Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 52
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om:
Initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
30. januar 2020
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Indledning
I 1996 blev der givet mulighed for, at en udlejer efter en gennemgribende forbedring af et
lejemål i henhold til § 5, stk. 2, i boligreguleringsloven kan opkræve husleje efter det
lejedes værdi ved fraflytning af et lejemål. Formålet var at stimulere gennemførelsen af
moderniseringer i den private udlejningsboligmasse og forbedre boligstandarden.
I dag er ca. 57.000 lejemål udlejet efter § 5, stk. 2. De afholdte forbedringsomkostninger
har vist sig at have været gennemsnitligt ca. dobbelt så store som den nuværende
beløbsgrænse i § 5, stk. 2, og de gennemgribende forbedrede lejemål har en husleje, der i
gennemsnit er 81 pct. højere end gennemsnittet for de omkostningsbestemte lejemål.
Muligheden for at hæve huslejen efter en gennemgribende forbedring efter § 5, stk. 2, har
vist sig at give mulighed for et noget højere afkast end det oprindeligt var tiltænkt med
bestemmelsen, hvilket bl.a. har tiltrukket kortsigtede investorer. Det har givet stigende
huslejer, usikkerhed hos lejerne, som føler sig underlagt et pres for at flytte, og medført
flere tvister mellem lejere og udlejere.
Der er anslået at være 74.600 udlejningsboliger med potentiale for gennemgribende
forbedring efter § 5, stk. 2, heraf er ca. 60 pct. beliggende i én af de store bykommuner
København, Frederiksberg, Odense, Aarhus eller Aalborg.
Parterne er enige om, at det er afgørende, at huslejestigningerne på private boliger i
storbyerne stoppes, og at de private boliger ikke skal tjene som rene investeringsobjekter
for investorer, der hovedsagligt er interesseret i hurtige gevinster. Samtidig skal
nødvendige og rentable energirenoveringer gennemføres til gavn for både klimaet og for
lejerne, som vil få en lavere varmeregning. Aftalen er derfor også medvirkende til
opfyldelse af den i klimaloven fastsatte målsætning om en reduktion af CO
2
udledningen
med 70 % inden 2030. Den samlede effekt afhænger af energimikset, samt øvrige tiltag på
området.
Parterne er derfor enige om en række initiativer:
Der indføres en periode, hvor en
ny udlejer er i en karensperiode,
så der efter en
boligudlejningsejendom har skiftet ejer først kan opkræves husleje efter § 5, stk. 2, i
nye 5,2-lejemål efter 5 år.
Der indføres et
grønt incitament,
så karensperioden ikke skal gælde, når en
ejendoms energiklasse hæves med mindst 3 niveauer eller energiforbedres for
mindst 3.000 kr. pr. m
2
.
Der indføres et
grønt energikrav,
så der først kan gennemføres forbedringer efter §
5, stk. 2, når ejendommen er bragt op på energiklasse C eller løftet ejendommens
energiklasse mindst 2 niveauer.
Det begrænses, hvor meget huslejen efter § 5, stk. 2, kan stige via en fjernelse af den
såkaldte margin for det lejedes værdi.
Lejerne styrkes
i tvister med udlejerne, herunder med en styrkelse af
huslejenævnene.
2/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Ca. 40 pct. af alle andelsboligforeninger er i dag valuarvurderet, hvor de er vurderet efter
handelsværdien som en boligudlejningsejendom. Parterne er enige om, at de ovenstående
initiativer ikke skal have negative konsekvenser for andelsværdierne. Derfor indføres
mulighed for at
forlænge valuarvurderinger,
ligesom karensperioden på 5 år ikke skal
gælde ved omdannelser fra andelsboligforeninger til udlejningsejendomme. Endvidere
lovfæstes normalvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til forslag om foreningens opløsning.
Spekulantstop
For at modvirke kortsigtede investeringer og nedbringe incitamentet til at anvende § 5, stk.
2, til at opnå hurtige gevinster, indføres en periode, hvor en ny ejer af en
udlejningsejendom er omfattet af en karensperiode. Ejeren må ikke opkræve husleje efter §
5, stk. 2, før lejemålet er genudlejet efter udløbet af karensperioden. Det betyder, at
udlejeren i karensperioden kan udføre gennemgribende forbedringer, men alene kan
opkræve leje efter § 5, stk. 1, (omkostningsbestemt husleje) med tillæg af almindelige
forbedringsforhøjelser.
Med indførelsen af en karensperiode bortfalder incitamentet til at opkøbe ejendomme,
foretage gennemgribende forbedringer efter § 5, stk. 2, forholdsvis hurtigt og sælge
ejendommen igen efter en kort årrække.
Parterne er enige om, at karensperioden fastsættes til 5 år.
