Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2117061_0001.png
ANDELSBOLIGER
I UDVIKLING
Løsninger til aktuelle politiske
udfordringer på andelsboligområdet
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0002.png
ANDELSBOLIGER I UDVIKLING
- Løsninger til aktuelle politiske udfordringer på andelsboligområdet
Andelsboliger henvender sig bredt til unge, børne-
familier og det stigende antal ældre. Det skyldes
blandt andet, at andelsboligformen placerer sig midt
imellem ejer- og lejerformen og har det særkende, at
det er et forpligtende fællesskab. Derfor spiller an-
delsboligen en vigtig rolle i forhold til den demogra-
fiske udvikling og et varieret boligudbud. I fremtiden
kan andelsboligerne bidrage til et mere bæredygtigt
samfund gennem en grøn og social profil med fokus
på klima- og ressourcebevidsthed samtidig med, at
den er økonomisk bæredygtig og tilbyder økonomisk
overkommelige boliger både i byerne og på landet.
Den seneste tid har andelsboligområdet udviklet sig
positivt. ABF har medvirket til, at der politisk er gjort
løbende tiltag for at understøtte et mere gennemsig-
tigt og trygt andelsboligmarked - senest med fokus
på at sikre mere robuste andelsboligforeninger.
ABF ønsker, at den positive udvikling fortsætter.
Derfor præsenterer ABF denne oversigt over den
nuværende situation på andelsboligområdet, der
belyser en række aktuelle udfordringer og konkrete
løsningsforslag.
Indspark til løsninger
ABF ønsker at bidrage med et redskab til politiske
interessenter, hvor ABF identificerer udfordringer, der
kan løses inden for de eksisterende rammer. Her er
altså tale om udfordringer på den korte bane, der
kan løses med relativt simple greb.
Oversigten kan læses i sin helhed, men hvert emne
kan også tilgås separat. Flere af emnerne hænger
sammen, og udfordringerne omkring eksempelvis fi-
nansiering spiller sammen mulighederne for at opføre
nye andelsboligforeninger. Således kan der være flere
emner, som er relevante at tage op sammen, men
som hver for sig også rummer bud på løsninger, der
kan stå alene.
Med venlig hilsen
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Direktør, Jan Hansen
Næstformand, Brian Fabricius
INDHOLD
FINANSIERING
OMGÅELSE AF TILBUDSPLIGTEN
ENERGIRENOVERING
BOFÆLLESSKABER OG BARRIERER
FOR ANDELSBOLIGFORMEN
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0003.png
FINANSIERING
ABF har gennem sit mangeårige virke
opfordret til god ledelse og drift af
andelsboligforeninger for at sikre et
stabilt andelsboligmarked uden tabere og vindere.
Der er over længere tid gjort en stor indsats for at
sikre et transparent og trygt andelsboligmarked. Her
har ABF sammen med andre aktører medvirket til at
skabe et godt fundament for driften og økonomien i
andelsboligforeningerne. Set i lyset af de forbedrede
rammer for foreningerne, så finder ABF det proble-
matisk, at der p.t. er skærpede forhold omkring
finansieringsmuligheder for den enkelte andelshaver.
Herunder er der tale om udfordringer ifm. finansie-
ring ved
erhvervelse
af andelsbolig og finansiering
ved
stiftelse
af andelsboligforening.
A. FINANSIERING VED
ERHVERVELSE
AF ANDELSBOLIG
- stramningerne af lånereglerne har en social slagside
Inden for den seneste årrække har der været
flere
tiltag for at styrke andelsboligformen - både hvad
angår prisudvikling og robusthed. Med den politiske
aftale om ”mere robuste andelsboligforeninger” fra
2017 var der enighed om at stille krav om egenfinan-
siering ved køb af andelsbolig. ABF bakker fortsat op
om formålet med aftalen og finder indførelsen af krav
om egenfinansiering fornuftigt i forhold til at skabe
en højere grad af robusthed i tilfælde af prisfald. Dog
mener ABF, at bankernes nuværende skærpede låne-
krav er for vidtgående og har en social slagside.
Finanstilsynet gennemførte i 2017/2018 en tema-
undersøgelse i seks pengeinstitutter af nye udlån til
andelsboligkunder og andelsboligforeninger. Under-
søgelsen blev iværksat på baggrund af en længere
periode med stigende priser på andelsboliger. Som
følge af undersøgelsen konkluderede Finanstilsynet,
at en hovedregel om fem procent i egenfinansiering
af handelsprisen for andelsboligen tillagt den
forholdsmæssige andel af foreningens gæld er en
tilgang, der harmonerer med mange pengeinstitut-
ters tilsvarende krav til passende egenfinansiering for
ejer- eller fritidsboliger.
Denne opfattelse af en
passende
egenfinansiering
betyder, at der ved lån til en andelsbolig p.t. stilles
krav om en egenfinansiering på fem procent af prisen
på andelsboligen
plus
fem procent af andelshaverens
forholdsmæssige andel af foreningens gæld - det
såkaldte fem plus fem finansieringskrav.
Den nuværende praksis ved udlån udgør en stor
udfordring på andelsboligmarkedet, fordi den med-
fører, at egenfinansieringskravet er højere ved køb
af andelsbolig end ved køb af ejerbolig. Reglerne
betyder derfor, at det er blevet betydeligt sværere at
blive andelshaver, hvilket går imod politiske mål om
en boligmæssig diversificering og tilgængelige boliger
til bl.a. studerende, singler og børnefamilier.
