen
overstiger udbuddet, skal derfor forhindres.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at regulere boligforholdene i kommunen gennem
boligreguleringsloven. Boligreguleringsloven indeholder bl.a. redskaber, som kommunalbestyrelsen
kan benytte sig af, hvis den finder, at der er behov for en regulering af lokale boligforhold.
Kommunalbestyrelsens regulering af boligforhold tager altid udgangspunkt i de lokale boligforhold.
Når kommunalbestyrelsen eksempelvis finder, at boligefterspørgslen er større end boligudbuddet,
kan den ved brug af boligreguleringslovens kapital VII sikre, at alle boliger, som i dag er omfattet
af bopælspligt i boligreguleringslovens kapitel VII, fortsat benyttes til helårsbeboelse. Det betyder,
at alle boliger, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, fortsat skal benyttes
til beboelse. Dette gælder, uanset om boligerne i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse eller ej.
Kommunalbestyrelsen har dog ikke mulighed for at sikre, at boliger, som i en lokalplan er fastlagt
til helårsboliger, også bliver taget i brug som helårsboliger, da reglerne om bopælspligt først finder
anvendelse, efter at boligejeren har taget boligen i brug som helårsbolig for første gang.
7
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Hvis en lokalplan alene fastlægger anvendelsen til boligformål, må boligerne anvendes som
helårsboliger eller fritidsboliger, idet begrebet bolig dækker over såvel helårsbolig som fritidsbolig.
Kommunalbestyrelsen har mulighed for at bestemme, at boliger i en ny lokalplan fastlægges til
helårsboliger. Hermed øger kommunalbestyrelsen potentialet for boligmassen og tilkendegiver, at
boligerne ikke vil kunne anvendes til andet formål, f.eks. til fritidsboliger.
Hvis der i en lokalplan er fastsat, at boliger er fastlagt til en anvendelse som helårsbeboelse, kan
kommunalbestyrelsen modsætte sig, at boligerne anvendes til feriebolig. Kommunalbestyrelsen kan
dog ikke efter planloven tvinge ejeren til at flytte ind i boligen eller leje den ud til en boligsøgende
til helårsbeboelse.
Når kommunalbestyrelsen i en lokalplan fastlægger boliger til helårsboliger, må det opfattes som
kommunalbestyrelsens ønske om dels at få etableret flere helårsboliger i kommunen, dels at sikre
anvendelsen af de ny boliger til helårsbeboelse. Lokalplanbestemmelsen pålægger ikke nogen
handlepligt, men fastsætter, at boligen ikke kan anvendes på anden måde.
Grundejere opfører boliger med henblik på at benytte dem selv, sælge eller udleje. Hvis en køber,
erhverver en lejlighed uden at tage den i brug til helårsbeboelse eller leje den ud, fjernes der boliger
fra et presset boligmarked, hvor boligsøgende kan have vanskeligt ved at finde boliger.
Omfanget af såkaldte tomme boliger i bl.a. Københavns Kommune blev undersøgt af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen i 2017, jf. Notat af 13. juni 2017 om boliger uden bopælspligt i
København, Odense og Aarhus. Analysen viste, at der i januar 2017 var knap 2.600 tomme boliger i
København. Som anført i analysen er ca. 55 pct. af boligerne omfattet af lokalplaner, hvor boligerne
ikke er defineret som helårsboliger. Der var herefter ca. 45 pct. nyopførte boliger af de ca. 2.600
boliger svarende til 1.189 boliger, som stod tomme i januar 2017, selv om de i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger. En del af disse boliger forventedes ifølge analysen at blive ibrugtaget
inden for få år, og dermed blive omfattet af bopælspligt.
En ændring af boligreguleringslovens regler om bopælspligt med henblik på at omfatte nyetablerede
helårsboliger, skal også ses som et fremadrettet initiativ, hvis formål er at sikre, at de boliger, som
kommunerne vurderer, der er brug for at opføre som helårsboliger, også bliver anvendt som
helårsboliger.
Både investorerne og køberne vil med de foreslåede regler ikke kunne have en berettiget
forventning om, at boligerne kan anvendes til andet formål, da kravet om helårsboliger allerede vil
fremgå af en lokalplan og hermed vil være offentliggjort inden lokalplanens vedtagelse.
Købere, som ikke har et aktuelt behov for en bolig, som er fastlagt til helårsbolig, og som heller
ikke har hensigt til at udleje boligen, vil hermed afholde sig fra at erhverve boliger, som i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger. Det må antages, at dette ikke vil have nogen væsentlig
betydning for boligmarkedet, herunder grundejernes interesse i at opføre nye helårsboliger;
Boligefterspørgslen overstiger stadigvæk boligudbuddet og dette forhold vil ikke ændres væsentligt,
selv om en lille gruppe private personer, som køber boliger uden hensigt om at tage disse i brug,
ikke længere vil presse efterspørgselssiden. Det må formodes, at en del af denne gruppe købere
alligevel vil erhverve den ønskede bolig, som herefter enten vil blive udlejet eller eventuelt benyttet
af ejeren som helårsbolig.
8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
I dag findes der i forhold til reglerne om bopælspligt en forskel mellem boligejere, som straks tager
deres boliger i brug til helårsbeboelse, og boligejere, som ikke straks tager deres nye boliger i brug,
idet førstnævnte er omfattet af boligreguleringslovens regler om bopælspligt, mens sidstnævnte
gruppe er ikke omfattet af reglerne. Forskellen begrundes med, at førstnævnte boliger ikke er en del
af den eksisterende boligmasse.
