Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 74
Offentligt
2190561_0001.png
Analyse af renoveringsbehov i den
almene boligsektor
Teknisk gennemgang
Maj 2020
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0002.png
Analysens fokus
1
At etablere grundlaget for en mere databaseret tilgang til estimering af
renoveringsbehovet
At vurdere incitamenter og effektivitet af de nuværende renoverings- og
driftsstøtteordningerne
At identificere muligheder for at forbedre datagrundlaget med henblik på at kvalificere
estimeringen af renoveringsbehovet og forbedre styringen i den almene bolig sektor
4 delrapporter
2
3
2
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0003.png
Delrapport II
Analyse af renoveringsbehovet
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0004.png
Introduktion til analysen
Analysens fokus og elementer
Etablering af et styrket grundlag for opgørelse af renoveringsbehovet i den almene sektor
Opstille dynamisk datamodel til at estimere scenarier for renoveringsbehov ud fra
forskellige politiske prioriteringer.
Beskrivelse af renoveringstemaer, renoveringsindsatser, drivere af renoveringsbehov og
mulige estimater for fremtidigt renoveringsbehov
Identifikation af relevante
renoveringstemaer
Identifikation
af indsatser
Analyse af
drivere for
behov
Fastsættelse af
antagelser og
relevante
prioriteringer
1
Udbedring af
byggeskader
Passende og
3
konkurrencedygtigt
boligudbud
3
konkurrencedygtigt
boligudbud
Passende og
4
2
Sunde boliger
Velfungerende
boligområder
Tilgængelighed
Ombygning
Nedrivning
5
Energireduktion
og klimatilpasning
Boligkvalitet
Trafikstøj
A
B
C
4
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0005.png
Analysen fokuserer på fem renoveringstemaer og tolv
underliggende renoveringsindsatser
1
Udbedring af
byggeskader
Udbedring af byggeskader
2
Sunde boliger
Skimmelsvamp
Sundhedsskadelige
stoffer
3
Passende og
konkurrencedygtigt
boligudbud
Tilgænge-
lighed
Ombygning Nedrivning
Bolig-
kvalitet
Trafikstøj
4
Velfungerende
boligområder
Fællesarealer
Infrastruktur
5
Energireduktion
og klimatilpasning
Energireduktion
Klimatilpasning
5
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0006.png
Tema 1: Udbedring af byggeskader
Byggeskader
Estimat for renoveringsbehovet
45.294
34.917
24.601
22.749
Følsomhedsberegning
Estimat
11.649
Følsomhedsberegning
16.681
14.165
Centrale overvejelser
Udbedring af byggeskader kan vanskeligt fravælges og er derfor medtaget som del af fundamentet for
scenarieudvikling opgjort i rapportens kapitel 7.
Opførelsesår og facadematerialer er typisk drivere for renoveringsbehovet inden for dette tema.
Udbedring af byggeskader omfatter ofte indsatser, der også reducerer bygningernes energiforbrug.
Kvalitetssikring af det fremtidige byggeri og bedre løbende vedligehold af det nuværende kan formentlig
reducere behovet i fremtiden.
6
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0007.png
Tema 2: Sunde boliger
Skimmelsvamp. Sundhedsskadelige stoffer.
Estimat for renoveringsbehovet
16.293
13.874
11.455
Følsomhedsberegning
Estimat
Følsomhedsberegning
Centrale overvejelser
De to renoveringsindsatser kan vanskeligt fravælges og er derfor medtaget som del af fundamentet for
scenarieudvikling opgjort i rapportens kapitel 7.
Opførelsesår og byggematerialer er typisk drivere for renoveringsbehovet inden for dette tema.
Indsatser mod skimmelsvamp omfatter også indsatser, der reducerer bygningernes energiforbrug.
Forebyggelse af skimmelsvamp kan formentlig reducere behovet i fremtiden.