Egenfinansiering:
5%
af prisen
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
5%
af andelen
af gæld
KAPITELTITEL
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0004.png
UDFORDRINGER
LØSNINGER
ABF finder det problematisk, at Finanstilsynet
tilkendegiver, at en passende egenfinansiering
ved køb af andelsbolig bør beregnes ud fra
værdien af andelsboligen (og eventuelle forbed-
ringer) plus købers forholdsmæssige andel af
gælden i andelsboligforeningen.
ABF finder, at denne udvidelse af begrebet
”købesummen” medfører en uhensigtsmæssig
stramning af lånemulighederne ved køb af
andelsboliger. Der er ikke juridisk belæg for
at udvide begrebet ”købesummen” til også
at omfatte andelsboligforeningens gæld, som
andelshaver ikke hæfter personligt for. Desuden
medfører Finanstilsynets fortolkning, at købere
af andelsboliger skal erlægge en langt højere
procentvis udbetaling af købesummen end
købere af ejer- eller fritidsboliger.
Der er allerede foretaget hensigtsmæssige
stramninger på andelsboligområdet. Disse stram-
ninger har sikret, at andelsboligforeningerne står
stærkere økonomisk, og de har skabt mere gen-
nemsigtighed ved overdragelser af andelsboliger,
bl.a. ved indførelsen af nøgleoplysningsskemaet.
Hermed er der sikret robusthed og tryghed ved
køb af andelsbolig, hvilket alt andet lige giver
bankerne en større sikkerhed ved udlån.
Som den absolutte hovedregel hæfter andelsha-
vere ikke personligt for andelsboligforeningens
realkreditlån eller realkreditlignende lån. ABF
opfordrer derfor til, at man i Finanstilsynets
kommende vejledninger til bekendtgørelse om
god skik for boligkredit samt bekendtgørelse om
ændring af god skik for finansielle virksomheder
specificerer, at en udbetaling på fem procent af
den kontante købesum anses for passende ved
erhvervelse af andelsboliger i en eksisterende
andelsboligforening. Det betyder, at der i kredit-
vurderingen ikke skal indregnes en forholds-
mæssig andel af andelsboligforeningens gæld.
Bankernes praksis og fortolkning af købesum-
men betyder en skævvridning af adgangen til
lånefinansiering og hermed også af andelsbolig-
markedet, som favoriserer de købere, som i for-
vejen har formue. Det har aldrig været hensigten
med andelsboligmarkedet – tværtimod.
Bankerne har samtidig også strammet kravene
til købers indkomst (gearingsgraden), hvilket
betyder, at flere med en almindelig lønindkomst,
pensionister og studerende har sværere ved at
få andelsboliglån.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
FINANSIERING
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0005.png
B. FINANSIERING VED
STIFTELSE
AF ANDELSBOLIGFORENING
- skærpede lånekrav risikerer at sætte en stopper for stiftelse af nye andelsboligforeninger
Ved stiftelse af en andelsboligforening stilles der i
dag krav om, at minimum fem procent af hele ejen-
dommens anskaffelsespris skal bestå af indskud fra
de kommende andelshavere. Dette krav er fornuftigt
og sikrer en vis indskudskapital fra foreningens start.
Når stiftere af en ny andelsboligforening ønsker
at optage lån til indskud, bliver de dog mødt af de
samme krav til opsparing og bruttoindkomst som en
køber af andelsbolig i en eksisterende forening. Krav
der både baserer sig på indskuddets størrelse og
andelen i den nystiftede forenings gæld.
Dette strider mod den anbefaling, som den mini-
sterielle arbejdsgruppe for ansvarlig drift af andels-
boligforeninger fremsatte. Her blev det fastslået, at
der ikke kan stilles samme krav til
finansiering ved
stiftelse som ved anskaffelse af en andelsbolig i en
eksisterende forening. Det betyder, at der ikke bør
stilles krav til egenfinansiering.
Kravene medfører svære betingelser for stiftelse af
andelsboligforeninger ved tilbudspligt og projektsalg,
hvilket ikke stemmer overens med det brede politiske
ønske om et varieret boligudbud på tværs af landet.
80 % realkreditlån
arbejdsgruppens anbefaling til
finansiering af ejendommen
max. 15 % banklån
A/B Nybo
foreningens
samlede indskud:
min. 5% af
ejendommens pris
andelshavers
opsparing
pengeinstitutternes krav
til finansiering af andelen
Jensen
5% af
andelens
pris
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
5% af
andelen
af gæld
FINANSIERING
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0006.png
UDFORDRINGER
LØSNINGER
Det er problematisk, at man kræver egen-
finansiering ved stiftelser i forbindelse med
tilbudspligt.
Her har lejerne ti uger fra mod-
tagelsen af tilbuddet til at acceptere tilbuddet.
Hermed medfører tilbudspligten en
uventet
mulighed for lejerne. I denne situation har leje-
re, der ikke på forhånd har været i stand til at
foretage en opsparing, ingen reel mulighed for at
købe deres andel. Set i lyset af at der nu kræves
60 procent tilslutning fra lejerne til at stifte en
ny andelsboligforening, så er det blevet betrag-
teligt sværere at stifte en andelsboligforening
ved tilbudspligt.
Det er ligeledes problematisk, at man kræver
egenfinansiering ved stiftelser i forbindelse med
projektsalg.
De nye regler favoriserer de købere,
som i forvejen har formue. Reglerne medfører
derfor, at det er et lille segment, der har
adgang til at købe boliger i nyopførte
andelsboligforeninger.
ABF foreslår, at der ikke er krav om kontant
indskud (opsparing) ved stiftelser af andels-
boligforeninger. Såvel i arbejdsgruppen som i den
politiske aftale var der enighed om, at kravet om
erlæggelse af en passende udbetaling af købe-
summen alene gælder ved køb af andelsbolig i
en allerede eksisterende andelsboligforening –
ikke ved indmeldelse i en nystiftet
andelsboligforening.