Transport- og Boligministeriet finder ikke, at der er særlig grund til at skelne mellem de to gruppe
boligejere. Når en bygning er færdiggjort og ibrugtagningstilladelsen foreligger, må alle boliger i
bygningen anses for at være en del af den eksisterende boligmasse uanset, om der er sket første
indflytning. Efter byggeloven er der krav om, at en bygning skal have en ibrugtagningstilladelse, før
bygningen må tages i brug. Ibrugtagningstilladelse meddeles af kommunalbestyrelsen efter, at
denne har gennemgået dokumentationen for de tekniske forhold for byggeriet og konstateret, at der
foreligger fyldestgørende dokumentation.
En bolig uden beboere er ikke et usædvanligt syn i landets mindre befolkede områder. Det er dog et
paradoks i boliglovgivningen at konstatere ubeboede boliger i landets største kommuner, som
oplever kontinuerlig vækst i indbyggertallene fulgt af en stor boligefterspørgsel.
Det foreslås derfor at ændre reglerne om benyttelse af boliger i boligreguleringslovens kapitel VII
med henblik på at udvide reglernes anvendelsesområde. I stedet for tidspunktet for den første
ibrugtagning af en bolig til helårsbeboelse (første indflytning) foreslås reglens anvendelse udvidet
til det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsens tilladelse til, at en bolig, som i en lokalplan er fastlagt
til helårsbolig, kan tages i brug, foreligger. Selv en midlertidig ibrugtagningstilladelse vil indebære,
at den pågældende bolig bliver omfattet af reglerne om bopælspligt.
Ejeren vil hermed blive frataget muligheden for at spekulere i, hvornår den faktiske benyttelse af
boligen skal påbegyndes.
Ejeren vil have seks uger til at flytte ind i boligen eller leje den ud, hvilket svarer til de gældende
regler om bopælspligt. Efter fristens udløb vil ejeren have pligt til at anmelde den ledige bolig til
kommunen. Kommunens reaktionsmulighed vil herefter svare til det, der i dag gælder for boliger
omfattet af bopælspligten.
Det forhold, at nyetablerede helårsboliger vil omfattes af boligreguleringslovens regler om
bopælspligt, vil ikke betyde, at boligerne opført med henblik på salg skal tvangssælges. Reglerne
om bopælspligt gælder i dag ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres boliger, og som
uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den. Det foreslås derfor at indsætte en bestemmelse i
boligreguleringsloven om, at de foreslåede regler om bopælspligt i nyetablerede helårsboliger ikke
skal gælde for boliger, som er sat til salg.
For så vidt angår nyetablerede lejeboliger, vil kommunen
hvis ejeren ikke har sørget for, at
boligen udlejes
have mulighed for at anvise en lejer, hvilket også må anses for at være i ejerens
interesse.
Ligesom i dag vil kommunen kunne ophæve pro forma lejeaftaler, dvs. lejeaftaler, hvor lejeren ikke
benytter boliger til helårsbeboelse.
9
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Forslaget vil gælde for nyopførte helårsboliger i de kommuner, som er omfattet af
boligreguleringsloven.
Forslaget skal ses i sammenhæng med planlovens regler, som overlader det til den enkelte
kommune at beslutte, hvilke lokalplaner der skal fastlægge boliger til helårsboliger. Forslaget vil
således forudsætte, at kommunen i en lokalplan fastsætter, at boliger skal anvendes til
helårsbeboelse.
Forslaget vil gælde for nye lokalplaner, som bliver vedtaget efter loven er trådt i kraft. Både
investorerne og købere vil efter offentliggørelsen af forslag til en lokalplan ikke kunne have
forventning om, at boligerne kan stå tomme.
Det bemærkes i den forbindelse, at en lokalplan kun regulerer fremtidige dispositioner. Lovlig
eksisterende bebyggelse eller lovlig anvendelse, som er etableret før offentliggørelsen af
lokalplanforslaget, og som ikke er i overensstemmelse med denne, kan fortsættes som hidtil. Hvis
det f.eks. bestemmes i en lokalplan, at et område udlægges til parcelhusbebyggelse, så forpligtes
grundejerne i området til kun at opføre parcelhuse, hvis og når de overhovedet ønsker at opføre ny
bebyggelse. Kommunalbestyrelsen kan ikke
alene med henvisning til lokalplanen
give ejerne
påbud om at opføre parcelhuse. Skulle der på tidspunktet for planens tilvejebringelse findes f.eks.
en etageboligbebyggelse i området, kan denne bebyggelse fortsat bestå. Ejerskifte medfører heller
ikke pligt til at ændre de eksisterende forhold.
Et byggeri eller en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at lokalplanens
retsvirkninger er indtrådt, skal være i overensstemmelse med planen, medmindre der gives
dispensation efter planlovens § 19.
Nyetablerede boliger i nærværende lovforslags forstand vil både omfatte boliger etableret i nyopført
bebyggelse og boliger etableret ved ændret anvendelse af eksisterende bebyggelse.
Det bemærkes endvidere, at begrebet helårsbeboelse ikke er defineret i planloven. Det anvendes
dog i vidt omfang i lokalplaner.
Hvis en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, bliver anvendt som feriebolig, vil det
være i strid med lokalplanen. Kommunalbestyrelsen vil i givet fald kunne anvende kontrol- og
sanktionsmekanismer, der fremgår af planloven, herunder udstede et påbud, jf. afsnit 2.2.2. Når
denne ulovlige anvendelse herefter bringes til ophør, vil den foreslåede ordning sikre, at boligen
ikke står ledig.
