Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Boligministeren
Ændring af byggeloven (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om ladestandere samt
bygningsautomatiserings- og kontrolsystemer) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at implementere en revision af bygningsdirektivet i dansk lovgivning om, at
der i visse større bygningstyper skal etableres ladestandere og/eller forberedelse for ladestandere til
elbiler. Endvidere skal der indføres krav om et minimum af ladestandere til elbiler i eksisterende
erhvervsbygninger med mindst 20 parkeringspladser. Der indføres endvidere bemyndigelse i byggeloven
til, at boligministeren kan fastsætte nærmere regler om ladestandere til elbiler i bebyggelse samt regler om
bygningsautomatik.
Ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført i samarbejde med privat
part) (Okt I)
Med lovforslaget ændres reglerne om finansiering af nybyggeri med henblik på at give almene
boligorganisationer m.v. mulighed for under visse betingelser at erhverve et alment boligbyggeri, der
opføres af en privat grundejer i overensstemmelse med erhververens behov (nøglefærdigt byggeri).
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 214 (folketingsåret 2018-19), som bortfaldt i forlængelse af
udskrivelsen af valg til Folketinget den 7. maj 2019.
Lov om ejerlejligheder (Dec I)
Hovedformålet med lovforslaget er at foretage en modernisering af hele ejerlejlighedsloven, så reglerne
bliver lettere at forstå og giver et bedre grundlag for at håndtere de problemstillinger, der opleves i praksis
blandt ejerne af ejerlejligheder og ejerforeningerne i 2019. Herudover foretages enkelte ændringer af
lovens opdelingsforbud.
Ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (Anmeldelsesordning for boliger, der lejes
ud og ophævelse af aftalt grøn byfornyelse) (Dec II)
Lovforslaget har til formål at give kommunen mulighed for at indføre krav om, at udlejere af ejendomme,
der er opført for mere end 40 år siden, og som ikke har været udlejet i ét år, skal anmelde udlejningen til
kommunen, før lejeren kan flytte ind. Forslaget vil give kommunen systematisk viden om udlejning af
ældre boliger med henblik på at modvirke udlejning af boliger, som ikke er egnet til beboelse. Derudover
vil der blive foretaget mindre tilpasninger af loven, herunder ophævelse af byfornyelseslovens kapitel 6 a
om aftalt grøn byfornyelse, idet ordningen ikke anvendes. Lovforslaget udmønter aftalen om
modvirkning af udlejning af ubeboelige boliger mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti fra december 2018.
Lov om leje af private boliger (Feb II)
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Lovprogrammet 2019-20
Lovforslaget har til formål at gøre lejelovgivningen mere tidssvarende og overskuelig samt fjerne
overflødige bestemmelser og bestemmelser, der ikke direkte vedrører forholdet mellem udlejeren og
lejeren. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen om sammenskrivning af lejeloven og
boligreguleringsloven mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra juni 2014.
Lov om regulering af boligforholdene m.v. (Feb II)
Lovforslaget har til formål at samle de bestemmelser i lejelovgivningen, som ikke direkte angår forholdet
imellem udlejeren og lejeren, i boligreguleringsloven. Herudover fjernes overflødige bestemmelser i
loven. Lovforslaget er en udmøntning af aftalen om sammenskrivning af lejeloven og
boligreguleringsloven mellem den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra juni 2014.
Ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene (Huslejefastsættelse ved
gennemgribende forbedringer) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at sikre lejerne en rimelig husleje ved gennemgribende moderniseringer
samtidig med, at det økonomiske incitament for udlejere til at lave moderniseringer af ældre boligbyggeri
opretholdes. Lovforslagets nærmere udformning vil blive fastsat på baggrund af anbefalinger fra en
ekspertgruppe vedrørende boligreguleringslovens § 5, stk. 2, som afslutter sit arbejde i efteråret 2019.