Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 27
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Frafald af tillægskøbesum)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar 2019, som ændret ved § 1
i lov nr. 1322 af 27. november 2018 og § 5 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 27 b
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
kan beslutte at undlade at opkræve tillægskøbesummen eller dele heraf
ved ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med henblik på etablering af
almene boliger. 1. pkt. finder ikke anvendelse på almene boligafdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
«
Stk. 1. bliver herefter stk. 2.
»
Kommunalbestyrelsen
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
1
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
2
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
1. Indledning
Siden finanskrisen har befolkningen i København og de øvrige store byer været voksende. Boligpriserne
er steget kraftigt. Således er priserne på ejerlejligheder i Region Hovedstaden realt steget med over 50
pct. siden 2010.
For at imødekomme efterspørgslen er der behov for at opføre flere boliger. Det er således regeringens
mål, at der kommer 110.000 nye boliger i de 4 største byer inden 2031. Det er samtidigt vigtigt for
regeringen at skabe blandede byer, hvor mennesker fra forskellige befolkningsgrupper naturligt mødes.
Opførelsen af nye almene boliger er en effektiv måde at skabe nye boligmuligheder for
mellemindkomstgruppen. Mellemindkomstgruppen flytter primært ved etablering af nye almene
boliger, mens det primært er personer med højere indkomst, som flytter ved etablering af ejerboliger.
Flere boliger i de store byer vil tage toppen af priserne. Med den forventede befolkningsudvikling i de
store byer bør der fortsat sikres mulighed et betydeligt nybyggeri i de kommende år. Det skal som led i
etableringen af de nye boliger sikres, at en stor del af de nye boliger bliver almene boliger, således at
byerne og kvartererne kan blive blandet.
Som led i opfyldelsen af sit mål om flere boliger og blandede byer arbejder regeringen blandt andet
med at afdække og fjerne barrierer, der forhindrer etablering af almene boliger.
Der er i seneste årtier sket en udvidelse af boligmassen gennem udvikling af nye boligområder. De
ledige byggegrunde, som stod til rådighed, er i vidt omfang taget i brug. Befolkningstilvæksten
kræver, at kommunerne udnytter det potentiale for nybyggeri, der findes i kommunen. Mange steder
er der muligt at opføre nye almene boliger i eksisterende boligafdelinger.
Én af barriererne, som fremkommer i den forbindelse, er særlige, tinglyste bestemmelser om
tillægskøbesum, som gør sig gældende i visse kommuner, og indebærer, at kommunen kan opkræve
et beløb, hvis ejendommen udnyttes mere eller til andet formål end forudsat ved det oprindelige
salg. Beløbet svarer til markedsprisen for den øgede anvendelse og kan have negativ virkning på
almene boligorganisationers interesse i at udnytte mulighederne for nybyggeri i eksisterende
boligafdelinger.
Opkrævning af tillægskøbesum kan indebære, at eksisterende grunde ikke udnyttes
optimalt henset til den store boligefterspørgsel.
Med lovforslaget ønsker regeringen at give kommunalbestyrelsen mulighed for at undlade at stille
krav om betaling af tillægskøbesummen, når der bygges flere almene boliger i eksisterende almene
ejendomme.
Forslaget vil give kommunerne, som i forbindelse med salg af en kommunal grund har
tinglyst
særlige bestemmelser om tillægskøbesum,
mulighed for helt eller delvist at frafalde kravet om
betaling af tillægskøbesum ved ændret anvendelse eller
merbebyggelse på ejendommen i forhold til
det i skødet anførte etageareal. Formålet er, at der kan bygges flere almene boliger i de fire store
byer frem mod 2031.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
3
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Offentlige myndigheder råder over det offentliges faste ejendomme på samme vis som private ejere.
En kommune kan således ved servitutpålæg i forbindelse med salg af byggegrunde forbeholde sig
visse fordele, også af økonomisk art, ved bebyggelse m.v.
Der findes ikke særlige regler, som regulerer kommunens ret til at opkræve tillægskøbesum, men
adgangen hertil er fastslået i domspraksis på grundlag af aftaleretlige og forvaltningsretlige
grundsætninger.