For så vidt angår muligheden for at anmode kommunalbestyrelsen om samtykke til at en helårsbolig
tages i brug til sommerbeboelse el.lign. midlertidig benyttelse, jf. boligreguleringslovens § 50,
foreslås det ikke, at denne også skal gælde for boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
Dette skyldes det forhold, at kommunalbestyrelsen ikke vil kunne give samtykke til, at en bolig, der
i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, tages i brug til sommerbeboelse m.v., da dette vil være i
strid med lokalplanens bestemmelser om anvendelse og formål. Kommunalbestyrelsen kan ifølge
planlovens § 19, stk. 1, dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der er
opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, eller
tidsbegrænses til maksimalt 3 år, dog 10 år for studieboliger. Hvis kommunalbestyrelsen meddeler
10
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
dispensation efter denne bestemmelse, som indebærer, at boligen kan anvendes til andet formål end
helårsbolig, vil boligen ikke længere falde under nærværende lovforslag. Derfor foreslås det ikke, at
boligreguleringslovens § 50, stk. 1, udvides.
Det foreslås på baggrund af ovennævnte, at anvendelsesområdet for reglerne om bopælspligt
udvides til at gælde nyetablerede boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, så snart
ejeren har modtaget en ibrugtagningstilladelse. Forslaget vil også omfatte boliger opført i henhold
til en lokalplan, som omfatter eksisterende bygninger, og hvor opførelsen af boligen sker som led i
en ændring af bygningens hidtidige lovlige anvendelse.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er blevet fulgt. Lovforslaget indebærer i
overensstemmelse med princip 1 om enkle og klare regler en meget enkel og klar bestemmelse om
en udvidelse af bopælspligten.
I overensstemmelse med princip 2 om digital kommunikation vil forslaget understøtte, at der kan
kommunikeres digitalt med borgere og virksomheder. Indberetninger til kommunalbestyrelsen vil
kunne ske ved brug af digital kommunikation, f.eks. mail eller via særlige links på kommunens
hjemmeside. Det er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning herom, men det forventes, at den
valgte indberetningsprocedure vil være så enkel som muligt.
Ifølge princip 3 om automatisk sagsbehandling skal administrationen af lovgivningen ske helt eller
delvist digitalt og under hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed. Kommunerne
har allerede i dag mulighed for at anvende digital sagsbehandling i forbindelse med kontrol af de
gældende regler om bopælspligt. Dette forventes fortsat anvendt. Kontrol af bopælspligt tager
allerede i dag udgangspunkt i anvendelsen af forskellige digital systemer. Denne anvendelse bliver
udvidet med forslaget.
I overensstemmelse med princip 4 om sammenhæng på tværs ved fælles begreber, er der lagt op til
at bruge begreber, som allerede anvendes. Der er således alene tale om en udvidelse af anvendelse
af de eksisterende begreber.
Forslaget vil ikke indebære indsamling og behandling af håndtering af borgernes og
virksomhedernes data i strid med princip 5 om tryg og sikker datahåndtering.
Endelig er der overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig infrastruktur, idet der er
lagt op til, at kontrol af den udvidede bopælspligt forventes at ske inden for eksisterende IT-løsning
hos kommunerne.
Lovforslaget åbner ikke nye muligheder for snyd og fejl, jf. princip 7 om forebyggelse af snyd og
fejl.
11
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
2224013_0012.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at ville medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Ingen.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast af lovforslaget har i perioden fra den 3. juli 2020 til den 18. august 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL
Danmarks Almene
Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger,
Dansk Byggeri, Danske Lejere, Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Finans Danmark, Forsikring&Pension,
Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns
Kommune, Landbrug & Fødevarer, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, P+, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SAPU og
Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang,
hvis nej, angiv ”ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringkonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang, hvis nej,
angiv ”ingen”)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
12
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
2224013_0013.png
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet vurderes at være
under 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
JA
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af boligreguleringslovens § 45, stk. 1, at reglerne i kapitel VII gælder for boliger med
køkken, der er eller har været benyttet til helårsbeboelse i de i § 2 anførte kommuner, jf. dog § 46,
stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., § 50 stk. 1, 2. pkt., og § 52 a, stk.1, 3. pkt.
Reglerne i kapitlet finder anvendelse på alle boligtyper, herunder lejeboliger, ejerboliger og
andelsboliger. Der er således tale om alle former for beboelseslejligheder, hvad enten de benyttes af
ejeren selv eller af en lejer. Det afgørende er, at det handler om en helårsbolig med køkken.
Boliger, som indeholder erhvervslokaler (blandede lejemål) er omfattet af reglerne, mens rene
erhvervslokaler ikke er omfattet.
Reglerne i kapitlet forudsætter, at der er tale om boliger, som benyttes til beboelse. Boliger i
nyopførte ejendomme, som aldrig har været beboede, falder efter den gældende § 45, stk. 1, uden
for kapitel VII. Dette gælder, selv om boligerne i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
Ifølge boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., har ejeren pligt til at indhente
kommunalbestyrelsens samtykke til at nedlægge enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
13
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller
tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Ifølge boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 3. pkt., har ejeren pligt til at sørge for, at enkeltværelser,
der hidtil har været benyttet til beboelse, fortsat benyttes til beboelse, når værelserne ikke er en del
af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Ifølge boligreguleringslovens § 50 stk. 1, 2. pkt., har ejeren pligt til at indhente
kommunalbestyrelsens samtykke til at tage enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse,
i brug til sommerbeboelse, el. lign. midlertidig benyttelse, når værelserne ikke er en del af
udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Henvisningen i boligreguleringslovens § 45, stk. 1, til lovens § 46, stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3.
pkt., § 50 stk. 1, 2. pkt., og § 52 a, stk.1, 3. pkt., indebærer, at reglerne i kapitel VII om nedlæggelse
af boliger, fortsat benyttelse til helårsbeboelse og midlertidig benyttelse også finder anvendelse på
enkeltværelser, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Det foreslås, at der i
§ 45, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes, at reglerne i kapitel VII tillige gælder for boliger
med køkken, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
Med forslaget udvides kapitel VII´s anvendelsesområde med henblik på at omfatte boliger med
køkken opført i et område, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og som i dag først bliver
omfattet af reglerne i kapital VII fra tidspunktet for benyttelse af boligen til helårsbeboelse, dvs. i
forbindelse med første indflytning med henblik på fast bopæl.