Ved tilbudspligt kan lejernes egenfinansiering
være lejernes indbetaling til udlejer af depositum
og forudbetalt leje samt derudover indestående
på indvendige vedligeholdelseskonti. Disse beløb
udgør i realiteten egenfinansiering ved lejernes
indmeldelse i en nystiftet andelsboligforening.
ABF opfordrer til, at Finanstilsynet i de kommen-
de vejledninger til bekendtgørelse om god skik
for boligkredit samt bekendtgørelse om ændring
af god skik for finansielle virksomheder vil speci-
ficere, at der ved køb af andelsbolig skal erlæg-
ges en passende udbetaling af købesummen,
men at dette alene gælder ved køb af andel i
en eksisterende andelsboligforening, og
ikke
ved lejernes indmeldelse i en nystiftet andels-
boligforening (tilbudspligt) eller ved køb af
andelsbolig i en nystiftet andelsboligforening
(projektsalg).
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
FINANSIERING
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0007.png
BAGGRUND
NØGLEOPLYSNINGER VED SALG
2013
Der indføres krav om udarbejdelse af en række nøgleoplysninger om andels-
boligforeningen og den enkelte andelsbolig for at skabe gennemsigtighed ved
salg. For at sikre at foreningerne ikke bliver stiftet alene i håbet om en hurtig
gevinst, blev der samtidig indført en karensperiode på to år for anvendelse af
valuar- og offentlig vurdering efter stiftelse af en andelsboligforening.
MINIMUMSDELTAGELSE
2015
Tidligere har der været krav til minimumsdeltagelse på hhv. 33 procent ved
stiftelser og 50 procent ved tilbudspligt. I 2015 blev dette krav hævet til 60
procent i alle tilfælde. Formålet med denne ændring var at skabe et større
engagement i driften af foreningen. Samtidig blev der indsat en ny bestem-
melse i andelsboliglovens § 3a, som sikrer, at der ved stiftelser udarbejdes
retvisende budgetter med flere finansieringsforslag og et sammenligneligt
budgetforslag med et 30-årigt fastforrentet realkreditlån. Budgetterne skal
dække en 10-årig periode fra stiftelsen og må ikke indeholde indtægter fra
fremtidige salg af ledige lejligheder. Endelig blev der med lovændringerne,
som trådte i kraft 1. januar 2015, indsat bestemmelser om udarbejdelse af
yderligere nøgleoplysninger til fremlæggelse på den årlige generalforsamling.
MERE ROBUSTE ANDELSBOLIGFORENINGER
2017-
2018
I 2017 blev der af Erhvervsministeriet nedsat en arbejdsgruppe, som skulle se
på ansvarlig drift af andelsboliger. ABF deltog i arbejdsgruppen, som afrappor-
terede i maj 2017. Arbejdsgruppens anbefalinger førte til den politiske aftale
om mere robuste andelsboligforeninger af 27. november 2017. Dette arbejde
mundede ud i de yderligere stramninger af andelsboligloven, som blev vedta-
get ved lov 2018-05-29 nr. 555 om mere robuste andelsboligforeninger.
Ved den lovændring, som trådte i kraft 1. juli 2018, blev der indført regler om,
at der ved en andelsboligforenings stiftelse skal foreligge vedligeholdelses-
planer for ejendommen, som dækker en periode på mindst 15 år fra
tidspunktet for erhvervelsen af ejendommen.
Der blev desuden indført krav om, at 50 procent af realkreditlånet skal være
med betaling af afdrag. Denne begrænsning i muligheden for at stifte andels-
boligforening med 100 procent afdragsfrie realkreditlån sikrer andelsbolig-
foreningerne mod stigning i renteydelser. En nystiftet andelsboligforening må
desuden ikke før tre år efter lånets udbetaling eller kredittens stiftelse indgå
aftale om omlægning til en låneaftale med afdragsfrihed.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
KAPITELTITEL
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0008.png
TILBUDSPLIGT
Det følger af lejelovens og andelsboligforeningslovens regler, at en udlejningsejendom ved salg skal tilby-
des lejerne, før ejendommen kan afsættes til anden side. Ønsker en udlejer (ejer) at sælge en ejendom, så
har udlejeren altså pligt til at tilbyde ejendommen til lejerne i ejendommen, som så kan beslutte at oprette
en andelsboligforening, som køber ejendommen.
Lovgivningens regler om tilbudspligt gælder for ejendomme, som helt eller delvist benyttes til beboelse.
Lovgivningen stiller dog det yderligere krav til ejendommen, at denne, såfremt den kun bruges til beboelse,
skal have seks eller flere lejligheder, før udlejer (ejer) har pligt til at tilbyde lejerne ejendommen, hvis den
sættes til salg. Hvis ejendommen ikke kun bruges til beboelse, men også huser erhverv eller lignende, skal
der være mindst 13 beboelseslejligheder i ejendommen, før udlejer (ejer) har pligt til at tilbyde lejerne at
overtage ejendommen.
Lejerne skal minimum have ti uger til at træffe beslutning om at købe ejendommen som
andelsboligforening. Ugerne i juli tæller ikke med.