Til forskel fra private grundejere er kommunens handlefrihed dog begrænset, idet kommunen skal
varetage en saglig, kommunal interesse. Eventuelle vilkår er således kun lovlige, hvis det er i
overensstemmelse med de kommunalretlige grundsætninger og den almindelige forvaltningsret,
som for eksempel lighedsgrundsætningen og retsgrundsætningen om, at en offentlig myndighed
ikke må forfølge uvedkommende formål (magtfordrejning).
I forbindelse med salg af grunde har visse kommuner tinglyst særlige bestemmelser om
tillægskøbesum. Dette er typisk sket i form af en servitut, som er tinglyst på ejendommen i
forbindelse med kommunens oprindelige salg af grunden. Der kan desuden være tale om en
servitutstiftende bestemmelse i det tinglyste skøde om forudsætningen for beregningen og
fastsættelse af købesummen i forbindelse med kommunens oprindelige salg af grunden.
Ønsker en almen boligorganisation at bygge yderligere almene boliger
eksempelvis tagboliger
på grunde, som boligorganisationen allerede ejer i dag, vil den derfor i visse tilfælde skulle betale
en tillægskøbesum til kommunen.
Tillægskøbesum er et beløb, som kommunen opkræver, hvis ejendommen udnyttes mere eller til
andet formål end forudsat ved det oprindelige salg. Beløbet svarer til markedsprisen for den øgede
anvendelse. Tillægskøbesummen er således betaling for retten til at påbygge yderligere etager eller
opføre boliger som selvstændige bygninger på ejendommen.
I praksis foretages vurderingen af markedsprisen for byggeretten af en anerkendt ejendomsmægler.
Når markedsprisen er fastlagt, opkræves tillægskøbesummen for den påtænkte
merudnyttelse/ændrede anvendelse hos boligorganisationen.
Problemstillingen vedrørende tillægskøbesum er relevant for de store byer, herunder Københavns
Kommune, der tidligere har brugt denne klausul med henblik på at sikre, at gevinsten ved en
udvidet benyttelse af de solgte grunde kommer alle borgere til gode.
Når kommunen på et privatretligt grundlag har fået ret til at opkræve tillægskøbesum, bliver
kommunen på baggrund af de almindelige forvaltningsretlige og kommunalretlige grundsætninger
forpligtet til at administrere denne ret blandt andet med respekt for ligebehandlingsprincippet samt
princippet om økonomisk forsvarlig forvaltningsvirksomhed. Kommunalbestyrelsen kan således
ikke uden en udtrykkelig lovhjemmel beslutte at undlade at opkræve betaling af tillægskøbesum
alene i forhold til almene boligorganisationer.
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 1322 af 27. november 2018 om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte boligområder
og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings-
4
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) (L 38) har
kommunerne i almenboliglovens § 27 b fået mulighed for at frafalde tillægskøbesum i forbindelse
med salg af ejendomme i udsatte boligområder indtil den 1. januar 2025.
Formålet med bestemmelsen i § 27 b i lov om almene boliger m.v. er at stimulere privat byggeri i
udsatte boligområder. Midlerne, herunder den frafaldne tillægskøbesum, kan bruges i området efter
samme regler, som gælder for brug af nettoprovenuet i forbindelse med fraslag af restarealer i
udsatte boligområder. Det indebærer, at man kan bruge midlerne til et løft af det udsatte
boligområde, hvor salget finder sted.
2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Tillægskøbesummen kan have en negativ virkning på boligorganisationers økonomiske incitament
til at anvende restarealer eller byggeretter til etablering af nye almene boliger i de eksisterende
almene boligafdelinger. Det kan udgøre en barriere for opførelsen af flere almene boliger.
Hvis boligorganisationen ønsker at udvide en eksisterende almen boligafdeling
f.eks. ved
påbygning af flere etager eller etablering af tagboliger
eller oprette en ny almen boligafdeling ved
udnyttelse af et restareal tilhørende en eksisterende boligafdeling eller ved påbygning eller
tilbygning af en eksisterende boligafdeling, vil den på de ejendomme, hvor der er tinglyst en
bestemmelse om betaling af tillægskøbesum, skulle betale en tillægskøbesum til kommunen.