Henvisningen til boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., § 50 stk. 1, 2. pkt.,
og § 52 a, stk.1, 3. pkt., vil indebære, at reglerne i kapitel VII om nedlæggelse af boliger, fortsat
benyttelse til helårsbeboelse og midlertidig benyttelse også vil finde anvendelse på enkeltværelser,
som findes i bygninger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, når værelserne ikke er en del af
udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Som helårsboliger skal anses boliger opført i et område, som i en lokalplaner er fastlagt til
helårsboliger. En bestemmelse i en lokalplan om, at en bygning skal anvendes til beboelse, vil
således ikke i sig selv indebære, at boliger omfattes af kapital VII. Disse boliger vil som
udgangspunkt først blive omfattet af reglerne i kapitel VII, når de bliver taget i brug til
helårsbeboelse, dvs. i henhold til de gældende regler om bopælspligt. Kommunalbestyrelsen skal
således i lokalplanen præcis angive, at der er tale om boliger til helårsbeboelse, hvis
kommunalbestyrelsen har til hensigt, at boligerne tages i brug til helårsbeboelse, så snart de er
opført.
Hvis der er tale om en lokalplan vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den 1. januar 2021, som
indeholder et krav om helårsboliger, men som omfatter eksisterende bygninger, herunder boliger,
som er opført i henhold til en lokalplan uden noget krav om helårsboliger, vil disse bygninger kunne
fortsætte med den hidtidige lovlige anvendelse. Forslaget vil først omfatte disse bygninger, når
deres anvendelse bliver ændret.
14
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
En bolig, som er opført i henhold til en lokalplan vedtaget og offentlig bekendtgjort før den 1.
januar 2021, vil først blive omfattet af reglerne i kapitel VII, når boligen har været benyttet helt
eller delvis til helårsbeboelse, dvs. efter de samme regler, som i dag gælder i lovens § 45, stk. 1.
Dette gælder uanset om, at boligen i lokalplanen er fastlagt til helårsbolig.
Boliger til helårsbeboelse skal i boligreguleringslovens forstand forstås som boliger, der anvendes
til en persons primære ophold og overnatning. Boligen skal bruges som bopæl for en person, som
har sine ejendele i boligen. Denne persons midlertidige fravær på grund af ferie, forretningsrejse,
sygdom eller lignende, ændrer ikke herpå. Typisk vil der være tale om, at boligen bebos af en
person, som på grund af benyttelsen af boligen vil opfylde kravene for folkeregistertilmelding på
adressen. Det er dog ikke afgørende for bestemmelsens anvendelse, at personen er tilmeldt eller skal
tilmeldes folkeregistret.
Det vil være tilstrækkeligt for forslagets anvendelse, at det fremgår af en lokalplan, at boligerne er
fastlagt til helårsboliger. Det vil desuden i redegørelsen for lokalplanen kunne henvises til, at
boligerne vil være omfattet af boligreguleringslovens regler om bopælspligt. Dette vil dog ikke
være en betingelse for, at forslaget finder anvendelse.
I medfør af henvisning til boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., og § 50
stk. 1, 2. pkt., vil reglerne i kapitel VII fremover også gælde for enkeltværelser i boliger, der i en
lokalplan er fastlagt til helårsboliger, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed
eller en del af et en- eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Formålet med forslaget er at sikre, at nyetablerede boliger og enkeltværelser bliver benyttet til
helårsbeboelse, så snart kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage den pågældende bolig i brug
foreligger. Efter byggelovens § 16 A stilles der krav om, at en bygning skal have en
ibrugtagningstilladelse, før bygningen må tages i brug. Ibrugtagningstilladelsen gives af
kommunalbestyrelsen efter, at den har gennemgået dokumentationen for de tekniske forhold for
byggeriet og konstateret, at der foreligger fyldestgørende dokumentation.
Til nr. 2.
Efter boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., gælder § 46, stk. 1. og 2. pkt., om forbud mod at
nedlægge en bolig helt eller delvis uden kommunalbestyrelsens samtykke, tilsvarende for
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Ifølge boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 1. pkt., er det ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke
tilladt at nedlægge en bolig helt eller delvis. Dette gælder, hvad enten nedlæggelsen sker ved
nedrivning, ved hel eller delvis sammenlægning af to eller flere boliger eller ved, at boligen helt
eller delvist tages i brug til andet end beboelse, jf. boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 2. pkt.
Kommunalbestyrelsens afgørelse beror på et skøn. Vurderingen foretages under hensyntagen til
boligsituationen i kommunen, herunder behovet for og efterspørgsel efter boliger på det lokale
boligmarked.
15
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Hvis kommunalbestyrelsen meddeler afslag på samtykke, finder reglerne i § 48, stk. 2-5,
anvendelse, idet fristen i § 48, stk. 2, løber fra kommunalbestyrelsens afslag. Det betyder, at ejeren
inden for 6 uger skal sørge for, at boligen fortsat benyttes til helårsbeboelse. Har en bolig været
ledig i mere end 6 uger, skal ejeren foretage anmeldelse af den ledige lejlighed til
kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen har herefter mulighed for at anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren
straks er pligtig at udleje boligen, jf. § 48, stk. 3. I den forbindelse er kommunalbestyrelsen
berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i
lejligheden, jf. § 48, stk. 4.