Parterne er tillige enige om at indføre et
grønt incitament,
sådan at karensperioden
bortfalder, når ejeren hæver ejendommens energiklasse med mindst 3 niveauer eller
foretager effektive energiforbedringer for mindst 3.000 kr. pr. m
2
, hvilket vil være til gavn
for både klimaet og lejerens forbrug.
Det skal sikres, at udlejere ikke kan omgå karensperioden ved at placere ejendommen i et
selskab.
Grønt energikrav
Der er i dag krav om energimærke D i hele ejendommen, hvis udlejer skal investere i
forbedringer efter § 5, stk. 2, af de enkelte lejemål.
Med henblik på at fremme energirenoveringer, herunder især i den ældre del af det private
udlejningsbyggeri til gavn for både klimaet og lejerne, er der behov for at skærpe kravet om
energimærke.
Parterne er derfor enige om, at energimærkekravet hæves, så udlejer skal have bragt hele
ejendommen op til minimum energimærke C eller løfte ejendommens energiklasse mindst
2 niveauer, før huslejen kan fastsættes efter § 5, stk. 2.
Skærpelsen af energimærkekravet vil betyde, at udlejere af udlejningsejendomme, som
ikke opfylder det skærpede energimærkekrav, vil skulle foretage energiforbedringer af
selve ejendommen for at hæve energimærket og udføre § 5, stk. 2-forbedringer af de
enkelte lejemål, før der kan udlejes efter reglerne i § 5, stk. 2.
3/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Parterne har noteret sig, at energiforbedringerne på ejendommen kan foretages
sideløbende med § 5, stk. 2-forbedringerne i lejemålet.
Skærpelsen af energikravet forventes at omfatte ca. 64.000 boliger, som vil få lavere
udgifter til varme, når ejendommene er bragt op til et højere energimærke. Hertil kommer,
at nogle ejendomme som følge af det
grønne incitament
vil opleve, at energimærket løftes
yderligere.
Energimærkningsordningen er et vigtigt instrument for at sikre mere energieffektive
ejendomme. Det er afgørende, at der er tillid til ordningen. Derfor skal flere fejl stoppes
med blandt andet databaserede værktøjer. Parterne noterer sig, at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet har iværksat en handlingsplan med en række initiativer for at
forbedre kontrollen med energimærkningsordningen, som løber frem til 2021. Parterne
modtager årligt en status for indsatsen i handlingsplanens løbetid.
Huslejebremse
I dag må lejen for lejemål, som er gennemgribende forbedret, i henhold til
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, ikke fastsættes til et beløb, der
væsentligt
overstiger det
lejedes værdi. Bestemmelsen medfører, at lejen kan sættes op på en måde, som gradvist og
generelt hæver huslejeniveaet.
I praksis indeholder ordningen således en selvforstærkende mekanisme, idet der kan
tillægges en skønsmæssig margin på op til 10 pct. af det lejedes værdi, når huslejen
fastsættes i et forbedret lejemål efter § 5, stk. 2, ved sammenligning med almindeligt
gældende huslejer i kvarteret eller området. Den selvforstærkende effekt opstår ved, at
sammenlignelige lejemål gradvist over tid rykker op i huslejeniveau, hvilket løbende rykker
niveauet for det lejedes værdi op.
Parterne er enige om, at der er behov for en huslejebremse ved at fjerne marginen for det
lejedes værdi, så yderligere fremtidige huslejestigninger i private udlejningsboliger
bremses. Ændringen vil gælde ved indgåelse af nye lejeaftaler
og indebærer, at ”væsentligt”
udgår af § 5, stk. 2, således at huslejen ikke må overstige det lejedes værdi.
Styrkelse af lejerne
Der er behov for at styrke lejerne i tvister mellem lejere og udlejere. Det er ikke rimeligt, at
lejere bliver udsat for chikane fra udlejere, der ønsker, at lejerne flytter, så huslejen kan
sættes op efter en forbedring efter § 5, stk. 2. Det er heller ikke rimeligt, at udlejere ved
tvister om det lejedes værdi har langt bedre muligheder for at finde lejemål med en høj
husleje til støtte for sin påstand.
Parterne er derfor enige om følgende tiltag:
Ingen skal presses ud af deres hjem.
Det skaber utryghed for lejerne, som ikke føler sig velkomne i eget hjem, når
udlejere tilbyder penge for at flytte. Det skal derfor forbydes, at udlejere må tilbyde
4/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
lejere penge for at opsige eller fraflytte deres lejemål. Lejerne har fortsat ret til at
indgå en frivillig aftale om fraflytning.
Der etableres et huslejeregister for at øge gennemsigtigheden i lejeniveauerne.