Transport- og Boligministeriet finder, at det skal være muligt for kommunalbestyrelsen at undlade
at opkræve tillægskøbesum, når kommunalbestyrelsen ønsker at etablere nye almene boliger ved en
bedre udnyttelse af det byggepotentiale, som findes i de eksisterende almene boligafdelinger, der
opført på arealer, som oprindeligt er købt af kommunen.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en ny bestemmelse i lov om almene boliger m.v., som
giver kommunalbestyrelsen ret til at beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse
med opførelse af almene boliger i forbindelse med en udvidelse eller opdeling af eksisterende
afdelinger. Bestemmelsen vil således omfatte situationer, hvor kommunalbestyrelsen ønsker at
styrke fortætning af et boligområde.
Opførelsen af nye almene boliger vil kunne ske gennem indretning af uudnyttede tagetager, ved
påbygning af yderligere etager og ved opførelse af fritstående bygninger og tilbygninger.
Efter de gældende regler i almenboliglovens § 16, stk. 1, skal hvert byggeforetagende som
udgangspunkt udgøre en selvstændig afdeling. Kravet kan dog med kommunalbestyrelsens
godkendelse fraviges ved mindre på- og tilbygninger til eksisterende afdelinger, ved indretning af
uudnyttede tagetager, ved påbygning af yderligere etager og ved opførelse af mindre, fritstående
bygninger, når dette skønnes forsvarligt efter en vurdering af risikoen ved byggeprojektet
sammenholdt med afdelingens og boligorganisationens økonomiske forhold, jf. lovens § 16, stk. 2.
Den foreslåede ordning vil omfatte alle byggeforetagender, hvis formål er at etablere nye almene
boliger ved en fortætning af de eksisterende almene afdelinger.
Det bemærkes, at etablering af nye almene boliger ved indretning af uudnyttede tagetager og ved
påbygning af yderligere etager i henhold til de gældende regler kan ske på to måder.
5
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Den ene måde er etablering af tagboliger eller opførelse af yderligere etager ved
ejerlejlighedsopdeling. Herved etableres 2 selvstændige afdelinger.
Den anden måde er etablering af almene boliger ved en udvidelse af den eksisterende afdeling uden
etablering af en ny selvstændig afdeling. Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af
bekendtgørelse om drift af almene boliger, at huslejen i givet fald kan fastsættes under hensyntagen
til den finansiering, som gælder for de pågældende boliger. Det er således muligt at fordele
afdelingens udgifter mellem de eksisterende boliger og tagboligerne på en rimelig måde, selv om de
udgør én afdeling.
Etablering af almene boliger ved opførelse af fritstående bygninger vil som udgangspunkt
forudsætte etablering af en ny afdeling.
Når de nye boliger etableres i en ny boligafdeling beskyttes beboerne i den eksisterende afdeling for
de økonomiske risici, som er forbundet med byggeriet. Den nye afdeling kan efterfølgende lægges
sammen med den eksisterende afdeling.
Formålet med den foreslåede ordning er at sikre bedre udnyttelse af byggegrunde især i store byer, hvor
der er få ledige byggerunde.
Forslaget vil give boligorganisationer og boligafdelinger incitament til at anvende dele af deres
ejendomme til etablering af nybyggeri.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der vil kun kunne ske et tab, såfremt der ville være blevet etableret almene boliger på den relevante
grund i det tilfælde, hvor tillægskøbesummen ikke frafaldes. Det vurderes ikke at ske i et væsentligt
omfang i dag. Da der er tale om en frivillig ordning, kan kommunen i øvrigt vælge ikke at frafalde
tillægskøbesummen i et konkret tilfælde, hvis de vurderer, at der vil være tale om et tab.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL. Lovforslaget
vurderes ikke at ville udløse krav om kommunal kompensation, da der er tale om en frivillig
ordning.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse
virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse
(SGEI) 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for kompensation for en
tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk.
2. Kompensation til sociale boligselskaber, der leverer SGEI, er fritaget for anmeldelsespligten
uanset beløbet.