A/B Nybo
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Bilag og ekstra materiale kan downloades
KAPITELTITEL
på abf-rep.dk/andelsboligviden
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0009.png
OMGÅELSE AF
TILBUDSPLIGTEN
Lejelovens kapitel XVI indeholder tilbuds-
pligten, som giver lejere rettigheder, når
deres boliger står til at skulle sælges. I den
situation har de mulighed for at overtage
ejendommen på samme vilkår som en ude-
frakommende køber. Sådan har lovgivningen set ud
siden 1975, og det er kun i ganske særlige tilfælde, at
lejerne ikke har lovfæstet forkøbsret til deres boliger.
Tilbudspligten har over den lange historiske bane
betydet gode forhold for lejere, som har ønsket at
overgå til at blive andelshavere og i fællesskab drive
ejendommen som en forening. Det har imidlertid vist
sig, at der med den nuværende lovgivning er mulig-
hed for at omgå intentionen og det tiltænkte formål
med tilbudspligten.
Udlejningsejendomme handles i stort omfang, og her
har ABF konstateret en tendens til, at ejendomsejere
undertiden forsøger at omgå tilbudspligten bl.a. ved
at etablere ejerskab i selskabsform. Flere ejendoms-
mæglervirksomheder opererer således med kon-
struktioner, hvorved tilbudspligten kan undgås. I den
forbindelse tales der ofte om henholdsvis ”minori-
tetsfinten” og ”dobbelt-holding-finten”.
Problemet med formuleringen af tilbudspligten er
blandt andet blevet aktuel i forbindelse med
Carlsbergfondets salg af 700 lejemål til tre
pensionskasser i 2016.
21%
30%
Ejendoms-
selskab A/S
køber c
køber b
køber a
49%
Minoritetsfinten:
Ved at sælge en udlejningsejendom til mindst tre nye aktieejere, hvoraf ingen ejer mere end 50 procent,
udløses tilbudspligten ikke, og ejendomsinvestoren undgår at give lejere forkøbsret på deres bolig.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
OMGÅELSE AF TILBUDSPLIGTEN
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0010.png
UDFORDRINGER
LØSNINGER
Lovgiver har indsat en bestemmelse i
lejelovens § 102, som sikrer at tilbudspligten
også er gældende for lejere i ejendomme ejet af
ejendomsaktie- og anpartsselskaber. Retspraksis
har imidlertid vist, at denne bestemmelse let kan
omgås ved, at salget sker til flere ejere – hvor
ingen af de nye ejere opnår aktiemajoritet. Det
betyder, at majoritetskravet de facto udgør en
mulighed for omgåelse af tilbudspligten.
Lejelovens præceptive regel om tilbudspligt
udvandes ved udlejers etablering af ejendoms-
aktieselskaber. Det har vist sig, at reglerne om
tilbudspligt i flere tilfælde er blevet omgået, når
ejerskabet etableres i selskabsform; hvor den
tinglyste ejer er et ejendomsaktieselskab eller
-anpartsselskab.
ABF anbefaler en opstramning af lejelovens §
102, således at tilbudspligten sikres ved enhver
reel overdragelse af en beboelsesejendom.
Det har ikke været hensigten at etablere en
mulighed for 100 procent aktieoverdragelse i
ejendomsselskaber uden tilbudspligt. Derfor er
det nødvendigt med en omformulering af det
såkaldte majoritetskrav. ABF foreslår, at reglen
ændres ved at ændre fokus fra erhververen (kø-
ber) til overdrageren (ejer), således at tilbuds-
pligten udløses ved en handel med ejendommen,
såfremt sælger herved mister majoriteten af
stemmer i selskabet.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
OMGÅELSE AF TILBUDSPLIGTEN
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0011.png
BAGGRUND
Lejelovens kapitel XVI indeholder regler om
tilbudspligt. Lejelovens regler er i henhold til
lejelovens § 105 præceptiv, hvilket betyder, at
reglerne ikke ved aftale kan fraviges til skade for
lejerne. Reglerne om tilbudspligt er forholdsvis
enkle. Når en ejendom eller en del af en ejen-
dom udbydes til salg, skal lejerne have tilbudt
at overtage ejendommen til samme købesum,
kontante udbetaling og øvrige vilkår, som ejeren
kan opnå ved salg til anden side. Lejerne kan
således overtage ejendommen ved at danne en
andelsboligforening og betale sælger den samme
købspris, som sælger beviseligt kunne få for
ejendommen i fri handel til en tredje mand.
Reglerne om tilbudspligt finder anvendelse på
alle ejendomme, der udelukkende anvendes til
beboelse, såfremt den indeholder mindst seks
beboelseslejligheder. Hvis ejendommen også
indeholder erhvervslejemål eller lignende, er
minimumsboligkravet 13 lejligheder. Der er
således i lovens § 100 sat en nedre grænse for
ejendommens størrelse.
Som lejelovens regler om tilbudspligt er formule-
ret i dag, har lejerne ti uger til at tage stilling til,
om de vil købe ejendommen på andelsbasis.
A/B Nybo
Omgåelse
Hensigten med indførelsen af lejelovens regler
om tilbudspligt i 1975 var utvivlsomt, at alle bebo-
elsesejendomme, der opfylder minimumskravene,
skulle være omfattet af reglerne om tilbudspligt.
Det har vist sig, at reglerne om tilbudspligt i flere
tilfælde har kunnet omgås, når ejerskabet etab-
leres i selskabsform, hvor den tinglyste ejer er et
ejendomsaktieselskab eller –anpartsselskab.
Der kan være gode grunde til, at det kan være
hensigtsmæssigt at eje en ejendom i selskabs-
form, men det bør ikke fritage ejerne for gen-
nemførelse af tilbudspligten efter lejelovens
kapitel XVI.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
KAPITELTITEL
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0012.png
Ejendomsaktieselskaber og
ejendomsanpartsselskaber
som ejendomsejere
Ejes en udlejningsejendom af et ejendomsaktie-
selskab, er aktieselskabet den tinglyste ejer.