Med et huslejeregister forbedres lejernes mulighed for at få indsigt i gældende
lejeniveauer og sammenligningslejemål væsentligt og der skabes en bedre og mere
retfærdig balance mellem lejere og udlejere ved tvister om det lejedes værdi.
Ved huslejenævnenes vurderinger af sammenligningslejemål skal der lægges vægt
på sammenligningslejemål, som allerede er prøvet ved huslejenævnene.
Udlejere kan i dag presse lejeniveauet op ved at henvise til uprøvede lejemål med en
høj lejefastsættelse. Når der lægges vægt på allerede prøvede
sammenligningslejemål, sikres det, at lejen i højere grad fastsættes på et korrekt
niveau.
Der indføres et krav om besigtigelse før forbedringer efter § 5, stk. 2.
For at modvirke fupmoderniseringer, hvor udlejere udskifter nyere installationer
alene for at opfylde beløbskrav, indføres et krav om, at standen før forbedringen
efter § 5, stk. 2, skal dokumenteres ved besigtigelse fra huslejenævnet, som
finansieres ved et gebyr, der gælder i hele landet og fastsættes så
omkostningseffektivt som muligt.
Der indføres et krav om ens oplysninger ved behandling af sager i huslejenævnene
og Grundejernes Investeringsfond.
For at sikre, at lejere ikke først betaler for arbejderne gennem
vedligeholdelsesbetalingerne indeholdt i lejen og derefter igen ved en
forbedringsforhøjelse varslet af udlejeren, indføres et krav om, at det skal sikres, at
det er de samme oplysninger, som benyttes ved behandlingen af sager ved
huslejenævnene og Grundejernes Investeringsfond.
På den måde sikres det, at udlejere ikke kan få dobbelt betaling for arbejder.
Der indføres et krav om meddelelse af afgørelser til beboerrepræsentationen eller
lejerne.
For at sikre, at lejerne bliver bekendte med afgørelser afsagt om lejeforhold i
ejendommen og derved får øget kendskab til sine rettigheder, indføres det nu som et
krav, at udlejerne skal oplyse beboerrepræsentationen eller lejerne, hvis der ikke er
en beboerrepræsentation i ejendommen, om afgørelser afsagt om lejeforhold i
ejendommen.
Gebyret, som udlejer ifalder, når lejeren får fuld medhold, forhøjes.
5/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Sanktionen for udlejere, som taber sager, hvor lejeren får fuldt medhold, er i dag så
lav, at det formodes ikke at have den ønskede præventive effekt. Ved at hæve
gebyret fra 2.180 kr. til 6.000 kr., får gebyret samme niveau som gebyret for
erhvervsdrivende i forbrugerklagesager, og gebyret vil i højere grad have en
præventiv effekt.
Der sker forhøjelse af det beløb, som beboerrepræsentationen kan opkræve fra
lejerne fra 352 kr. årligt til 500 kr. årligt. pr. lejemål.
Når beløbet, som beboerrepræsentationen kan opkræve, forhøjes, giver det bedre
mulighed for, at beboerrepræsentationen kan indrette sig sådan, at den bedst muligt
kan varetage lejernes interesser, også i ejendomme bestående af ned til 7 lejemål,
herunder ved eventuelt at antage juridisk bistand, f.eks. via medlemskab af
lejerorganisationer
Mulighederne for at etablere et system, hvor samtlige huslejenævnsafgørelser
offentliggøres, undersøges.
Det skal undersøges, hvad der kræves for at etablere et system, hvor samtlige
huslejenævnsafgørelser offentliggøres på en sådan måde, at lejere potentielt kan
finde sammenligningslejemål i det. Et sådan system vil sikre mere jævnbyrdige
muligheder mellem lejer og udlejer for at fremlægge sammenligningslejemål,
ligesom det generelt vil øge gennemsigtigheden i huslejenævnets afgørelser.
Der nedsættes et udvalg med det formål at analysere, hvordan indsatsen for at løse
tvister mellem lejere og udlejere mest hensigtsmæssigt organiseres.
Med henblik på at professionalisere arbejdet, sikre kortere og mere ensartet
sagsbehandling på tværs af landet og styrke lejernes retssikkerhed får udvalget til
opgave på baggrund af en analyse af det nuværende system at udarbejde forskellige
modeller for, hvordan indsatsen for at løse tvister mellem lejere og udlejere kan
organiseres. Udvalget skal belyse forskellige modeller herfor. Parterne forelægges et
kommissorium for udvalget. Udvalget afslutter sit arbejde i sommeren 2021 med
henblik på politisk stillingtagen i efteråret 2021.
Initiativerne vil samlet set sikre, at lejerne står stærkere end i dag i tilfælde af uenigheder
mellem lejere og udlejere.