For at være fritaget for anmeldelsespligten skal SGEI-kompensationen også opfylde de udførlige
betingelser, der er fastsat i SGEI-beslutningens artikel 4, 5 og 6, og som skal sikre, at SGEI-
leverandører ikke overkompenseres.
Efter SGEI-beslutningens artikel 4 skal ansvaret for leveringen af SGEI være overdraget den
pågældende virksomhed ved en eller flere officielle retsakter, der bl.a. skal angive arten og
varigheden af forpligtelserne til levering af SGEI, kriterierne for beregning, kontrol og revision af
kompensationen og de foranstaltninger, der er truffet for at undgå overkompensation og for at sikre
tilbagebetaling af en eventuel overkompensation.
I artikel 5 er det fastsat, at kompensationen ikke må overstige, hvad der er nødvendigt for at dække
omkostningerne ved opfyldelsen af SGEI-forpligtelserne, under hensyn til de hermed forbundne
indtægter samt en rimelig forrentning af den eventuelle egenkapital, der måtte være nødvendig, for
at disse forpligtelser kan opfyldes. Den indeholder også nærmere bestemmelser om beregningen af
omkostninger, indtægter og en "rimelig fortjeneste".
Endelig er det fastsat i artikel 6, at medlemsstaterne med jævne mellemrum skal foretage kontrol for
at sikre, at virksomheder ikke modtager kompensation, som overstiger det beløb, der er fastlagt i
overensstemmelse med artikel 5 (hvis overkompensationen kun er af begrænset omfang, kan den
fremføres til det efterfølgende år i stedet for at blive tilbagebetalt).
Det vurderes, at frafald af tillægskøbesum som udgangspunkt vil udgøre kompensation for
udførelsen af en public serviceforpligtelse (socialt boligbyggeri), som påhviler almene
boligorganisationer. Overdragelsen af ansvaret for leveringen af denne service sker generelt ved lov
om almene boliger m.v. og konkret ved kommunalbestyrelens tilsagn om støtte efter
almenboliglovens § 115. Kommunalbestyrelsen fører desuden tilsyn med almene
boligorganisationers opfyldelse af pligten. Endelig kan kompensation ikke overgå almene
boligorganisationers udgifter forbundet med opfyldelsen af pligten til at opføre og udleje almene
7
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2109622_0008.png
boliger, idet husleje skal fastsættes som balanceleje (non profit). Det bemærkes, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af de konkrete sager om frafald af
tillægskøbesum skal foretage en vurdering af, hvorvidt frafaldet af tillægskøbesum er omfattet af
Kommissionens afgørelse.
Kommunalbestyrelsen skal således sikre, at reglerne i afgørelsen
overholdes.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast af lovforslaget har i perioden 20. november 2019 til 19. december 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-
Kartellet, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesministeriet, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Danske Ældreråd, DANVA, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Finansministeriet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension,
Frederiksberg Kommune, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kollegiekontorerne i
Danmark, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Kommune, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark, LOS, Odense
Kommune, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg
Universitet), Selveje Danmark, Sind, Socialchefforeningen, Social- og Indenrigsministeriet,
Socialpædagogernes Landsforbund, Statsministeriet, TEKNIQ, Udbetaling Danmark, VIVE, Ældre
Sagen, Aalborg Kommune og Aarhus Kommune.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringkonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
8
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2109622_0009.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form
for kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
9
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der findes ikke i lov om almene boliger m.v. generelle regler vedrørende kommunalbestyrelsens
mulighed for i forbindelse med salg af byggegrunde at stille krav om betaling af tillægskøbesum
ved
merbebyggelse på den almene ejendom i forhold til det i skødet anførte etageareal.
I lovens § 27 b findes der dog en særlig bestemmelse om frafald af krav om betaling af
tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af almene boligorganisationers ejendomme i udsatte
boligområder. Ifølge denne bestemmelse kan kommunalbestyrelsen indtil den 1. januar 2025
beslutte at undlade at opkræve en tillægskøbesum i forbindelse med afhændelse af en almen
boligafdelings ejendom i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis afhændelsen sker med henblik
på opførelse af private boliger eller erhverv. Bestemmelsens anvendelsesområde er således
begrænset til de udsatte boligområder. Frafald af krav om betaling for tillægskøbesum kan ikke ske
i forbindelse med etablering af nye almene boliger.