Har ejeren i sin anmeldelse på en efter kommunalbestyrelsens skøn tilfredsstillende måde godtgjort,
at denne har indgået aftale om senere overdragelse af brugsretten, eller at boligen midlertidigt er
ubeboelig som følge af ombygning, kan kommunalbestyrelsen indrømme ejeren en yderligere frist,
inden stk. 3 finder anvendelse, jf. § 48, stk. 5.
En af ejeren indgået lejeaftale om benyttelsen som sommerbeboelse m.v. kan af
kommunalbestyrelsen kræves ophævet efter reglerne i § 49, jf. § 50, stk. 4, 2. pkt.
Kommunalbestyrelsens svar på en ansøgning om samtykke skal foreligge senest 6 uger efter, at
kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgningen eller den dokumentation, som
kommunalbestyrelsen har udbedt sig, jf. § 51, stk. 1.
Hvis boligen er ledig, kan kommunalbestyrelsen kun nægte samtykke, hvis boligens fortsatte
anvendelse til helårsbeboelse er påkrævet af hensyn til boligsøgende i kommunen, jf. § 51, stk. 2.
Har kommunalbestyrelsen nægtet samtykke, kan ejeren anmode kommunalbestyrelsen om i medfør
af § 48, stk. 3, at anvise en lejer til boligen. Såfremt kommunalbestyrelsen ikke senest 6 uger efter
anmodningen anviser en lejer, anses kommunalbestyrelsens samtykke for meddelt, jf. § 51, stk. 3.
Foreligger fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold til lovens § 53, stk. 1, litra a.
Boligreguleringslovens § 46, stk. 1, 3. pkt., indebærer, at ejeren har pligt til at indhente
kommunalbestyrelsens samtykke til at nedlægge enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til
beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller
tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Det foreslås, at
§ 46, stk.1, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt., ændres, således at § 46, stk. 1 og 2, gælder for
enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse, og enkeltværelser, der hidtil
har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller
en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Ifølge den foreslåede § 45, stk. 1, vil reglerne i kapitel VII, herunder § 46, fremover gælde ikke kun
for boliger med køkken, der er eller har været benyttet til helårsbeboelse, men tillige for boliger
med køkken, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger. Hermed udvides tillige omfanget af
boliger, som forudsætter kommunalbestyrelsens samtykke til eventuel nedlæggelse, således at også
boliger med køkken, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, men endnu ikke har været
benyttet til helårsbeboelse, vil være omfattet af samtykkekravet efter § 46, stk. 1, 1. pkt.
16
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
For så vidt angår en lokalplan, der omfatter eksisterende bygninger, henvises der til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, og § 2.
Med den foreslåede § 46, stk. 1, 3. pkt., sikres det, at også nedlæggelse af enkeltværelser i boliger,
der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, vil kræve kommunalbestyrelsens samtykke, når
værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus,
som udlejeren bebor.
Foreligger fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold til boligreguleringslovens §
53, stk. 1, litra a.
Formålet med forslaget er at sikre, at både enkeltværelser, som hidtil har været benyttet til
helårsbeboelse, og enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, kun vil
kunne nedlægges, hvis kommunalbestyrelsen giver samtykke hertil dels under hensyn til
boligsituationen i kommunen og dels under hensyn til ejendommens lejere, herunder disses
muligheder for at opnå anden passende bolig.
Til nr. 3
Efter boligreguleringslovens § 47, stk. 2, må en bolig, der hidtil har været udlejet som
beboelseslejlighed, ikke udlejes som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke.
Ejeren af en bolig må således ikke uden kommunalbestyrelsens samtykke undlade at udleje boligen
samlet. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at en ejer udlejer en bolig til en person, som fremlejer
værelser.
Foreligger fornødent samtykke ikke, kan ejeren ifalde straf i henhold til lovens § 53, stk. 1, litra c.
Det foreslås, at
§ 47, stk. 2,
ændres, således at en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig
eller hidtil har været udlejet som beboelseslejlighed, ikke udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke.
Hermed udvides den gældende § 47, stk. 2, således at det ikke kun er boliger, der hidtil har været
udlejet som beboelseslejlighed, der ikke må udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke, men tillige boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger.
For så vidt angår en lokalplan, der omfatter eksisterende bygninger, henvises der til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, og § 2.
Foreligger fornødent samtykke ikke, vil ejeren kunne ifalde straf i henhold til
boligreguleringslovens § 53, stk. 1, litra c.
Formålet med forslaget er at sikre, at boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, ikke
bliver udlejet som enkeltværelser uden kommunalbestyrelsens samtykke.
Til nr. 4
17
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Efter boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 1. pkt., skal ejeren af en bolig, der hidtil har været benyttet
helt eller delvist til helårsbeboelse, sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse, hvis boligen bliver
ledig.
Bestemmelsen indebærer en udtrykkelig pligt for ejeren til at sørge for, at dennes lejlighed til
stadighed blev benyttet til beboelse og pligt til at anmelde ledige lejligheder, når der er gået 6 uger,
fra ledigheden indtrådte, uden at lejligheden på ny er taget i brug.
En lejlighed anses for ledig, når den ikke benyttes som beboelseslejlighed, medmindre den
manglende benyttelse skyldes den hidtidige brugers midlertidige fravær på grund af sygdom,
forretningsrejse, ferieophold, militærtjeneste, midlertidig forflyttelse eller lignende.