Sælger ejendomsaktieselskabet ejendommen til en
ny ejer, vil dette ejerskifte blive registreret i ting-
bogen. Ejerskiftet skal tinglyses. Tinglysningsdom-
meren sikrer af egen drift, at lejelovens regler om
tilbudspligt overholdes.
Hvis ejendomsaktieselskabet ikke sælger ejen-
dommen, men derimod overdrager aktierne i ejen-
domsaktieselskabet til en ny aktieejer, vil dette reelle
ejerskifte af ejendommen ikke skulle registreres i
tingbogen. Når aktier i et almindeligt aktieselskab
overdrages til en ny ejer, skal overdragelser på mere
end fem procent registreres i det offentlige ejer-
register. Ønsker et ejendomsaktieselskab derfor at
overdrage alle aktier i ejendomsaktieselskabet til en
ny ejer, vil dette ejerskifte blive registreret, men ikke
i tingbogen.
Det har ikke været hensigten med indsættelsen af 2.
punktum i lejelovens § 102 ved lov nr. 330 af 4. juli
1996 at etablere en mulighed for 100 procent aktie-
overdragelse i ejendomsselskaber uden tilbudspligt.
Tværtimod er reglen indsat for at sikre tilbudspligt
selv ved successiv overdragelse af aktier til ny ejer i
det øjeblik, den nye aktieejer erhverver mere end 50
procent af aktiekapitalen. Det vil sige, at den aktie-
overdragelse, som udløser tilbudspligten, kan være
en mindre overdragelse af aktierne til en ny ejer, hvis
den nye ejer ved netop denne overdragelse får mere
end 50 procent af aktiekapitalen.
Reglen kan meget nemt ændres ved at ændre fokus
fra erhververen (køber) til overdrageren (ejer).
Teksten kunne f.eks. ændres til:
”Den (tilbudspligten) gælder endvidere
ved overdragelse af aktier og anparter i
aktie- og anpartsselskaber, når hidtidige
ejer af aktier eller anparter ved salget
ikke længere har majoritet af stemmer i
selskabet.”
Derved foregår der ikke den nødvendige kontrol af,
at tilbudspligten i lejeloven overholdes.
Lovgiver har forsøgt at indsætte en bestemmelse i
lejelovens § 102, som skulle sikre, at tilbudspligten
også er gældende for lejere i ejendomme ejet af
ejendomsaktie- og anpartsselskaber.
Teksten i lejelovens § 102, stk. 1. 2. punktum lyder
således:
Dobbelt holdingstruktur
Etableres ejerskab af en udlejningsejendom
i en dobbelt holdingstruktur, udløser salg af
aktier eller anparter i holdingselskabet ikke
tilbudspligt af den reelt handlede
beboelsesejendom.
Højesteret har i en dom fra 1993 (UfR
1993.868H) fastslået, at bestemmelsen i
lejelovens § 102, stk. 2, 2. punktum ikke
kan anvendes i det tilfælde, hvor der ikke
sker overdragelse af aktier eller anparter
i dette selskabs moderselskab. Det frem-
går direkte af højesterets præmis, at i det
omfang lovgiver ønsker, at en overdragelse
af aktier i holdingselskabet skal udløse
tilbudspligt, vil det kræve en lovændring.
”Den (tilbudspligten) gælder endvidere
ved overdragelse af aktier og anparter i
aktie- og anpartsselskaber, når erhverve-
ren derved opnår majoritet af stemmer i
selskabet.”
Retspraksis har imidlertid vist, at denne bestemmelse
meget let kan omgås. Et ejendomsaktieselskab kan
nemlig overdrage aktierne i et ejendomsselskab 100
procent, uden at dette udløser tilbudspligt. En over-
dragelse af alle aktier i et ejendomsselskab udløser
ikke tilbudspligt, såfremt overdragelsen sker til flere
nye ejere af aktier, uden at én af de nye ejere opnår
majoritet af stemmer i selskabet. I sådanne tilfælde
skal der således overdrages aktier til mindst tre nye
aktieejere.
Denne praksis er blevet lagt fast ved Østre Landsrets
dom fra 2004, som refereret i UfR2004.2221.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Bilag og ekstra materiale
KAPITELTITEL
kan downloades
på abf-rep.dk/andelsboligviden
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0013.png
ENERGIRENOVERING
– ANDELSBOLIGFORENINGER VIL OGSÅ VÆRE
GRØNNE
Klimaforandringerne og konsekvenserne
heraf optager mange. Særligt spørgsmålet
om, hvordan vi som borgere og samfund
effektivt kan imødegå klimaproblematikkerne.
Andelsboligforeninger kan som bygningsejere foku-
sere på klima og bæredygtighed ved bl.a.
energieffektivisering.
Der har været stort fokus på energieffektivisering i
nybyggeriet, men der udestår et stort potentiale for
energibesparelser i den eksisterende bygningsmasse.
Andelsboliger udgør omtrent syv procent af byg-
ningerne i Danmark og er i stort omfang beliggende
i gamle etageejendomme. Andelsboligforeninger står
typisk foran dyre renoveringsprojekter, såsom gen-
nemgribende facaderenovering, nyt tag eller udskift-
ning af døre og vinduer i hele foreningen.
Energirenovering af disse ejendomme vil udgøre et
væsentligt bidrag til den samlede indsats for CO
2
-
reduktion. Alligevel kan ABF konstatere, at andels-
boligforeninger ofte bliver overset, når der udformes
grønne støtteordninger til bl.a. energirenovering.