Det foreslås i
§ 27 b, stk. 1, 1. pkt.,
at kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at opkræve
tillægskøbesummen ved
ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med henblik
på etablering af almene boliger.
Med forslaget tilvejebringes en hjemmel for kommunen til at undlade at opkræve en
tillægskøbesum, idet almenboligloven ikke i dag indeholder en sådan hjemmel.
Forslaget omfatter alle typer almene afdelinger, herunder almene boligafdelinger,
servicearealafdelinger og erhvervsafdelinger.
Kommunalbestyrelsens beslutning vil skulle træffes i forbindelse med kommunalbestyrelsens
behandling af sag om tilsagn om støtte til etablering af nye almene boliger på den ejendom, hvorpå
der er tinglyst tillægskøbesumklausul.
Det vil være en forudsætning for kommunalbestyrelsens beslutning, at der bliver etableret almene
boliger på den frasolgte del af grundarealet eller i tilknytning til de eksisterende almene boliger.
Kommunalbestyrelsen skal behandle almene boligorganisationers ansøgninger om ikke at betale
tillægskøbesum i henhold til de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder
ligebehandlingsgrundsætningen.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne fastsætte retningslinjer for behandling af ansøgninger.
Med forslaget overlades det til kommunalbestyrelsen at beslutte, om krav om betaling af
tillægskøbesum skal frafaldes i helhed eller delvist. Hermed sikres fleksibilitet i forbindelse med
den foreslåede ordnings anvendelse, idet kommunalbestyrelsen får mulighed for at tilpasse
ordningen til de konkrete lokale forhold.
10
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
Kommunalbestyrelsen vil således kunne vælge at anvende ordningen i overensstemmelse med
eventuelle egne retningslinjer for tildeling af tilsagn til etablering af almene boliger.
Forslaget omfatter almene familie-, ældre- og ungdomsboliger.
Det foreslås i
§ 27 b, stk. 1, 2. pkt.,
at det foreslåede § 27 b, 1. pkt., ikke finder anvendelse på
almene boligafdelinger beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
Som nævnt ovenfor findes der i lovens § 27 b særlige regler om frafald af krav om tillægskøbesum i
udsatte boligområder
ved
merbebyggelse på ejendommen i forhold til det i skødet anførte
etageareal.
Med forslaget ændres ikke på kommunalbestyrelsens mulighed for at frafalde krav om betaling af
tillægskøbesum i forhold til de udsatte boligområder. I disse boligområder vil det således ikke være
muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af almene boliger. Det vil dog stadigvæk være
muligt at frafalde kravet med henblik på etablering af private boliger og erhverv.
For så vidt angår afgrænsningen af de ejendomme, der er omfattet af den foreslåede § 27 b, stk. 1, 1.
pkt., er det afgørende, at ejendommen, som omfattes af beslutningen, på tidspunktet for indgivelse
af ansøgningen ikke optræder på listen over udsatte boligområder, jf. lovens § 61 a, stk. 1.
Det forventes, at forslaget vil øge mulighederne for etablering af almene boliger i de store byer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lov om almene boliger m.v. ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
11
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 27: Lovudkast - Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum), fra boligministeren
2109622_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 119 af 1. februar
2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 1322
af 27. november 2018 og § 5 i lov nr.
498 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I § 27 b indsættes før stk. 1 som nyt
stykke:
» Kommunalbestyrelsen kan beslutte at
undlade at opkræve tillægskøbesummen
ved ændret anvendelse eller
merudnyttelse af en almen ejendom
med
henblik på etablering af almene boliger.
1. pkt. finder ikke anvendelse på almene
boligafdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1.
«
§ 27 b. Kommunalbestyrelsen kan
indtil den 1. januar 2025 beslutte at
undlade at opkræve en tillægskøbesum i
forbindelse med afhændelse af en almen
boligafdelings ejendom i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, hvis
afhændelsen sker med henblik på
opførelse af private boliger eller erhverv.
12