Reglen omfatter beboelseslejligheder, der helt eller delvist har været anvendt til helårsbeboelse.
Beboelseslejligheder, som endnu ikke er taget i brug til helårsbeboelse, er ikke omfattet af
bestemmelsen, dvs. ejeren har ikke pligt til at anmelde disse boliger.
Mens rene erhvervslejemål falder uden for reglen, er blandede lejemål omfattet af denne.
Anmeldelsespligten indtræder, når boligen har været ledig i mere end 6 uger. Det er
kommunalbestyrelsen, der kan anvise en lejer, som ejeren har pligt til at indgå en lejeaftale. Hvis
ejeren afviser at indgå lejeaftale med lejeren, kan kommunalbestyrelsen opnå handlingsdom over
ejeren.
Ifølge boligreguleringslovens § 53, stk. 2, straffes det med bøde, hvis man undlader at indgive den i
§ 48, stk. 2, foreskrevne anmeldelse eller indgiver anmeldelse efter udløbet af den angivne frist.
Det foreslås i
§ 48, stk. 1, 1. pkt.,
at ejeren af en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig,
skal sørge for, at boligen tages i brug til helårsbeboelse.
Den gældende § 48, stk. 1, 1. pkt., hvorefter ejeren af en bolig, der hidtil har været benyttet helt
eller delvist til helårsbeboelse, skal sørge for, at boligen ikke er eller bliver ledig, vil blive 2. pkt. og
gælde uændret. Det betyder, at det også fremover vil opstår bopælspligt for enhver bolig, som hidtil
har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, uanset om boligen i lokalplanen er fastlagt til
helårsbolig eller ej.
Med forslaget udvides ejerens pligt til sikre benyttelse af boliger, der hidtil har været benyttet helt
eller delvis til helårsbeboelse, til at omfatte boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
allerede fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsens tilladelse til at tage boligen i brug foreligger.
Afgørende for anvendelse af den foreslåede bestemmelse vil være, om en bolig ifølge
bestemmelserne i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig.
En bolig vil således være omfattet af bestemmelsen, hvis boligen i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig.
18
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Hvis kommunalbestyrelsen i en lokalplan ikke udtrykkeligt har stillet krav om, at en bolig skal
anvendes til helårsbeboelse, vil denne således ikke være omfattet af bopælspligt, indtil boligen tages
i brug til helårsbeboelse. Det er således afgørende for den foreslåede § 48, stk. 1, 1. pkt., at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med vedtagelse af en lokalplan præcist fastlægger anvendelsen
til helårsboliger, hvis kommunalbestyrelsen ønsker, at boligerne skal omfattes af bopælspligt efter
boligreguleringslovens regler herom allerede fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsens
tilladelse til at tage den pågældende bolig i brug foreligger.
Nyetablerede boliger kan først tages i brug, efter at kommunen har givet en ibrugtagningstilladelse,
jf. byggeloven § 16 A, 1. pkt. Ibrugtagningstilladelsen gives af kommunalbestyrelsen efter, at den
har gennemgået dokumentationen for de tekniske forhold for byggeriet og konstateret, at der
foreligger fyldestgørende dokumentation. Kommunalbestyrelsen har på visse vilkår mulighed for at
give delvis ibrugtagningstilladelse i forbindelse med et større byggeri, selvom byggearbejdet endnu
ikke er afsluttet, f.eks. til et større byggeri. Ved en delvis ibrugtagningstilladelse kan
kommunalbestyrelsen stille en frist for byggeriets færdiggørelse og kræve sikkerhedsstillelse for
færdiggørelsen.
For anvendelsen af bestemmelsen vil det være afgørende, om der foreligger en
ibrugtagningstilladelse, således at den konkrete bolig må tages i brug. Om ibrugtagningen bygger på
en midlertidig (delvis) tilladelse eller en endelig ibrugtagningstilladelse gældende for hele
ejendommen, vil være uden betydning for den foreslåede bestemmelses anvendelse.
Bestemmelsen vil indebære, at ejeren af en bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, skal
tage boligen i brug til helårsbeboelse, så snart boligen er færdiggjort og må tages i brug. Ejeren kan
enten selv benytte boligen, leje boligen ud eller sælge det. I sidstnævnte tilfælde vil køberen
overtage pligten til at tage boligen i brug til helårsbeboelse.
Mens rene erhvervslejemål vil falde uden for reglen, vil blandede lejemål være omfattet af reglen.
Anmeldelsespligten vil indtræde, når boligen har været ledig i mere end 6 uger. Det er
kommunalbestyrelsen, der herefter vil kunne anvise en lejer, som ejeren vil have pligt til at indgå en
lejeaftale. Hvis ejeren afviser at indgå lejeaftale med lejeren, vil kommunalbestyrelsen kunne opnå
handlingsdom over ejeren.
Det er udlejeren, der fastsætter leje og øvrige lejevilkår inden for de grænser, der fremgår af den
gældende lejelovgivning.
Undlader ejeren at indgive den i § 48, stk. 2, foreskrevne anmeldelse eller indgiver ejeren
anmeldelse efter udløbet af den angivne frist, vil ejeren kunne straffes med bøde, jf. lovens § 53,
stk. 2.
For så vidt angår en lokalplan, der omfatter eksisterende bygninger, henvises der til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, og § 2.
Forslaget forventes at sikre, at nyetablerede boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
straks vil blive taget i brug. Hermed vil man dels effektivisere udnyttelse af den nyetablerede
19
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
boligmasse, dels undgå, at der står ubeboede nye boliger i kommuner, hvor der hersker en stor
boligefterspørgsel.