Potentialet for energirenovering er stort i mange
andelsboligforeninger, og selvom flere foreninger
investerer i energirenovering, så er økonomien dog
en barriere for mange, fordi energirenovering ofte
har en lang tilbagebetalingstid.
Når det kommer til energirenovering og CO
2
-
reduktion, så kræver det, særligt i de ældre bygninger
i de større byer, at investeringen i energirenoveringen
hurtigt tjenes ind igen på løbende besparelser. En
længere tilbagebetalingstid på energirenovering kan
være særligt problematisk i en andelsboligforening,
fordi bestyrelsen kan have svært ved at finde
opbakning til projektet blandt andelshavere, som
ikke nødvendigvis ser sig boende i ejendommen også
efter 15-20 år. En lang tilbagebetalingstid er et større
problem i andelsboligforeninger end eksempelvis
ejerboliger pga. prisreglerne for andelsboliger.
Ved overdragelser stiger prisen nemlig ikke nødven-
digvis som følge af, at der er foretaget energirenove-
ring. Derfor er en kort tilbagebetalingstid afgørende
for at sikre energirenoveringer i andelsbolig-
foreninger. Dette kan opnås ved at subsidiere
renoveringsprojekterne.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
ENERGIRENOVERING
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0014.png
UDFORDRINGER
LØSNINGER
Det er en udfordring, at den nuværende grønne
støtteordning i form af BoligJobordningen er
indrettet på en måde, så de 9.000 private
andelsboligforeninger ikke kan drage nytte af
den. BoligJobordningen giver mulighed for at fra-
drage lønudgifter ifm. energiforbedringer og kan
benyttes af privatpersoner. Det betyder, at en
almindelig hus- eller sommerhusejer sagtens kan
bruge fradraget til energirenovering som f.eks.
klimaskærm. En andelshaver kan dog kun bruge
fradraget til renovering indvendigt i boligen,
eftersom det er andelsboligforeningen, der er
ansvarlig for det udvendige. Derfor kan den
nuværende ordning ikke bruges som økonomisk
støtte til energiforbedringer såsom isolering
og udskiftning af tag og vinduer i
andelsboligforeninger.
Det vil ikke være en gangbar løsning blot at
inkludere andelsboligforeninger i BoligJobordnin-
gen. Dette skyldes, at andelsboligforeninger som
hovedregel ikke har skattepligtig indkomst, og
de kan derfor ikke drage nytte af en
fradragsordning.
Set i lyset af at boliger og bygninger står for
en stor andel af Danmarks samlede udledning
af CO
2
, så er det nødvendigt med en ambitiøs
energirenoveringsstrategi, hvor der afsættes
midler målrettet energirenovering. ABF foreslår
en tilskudsordning, der kan fremvirke kortere til-
bagebetalingstider på andelsboligforeningernes
renoveringsprojekter. En tilskudsordning vil være
en oplagt måde at sikre tidssvarende og energi-
effektive boliger til alle – uanset ejerform.
En anden løsningsmodel kan være ”grønne”
lån, som differentierer sig i forhold til en anden
belåning. Hvis man som forening gerne vil låne
penge til forbedring af indeklimaet og spare på
energien, så skulle der være mulighed for at få
en finansiering, som både gav lavere rente,
lavere løbetid og måske også en større
belåningsprocent.
ABF opfordrer helt overordnet til, at man
undersøger og bruger udenlandske erfaringer. I
eksempelvis Tyskland har man indført målrettede
tilskud og statsgaranterede lån. Hermed har man
sikret, at knap en fjerdedel af boligmassen er
blevet energirenoveret – og desuden skabt en
kvart million jobs.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
ENERGIRENOVERING
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0015.png
BAGGRUND
Bygninger er blandt samfundets
største energiforbrugere med et
el- og varmeforbrug, der svarer
til omtrent 40 procent af Dan-
marks samlede energiforbrug.
Af de 40 procent anvendes
2/3 til opvarmning, ventilation
og køling. Mere end 200.000
bygninger har energimærke F
eller lavere.
40%
Når det kommer til energiforbrug, så er en af de helt
store udfordringer for Danmark de eksisterende byg-
ninger, fordi nybyggeri kun udgør omtrent én procent
af bygningsmassen. Samtidig er omkring 75 procent
af bygningerne opført før de skærpede energikrav
(1977). De eksisterende bygninger bruger i
gennemsnit 140 kWh/m2/år.
75%
opført Før 1977
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
24%
1%
Nybyggeri
KAPITELTITEL
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0016.png
19%
12%
14%
forhindringer i
forhold til at
igangsætte
renoverings-
projekter
Økonomi, manglende
tilskud eller for svært at
få realkreditlån
for lang
tilbagebetalingstid
Manglende tid
eller overblik
andet/ved ikke
En tidligere undersøgelse foretaget blandt ABF’s
medlemmer viser, at der er stort potentiale for
energirenoveringer i andelsboligforeninger, men ofte
udgør økonomien en barriere. Ifølge undersøgelsen
er der stor interesse for energirenoveringsprojekter,
men disse opleves ikke som umiddelbart rentable
pga. vanskeligheder med økonomi og finansiering.
55%
I medlemsundersøgelsen svarede ca. 55 procent af
de adspurgte bestyrelser, som havde behov for at
energirenovere, at det var økonomiske omstændig-
heder, der havde forhindret foreningerne i at sætte
gang i de ønskede renoveringsprojekter. I forlængelse
heraf svarede 44 procent, at de ville kunne frem-
skynde projekterne, hvis der var mulighed for at
få tilskud.