7
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0008.png
Tema 3: Passende og konkurrencedygtigt boligudbud
Tilgængelighed. Ombygning. Nedrivning. Boligkvalitet. Trafikstøj
Estimat for renoveringsbehovet
78.836
Tilgængelighed
Ombygning
Nedrivning
Boligkvalitet (Ikke støtteberettiget)
Trafikstøj (ikke støtteberettiget)
51.366
10.839
14.451
23.598
4.559
13.024
24.971
7.288
2.703
3.501
10.610
868
Eksempel på politisk
prioritering A
3.904
31.830
21.220
2.379
Eksempel på politisk
prioritering B
4.398
Eksempel på politisk
prioritering C
8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0009.png
Tema 3: Passende og konkurrencedygtigt boligudbud
Tilgængelighed. Ombygning. Nedrivning. Boligkvalitet. Trafikstøj
Centrale overvejelser
Beboersammensætning, udlejningsvanskeligheder, demografiske forandringer og opfattelse af
boligstandard driver typisk renoveringsbehovet inden for dette tema.
Behovet for tilgængelige boliger antages at være stigende på grund af flere ældre.
Det er i dag uklart, hvordan behov for og udbud af tilgængelige boliger matcher hinanden.
Almene boliger uden køkken, bad eller toilet findes stort set ikke længere.
Små ældre og utidssvarende boliger i både udsatte og ikke-udsatte afdelinger ombygges dog, hvilket kan
have negative konsekvenser for udbuddet af billige boliger, men påvirke beboersammensætningen
positivt.
Nedrivninger kan være nødvendige i udsatte områder og i kommuner med negativ befolkningsudvikling,
men kræver strategisk overblik i forhold til ændringer i boligudbuddet.
Beboerne efterspørger fortsat højere boligkvalitet i form af tidssvarende badeværelser, køkkener, altaner,
lydisolering mv. Beboernes ønsker om bedre boligkvalitet og behovet for konkurrencedygtige almene
boliger skal balanceres med behovet for billige boliger.
Trafikstøj er potentielt sundhedsskadeligt, men er ikke en støtteberettiget indsats i dag.
9
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0010.png
Tema 4: Velfungerende boligområder
Fællesarealer. Infrastruktur.
Estimat for renoveringsbehovet
10.197
Fællesarealer
Infrastrukturelle forandringer
5.799
8.783
4.757
1.587
918
1.042
Eksempel på politisk
prioritering B
1.415
Eksempel på politisk
prioritering C
669
Eksempel på politisk
prioritering A
Centrale overvejelser
Beboersammensætning, udlejningsvanskeligheder og utidssvarende fællesarealer driver typisk
renoveringsbehovet inden for dette tema.
Renovering af fællesarealer bruges til øge trygheden og det sociale fællesskab i både udsatte og ikke-
udsatte afdelinger. Renoveringsbehovet afhænger derfor i høj grad af, om man både vil støtte udsatte og
ikke-udsatte afdelinger.
10
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0011.png
Tema 5: Energireduktion og klimatilpasning
Energireduktion. Klimatilpasning.
Estimat for renoveringsbehovet
Energireduktion
Klimatilpasning
38.594
8.397
12.595
42.894
16.793
47.142
30.198
30.299
30.349
Eksempel på politisk
prioritering A
Eksempel på politisk
prioritering B
Eksempel på politisk
prioritering C
Centrale overvejelser
Bygningernes energimærke og placering i forhold til konsekvenser af klimaforandringer er drivere for
renoveringsbehovet inden for dette tema.
Investeringer, der ikke i sig selv er økonomisk rentable, er ikke medtaget, men er betydeligt større.
Ikke-rentable investeringer kan være relevante ved udbedring af byggeskader eller som følge af
klimamålsætninger.
Omkostningerne til klimatilpasning kan reduceres ved fælles indsatser fra kommuner, stat mv.