Til nr. 5
Efter boligreguleringslovens § 48, stk. 1, 3. pkt., gælder ejerens pligt til at sikre fortsat benyttelse af
helårsboliger fastsat i lovens § 48, stk. 1, 1. og 2. pkt., tilsvarende enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens beboelseslejlighed eller en
del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Bestemmelsen indebærer, at ejeren har pligt til at sørge for, at enkeltværelser, der hidtil har været
benyttet til beboelse, fortsat benyttes til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamiliehus, som udlejeren bebor.
Det foreslås, at
§ 48, stk. 1, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt., ændres således, at ejerens pligt fastsat i 1.-3.
pkt., gælder tilsvarende enkeltværelser i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og
enkeltværelser, der hidtil har været benyttet til beboelse, når værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
Fremover vil den gældende § 48, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., således tillige gælde for
enkeltværelser i boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse.
For så vidt angår en lokalplan, der omfatter eksisterende bygninger, henvises der til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, og § 2.
Formålet med forslaget er at sikre, at nyetablerede enkeltværelser, der ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en- eller tofamilieshus, som udlejeren bebor, også omfattes af
reglerne om bopælspligt, når de etableres i boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbeboelse.
Det henvises i øvrigt til bemærkninger til nr. 4.
Til nr. 6.
Efter boligreguleringslovens § 48, stk. 6, gælder lovens § 48, stk. 3 og 4, ikke for ejere og
andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde
den.
Ifølge boligreguleringslovens § 48, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen efter udløbet af den angivne
frist anvise en boligsøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen.
Kommunalbestyrelsen er berettiget til ved fogeden at lade en boligsøgende, som
kommunalbestyrelsen har anvist, indsætte i lejligheden, jf. § 48, stk. 4.
Baggrunden for bestemmelsen i boligreguleringslovens § 48, stk. 6, er, at reglerne om anmeldelse af
ledige boliger samt kommunalbestyrelsens ret til at anvise en lejer også gælder for ejere af
énfamilieshuse og ejerlejligheder, og at det kan forekomme urimeligt for netop denne ejerkreds.
20
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Derfor skulle bestemmelsen i boligreguleringslovens § 48, stk. 6, sikre, at reglerne om
kommunalbestyrelsens ret til at anvise og indsætte en lejer i den ledige bolig, ikke gælder for ejere,
som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den. En hus- eller
lejlighedsejer, som fraflytter sin bolig, skal herefter fortsat anmelde den ledige bolig til
kommunalbestyrelsen og på kommunalbestyrelsens forlangende kunne dokumentere, at der
udfoldes rimelige bestræbelser på at få solgt boligen på realistiske vilkår. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke finder, at betingelserne, som er nævnt i § 48, stk. 6, er opfyldt, vil
kommunalbestyrelsen kunne anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje
boligen, jf. § 48, stk. 3.
Det foreslås i
§ 48, stk. 6,
at § 48, stk. 3 og 4, ikke gælder for ejere og andelshavere, som er
fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den, samt for ejere og
andelshavere, som har sat deres bolig, der i en lokalplan er fastlagt til helårsbolig, til salg.
Bestemmelsens første led er en videreførelse af den gældende § 48, stk. 6.
Bestemmelsens andet led vil indebære en udvidelse af kredsen af ejere og andelshavere, som er
undtaget fra kommunalbestyrelsens anvisningsret i § 48, stk. 3, således at kommunalbestyrelsen
ikke vil kunne anvise lejere til boliger, som i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger, og som
opføres med henblik på salg.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at boliger, som sættes til salg, ikke skal omfattes af
kommunalbestyrelsens anvisningsret, idet boligerne er sat på boligmarkedet og boligsøgende kan
erhverve dem.
Ejere og andelshavere vil stadigvæk være omfattet af anmeldelsespligten efter lovens § 48, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil dog ikke kunne anvise en bolig, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer,
at ejeren eller andelshaveren udfolder rimelige bestræbelser på at få solgt boligen på realistiske
vilkår.
For så vidt angår ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset derpå ikke har
kunnet afhænde den, vil disse være omfattet af den foreslåede § 48, stk. 6, første led.
Ejere og andelshavere, som har købt deres bolig inden denne er klar til at blive taget i brug, skal
tage den nye bolig i brug inden for 6 uger efter overtagelsen af boligen. Dette kan ske ved ejerens
indflytning eller udlejning til andre.
Hvis ejere og andelshavere, som har købt deres bolig inden denne er klar til at blive taget i brug,
efter overtagelsen vælger at sætte boligen til salg, vil de blive omfattet af den foreslåede § 48, stk. 6.
Ejere og andelshavere, som køber deres bolig efter denne er klar til at blive taget i brug, skal benytte
boligen inden for 6 uger efter overtagelsen. Dette kan ske ved indflytning eller udlejning.
Hvis ejere og andelshavere, som har købt deres bolig efter denne er klar til at blive taget i brug,
efter overtagelsen vælger at sætte boligen til salg, vil de blive omfattet af den foreslåede § 48, stk. 6.
21
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
Udlejningsejendomme vil ikke være omfattet af bestemmelsen, idet formålet med opførelsen af
disse boliger er at udleje dem. Kommunalanvisning vil i givet fald tillige være i udlejerens
interesse.
For så vidt angår en lokalplan, der omfatter eksisterende bygninger, henvises der til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, og § 2.