ABF kan altså konstatere, at økonomien er en af de
grundlæggende barrierer for energirenovering, hvor
vores medlemmer svarer, at der er for lang tilbage-
betalingstid på energirenoveringer, at det er for svært
at optage realkreditlån, og at de mangler en grøn
tilskudsordning i stil med BoligJobordningen.
Faktorer der
kunne
fremskynde
igangsættelse
Mulighed for tilskud
Mulighed for gratis
energikonsultation
Lettere at optage
lån til formålet
andet/ved ikke
Undersøgelsen er foretaget i november
2015 blandt ca. 400 af ABF’s medlemmer
21%
8%
27%
44%
<30%
En undersøgelse fra Skatteministeriet har tidligere
vist, at under 30 procent af BoligJobordningen er
gået til energirenoveringer. Det niveau kan landets
andelsboligforeninger hæve og dermed bidrage til at
indfri regeringens klimamål.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Bilag og ekstra materiale kan downloades
KAPITELTITEL
på abf-rep.dk/andelsboligviden
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0017.png
BOFÆLLESSKABER OG BARRIERER
FOR ANDELSBOLIGFORMEN
Bofællesskaber er en boform, som igen
er blevet populær. Her har man sin
egen, private bolig, men indgår samtidig
i et fællesskab. Derfor kan attraktive bofællesskaber
være med til at løfte en by eller et område ved at
tiltrække eller fastholde borgere.
Bofællesskabet anses som en oplagt boligform for
den travle børnefamilie, men også seniorbofælles-
skabet er i den seneste tid blevet foreslået som en
god boligform for ældre, da det muliggør socialt
samvær og aldersvenlige rammer. Undersøgelser
foretaget af VIVE og Realdania viser, at mange ældre
ønsker at flytte i seniorbofællesskaber. På nuværende
tidspunkt er der dog kun få ældre danskere, der bor i
deciderede seniorbofællesskaber, da udbuddet
stadig er beskedent.
Bofællesskaber kan både organiseres som ejer-,
lejer- og andelsboliger. En andelsboligforening er ofte
den bedste model til fællesskaber – og rammer den
gruppe, der ønsker en boligform midt imellem ejer-
bolig og lejebolig. Andelsboligforeningen er derfor
oplagt til at danne rammen for et bofællesskab, både
i økonomisk, praktisk og social forstand. Som led i
at øge udbuddet af (senior)bofællesskaber vil det
derfor være hensigtsmæssigt at mindske barriererne
for at opføre andelsboligforeninger og desuden gøre
det lettere for ældre at blive boende eller flytte i
en andelsbolig.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
BOFÆLLESSKABER OG BARRIERER FOR ANDELSBOLIGFORMEN
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0018.png
UDFORDRINGER
LØSNINGER
I mange tilfælde er der en økonomisk barriere
for at opføre nye bofællesskaber. Det er langt fra
de fleste ældre, der har ressourcerne til selv at
finansiere et seniorbofællesskab.
Beboersammensætningen i mange andels-
boligforeninger ude i landet indikerer, at mange
foreninger de facto udgør seniorbofællesskaber.
Andelsboligen er en boligform, hvor man hjælpes
om det praktiske. Det betyder, at det er en god
boligform for ældre. Derfor er forringelserne i
boligstøtteordningerne problematiske, fordi det
kan være en økonomisk udfordring for en del
ældre enten at blive boende i andelsboligen eller
at flytte i andelsbolig.
Såvel boligorganisationer, private investorer,
udviklere som kommuner spiller en vigtig rolle
i at imødekomme efterspørgslen på boliger i
bofællesskaber. En efterspørgsel, som forventes
at stige i takt med den demografiske udvikling.
Lovgivningen på andelsboligområdet har skif-
tet gennem tiderne, og tidligere har det været
en mulighed at få offentlig støtte til at bygge
andelsboligforeninger. ABF peger på det gavnlige
ved at genindføre denne mulighed enten som
tilskud eller lånegaranti, hvilket vil muliggøre op-
førelsen af flere bofællesskaber på andelsbasis.
ABF anbefaler, at man genindfører boligydelse
som tilskud for ældre, fordi det vil styrke bolig-
mobiliteten. Derudover vil det være samfunds-
økonomisk fornuftigt, idet boligydelse vil give
en længere respit, før behovet for en plejebolig
melder sig – og det vil derfor forebygge en for
tidlig visitation til plejebolig.
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
BOFÆLLESSKABER OG BARRIERER FOR ANDELSBOLIGFORMEN
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0019.png
BAGGRUND
ønsker at flytte i
seniorbofællesskab
32%
bor p.t. i
seniorbofællesskab
Kilde: VIVE 2019
3%
En ny undersøgelse foretaget af VIVE, Det nationale
forsknings- og analysecenter for velfærd, viser, at
der er stor efterspørgsel på seniorbofællesskaber. En
tredjedel af det adspurgte ældrepanel svarede, at de
ønskede at flytte i seniorbofællesskab. Tidligere har
Realdania vist, at der er 80.000 seniorer, der ønsker
at bo i seniorbofællesskab.
Det er særligt respondenter i aldersgruppen
52-62-årige, der godt kunne tænke sig at bo i bofæl-
lesskab. Andelen, der godt kunne tænke sig at bo i
bofællesskab, er dobbelt så stor blandt de 52-62-
årige som blandt de 82-97-årige
På nuværende tidspunkt er der dog endnu kun få
(tre procent) ældre danskere, der bor i deciderede
seniorbofællesskaber, da udbuddet er beskedent.