Aftalens initiativer forventes at medføre en reduktion af sager ved huslejenævnene og
sammen med forhøjelsen af gebyret i sager, hvor lejer får fuld medhold, forventes det at
frigøre ca. 4-5 mio. kr. årligt.
Midlerne prioriteres til en generel reduktion af sagsbehandlingstiden i huslejenævnene til
gavn for retssikkerheden for både lejere og udlejere.
6/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Parterne er enige om løbende at følge op på, om der sker en tilfredsstillende reduktion i
sagsbehandlingstiden og er endvidere enige om at drøfte yderligere initiativer, hvis det
viser sig nødvendigt.
Andelsboliger
Valuarvurderede andelsboligforeninger vil som udgangspunkt blive påvirket af
initiativerne, fordi de er vurderet som en privat udlejningsejendom.
Med henblik på at sikre, at initiativerne ikke har negative konsekvenser for
andelsværdierne, er parterne enige om at give mulighed for at fastholde
valuarvurderingerne nominelt. Fastholdelsen gælder tidsubegrænset og vil omfatte
valuarvurderinger foretaget inden lovforslagets ikrafttrædelse. Der indføres en
overgangsordning således, at allerede igangsatte, større ombygningsprojekter kan
indregnes i valuarvurderingen.
For de foreninger, der benytter den offentlige vurdering som værdiansættelsesprincip, kan
en ændring af § 5, stk. 2, i boligreguleringsloven også have konsekvenser, når det offentlige
vurderingssystem er klar til at vurdere disse. Andelsboligforeninger, der anvender den
offentlige vurdering, vil som udgangspunkt ikke blive påvirket af ændringen af § 5, stk. 2, i
boligreguleringsloven på nuværende tidspunkt, da vurderingen er fastholdt frem til de nye
vurderinger. De nye vurderinger forventes endvidere generelt at ligge højere end de gamle,
så når der foretages nye offentlige vurderinger, vil konsekvenserne af ændringer af § 5, stk.
2, i boligreguleringsloven antageligt ikke have større effekt. Men også her gives der
mulighed for tidsubegrænset at anvende de gamle vurderinger, hvis den gamle vurdering
f.eks. er højere og denne i stedet ønskes anvendt.
Parterne er herudover enige om, at karensperioden ikke skal gælde ved omdannelsen fra
andelsboligforening til udlejningsejendom. Andelsboligforeninger friholdes herved for
værditabet som følge af karensperioden. For at modvirke et utilsigtet øget pres på
andelsboligforeningerne til frivillig opløsning på baggrund af uopfordrede købstilbud fra
investorer, der ønsker at omdanne andelsboligejendomme til udlejningsejendomme,
lovfæstes normalvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til forslag om foreningens opløsning.
Parterne noterer sig, at andelsboligernes værdi alene påvirkes af det øgede energikrav, som
udgør det første af en række initiativer i den indsats, der forventes gennemført på
boligområdet som led i en kommende klimahandlingsplan. De øvrige initiativer i aftalen vil
efter Transport- og Boligministeriets vurdering ikke påvirke andelsboligernes værdi.
Parterne er enige om at drøfte forholdene for andelsboligerne på ny, hvis der senere skulle
vise sig utilsigtede konsekvenser, herunder at andelsboligforeninger skulle komme i
økonomiske vanskeligheder som følge af ændringerne.
Parterne lægger vægt på, at andelsboliger fortsat skal være et billigt alternativ til
ejerboliger. Parterne noterer sig i den forbindelse, at Finanstilsynet i en vejledning
præciserer, hvad der skal forstås ved passende egenfinansiering, herunder at kravet til
egenfinansiering udgør 5 pct. af ejendommens værdi ved stiftelse af en
andelsboligforening.
7/8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 52: Aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger
Parterne er endvidere enige om, at der nedsættes et udvalg med relevante myndigheder og
andre interessenter på området med henblik på at gennemgå mulige ændringer af
finansieringsreglerne for andelsboliger. Udvalget afrapporterer ultimo 2020. Herudover er
parterne enige om at ændre lejelovens regler om tilbudspligt, så det ikke er muligt at omgå
reglerne om tilbudspligt ved at placere ejendommen i et selskab. Herved sikres det, at
lejerne får mulighed for at udnytte den tilbudspligt, de har krav på i henhold til
lovgivningen.
Opfølgning
Parterne er enige om at støtte et lovforslag fra regeringen om gennemførelse af aftalens
initiativer, som fremsættes i denne folketingssamling med henblik på ikrafttræden den 1.
juli 2020.
Parterne er enige om løbende at følge udviklingen på det private udlejningsområde. I den
forbindelse udarbejdes en årlig status på initiativerne, herunder med en vurdering af deres
effekt. Parterne er enige om at drøfte behovet for eventuelle ændringer eller yderligere
initiativer på baggrund af en samlet evaluering i 2022.
8/8