Det forventes at bestemmelsen vil sikre, at investorerne, som opfører nye boliger med henblik på
salg, fortsat kan opføre nye boliger med henblik på salg og uden risiko for, at der vil blive indsat en
lejer, hvilket dels vil vanskeliggøre salget, dels påvirke salgsprisen.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven kun finder anvendelse på boliger, der er fastlagt til helårsboliger i en
lokalplan, som er endeligt vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at en lokalplan kun regulerer fremtidige dispositioner. Lovlig eksisterende
bebyggelse eller lovlig anvendelse, som er etableret før offentliggørelsen af lokalplanforslaget, og
som ikke er i overensstemmelse med denne, kan fortsættes som hidtil. Hvis det f.eks. bestemmes i
en lokalplan, at et område udlægges til parcelhusbebyggelse, så forpligtes grundejerne i området til
kun at opføre parcelhuse, hvis og når de ønsker at opføre ny bebyggelse. Kommunalbestyrelsen kan
ikke
alene med henvisning til lokalplanen
give ejerne påbud om at opføre parcelhuse. Skulle der
på tidspunktet for planens tilvejebringelse findes f.eks. en etageboligbebyggelse i området, kan
denne bebyggelse fortsat bestå. Ejerskifte medfører heller ikke pligt til at ændre de eksisterende
forhold.
Et byggeri eller en (ændret) anvendelse af en ejendom, der etableres, efter at lokalplanens
retsvirkninger er indtrådt, skal være i overensstemmelse med planen, medmindre der gives
dispensation efter planlovens § 19.
Hvis der er tale om en lokalplan, som er endeligt vedtaget og offentlig bekendtgjort efter den 1.
januar 2021, og som indeholder et krav om helårsboliger, men som omfatter eksisterende
bygninger, herunder boliger etableret i henhold til en lokalplan uden noget krav om helårsboliger,
vil disse bygninger kunne fortsætte med den hidtidige lovlige anvendelse. Forslaget vil først
omfatte disse bygninger, når deres anvendelse bliver ændret.
Det bemærkes, at en bolig, som er etableret i henhold til en lokalplanen, som er endeligt vedtaget og
offentlig bekendtgjort før den 1. januar 2021, først vil blive omfattet af reglerne i kapitel VII, når
boligen har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, dvs. efter de samme regler, som i dag
gælder i lovens § 45, stk. 1. Dette gælder uanset at boligen i lokalplanen er fastlagt til helårsbolig.
Da
boligreguleringslovens
ikke gælder for Færøerne og Grønland, vil loven heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
22
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
2224013_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdende, jf. lovbekendtgørelse
nr. 929 af 4. september 2019, § 2 i lov
nr. 817 af 9. juni 2020, lov nr. 818 af 9.
juni 2020 og lov nr. 819 af 9. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
§ 45.
Reglerne i dette kapitel gælder for
boliger med køkken, der er eller har
været benyttet til helårsbeboelse i de i §
2 anførte kommuner, jf. dog § 46, stk. 1,
3. pkt., § 48, stk. 1, 3. pkt., § 50, stk. 1,
2. pkt. og § 52 a, stk. 1, 3. pkt.
§ 46.
Uden kommunalbestyrelsens
samtykke er det ikke tilladt at nedlægge
en bolig helt eller delvis. Dette gælder,
hvad enten nedlæggelsen sker ved
nedrivning, ved hel eller delvis
sammenlægning af 2 eller flere boliger
eller ved, at boligen helt eller delvis
1.
I
§ 45, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes
efter
»der«: » i en lokalplan er fastlagt som
helårsboliger eller«.
23
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 99: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Bopælspligt i nyetablere-de boliger, der i en lokalplan er fastlagt til helårsboliger)
2224013_0024.png
tages i brug til andet end beboelse. Hvad
der er fastsat i 1. og 2. pkt., gælder
tilsvarende for enkeltværelser, der hidtil
har været benyttet til beboelse, når
værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
§ 47…
Stk. 2.
En bolig, der hidtil har været
udlejet som beboelseslejlighed, må ikke
udlejes som enkeltværelser uden
kommunalbestyrelsens samtykke.
§ 48.
Bliver en bolig, der hidtil har været
benyttet helt eller delvis til
helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge
for, at den fortsat benyttes til beboelse.
En bolig anses for ledig, når den ikke er
udlejet til eller ikke benyttes til beboelse.
Hvad der er fastsat i 1. og 2. pkt., gælder
tilsvarende enkeltværelser, der hidtil har
været benyttet til beboelse, når
værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren bebor.
….
2.
I
§ 46, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter:
»tilsvarende for«: »enkeltværelser i
boliger, der i en lokalplan er fastlagt til
helårsboliger, og«.
3.
I
§ 47, stk. 2,
indsættes efter: »En
bolig, der«: »i en lokalplan er fastlagt til
helårsbolig eller«.
4.
I
§ 48, stk.1,
indsættes før 1. pkt. som
nyt punktum:
»Ejeren
af en bolig, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsbolig, skal sørge for, at
boligen tages i brug til helårsbeboelse.«
5.
§ 48, stk.1, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt.,
affattes således:
»Hvad der er fastsat i 1.-3. pkt., gælder
tilsvarende enkeltværelser i boliger, der i
en lokalplan er fastlagt til helårsboliger,
og enkeltværelser, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsboliger eller hidtil har
været benyttet til beboelse, når
værelserne ikke er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller en del af et en-
eller tofamilieshus, som udlejeren
bebor.«.
6.
I
§ 48, stk. 6,
indsættes efter »den«: »,
samt for ejere og andelshavere, som har
sat deres bolig, der i en lokalplan er
fastlagt til helårsbolig, til salg«.
Stk. 6.
Stk. 3 og 4 gælder ikke for ejere
og andelshavere, som er fraflyttet deres
bolig, og som uanset forsøg derpå ikke
har kunnet afhænde den.
24