Derfor kan man tale om, at der generelt er et stort
efterslæb fra mangel på boligfællesskaber de
seneste mange år.
overvejer at flytte i
seniorbofællesskab
inden for de næste fem år
80.000
Der er p.t.
5.562
28
Ældre står i gennemsnit på
venteliste i hvert seniorbofællesskab
boliger
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Kilde: Realdania 2017
KAPITELTITEL
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0020.png
Boligydelse
Siden 2008 ydes boligydelse som et lån til modtage-
re af invaliditetsydelse og til folke- og førtids-
pensionister, som er private andelshavere.
Førtidspensionen skal være tilkendt før 1. januar
2003. Er førtidspensionen tilkendt senere, er der ikke
mulighed for at få udbetalt boligydelse.
Pensionister, der bor i andelsbolig kan søge kom-
munen om boligydelse. Hvis pensionisten opfylder
kriterierne for at få boligydelse, udbetales den som
et lån, der skal betales tilbage til kommunen.
Den gamle ordning omfatter andelshavere, som
uafbrudt har modtaget boligstøtte til sin nuværende
bolig fra et tidspunkt før 2008. Den gamle ordning
indebærer, at 40 procent af den fulde boligydelse gi-
ves som et tilskud, som andelshaveren ikke skal be-
tale tilbage. De resterende 60 procent er et lån, som
tilbagebetales til kommunen. Denne ordning ophører,
hvis man flytter og dermed skal søge boligydelse
på ny. Andelshavere, som er omfattet den såkaldte
gamle ordning, er altså afskåret fra muligheden for
at flytte internt i foreningen til eksempelvis en mere
ældrevenlig lejlighed i stueetagen.
Boligydelse
(ny ordning)
Boligydelse
(gl. ordning)
ABF mener, at afskaffelsen af tilskudsdelen til
modtagere (pensionister) af boligydelse i private
andelsboliger hæmmer mobiliteten på boligmarkedet
og rammer samtidig de mange andelsboliger, der
er ældreegnede, da mange ældre afholder sig fra at
flytte i andelsbolig og i stedet bliver boende i gamle
lejeboliger, hvor de kan modtage fuld boligstøtte
som tilskud.
I dag er omtrent 45.000 ud af knap 200.000
andelshavere over 65 år, og andelen er stigende, da
mange ældre tiltrækkes af muligheden for at flytte i
moderne, seniorvenlige boliger med minimale vedli-
ABF - Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
100% Lån
geholdelsesbyrder og stort fællesskab. Da bolig-
ydelsen kun findes som lån, har færre ældre mulighed
for at flytte i andelsbolig, og boligformen henvender
sig derfor primært til velstillede pensionister med
medbragte formuer. Herudover er en af de uhensigts-
mæssige konsekvenser, at mange ældre andels-
havere med de nuværende regler fastholdes i ueg-
nede boliger. Vi ser ældre andelshavere, der egentlig
gerne vil flytte til en mindre eller mere handicapvenlig
andelsbolig, men som alligevel bliver boende, fordi
deres økonomiske muligheder for at flytte er
voldsomt forringede.
Bilag og ekstra materiale kan downloades
KAPITELTITEL
på abf-rep.dk/andelsboligviden
60% Lån
40% tilskud
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0021.png
OM ANDELSBOLIGFORMEN
I Danmark er der omtrent 9.000 andelsboligforenin-
ger med 210.000 andelsboliger. Ifølge Danmarks
Statistik bor der 1,8 personer i hver andelsbolig. Det
betyder, at der er cirka 375.000 mennesker, der bor i
andelsbolig i Danmark.
Andelsboligformen er mest udbredt i de større byer,
men har bredt sig som boligform over det meste af
landet. Ikke kun som lejligheder, men også som
række- og parcelhuse.
Andelsboligformen er historisk opstået for at imø-
degå ustabile lejeforhold og dårlige boligforhold.
Det kendetegner andelsboligen, at den placerer sig
mellem lejer- og ejerformen. Andelshaverne driver
ejendommen i fællesskab, har demokratisk indflydel-
se og har brugsret over sin egen bolig.
Andelsboligformen er en god mulighed på boligmar-
kedet, som man bør fastholde og fremme som en
tredje boligform mellem lejer-og ejerbolig, for at sikre
et varieret boligudbud, der giver blandede byer og
social sammenhængskraft.
Andelsboligformen giver andelshavere muligheden for at drive en ejendom i fællesskab ud fra demokratiske
principper. Det betyder, at beboerne har en væsentlig indflydelse på deres egen bolig.
Andelsboliger udgør et væsentligt supplement til byens boliger, fordi de er en økonomisk overkommelig bolig-
form for personer med mellemindkomster. Det er en bred gruppe af mennesker, der køber andelsboliger, men
de har til fælles, at de ønsker at have deres bolig i fællesskab med andre.
Andelsboligforeningen er i en beslutningsmæssig henseende en agil organisationsform, fordi man i fællesskab
kan ændre foreningens vedtægter i overensstemmelse med andelshavernes ønsker.
Andelsboligformen er en tryg boligform, fordi andelsboligforeningen skaber rammerne for både økonomisk,
praktisk og socialt fællesskab.
Andelsboliger er på grund af lavere transaktionsomkostninger nemme at omsætte, hvilket øger mobiliteten.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Materiale fra mødet i Boligudvalget d. 28/11-19, fra ABF
2117061_0022.png
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF)
er en uafhængig landsdækkende interesseorganisation,
som har til formål at varetage private andelsbolig-
foreningers interesser. ABF er en non-profit
organisation
uden kommercielle interesser.
Vester Farimagsgade 1, 8.
1606 København V
www.abf-rep.dk
[email protected]
33 86 28 30