11
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0012.png
Tilgang til opgørelse af renoveringsbehov
Prioritering af renoveringstemaer
Prioritering af
renoverings-
indsatser
Fastsættelse af
antagelser og
ambitions-
niveau
Fastsættelse
af støtte-
berettigelse
1
Udbedring af
byggeskader
Passende og
3
konkurrencedygtigt
boligudbud
3
konkurrencedygtigt
boligudbud
Passende og
Renoveringstema
Udbedring af
byggeskader
Sunde boliger
Støtteberett
Renoveringsindsats
iget
Byggeskader
Skimmelsvamp
Sundhedsskadelige stoffer
Tilgængelighed
4
2
Sunde boliger
Velfungerende
boligområder
Tilgængelighed
Ombygning
Nedrivning
Ombygning
Passende og
Konkurrenced
ygtigt
boligudbud
Nedrivning
Boligkvalitet
Trafikstøj
Fællesarealer
Infrastruktur
Energireduktion
Klimatilpasning
5
Energireduktion
og klimatilpasning
Boligkvalitet
Trafikstøj
Velfungerend
e
boligområder
A
B
C
Energiredukti
on og
klimatilpasnin
g
Fastsættelse af Landsbyggefondens investeringsramme
12
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0013.png
Estimater for investeringsrammen ved nuværende
støtteberettigelse
Estimat for investeringsramme
(mio. kr. per år)
De støtteberettigede arbejder er på tværs af
temaerne i rapporten opgjort til ca. 2,5
5,6 mia.
kr. årligt
Investeringsrammen har i perioden 2003-2020
været på 65,5 mia. kr. svarende til ca. 3,6 mia. kr.
årligt
Renoveringsindsats
Byggeskader
Skimmelsvamp
Sundhedsskadelige
stoffer
Tilgængelighed
Ombygning
Nedrivning
Boligkvalitet
Trafikstøj
Fællesarealer
Infrastruktur
Energireduktion
Klimatilpasning
Støtteberettiget
5,6 mia
4,1 mia
2,5 mia
Estimat A
Estimat B
Estimat C
13
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0014.png
Delrapport I, III og IV
14
14
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0015.png
Delrapport III og IV
Analysen viser, at støtteordningerne er komplekse, men generelt fungerer
godt og hensigtsmæssigt.
Analysen peger dog på en række opmærksomhedspunkter, herunder at
der er tendens til, at afdelinger, der vedligeholder mindre, også har
større behov for støtte.
det kan sammenholdes med, at der mulighed for at få støtte til
vedligeholdelsesudgifter, og at nogle afdelinger ligger i områder, hvor
markedslejen ikke kan dække afdelingernes udgifter.
der er forskel på, i hvor høj grad kommunerne styrer boligpolitikken i
forbindelse med renoveringerne og fører tilsyn med afdelingernes
henlæggelser til vedligehold.
Analyse af
renoverings- og
driftsstøtte-
ordningerne
Opgørelsen af renoveringsbehovet er i vist omfang baseret på antagelser
om afdelingernes faktiske renoveringsbehov.
Bedre data vil kunne styrke:
fremtidige opgørelser af renoveringsbehovet ved hjælp af modellen.
Boligorganisationernes styring af og kommunernes tilsyn med
afdelingernes vedligeholdelse
og dermed deres behov for støtte.
Digitalisering af afdelingernes vedligeholdelsesplaner kan gennemføres
relativt enkelt, da en række forudsætninger allerede er til stede.
Sektoren ser samtidig fordele ved mere standardiserede og digitale
opgørelser af vedligeholdelsesbehovet.
15
Analyse af
datagrundlaget i
den almene sektor
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0016.png
Delrapport I: Anbefalinger til fremadrettede indsatsområder
Forenkling
af støtte-
ordninger
Forenkling af renoveringsstøtteordningen
Klarere rammer og forenkling af driftsstøtteordningerne
Opdatering af støttekategorier og regulering med henblik
på stærkere målstyring og systematisk opfølgning på
effekten af renoveringsstøtten
Øget fokus på at sikre tilstrækkelige henlæggelser og
vedligeholdelse
Styrket kommunalt tilsyn med den almene sektor
Øget digitalisering og bedre dataunderstøttelse
16
Styrket
styring af
sektor
Styrket
data-
grundlag
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 74: Præsentation fra teknisk gennemgang af renoveringsbehovet i den almene boligsektor i Boligministeriet d. 12/5-20
2190561_0017.png
17
17